[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 19:31

Quick update: mijn zadel moet dus nieuwe luchtkussens. Jawel, een hele set. De achterste kussens waren lek, dat wist ik. Headplate aangepast, ook goed.

Even voor context: flair zadels hebben 6 kussens, voor, midden, achter. Achter is lek, midden en voor zijn de ventielen zo fragiel dat ze wss ieder moment lek gaan. Dus. Zadel is met de fitter mee.

Zucht. Ik ben niet blij.

Voordeel is straks wel dat het weer geweldig ligt, en het zadel zelf is in super conditie, dus kan zo wéér 10 jaar mee.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:10

Avalanche schreef:
Zadel is met de fitter mee.
Zucht. Ik ben niet blij.

Redt je het met één nier verkopen of moeten er ook andere organen verkocht worden?

Avalanche

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 20:24

Ik vrees dat ik straks een lege huls ben....... maar het is zo'n fijn zadel en een nieuwe kopen is duurder......

Het lijkt verdorie wel real life hier in het topic........ niets gaat zoals gepland...... :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 23:35

Even een supersnelle update: het Monster was IN de trailer, inclusief kont :D

En het was leuk *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 06:22

Avalanche schreef:
Even een supersnelle update: het Monster was IN de trailer, inclusief kont :D

En het was leuk *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Yay!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 07:03

Ja ik ben echt zo belachelijk blij hiermee he :')

Monster wilt nog wel snel de trailer op rennen, snoep pakken en dan er gelijk terug af dus we zijn er nog niet.
En nog wat zaken zoals respectvol een nee accepteren als je iets spannend vindt, maar dat komt nog :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 07:17

Kleine stapjes. Maar dit is al een vooruitgang

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 08:47

Heel knap hoor :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 09:58

Wel een bandiet hoor. De trailer in rennen, snoepjes halen en opzij uitbreken en je blokkeren met de schouder >;)

Dat is blijkbaar ooit aangeleerd/ mee weggekomen, en nu leren we het op een nette manier aan. Erop gaat dus. Nu nog eraf :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:14

Super gaaf dat het zo lekker gaat met de trailer.

En ik herken helemaal hoe blij je met dat soort dingen kunt zijn.
Heb hier ook weken! geoefend tot het vlekkeloos ging en maddam ipv te steigeren rond de klep en piaffeerde in de trailer. De trailer ongeveer inrent, rustig blijft staan als ik naar achter kuier, een dansje doe op de klep, de stang pak, haar kont kriebel en dan de stang er achter doe. Nog iedere keer denk ik dan <3 Mijn dag is al goed, en we zijn nog niet eens begonnen.
Dat is het voordeel als je van ver moet komen. :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 09:48

Ja echt <3

En tuurlijk weet ik dat ik er nog lang niet ben, maar iedere keer krijg ik zóveel meer dan wat ik verwacht en waar ik op hoop....... en ik ben zo, zo trots.........

er zijn een beetje 2 dingen waar we tegenaan lopen: angst voor druk, en die druk is dan met name spanning van mensen. En de trailer zelf, maar die is eigenlijk wel veel minder spannend dan wat mensen doen bij een trailer.
Zoals veel paarden heeft dit paard vooral een probleem met mensen.

En wat ze doet als ze weg wilt komen, is het hoofd wegdraaien en dan de schouder erin zetten. Het is natuurlijk geen koudbloed, de hals erop zetten kan ze niet, maar de schouder erin beuken wel. En dat is ook wat ze doet als ze dingen heel stom gaat vinden.

Ik wil van de week eens wat gaan spelen met Monster te leren opzij te draaien met de schouder. Gewoon in de baan hoor zonder trailer, even met een touwhalster en leadrope. Kijken of ze dat snapt.

Met longeren snapt ze het heel goed, maar dat is natuurlijk wel altijd in het kader van longeren en ik wil die hulp wat generaliseren zeg maar, zodat die gewoon overal duidelijk is en ik schouders en heupen kan verplaatsen waar ik dat maar wil.

Wat we al wel kunnen is "kadootje uitpakken" leadrope over paard heen gooien, dan om het paard heen werken, en dan druk op het touw, en paard moet dan een rondje draaien zodat ie weer vrij is. Als je het een beetje snapt :D

Ik kan er dus ook gewoon een touw overheen gooien, daar zijn we in het geheel niet meer van onder de indruk, overigens zijn ze hier sowieso niet erg onder de indruk van zaken die rondvliegen, aangezien dat bij mij in de buurt vrij veel voorkomt :+

Hahahaha ik kan me herinneren, een tijd terug, iemand die half in paniek reageerde: "Ja maar dan schrikt ie!!!"
Ik: "Yep, daar schrikt ie 2 of 3 keer van, en daarna vinden ze het heel normaal".

Nuchtere paarden is ook écht opvoeding.

Goed, leren wijken voor druk 2.0. Wordt vervolgd. Volgende week zondag weer trailerzaken :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:03

tip: maak een video van hoe het nu gaat. Gewoon lekker voor jezelf.

Ik baal er van dat ik geen bewijs heb van het proces want nu lijkt het net of ik overdrijf dat hard werken loont. Gewoon voor mezelf.
Nu krijg ik alleen mensen die roepen: ooooh die van jou is braaaaaaf. Ja daaaag denk ik dan. Dat is bloed zweet tranen en geduld.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 11:17

Herkenbaar. Ik maak ook echt veel te weinig video's en foto's van nu.

En het zit allemaal in mijn hoofd he, en dit topic is in die zin ook wel gewoon erg leuk om het wat bij te houden, want je vergeet ook echt ontzettend veel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 20:27

Wie wilt een leuke video en foto van trailer les? :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:36

:j

En graag weer met leuke uitleg :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 21:02

Afbeelding
Eerst de foto.

Wat ik vooral doe: ik vraag Monster de plank op te komen, en dan gaan we gewoon chillen. We doen niets. We vragen niets, knuffelen heel veel, en het is heel erg gezellig in de trailer.

We hebben nu de afspraak dat een paar dingen niet mogen. Wat niet mag: achteruit rennen, ons opzij beuken, je mag niet slaan en steigeren, en niet schoppen.

Wat mag wel: rustig alles eens bekijken, voor de trailer staan, de trailer ingaan, en onderzoeken.
We geven dus ook geen druk bij het laden, we corrigeren enkel het achteruit (vooral met hoofd omhoog) uitbreken en mensen wegbeuken, van dat vinden we niet lief.

Hier op het begin van de video heb ik het paard erin gevraagd (zonder druk, ik zet gewoon deurtje open met mijn lijf en kijk maar wat je doet).
In de trailer ben ik vooral aan het knuffelen en aaien, en wat ik beloon is ontspanning en je goed voelen. Dit is ook echt gericht op emotie. Ontspanning - belonen. Rust - belonen. Lief en beleefd zijn - belonen.
Aan het eind vraag ik paard rustig om achteruit de trailer uit te komen, zonder in paniek te raken en mijn aanwijzingen op te volgen.

Ik heb geen sexy, hypermoderne trailer trouwens. Hij is oud, maar zwaar en stabiel, en zeer solide. En hij doet het nog altijd erg goed :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:16

Het is echt totaal niet mijn manier,maar daarom wel interessant om jouw updates te volgen :)

Even dat ik het goed begrijp: je wil nu trailerladen zonder druk, omdat ze niet tegen druk kan? Is dat dan als iemand haar er op pusht? Of ook bijv. De stang er achter doen?

Vind het altijd leerzaam om out of the box te denken, dus ik probeer even goed te kijken of ik snap waar het probleem zit en dan te leren van een andere oplossing dan ikzelf zou doen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 21:28

Ik werk niet zonder druk. Op het moment dat ze achteruit vliegt of ons opzij probeert te beuken is er echt wel druk. Maar de plek waar we willen dat ze is, is er geen druk, en daar is het leuk.
We hebben dus geen druk bij het naar voren vragen, wel bij ongevraagd achteruit vliegen, opzij beuken, mens opzij beuken, al die dingen meer.

Paard moet ook gewoon leren omgaan met druk, maar imo moet het wel eerlijk zijn, er moet altijd een plek zijn zonder druk. Dus als je een deurtje dicht doet (deurtje naar achteren) moet er wel een ander deurtje open zijn.

Heel vaak kom je met deze dingen in een situatie dat er overal druk is, omdat mensen met longeerlijnen gaan werken, zwepen (en ja, ik had ook echt een zweepje in de hand, om naar de zijkant deurtje dicht te doen) en de druk erop houden, óók als het paard naar voren loopt, en dat is imo niet helemaal eerlijk, want er moet ergens ook een plek zijn waar ontspanning is.

Anders loop je het risico (en zeker met deze) dat ze uitbreekt, wij er niet meer bij komen, en ze leert dat uitbreken dé manier is om ontspanning te vinden, en dat wil je niet.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:29

We werken wel degelijk ook met druk, maar wel heel minimaal. Veel druk heeft bij dit paard snel groot verzet, dus dat is niet zinvol. We gebruiken de druk momenteel vooral om haar recht voor de trailer te houden. Niet links of rechts van de trailer weg lopen, gewoon hoofd naar voren en voeten recht voor de klep. Het mooie is dat wanneer ze daar haar ontspanning heeft gevonden ze op een hele kleine vraag al vooruit de trailer in stapt.

Het is overduidelijk de herinnering aan minder fijne trailerlaad momenten die maken dat ze gaat stressen en weg wil van de trailer. Door de opdracht nu heel klein te houden (gewoon voor de trailer staan) ontdekt ze dat we niets moeilijks vragen en gaat ze weer in de denk modus. Vandaaruit stapt ze zonder problemen de trailer in.

Op dit moment zit de uitdaging overigens ook niet in het binnen gaan van de trailer. Dat doet ze vrijwel direct zonder problemen wanneer we dat vanuit d recht voor de trailer positie vragen. Maar eenmaal binnen schiet ze ineens in de stress en vliegt dan de trailer net zo hard weer uit. Dat deed ze ook al op de klep, koekje pakken en maken dat je weg komt. Vandaar dat de focus nu ligt op rust en ontspanning. En dat nog even in een niet al te moeilijke situatie, dus enkel met 2 voeten op de klep. Dat ging vandaag heel erg goed.

1 van de dingen die het nog moeilijker maakt is dat ze, wanneer ze wat panikeert, haar benen op slot zet. Ze buigt ze niet meer. Daardoor valt ze van de klep af als ze toch probeert te lopen. Dat is natuurlijk oncomfortabel en doet pijn, iets wat ze de trailer weer verwijt. Daarom is het voor haar heel belangrijk om zowel het in als het uit de trailer lopen te oefenen en vooral te beginnen met kleine stapjes.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:56

Het is ook niet mijn manier, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik ben gewoon niet zo van het belonen met voer/snoep.
Maar wat me vooral opvalt is, hoewel lastig te zien vanuit deze hoek, dat het lijkt of ze er wel weer een stuk beter en gevulder uitziet. Klopt dat?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:02

Avalanche schreef:
Ik heb geen sexy, hypermoderne trailer trouwens. Hij is oud, maar zwaar en stabiel, en zeer solide. En hij doet het nog altijd erg goed :j

Beetje als de Ford die er voor staat :D

ruitje schreef:
Het is echt totaal niet mijn manier,maar daarom wel interessant om jouw updates te volgen :)

Paardenmensen met een methode zijn goed als het paard bij de methode past
Paardenmensen met gevoel (en een berg ervaring) kunnen de methode aan het paard aanpassen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:26

Oh, maar dan werk je wel met druk :D . Ik dacht te lezen dat je zonder druk werkte, daarom dat ik het nog eens navraag!

Eigenlijk verschilt alleen de manier van belonen denk, ik ken veel methodes waarin het weghalen van de druk de beloning is. Waar ik dan wel eens mee zit, is dat het bij lastige paarden een 'truukje' word. Dat ze bijv. Hun hoofd laag doen omdat ze weten dat er dan release van de druk komt,maar ik heb het idee dat het dan geen ontspanning is. Snap je?

Zien jullie dat met voer beloning minder?

En hoe vraag je haar voorwaarts zonder druk? Is het dan altijd op haar initiatief?

Wat doe je als ze achteruit stormt om haar tegen te houden? Druk van voren of druk van achter?

@RexRolfo, ik bedoelde die post echt totaal niet onaardig, ik leer echt super graag bij, juist de reden waarom ik dit topic volg. Dus sorry als mijn opmerking naar over kwam, is zeker niet zo bedoeld!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:33

ruitje schreef:
@RexRolfo, ik bedoelde die post echt totaal niet onaardig,

Weet ik toch, ik volg namelijk jouw topics ook met veel interesse *D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:37

Gezellig daar :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 23:01

ruitje schreef:
Oh, maar dan werk je wel met druk :D . Ik dacht te lezen dat je zonder druk werkte, daarom dat ik het nog eens navraag!

Eigenlijk verschilt alleen de manier van belonen denk, ik ken veel methodes waarin het weghalen van de druk de beloning is. Waar ik dan wel eens mee zit, is dat het bij lastige paarden een 'truukje' word. Dat ze bijv. Hun hoofd laag doen omdat ze weten dat er dan release van de druk komt,maar ik heb het idee dat het dan geen ontspanning is. Snap je?

Zien jullie dat met voer beloning minder?

Ja en nee. Het voordeel van werken met voer is dat kauwen ontspannend werkt. Dus ja, ze ontspannen er vaak automatisch van. Daarnaast, om te kunnen belonen met rust moet je altijd eerst onrust zijn, een paard dat ontspannen op de wei staat heeft al rust. Het voordeel van voer is dat paarden nou eenmaal altijd honger hebben. Dus je kan altijd belonen, ook als ze al ontspannen en relaxt zijn kan je toch nog extra bekrachtigen en ze dus blij maken.

Maar, in deze situatie heb ik er juist heel bewust voor gekozen om meer te gaan belonen met rust en veel minder met voer. Werken met voer zet het emotionele seeking system aan, ze gaan zoeken naar wat ze moeten doen om een beloning te krijgen.
Logisch, ze willen de beloning heel graag hebben en normaal ben ik ook blij met dat system.

Maar madam ging over haar eigen grenzen heen en raakte daar dan vervolgens weer van in paniek, viel half de trailer uit omdat ze in de paniek haar benen op slot zette en was er vervolgens van overtuigd dat de trailer dus niet oke is...... Dus, even geen koekje, pas als je stil blijft staan, ontspant, even niks doet.

Daar hadden we vorige week dus ruzie over, ze vond de trailer spannend, wilde wel graag iets lekkers maar niet blijven waar ze was en werd vervolgens narrig omdat het niet ging op de manier die zij bedacht had. We hebben natuurlijk heel veel met voer beloont voor andere dingen, dus haar verwachting is vanzelfsprekend dat er ook hier wat te verdienen gaat zijn. Maar waar ze normaal actief dingen moet ondernemen is het nu juist de bedoeling dat ze zacht en ontspannen is. Lastig voor een paard dat graag aan staat.

Door nu dus echt met rust te belonen, met zachte aanrakingen, uitademen, oren masseren, hals aaien etc leert ze te aarden en de rust te vinden in zichzelf en zich daar ook prettig bij te voelen.

Dit werkt voor mij niet met ieder paard zo. Ik beloon altijd ook met rust, aandacht, mee ademen en knuffelen, maar eigenlijk ook vrijwel altijd met veel voer. Lekker kauwen ontspant en paarden worden er blij van, de trailer wordt er een leukere plek van. Maar it all depends. Ik pas me aan aan wat het paard nodig heeft en durf daar heel snel in te schakelen. Tenslotte gaat het niet om de methode maar om het individu en wat daar bij past. En dat kan zelfs van dag tot dag verschillen.

Citaat:
En hoe vraag je haar voorwaarts zonder druk? Is het dan altijd op haar initiatief?

Nee, door ruimte te maken op de klep nodig je uit. Je stapt dus achteruit, bekken iets kantelen en je tilt de lijn iets op. Zoals ik al zei, de druk is minimaal, maar het is wel op ons initiatief. Ze mag ook niet verder de trailer in dan dat wij willen, het gaat erom dat ze gehoorzaamt aan de vraag, niet dat ze de trailer in gaat. Uiteindelijk gaat de vraag natuurlijk wel zijn, kom in de trailer, maar dat is nu nog niet het doel.

Citaat:
Wat doe je als ze achteruit stormt om haar tegen te houden? Druk van voren of druk van achter?

Voor de druk erop houden maar mee bewegen, dat vinden veel mensen lastig, dus die positie pak ik zelf altijd in het begin, tot het niet meer zo'n vaart loopt. Van achteren toucheren, continu, tot het paard weer naar voren beweegt. Dan alle druk eraf. Ik vergroot zeker in zo'n geval nauwelijks tot niet de druk, beweeg met het paard mee, maar zorg wel dat er druk op blijft tot hij weer naar voren komt zodat ze leren dat dat de manier is om de druk kwijt te raken. Over het algemeen zet ik daar op dat moment ook geen voer beloning bij in, het wegvallen van de druk is de beloning. Wanneer ik iets druk op het touw vraag en het paard reageert op de gevraagde manier, door naar voren te stappen, dan beloon ik wel met een voer beloning om te bekrachtigen dat dat de juiste respons is.