Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mijouxx

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:32

Leuk topic om te volgen !

Ik heb sinds zaterdag voor mezelf besloten weer op zoek te gaan naar een maatje voor het leven.

Vanaf 2015 geen eigen paard meer gehad en ik moet zeggen dat de prijzen onwijs zijn gestegen.

Gelukkig heb ik geen haast en kan ik rustig aan op zoek naar een leuk “groen” paard om weer mee te beginnen.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:43

Mijouxx schreef:

Ik heb sinds zaterdag voor mezelf besloten weer op zoek te gaan naar een maatje voor het leven.

Vanaf 2015 geen eigen paard meer gehad en ik moet zeggen dat de prijzen onwijs zijn gestegen.

Gelukkig heb ik geen haast en kan ik rustig aan op zoek naar een leuk “groen” paard om weer mee te beginnen.

Ja de prijs is iets om zowel los te laten, als om kritisch op te blijven. Sommige mensen denken ongegeneerd de hoofdprijs te kunnen vragen vanwege de gekte op de markt.

Wat voor een paard zoek je naast ‘groen’?

Mijouxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:48

Galeobdolon schreef:
Mijouxx schreef:

Ja de prijs is iets om zowel los te laten, als om kritisch op te blijven. Sommige mensen denken ongegeneerd de hoofdprijs te kunnen vragen vanwege de gekte op de markt.

Wat voor een paard zoek je naast ‘groen’?

Dressuur gericht
3 tot 6 jaar
1.60 tot 1.70 hoog
Werkwillig. Mag wat “go” hebben maar wel eerlijk

Het paard hoeft voor mij alleen de basis te kennen stap, draf en galop.

Nou inderdaad. En 20k voor een paard wat verder niets kan vind ik persoonlijk echt veel te veel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:57

marley93 schreef:
Dat doe je natuurlijk ook een beetje als je een paard uit het buitenland koopt. Spanje bijvoorbeeld, of Engeland. Maar binnen Nederland vind ik het toch altijd een beetje apart dat mensen dat doen :=

Het ligt er aan waarvoor je het paard wilt.Als het jouw eigen privepaard moet worden dan kun je hem beter eerst ontmoeten om te kijken of er een persoonlijke klik is,of zou kunnen ontstaan,of niet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:46

tita schreef:
Ongezien kopen doen mensen ook.
Mijn stal genoot had paard voor 6000€ (2013) ging ongezien ongekleurd weg binnen dag voor 4800€ das ook 20%
Zij kon missen en wilde niks meer met paard te maken hebben

Een kennis van mij heeft zo tussen pot en pint voor een habbekrats ongezien een volbloed merrie gekocht (renpaard). Paard bleek een heel goed renpaard te zijn, en heeft na haar rencarrière nog een lang leven gehad als wandelpaard, denk dat ze tegen de 30 jaar geworden is. Dus het kan best meevallen.

En mijn buurman had zijn paard gekocht op een warmbloedveiling, maar hij had achteraf wat schrik omdat hij nogal wat gedronken had tijdens de veiling. :) Gelukkig is de aankoop goed meegevallen, heeft het paard nog altijd (is intussen het paard van zijn vrouw, hij heeft een nieuwe).

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 20:59

Grote verbazing hier, dat zwaar afgekeurde paard van mij wordt nu weer te koop aangeboden. Ik heb al contact met de huidige verkoper, die er oprecht niks van weet.
Mijn hart huilt voor dit paardje ;(
Laatst bijgewerkt door Sica op 17-05-22 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast op verzoek

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:03

xSCWx schreef:
Grote verbazing hier, dat zwaar afgekeurde paard van mij wordt nu weer te koop aangeboden. Ik heb al contact met de huidige verkoper, die er oprecht niks van weet.

Huh, welk paard?
Laatst bijgewerkt door Sica op 17-05-22 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:09

Dilan93 schreef:
xSCWx schreef:

Huh, welk paard?

Sorry, niet mijn paard, maar het paard wat ik heb laten keuren een week of 3 terug. Als jullie opzoek zijn naar ongeveer hetzelfde als ik stuur me dan een PB!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:26

Die waar je zo weg van was? Wat naar ook zeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:58

xSCWx schreef:
xSCWx schreef:

Sorry, niet mijn paard, maar het paard wat ik heb laten keuren een week of 3 terug. Als jullie opzoek zijn naar ongeveer hetzelfde als ik stuur me dan een PB!

Lekker dan! De huidige verkoper weet er niks van dus het paard is al verkocht geweest en gaat nu weer weg of lees ik verkeerd?
Laatst bijgewerkt door Sica op 17-05-22 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:02

Maar huidige verkoper heeft niet gekeurd dan?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:40

xSCWx schreef:

Waar bemoei jij je eigenlijk mee, dit is niet jouw pakkie an

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:56

Maar ik begrijp er niks van. je hebt hem laten keuren 3 weken geleden, afgekeurd, niet gekocht. En toen heeft iemand anders 'm gekocht en die verkoopt 'm nu weer?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 23:08

tita schreef:
xSCWx schreef:

Euh, wat is reactie is dit?! Mss iemand die wel bekommerd is om het paard en de toekomstige eigenaar, iemand die verbaasd is over de rotte paardenhandel?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 04:24

tita schreef:
xSCWx schreef:

Wat een vreemde reactie weer, Tita.
Ik kan me helemaal voorstellen dat dit haar raakt en ik zou zelf ook contact zoeken met de verkoper.
Het gaat om een levend dier en wie weet is bij de vorige verkoop het verhaal niet correct verteld (en dat is blijkbaar dus ook zo aangezien verkoper nergens vanaf weet).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 05:24

Nee is geen rare reactie.

Of het terecht is of niet laat ik in het midden.
Maar ik vind het ronduit onbeschoft om je te bemoeien met een verkoop van paard wat jij niet hebt gekocht.
Het staat buiten kijf of het mag of niet, of je bedoelingen goed zijn of niet

Als je de kooers , verkopers en het paard niet persoonlijk ken moet je gewoon niet mee bemoeien.
Is voor jou afgedaan en paard moet verder, anders kun je wel met alles bemoeien Makt, makelaar, buren, auto verkopers.

Verkopende partij is niet netjes bezig maar als buitenstaander de verkoop saboteren ook niet en paard red je er niet mee.
Als het gaat om stal genoot of vrienden is het een ander verhaal.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 06:46

Maar dit leest al wat genuanceerder dan je eerste bericht, Tita. In principe heb je gelijk, maar het leest wel heel bot zonder verdere toelichting.

Ik had ook contact gezocht met de verkoper. Als verkoper zijnde zou ik blij zijn dat iemand voor mij misschien een puzzelstukje op de plek kan leggen zodat ik m'n advertentie of plan voor het paard kan aanpassen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 07:11

tita schreef:
Nee is geen rare reactie.

Of het terecht is of niet laat ik in het midden.
Maar ik vind het ronduit onbeschoft om je te bemoeien met een verkoop van paard wat jij niet hebt gekocht.
Het staat buiten kijf of het mag of niet, of je bedoelingen goed zijn of niet

Als je de kooers , verkopers en het paard niet persoonlijk ken moet je gewoon niet mee bemoeien.
Is voor jou afgedaan en paard moet verder, anders kun je wel met alles bemoeien Makt, makelaar, buren, auto verkopers.

Verkopende partij is niet netjes bezig maar als buitenstaander de verkoop saboteren ook niet en paard red je er niet mee.
Als het gaat om stal genoot of vrienden is het een ander verhaal.

Dit hele draadje staat vol met tips, waarschuwingen, keuringsresultaten en ervaringen. En dan zou deze ene opmerking ineens onbeschoft zijn? Heel raar.
Er worden hier ook handelsstallen besproken, ook in negatieve zin. Dan beïnvloed je de verkoop ook. Daar sla je toch ook niet op aan?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 07:20

Serieus? Er wordt vaak gezegd dat de paardenwereld maar verrot, achterbaks of gewoon niet eerlijk is. Nu komt er hier weer een voorbeeld voorbij waarbij er dus bij verkoop gebreken verzwegen zijn en dan moet je je er maar niet mee bemoeien? En saboteren? Dus aangeven dat paard niet gezond is is erger als bewust verzwijgen?
Dus idd, je zou dan ook niks meer over handelsstallen mogen zeggen. Man, dan ben ik toch blij met het stuk paardenwereld waar ik in zit. Ook bij de handelaars en professionele stallen die ik ken. Daar zijn ze gewoon eerlijk over eventuele gebreken.

Als alle verkopers gewoon eerlijk zijn, en kopers ook, zou er niks aan de hand zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 07:35

En daarbij mogen ervaringen uit eerste hand ook gewoon.
Dus aangeven dat je je verbaasd over een volledig afgekeurd beest wat weer via een andere weg te koop staat ook. (Mits niet netjes bij vermeld dat er een afkeur resultaat op zit.)

Wellicht niet netjes om je met een "verkoop" te mengen. Dat stukje begrijp ik ook zeker wel @Tita. Maar daar zet ik mij graag overheen in een dergelijke situatie.
Want ik zie dat toch echt 10x liever dan een beest met mogelijk pijn (nu of in de toekomst) de handel in gaan.
Indien de resultaten van de keuring dermate schokkend waren zou ik mij er ten behoeve van het paard ook mee "bemoeien" en wellicht zelfs de nieuwe aanbieders contacteren.

Huis, auto etc wat hij aan geeft is voor mij anders. Dat is geen levend dier die er onder te lijden heeft. Daar zou ik mij helemaal niet mee bemoeien. Maar als een ongezond dier als gezond wordt aangeboden en het mogelijk risico geeft door een oncomfortabel leven wanneer het voor een bepaald doel wordt gebruikt wat het lichamelijk niet zou mogen... dan zeker wel.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 17-05-22 07:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 07:36

Een vriendin van mij heeft nu dezelfde gewetensvraag. Een paard wat ze had verkocht staat nu te koop aangeboden als is vorig jaar goedgekeurd terwijl dit paard werd afgekeurd op de buigproef.

Daarom is het zo belangrijk om als koper zelf ook te keuren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 07:39

Afkeuren op een buigproef vind ik dan weer niet zo spannend.
A veel VA's kunnen niet eens een normale buigproef uitvoeren.
B als er geen verder (rontgen/foto) onderzoek gedaan is, kan het ook een licht tijdelijk ongemak of gevoeligheid zijn.
En dat hoeft niks te zeggen voor de toekomst

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 07:44

Met beide berichten eens c_alsemgeest. :j

Idd buigproef zonder verder onderzoek is niet zo boeiend vind ik. Je weet niet waarom die er niet door kwam, dat kan iets heel simpels zijn.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 07:47

Nee dat is ook zo, maar een paard verkopen als is “vorig jaar compleet goedgekeurd” terwijl dat niet zo is is nog steeds liegen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 07:53

Tenzij ze daarna zelf nog eens gekeurd hebben om verder onderzoek te laten doen. Dat kan ook nog. Als dat niet zo is is dat niet netjes, nee. Maar daarom blijft zelf keuren wel belangrijk. En kom je weer op het stukje dat je helaas niet kan vertrouwen dat iedereen eerlijk is in de paardenwereld.