Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adin

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:55

En met opstappen gebruik ik een krukken. Fijn voor het paard en voor mij. Niets mis mee.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:56

@Adin: wat is er mis met een 2 op het straalbeentje? Een paard wordt daarmee zonder bemerkingen ggk voor de sport en ook voor PROK is dit geaccepteerd.

Je zult echt never nooit niet een paard vinden van 4-8 jaar, > 170 cm, braaf, goede beweging, mooi, ro ggk met 1-tjes voor € 4.500. Zo'n paard zit rond de > €10.000.
In jouw prijsklasse kun je aan al je eisen voldoen, als je klinisch ok, maar ro ggk laat vallen. In jouw prijsklasse (agv de verzekeringseis van boven de 5 duizend ro keuren) zitten juist de paarden met een ro bemerking. En van veel bemerkingen krijgen ze nooit last. Geopereerd aan een chipje en ze zijn vaak weer voor de sport ggk (niet voor PROK). Je kunt geen zekerheid kopen. Je hebt nooit de garantie dat je ze 20 jaar hebt. Maar je hebt ook niet de garantie dat jij 80 wordt.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:59

Ik wil best een paard met een 2 op het straalbeen maar als ie ongelijke voeten heeft en nog maar 4 is dan hoef ik hem niet.
Waarom wordt alles toch steeds verkeerd begrepen.....

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:01

Hoef ook geen totilas. Ook al tig keer gezegd. Ik zoek een fijn braaf groot paard dat best een chip mag hebben mits het gunstig zit.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:02

Adin schreef:
Ik neem het risico niet. Potentieel hko gevaar. Straalbenen vast een 2. Ben veel te bang dat ik weer een weg kan brengen. Hoe gaat het met die van jou?

Niet aanvallend hoor, maar mijn opmerking over die 2 op het straalbeen is op deze post van je. Dat gaat over de genoemde Olmetta, die is volgens mij allang geen 4 meer.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:08

Die opmerking gaat over de merrie met flink ongelijke voeten. Die is wel 4 volgens mij
. Een andere koop ik wel met een 2.

Edit. Zelf niet goed gelezen.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:14

gewoon blijven kijken hoor Adin. Als het goed is, dan is het voor de komende 10 a 20 jaar. Dus ach, als je er wat langer over doet. Ook ik trek het niet om uren i.d. auto te zitten voor 1 paard wat je na een kwartiertje al bekeken hebt. Dat koste me steeds een hele dag en zoveel vrije dagen heb ik niet. Ik ben gek op autorijden en heb het er graag voor over maar met gezin, paard en fulltime baan is die tijd er gewoon niet. En je budget, ach. Moet kunnen in deze tijd. Niet bang om naar duurdere paarden te kijken. Mijn ervaring is dat bij een leuk paard je budget best op te rekken valt en dat een verkoper best veel ruimte heeft. Ofwel, bij een leuk paard komen koper en verkoper er wel uit. Eisen zijn nooit star dus ik geloof niet dat Adin per se niet gaat kijken naar een leuke 4 of 5 jarige van 1.69 die verder aan alles voldoet. Maar ga niet teveel op foto's af. Ik vond het net als bij huizen kijken: in het 'echt' ziet het er anders uit, valt net zo vaak tegen als mee. Zeker fokkers maken soms foto's die nergens op lijken. Lekker achterover leunen en rond blijven kijken. Ergens loopt hij of zij rond hoor!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:16

Er staat dat ze ongelijke voeten heeft. Niet in welke mate. Er zijn tig paarden met ongelijke voeten die nooit problemen hebben, sterker nog er zijn maar weinig paarden die gelijke voeten hebben. Het is dan ook niet zo gek dat er meer HKO bij ongelijke dan bij gelijke voeten voorkomt. Hoe voeten onderhouden zijn, is veel belangrijker. Dat bepaalt en veroorzaakt soms zelfs de ongelijkheid.

Uiteraard heb je het goed recht zelf te bepalen wat je wel of niet accepteert. En met zo'n verdrietige ervaring begrijp ik dat ook heel goed. Wees alleen niet zo bang voor risico's, blessures, afscheid moeten nemen dat je als je (ooit) wel een paard hebt gevonden, niet eens meer kunt genieten.

Edit: ik lees nu je gewijzigde post ook.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:21

Heb je de foto gezien van de merrie? Ik wel en op basis daarvan hoef ik haar niet.
Ik weet heus wel dat het perfecte paard niet bestaat of voor mijn budget is weggelegd maar daarom zoek ik wel naar een fijn paard waar ik een goed gevoel over heb. Ik weet ook zeker dat ik die OOIT ga vinden.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:31

ik blijf vertrouwen in je hebben hoor adin!
ik heb hem ook gevonden:j

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:35

Nee, geen foto's gezien dus daarover kan ik niet oordelen. Ik zie er op Bokt, SH, MP ook zat staan die ik nog niet voor niks op stal wil hebben. Iets op de foto moet me aanspreken, ondanks dat het soms gruwelijk slechte foto's zijn. Dat goede gevoel wat je zegt is idd heel belangrijk.

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:41

Ja met mijn paard gaat het erg goed Adin .... Wat een gezeur zeg , wacht maar jij vind je droompaard wel , je moet gewoon geduld hebben ! ( al snap ik dat dat moeilijk is ).

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:45

Waarom krijg ik daar dan kritiek op? Krijg ook de indruk dat "men" mij steeds niet goed begrijpt. Jammer!

Leuk om te horen claudia. Geniet er van!

Heb wel geduld. Overweeg9 zelfs om even te stoppen met zoeken. Al heb ik nu mijn zinnen ook wel gezet op een gelderse (het ras algemeen. Heb nog niets op het oog)

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:02

mensen trekken altijd snel een oordeel adin! ik zal mijn ogen oren voor je overhouden! woon onderin drenthe is wel te doen voor je enige nadeel is dat niet altijd alles gekeurt is....

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:13

@Adin: ik vind dat je engelengeduld hebt! Niet alleen in het zoeken, maar ook in het uitleggen van je berichten in dit topic.

Je hoeft je keuzes niet te verdedigen, je bent bezig met a) een financiële, meerjarige investering en b) het aangaan van een nieuwe emotionele verbintenis. En ja, dat kan een tijd duren. Voor de een langer dan de ander, mss. ben je wel een typische Weegschaal, een twijfelaar, moeilijk knopen doorhakken. Of mss. voldoen sommige paarden rationeel wel - of bijna - , maar is er emotioneel geen vonkje te bespeuren. Of mss. zit je vorige paard nog zo in je hoofd en hart, dat het moeilijk is voor nieuwe 'kandidaten' om daar tegenop te boksen. Al helemaal via foto's. Of mss. heb je simpelweg pech! Of mss. ben je kieskeurig (en daar is niets mis mee).

Ik vind het leuk om jouw zoektocht en afwegingen hier te volgen. Ook die van Nathe en een aantal anderen trouwens. Vooral toen ik zelf nog bezig was het zoeken, vond ik het fijn; gedeelde smart is halve smart, zoiets. Je laat je, voor zover ik me kan herinneren, niet negatief uit over specifieke verkopers, dus m.i. ben je daar correct in. Of je wensen/eisen en je budget wel of niet bij elkaar passen... ach, dat is niet aan mij om over te oordelen en belangrijker nog: je hebt er niets aan wat ik of anderen daar van vinden!

Het enige dat ik wel hoop is dat als je dan uiteindelijk 'het paard' vindt, dat je deze dan niet zo geïdealiseerd hebt in dit proces, dat je snel teleurgesteld raakt als er iets fout gaat. Beetje realiteitszin blijft belangrijk.

Succes!

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:14

Oh ja: kan me goed voorstellen dat je het in de Gelderse types zoekt (dat is mijn pensionado ook...!)

evilamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:15

Jammer dat je een dressuurpaardje zoekt...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:35

@ Adin ongelijke hoeven staat niet gelijk aan HKO. Ik ben bijna van mening dat zowel HKO en KS vaak worden veroorzaakt door het rijden.

Maar ik heb nog geen antwoord gehad op die ene bruine die ik hier gepost heb, tis redelijk bij jou in de buurt Hoenderloo.

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 11:38

mijn paard was 6 toen ik haar kreeg. Was toen niet lang onder het zadel vanwege veulens. Die had toen al een klasse 4. Dus ligt echt niet aan t rijden. Je kunt t met rijden wel verbeteren. Maar in een erg stadium ook niet meer.
Die van mij loopt nu alweer 12 weken zuiver maar heeft daarvoor 5 maanden kreupel gelopen. ze liep/loopt om m niveau en werk puur aan rechtrichten en lossigheid door het lijf.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:46

Citaat:
Maar in een erg stadium ook niet meer

Moet je es tegen Antoine de Bodt zeggen :')

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:01

@ Adin: jou paardje komt heus wel voorbij. Vind dat sommige hier in het topic idd wat makkelijk oordelen.

Ik heb een behoorlijk laag budget, vergeleken met de meesten hier. Vind het moeilijk om een leuk paard te vinden. Ik ga maandag voor de 2e keer bij een paard kijken. Uiterlijk en karakter spreken mij erg aan, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan. Dat is het risico met een goedkoper paard. Maar twijfel nu ook heel erg of er nou wel slim aan doe dit paard te kopen. Ongelijke hoeven, opstaptrauma door vorige eigenaar en nauwelijks ervaring in het rijden in de bak. Dit uit zich in steeds hupjes te maken in draf zodra je de teugels aanpakt. Maar wel heel betrouwbaar. Schiet er niet vandoor of andere poespas. Voelde me heel vertrouwd in het zadel, ondanks dat hij niet liep zoals het hoorde. Ik mag hem een maand op proef, denk dus dat ik dat maar doe en hem een maand bij mijn instructrice zet, kijken wat die zegt en in hoeverre ik hem in de bak getraind krijg. Kan ik hem ook door mijn eigen DA laten keuren en de fysio er ook even naar laten kijken. Maar mocht hij niet op proef, dan weer ik niet of ik het zou doen. (twijfel nu ook nog steeds hoor, durf nog niet te vallen voor hem zeg maar)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:08

ik heb 5 jarige paarden laten keuren met een rug vol KS, die ene was 6 mnd onder het zadel oid. Idd hij had hier nog geen last van maar het is niet alleen slecht rijden dat de oorzaak is. Zodra er meer belasting op de rug komt,. of hij door kreupelheid een tijd uit training is worden de spieren minder en krijgt ie last.

Tuurlijk betekend ongelijke voeten niet altijd HKO maar het kan wel en ik ga het risico niet lopen.

@engelen geduld......begint langzamerhand wel op te raken.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:09

wreckh schreef:
@ Adin: jou paardje komt heus wel voorbij. Vind dat sommige hier in het topic idd wat makkelijk oordelen.

Ik heb een behoorlijk laag budget, vergeleken met de meesten hier. Vind het moeilijk om een leuk paard te vinden. Ik ga maandag voor de 2e keer bij een paard kijken. Uiterlijk en karakter spreken mij erg aan, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan. Dat is het risico met een goedkoper paard. Maar twijfel nu ook heel erg of er nou wel slim aan doe dit paard te kopen. Ongelijke hoeven, opstaptrauma door vorige eigenaar en nauwelijks ervaring in het rijden in de bak. Dit uit zich in steeds hupjes te maken in draf zodra je de teugels aanpakt. Maar wel heel betrouwbaar. Schiet er niet vandoor of andere poespas. Voelde me heel vertrouwd in het zadel, ondanks dat hij niet liep zoals het hoorde. Ik mag hem een maand op proef, denk dus dat ik dat maar doe en hem een maand bij mijn instructrice zet, kijken wat die zegt en in hoeverre ik hem in de bak getraind krijg. Kan ik hem ook door mijn eigen DA laten keuren en de fysio er ook even naar laten kijken. Maar mocht hij niet op proef, dan weer ik niet of ik het zou doen. (twijfel nu ook nog steeds hoor, durf nog niet te vallen voor hem zeg maar)

Goedkoop koop hoeft echt niet slecht te zijn. Ik heb nu 2x een paard gekocht eerste was 2000 euro en heb ik 7 jaar plezier mee gehad daarna verkocht voor het 3 dubbele. Tweede paard voor nog minder en heb ik nu een jaar in mijn bezit niks mis mee, moet nog wel op de foto. Maar verwacht echt geen gekkigheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:06

tita schreef:
Citaat:
Maar in een erg stadium ook niet meer

Moet je es tegen Antoine de Bodt zeggen :')

Dat heb ik gedaan en ik leef nog.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:52

Adin heb je die 6 jarige bruinschimmel van 1.74 gezien op Bokt?
Vast wel maar voor het geval je de adv. niet gezien hebt even een berichtje.