ruitje schreef:Oh, maar dan werk je wel met druk

. Ik dacht te lezen dat je zonder druk werkte, daarom dat ik het nog eens navraag!
Eigenlijk verschilt alleen de manier van belonen denk, ik ken veel methodes waarin het weghalen van de druk de beloning is. Waar ik dan wel eens mee zit, is dat het bij lastige paarden een 'truukje' word. Dat ze bijv. Hun hoofd laag doen omdat ze weten dat er dan release van de druk komt,maar ik heb het idee dat het dan geen ontspanning is. Snap je?
Zien jullie dat met voer beloning minder?
Ja en nee. Het voordeel van werken met voer is dat kauwen ontspannend werkt. Dus ja, ze ontspannen er vaak automatisch van. Daarnaast, om te kunnen belonen met rust moet je altijd eerst onrust zijn, een paard dat ontspannen op de wei staat heeft al rust. Het voordeel van voer is dat paarden nou eenmaal altijd honger hebben. Dus je kan altijd belonen, ook als ze al ontspannen en relaxt zijn kan je toch nog extra bekrachtigen en ze dus blij maken.
Maar, in deze situatie heb ik er juist heel bewust voor gekozen om meer te gaan belonen met rust en veel minder met voer. Werken met voer zet het emotionele seeking system aan, ze gaan zoeken naar wat ze moeten doen om een beloning te krijgen.
Logisch, ze willen de beloning heel graag hebben en normaal ben ik ook blij met dat system.
Maar madam ging over haar eigen grenzen heen en raakte daar dan vervolgens weer van in paniek, viel half de trailer uit omdat ze in de paniek haar benen op slot zette en was er vervolgens van overtuigd dat de trailer dus niet oke is...... Dus, even geen koekje, pas als je stil blijft staan, ontspant, even niks doet.
Daar hadden we vorige week dus ruzie over, ze vond de trailer spannend, wilde wel graag iets lekkers maar niet blijven waar ze was en werd vervolgens narrig omdat het niet ging op de manier die zij bedacht had. We hebben natuurlijk heel veel met voer beloont voor andere dingen, dus haar verwachting is vanzelfsprekend dat er ook hier wat te verdienen gaat zijn. Maar waar ze normaal actief dingen moet ondernemen is het nu juist de bedoeling dat ze zacht en ontspannen is. Lastig voor een paard dat graag aan staat.
Door nu dus echt met rust te belonen, met zachte aanrakingen, uitademen, oren masseren, hals aaien etc leert ze te aarden en de rust te vinden in zichzelf en zich daar ook prettig bij te voelen.
Dit werkt voor mij niet met ieder paard zo. Ik beloon altijd ook met rust, aandacht, mee ademen en knuffelen, maar eigenlijk ook vrijwel altijd met veel voer. Lekker kauwen ontspant en paarden worden er blij van, de trailer wordt er een leukere plek van. Maar it all depends. Ik pas me aan aan wat het paard nodig heeft en durf daar heel snel in te schakelen. Tenslotte gaat het niet om de methode maar om het individu en wat daar bij past. En dat kan zelfs van dag tot dag verschillen.
Citaat:
En hoe vraag je haar voorwaarts zonder druk? Is het dan altijd op haar initiatief?
Nee, door ruimte te maken op de klep nodig je uit. Je stapt dus achteruit, bekken iets kantelen en je tilt de lijn iets op. Zoals ik al zei, de druk is minimaal, maar het is wel op ons initiatief. Ze mag ook niet verder de trailer in dan dat wij willen, het gaat erom dat ze gehoorzaamt aan de vraag, niet dat ze de trailer in gaat. Uiteindelijk gaat de vraag natuurlijk wel zijn, kom in de trailer, maar dat is nu nog niet het doel.
Citaat:
Wat doe je als ze achteruit stormt om haar tegen te houden? Druk van voren of druk van achter?
Voor de druk erop houden maar mee bewegen, dat vinden veel mensen lastig, dus die positie pak ik zelf altijd in het begin, tot het niet meer zo'n vaart loopt. Van achteren toucheren, continu, tot het paard weer naar voren beweegt. Dan alle druk eraf. Ik vergroot zeker in zo'n geval nauwelijks tot niet de druk, beweeg met het paard mee, maar zorg wel dat er druk op blijft tot hij weer naar voren komt zodat ze leren dat dat de manier is om de druk kwijt te raken. Over het algemeen zet ik daar op dat moment ook geen voer beloning bij in, het wegvallen van de druk is de beloning. Wanneer ik iets druk op het touw vraag en het paard reageert op de gevraagde manier, door naar voren te stappen, dan beloon ik wel met een voer beloning om te bekrachtigen dat dat de juiste respons is.