Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 21:28

Mijn shet is best wel braaf maar bouwt vaak zijn eigen feestje O:) En dat is niet ons feestje. Aan de andere kant, hij is 4 en zoekt een speelmaatje. Tijdens onze vakantie komt zijn grote vriend de fjord weer logeren. Daarna is hij weer even tam :+

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 21:51

Ik heb er eentje gefokt met het karakter van een Shetlander die hard opweg is naar de 1.70 :+ . Echt een heel grappig dier, maar zo eigenwijs . Gaat er gewoon bij liggen als ze geen zin meer heeft in de hoefsmid :') .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 22:40

Als iedereen net zo veel energie en werk stak in hun Shet dan in hun andere paarden, dan waren al die Shetten ook prima handelbaar en betrouwbaar.

Iedereen kweelt altijd zo over Pony Poow en dat die zo leuk en braaf is en dat is ook zo, maar als je ziet hoeveel tijd en moeite ze in die pony stoppen dan is het ook niet raar dat het zo'n pony is.
The investment pays off, zogezegd.....

_Tarzan

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 22:46

Mijn mini is een schatje hoor, 6 jarig hengstje maar m’n zoontje kan er gewoon alles mee (behalve rijden).

Ik hoef z’n naam maar te roepen en hij weet Hoelaat het is _O-

Moet wel zeggen dat hij consequent wordt opgevoed, bijten of steigeren is nog done en dan krijgt hij gewoon een om z’n oren en dat weet hij dus doet hij niet meer :D

Ze kunnen echt wel leuk en lief zijn hoor! Maar het blijven wel eigenwijze figuren haha!

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 00:05

Even een vraagje mbt keuren.
Als je als koper een paard laat keuren dat door de verkoper nog helemaal niet gekeurd is, is het dan standaard dat bij afkeuren de kosten voor de koper zijn of zijn altijd alle kosten voor de verkoper, bij afkeuring?
Want het is best een dure grap als je keer na keer een afgekeurd paard hebt zat ik te denken.

Wat spreken jullie af bij paarden in het hogere segment waar geen recent RX keuringsrapport bij zit?

Het gaat om een 3-jarige groene merrie uit t land die nog nooit gekeurd is geweest en om een 10- jarige PSG/INTER 1 ruin waar een positief keuringsrapport bij zit van een jaar geleden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 07:07

Ik heb beide meegemaakt, alleen klinisch. 1 x afkeur kosten eigenaar en 1 keer kosten afkeur voor mij. Helaas is op vandaag best veel, afkeur, kosten potentiele koper en dat kan best aantikken en naar mijn idee ook oneerlijk.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 07:24

Waarom oneerlijk?

Ik vind dat erg van de situatie afhangen, particulier, proffesioneel, achtergrond, afspraken.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 07:34

Ik heb het al eens eerder gezegd maar als ik een ongekeurd paard aanschaf, zou ik toch nooit in mijn leven de keuring betalen bij een negatief aankoopadvies. Ik heb recent een paard gekocht en die verkoper heeft ook geprobeerd ons de keuringskosten te laten betalen ongeacht de uitkomst, maar toen heb ik gewoon uitgelegd dat wij zo geen zaken doen en uiteindelijk heeft hij zelfs de gehele keuring betaald omdat hij over de prijs verder niet wilde onderhandelen.

Ik heb het idee dat mensen dat proberen om zich in te dekken omdat ze toch bang zijn dat hun paard niet gezond is..

Ik weet dat hier wel gezegd wordt dat het normaal is, maar dat is het in mijn ogen absoluut niet.

Over het paard met een keuring erbij van een jaar oud, ik zou eerst de set foto’s laten bekijken door je veearts en vanuit daar verder beslissen. :j

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 07:37

Oke even hypothetisch.

Kopende partij wil röntgen, ik betaal. Komt een bemerking uit waar ie recreatief ( volgens doel) prima mee te rijden valt. Zij koopt hem toch niet en dit was foto, ik noem maar wat, 6. Dan ben ik als verkoper toch gekke Henkie dat ik de hele keuring betaal.

Ik zou dan minstens inspraak willen hebben in wanneer keuring te staken, welke bemerkingen wel en niet etc.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 07:43

Audesta schreef:
Oke even hypothetisch.

Kopende partij wil röntgen, ik betaal. Komt een bemerking uit waar ie recreatief ( volgens doel) prima mee te rijden valt. Zij koopt hem toch niet en dit was foto, ik noem maar wat, 6. Dan ben ik als verkoper toch gekke Henkie dat ik de hele keuring betaal.

Ik zou dan minstens inspraak willen hebben in wanneer keuring te staken, welke bemerkingen wel en niet etc.

Maar dat geldt andersom ook, toch? Verkoper beweert dat het paard gezond is, koper betaalt de keuring, paard afgekeurd, geld kwijt. Als je ziet hoe vaak paarden worden afgekeurd, snap k wel dat kopers ook geen gekke Henkie willen zijn.
Als ik een tweedehands auto koop, verwacht ik ook dat daar een recente APK vanuit de verkoper bij zit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 07:43

Ik zou laten keuren op voorhand, dan weet ik ook wat ik aanbied en geen verassingen te voorschijn komen
Overkeuren is dan op kosten van koper.

Gewoon om mijzelf al te beschermen en te weten wat ik aanbied zou ik dit al op voorhand willen.

Edit, precies wat hierboven gezegd wordt.
De advertentie en prijs zijn ook gebaseerd op de gezondheid van een paard. Als je nog nooit hebt laten keuren, hoe weet je dan dat die zo gezond is en hoe kun je die dan ook zo te koop aanbieden?
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 06-08-24 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 07:44

Dat kan, ik zit in een iets andere verkopers positie denk ik. Niet geadverteerd en paard hoeft zeker niet perse weg.

50/50 zou wat mij betreft prima zijn, proffesioneel ligt het wat mij betreft weer heel anders.

Overigens kan ik er ook niet inkijken dus ik vertel wat ik weet: 1 dag hier licht onregelmatig geweest, nooit problemen gehad aan bewegingsgestel. Dat is wat ik weet :+ ik beweer nergens dat ie 100% gezond is want garantie tot aan de voordeur, zeker met levende have.
Laatst bijgewerkt door Audesta op 06-08-24 07:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 07:45

Wij maken van te voren altijd afspraken over wat wij wel en niet oké vinden op x-rays.

En ja, het is jouw paard dus ik vind niet dat je dan gekke henkie bent. Als je zoiets echt wil voorkomen dan laat je je paard keuren voordat je hem te koop zet. Dan weet je wat je hebt staan. Natuurlijk is het lekker makkelijk als iemand anders opdraait voor de kosten van jouw paard, maar dat is echt geen normale manier van handel in mijn ogen. :') Mensen willen nou eenmaal keuren en dat weet iedereen eigenlijk van te voren ook wel.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 07:48

Met duidelijke afspraken vind ik het inderdaad wel een genuanceerder verhaal. Ik ga ook terug kopen overigens en laten keuren dus kijk door beide brillen op het moment denk ik :')

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 07:49

Ja dat punt vind ik ook wel lastig. Hoe spreek je af dat als een keuring een bemerking heeft. Maar eigenlijk wel geschikt zou zijn voor jou doel. Maar de bemerking wel een risico is voor de toekomst.

Waar ik ga kijken zijn de paarden volgens mij wel al gekeurd, klinisch maand geleden. Dat vind ik ook een lastige.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 07:51

Die in jouw geval Joyce liet ik opnieuw keuren. Zeker omdat 1 al eens teruggetrokken is om te herstellen en het handel is en geen particulier die het paard en jaren gehad heeft.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 07:51

Ja en hoe kom je dan een da overeen? Ook nog zo'n ding.
Ik heb wel dierenartsen waar ik never nooit zou laten keuren.

Ik vind het maar ingewikkeld. Ik ga er mijn gedachten nog eens over laten gaan :')

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 07:53

Lynn_Nikita schreef:
Die in jouw geval Joyce liet ik opnieuw keuren. Zeker omdat 1 al eens teruggetrokken is om te herstellen en het handel is en geen particulier die het paard en jaren gehad heeft.

mee eens hoor. Ik wil dat idd gewoon doen, ben benieuwd hoe hun de afspraken daarover maken maar dat zien we daar dan wel weer.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 07:54

Ik heb vrijdag mijn eigen eerste bezichtiging staan overigens. Ben erg benieuwd.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 08:02

Audesta schreef:
Ja en hoe kom je dan een da overeen? Ook nog zo'n ding.
Ik heb wel dierenartsen waar ik never nooit zou laten keuren.

Ik vind het maar ingewikkeld. Ik ga er mijn gedachten nog eens over laten gaan :')

Ik kies als koper een da uit de lijst met erkende keuringsartsen. Bij voorkeur niet de vaste da van de verkoper. Als de verkoper dat niet wil, zou ik de koop waarschijnlijk niet doorzetten.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 08:22

Ik heb mijne op voorhand laten keuren, o.a. na advies hier. Overkeuren is dan voor de koper := .

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 08:24

Ik heb geen moeite om de kosten van een keuring op mij te nemen, maar toch liever niet met steeds afkeur. Al gekeurd vind ik wel een pluspunt, dan is die in elk geval kort geleden na gekeken en dan neem ik aan dat bij een herkeuring het gewoon goed gaat.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 08:30

Oh maar dat vind ik zelf als koper ook.

Ik vind het wel een interessante discussie.

Voor degenen die de bemerkingen dan vastleggen, leggen jullie dan ook eventuele combinaties vast? Als het alleen dit is dan is het oke maar wordt het meer dan niet meer?

Ik blijf iets echt 100% afspreken daarin bijna onmogelijk vinden. Of iemand veranderd toch van gevoel. Tjah. Wat dan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 08:34

Ik vind eigenlijk, boven een bepaalde prijsklasse kun je als verkoper het beste zelf keuren. Geen gedoe en je weet wat je verkoopt. Anders ben ik ook voor positieve keuring kosten koper en negatieve uitslag kosten verkoper.

De DA geeft een positief of negatief aankoopadvies, daarop kun je het baseren. Als iemand van gevoel veranderd dat kan, maar bij positief betalen ze dan wel.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 09:04

Ik vind afkeuring kosten koper ook echt bizar. Helemaal bij de wat duurdere paarden waarbij je van de prijs echt wel mag verwachten dat die ook echt gezond is als beweert.

Wat betreft acceptabel of niet ga ik uit van de dierenarts. Die moet een positief advies geven voor het gebruiksdoel.

Keuren bij voorkeur bij mijn eigen veearts of een andere gerenommeerde kliniek in de buurt van verkoper. Ik laat röntgenfotos eventueel opnieuw checken door mijn dierenarts na de keuring als ik dat nodig acht.

Helemaal als een paard nog nooit gekeurd is zou ik niet akkoord gaan met kosten voor koper bij afkeuring. Ik zou altijd afspreken met een dierenarts dat je het onderdeel voor onderdeel keurt. Eerst klinisch, dan de röntgenfotos van bijvoorbeeld een been met schiefel, dan de rest van de benen en daarna de hals en rug. Dan kan je altijd stoppen als iets niet goed is en ben jij of verkoper (hoe je het zelf afspreekt) toch wat goedkoper uit.