Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:29

Zerena schreef:
Happinez schreef:
Welk bewijs ? die x aantal aanvallen achter een omheining ?
Dat is nog geen bewijs.

Het is prima bewijs.
Het bewijst dat die wolf goed aan de andere kant van die omheining kan komen.

Die paar keer is alleen in Nederland. In de landen om ons heen is het al veel vaker bewezen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:36

Sanet schreef:
Bij mijn oom uit Noorwegen vielen zijn ogen bijna uit zijn hoofd hoe Nederland omgaat met de wolf. Daar wordt een wolf die te dicht bij vee komt al gewoon afgeschoten. Voordat er nog maar bloed gevloeid is bij vee, te dichtbij en dus exit. Daar hebben ze ook gewoon nog natuur waar de wolf vrij kan rondlopen. En hier laten we de wolf 100-en stuks vee en hobby dieren vermoorden en we kijken ernaar. En komen met banketstaaf subsidies voor een omheininkje..

En die hele omheining discussie. Sorry hoor, maar als de wolf 1x over zo’n omheining gegaan is, dan hebben we toch al bewezen dat dat niet werkt om een wolf buiten de deur te houden, waarom zou dat 10.000 moeten gebeuren wil het eeeeeecht waar zijn dat een wolf kan springen. Mijn herders (die 20cm kleiner zijn dan de wolf) springen al tot oog hoogte. Plus als je niet meer op de grond staat, dan merk je niets van stroom. Dus dan moet je ook nog aardedraden er tussen hebben. Dat kost kapitalen als jij je vee op hectares aan grond hebt staan of in de winter zelfs elke 2 weken op een ander stuk, x10 verschillende kuddes per schapenboer. Want wat fijn dat de schaapjes gewoon vrij buiten kunnen lopen ipv opgehokt zijn.

Ik sprak vorige week iemand en die vond dat schapen maar een halsband met stroom of stekels om moesten krijgen. Ik had geen zin in discussie, maar volgens hem pakken wolven altijd de hals. Stel dat je dat doet en bij elk schaapje wat je hebt (even alle praktische bezwaren opzij, qua euroes en prikken/verwonden ze dan elkaar niet?). Volgens mij leren we dan een wolf alleen maar dat hij juist niet de hals moet pakken en dus sowieso lekker levend een schaap zit aan te vreten... Dat hebben we dan maar mooi bereikt, jeeej (y).

De wolf in Nederland is gewoon niet schuw genoeg, hoort niet zo dicht bij (hobby)vee te komen en hoort geen (hobby)vee te pakken.

En dan zeggen ze hier dat ‘ we moeten leren leven met de wolf, en dat het in het buitenland goed gaat ‘. Dat daar wel degelijk beheerd wordt, en dat wolven die te dichtbij mensen en vee komen preventief geschoten worden, dat zeggen ze er niet bij.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:44

Zerena schreef:
Happinez schreef:
Welk bewijs ? die x aantal aanvallen achter een omheining ?
Dat is nog geen bewijs.

Het is prima bewijs.
Het bewijst dat die wolf goed aan de andere kant van die omheining kan komen.

graag ook reactie op de overige vragen...
Lekker simpel om alleen dit stukje eruit te pakken.

Dreamboy, volgens mij snap jij prima wat ik ermee bedoel te zeggen.
Nee in zo'n geval wat jij aanhaalt mooi hek van 3 meter zou ik zeggen , gigantische k*t dat dat beest er in is gekomen maar hij heeft in ieder geval geprobeerd het dier buiten te houden. Chapeau.
En niet zeiken over een schadevergoeding maar gewoon geven.
Nogmaals, ik kan het waarderen als iemand zijn best heeft gedaan om extra maatregelen te nemen.
Het gaat erom dat je niet achterover kan leunen en kan toekijken in de hoop dat er iets vanzelf gaat veranderen.

Nederlandse natuur / bevolkingsdichtheid e.d. zijn niet die van het buitenland en die van het buitenland niet die van nederland.
Je kan naar anderen landen kijken, inspiratie opdoen maar niet alles 1 op 1 over nemen.
Dat is appels met peren vergelijken.

Dreamboy

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:50

Happinez natuurlijk is dat wel te vergelijken als het om exact hetzelfde hekwerk gaat. Dat hekwerk wordt echt niet veiliger omdat het in Nederland staat en niet in een ander land.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:52

Je kan dan denk ik juist zeggen, hier is minder natuur, dus hier is het risico dat een wolf de tamme dieren opzoekt groter.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:37

Uit de wolf alert app, twee wolven op een erf in Elsloo, later is het duo in het dorp gezien.

Citaat:
Elsloo
8-12-2023
Zojuist ontvingen we een bericht dat er in Elsloo 2 wolven een erf hond lastig hebben gevallen. De hond stond met de staart tussen de poten tussen de wolven in.
Zodra er meer info is melden we dat.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6721468253

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:40

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:04

tienus63 schreef:
Uit de wolf alert app, twee wolven op een erf in Elsloo, later is het duo in het dorp gezien.

Citaat:
Elsloo
8-12-2023
Zojuist ontvingen we een bericht dat er in Elsloo 2 wolven een erf hond lastig hebben gevallen. De hond stond met de staart tussen de poten tussen de wolven in.
Zodra er meer info is melden we dat.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6721468253

Die hond heeft geluk gehad.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:15

Gewoon zo overdag?

Die hond heeft echt geluk gehad.
Zeker zo tegen 2.

Ben je ook mooi klaar mee. Kunt je hond niet eens meer op het erf laten lopen.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:25

Mazzel dat die hond nog leeft.
Toen ik in Australië vertelde hoe hier met de wolf wordt omgegaan begreep echt niemand daar iets van. Daar leven ze al jaren met dingoes. Die zijn kleiner dan de wolf, maar gedragen zich wel min of meer als tropische wolf. Ik denk niet dat een dingo gauw volwassen rundvee aan zou vallen, maar lammeren, schapen en jong rundvee zeker wel. In Australië loopt met zo’n beetje iedere kudde geiten ook een groot roedel Maremmas mee.
Daarom zeg ik ook dat het gebruik van klemmen een optie moet worden. Niet de ouderwetse stalen klemmen die een poot verbrijzelen, maar nieuwere klemmen zodat ze vastzitten en er iets van kunnen leren. Een keer leren, en radiohalsband om. Tweede vergrijp, opruimen. Dat is al veel ruimdenkender dan in de buurt komen van vee, afschieten.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:00

Ohw op de radio komt net dat er al 2 wolven zijn doodgereden door een trein deze week. 1tje heb ik meegekregen hier in het topic, nr 2 volgens mij niet.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:08

Dreamboy schreef:
josien:

Natuurlijk is er daar ook een stikstofprobleem, of het nou zo genoemd wordt of niet.

Nou, ik woon er en ik kan je verzekeren dat dat hier niet speelt. Mijn buren, allemaal boeren, lachen zich rot om al die domme regeltjes en de paniek in Nederland.[/quote]

Nee het speelt niet.... dat is ernstig genoeg want die stikstof is er wel degelijk.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:14

rien10 schreef:
Ik wil nog even inhaken op de hekken discussie van gisteren (Gisteren?).
Als men geen wolfwerende hekken (wwh) neerzet omdat het niet te betalen is, wordt er gesteld dat een (hobby) veehouder een rotzak (woorden van gelijke strekking) is. Want je moet "iets" doen.
Dat snap ik aan de ene kant, maar de andere kant is: als na x tijd de regering zegt wwh helpt niet, we gaan afschieten, dan zit je met je investering van tienduizenden euro's voor de kat z'n poedersuiker. Dat is echt geen grapje.

Buiten het feit dat het woord rotzak enkel maar benoemd is door diegene die het nodig vinden om direct en fel uit te halen op een ieder die benoemt dat een houder van weidedieren zijn of haar dieren dient te beschermen, vind ik het ook erg jammer dat een dergelijke aanname in de schoenen word geschoven.

Een dergelijke investering is heel zuur en niet voor iedereen op te brengen, echter je zinnen zetten op het afschieten van alle wolven is een utopie. Gaat niet gebeuren. Een enkele probleemwolf zou kunnen, maar de wolf is er en blijft. Gaat geen verandering meer inkomen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:23

Skessa_ schreef:
Ohw op de radio komt net dat er al 2 wolven zijn doodgereden door een trein deze week. 1tje heb ik meegekregen hier in het topic, nr 2 volgens mij niet.

Dat had ik ook niet meegekregen.
Maar het blijkt wel te kloppen.

Afbeelding

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:26

josien_m_ schreef:
Dreamboy schreef:
josien:

Natuurlijk is er daar ook een stikstofprobleem, of het nou zo genoemd wordt of niet.

Nou, ik woon er en ik kan je verzekeren dat dat hier niet speelt. Mijn buren, allemaal boeren, lachen zich rot om al die domme regeltjes en de paniek in Nederland.

Nee het speelt niet.... dat is ernstig genoeg want die stikstof is er wel degelijk.[/quote]

Wat jij wil.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:27

DuoPenotti schreef:
Skessa_ schreef:

Dat had ik ook niet meegekregen.
Maar het blijkt wel te kloppen.

[ [url=m/33DyFy.png]Afbeelding[/url] ]

Maar dat is toch ook best sneu. Ze komen of onder de auto of onder een trein. Ze kunnen gewoon geen kant op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:28

Citaat:
WAARSCHUWING!!! Twee van mijn paarden zijn gister nacht door een WOLF AANGEVALLEN in de wei. Dit bericht stuur ik als waarschuwing!!! Dus graag delen!!! Tot nu toe hoorden wij dat grote paarden niet door wolven worden gepakt, maar helaas is het tegendeel nu bewezen, dit zijn beiden grote paarden van 1.68m. Ze liepen in een groot weiland met een grote schuilstal, naar mijn idee de ideale omstandigheid voor paarden. De wolf heeft 1 van de 2 aangevallen (de bijt wonden en klauwen zijn te zien op de foto en zowel door de dierenarts als de taxateur bevestigd dat het bijt wonden en klauwen zijn). De paarden zijn uit angst door de elektrische omheining heen gerend (gelukkig want anders hadden ze het waarschijnlijk niet gered), uiteindelijk zijn ze helaas op de autoweg beland, hierbij is 1 van de paarden ernstig geblesseerd geraakt doordat hij door een auto is geraakt, (dit is een ander paard dan op de foto), gelukkig is de bestuurder van de auto in orde. Het paard kan ondanks veel pijn stilling helaas nog niet goed staan op 1 been, op dit moment kunnen we nog niet vaststellen waardoor dat komt, en kunnen we slechts hopen dat het mee valt.
Het lijkt allemaal ver weg, totdat je eigen dieren worden gepakt.

ben ff aan het klungelen met de link

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:39

Dreamboy schreef:
Maar dat is toch ook best sneu. Ze komen of onder de auto of onder een trein. Ze kunnen gewoon geen kant op.

Dat is ook heel sneu.
Maar alles voor de natte droom van een paar re-wilders.
Daar geven ze echt helemaal niks om anders lieten ze het zover niet komen.

https://www.gld.nl/nieuws/8058442/wolve ... n=Facebook

Hier het artikel over de aanrijdingen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 17:43

Laatst bijgewerkt door tienus63 op 08-12-23 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 17:47

Nederland.

Dit is zo geschreven door de eigenaresse.
Lukt mij niet de link te plaatsen.
Als ik dan kijk waar zij woont is het Ede.

Edit. Ah daar staat het nu ook.
Bedank voor het plaatsen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 17:50

Automobiliste is er gelukkig goed van af gekomen.

Als je schade rijdt met wild wat opgejaagd is door een wolf, draai je meestal zelf voor de kosten op tenzij je je auto volledig casco verzekerd hebt.
Heb je een aanrijding met een door de wolf opgejaagd (landbouw)huisdier te maken, dan is de eigenaar verantwoordelijk voor de kosten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:00

DuoPenotti schreef:
Nederland.

Dit is zo geschreven door de eigenaresse.
Lukt mij niet de link te plaatsen.
Als ik dan kijk waar zij woont is het Ede.

Edit. Ah daar staat het nu ook.
Bedank voor het plaatsen.

Zij woont echt midden in het bos. Prachtige plek overigens.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:18

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:22

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 18:22

SusanH schreef:
Lees net op Facebook dat op landgoed de Valouwe bij Ede/Wekerom 2 paarden van rond de 1.70 zijn aangevallen. Ik ga het bericht even zoeken. Edit: https://m.facebook.com/story.php?story_ ... =772429523

Zelfde als die hier net geplaatst zijn.

Zullen wel dezelfde wolven zijn als van de schapen op de Hessenweg.

Sterkte voor de eigenaar.