Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:43

ruitje schreef:
Dilan93 schreef:
Wie weet krijgen we ooit nog een Tindervariant maar dan voor paarden die te koop staan :))
Kun je swipen als je m leuk vind. Denkt de verkoper dat je een match bent met het paard, kan ie reageren en kun je op 'date'

Pinder has been born :')
Ik zeg: gat in de markt!

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:55

Oh, ik bedenk me dat ik eigenlijk gewoon dit topic ben binnengevallen na stiekem meelezer te zijn geweest, ik zal ook eens even meedelen waar ik naar op zoek ben :Y)

- ruin of merrie
- 4 tot 8 jaar
- minstens 1.65, groter is welkom
- warmbloed
- eerlijk/meewerkend karakter

Ik wil graag zo ver mogelijk geraken in de dressuur, maar het is niet zo dat ik de next anky wil worden of grand prix wil rijden. Ik haal veel plezier uit trainen en lessen en vind het fijn om een doel te hebben om naartoe te werken. Stiekem vind ik niveau 4 (denk dat dat jullie Z2 is?) wel een heel mooi doel. Met mijn vorige paard ging ik ook vaak op dagtocht en zou dat wel willen blijven doen.

Qua karakter match ik denk ik met eentje dat eerder wat vergevingsgezind is en graag wil werken. Ik ben niet perfect en over het algemeen iets te lief. Daarom denk ik dat een onbeleerd of echt net zadelmak paard niet bij mij past, hoewel ik momenteel wel merk dat ik een 'duurdere' smaak heb en het toch vooral de jonkies zijn die in mijn budget vallen.

Ik heb een groot zwak voor het Spaanse paard, maar vind het daar wat moeilijk om echt een leuk sporttype tegen te komen met wat maat (vooral dat) en die betaalbaar is (oke nog meer dit). Dus intussen ook wat aan het kijken naar 'standaard' sportwarmbloeden omdat ik het idee heb dat prijs-kwaliteit daar toch iets beter is voor mijn budget (8-10K).

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 09:22

Opleiding kost geld.. :)

Dus ik vraag me af of je met de wensen die je schetst gaat slagen voor dit budget..

Ik vind juist dat de Spanjaarden goedkoper worden aangeboden dan de gemiddelde KWPN'er.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:54

upendo schreef:

Dus ik vraag me af of je met de wensen die je schetst gaat slagen voor dit budget..

Ik vind juist dat de Spanjaarden goedkoper worden aangeboden dan de gemiddelde KWPN'er.

Nadat ik gisteren een 5-jarige voor 35.000 te koop zag staan, verbaast niks mij meer :')

Maar Spanjaarden zie ik echt in heel veel verschillende prijsklassen, van 4000 tot 15.000. Is dat puur opleiding dat er zoveel verschil in die prijzen zit, of maakt afstamming oid ook nog uit?

Zonnetje81

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:59

Ze vragen al voor pony's rond de 8000 euro die niks bijzonders gepresteerd hebben. Dus 8-10K daar kon ik in 2007 al geen paard voor vinden dat L/M afgericht was, braaf, mooi, netjes aangereden, geen spectaculaire loper.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:09

Haha oei, ik dacht dat het wel moest lukken, maar is idd al lang geleden dat ik de mijne heb gekocht en heb niet zo een idee van de markt. Had er toch wel al enkele gezien die wel wat aangereden waren en rond dat budget lagen. Maar ben natuurlijk nog niet naar het paard in levende lijve gaan kijken, dus misschien was het wel een moordmachine dan oid als ik jullie nu zo hoor := . Hoger dan dat kan ik helaas echt niet gaan, en ook al moest ik nog een paar jaar doorsparen vind ik het alsnog van de zotte om 20K te geven voor een paard, dan durf ik daar niks mee te doen. :+

Wat spanjaarden betreft, die zijn vaak klein. Als ze iets aan de maat zijn (waar ik niet buiten kan, ik ben zelf 1.74 en best dik :+ ) zitten ze al meteen in een hogere prijsklasse heb ik de indruk. Verder heb je er qua bouw/gangen ook wel heel veel verschil in.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 10:40

Ik snap wel dat de prijzen hoog liggen op het moment. Fijn is anders, maar als je als fokker de kosten eruit moet halen van fokken, opfok en beleerproces dan zit je al snel op een bedrag met 5 cijfers.

Vroeger was de markt anders, maar nu een echt fijn paard vinden met wat knopjes erop voor een leuk prijsje is zoeken naar een speld in een hooiberg..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:45

upendo schreef:
Ik snap wel dat de prijzen hoog liggen op het moment. Fijn is anders, maar als je als fokker de kosten eruit moet halen van fokken, opfok en beleerproces dan zit je al snel op een bedrag met 5 cijfers.

Vroeger was de markt anders, maar nu een echt fijn paard vinden met wat knopjes erop voor een leuk prijsje is zoeken naar een speld in een hooiberg..

Heb deze open vraag wel eens gesteld en is wellicht niet specifiek aan jou gericht maar wel iets wat ik mij afvraag.

Ben echt heel erg benieuwd of dit werkelijk zo is of niet. Hoezo konden paarden dan pakweg 10 jaar geleden voor zo “weinig” worden verkocht? Vielen de handelaren toen met bosjes om of is het business model van de gemiddelde handelaar/paardenverkoper zo slecht? Of goed, want we trappen er tegenwoordig massaal in dat paarden zoveel moeten kosten.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:48

Ja, wel. Dan misschien toch maar kijken of ik ergens een verzorgpaardje kan vinden :') Ik heb ook wel totaal geen haast, wie weet loop ik er ooit wel eens eentje tegen het lijf dan. Maar een onbeleerde die recht uit de opfok komt daar ben ik echt niet de juiste persoon voor. :o?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:52

Ik neig ook naar tijdje wachten.
Misschien eens kijken of ik wat kan bijrijden.
Vind deze tijd echt bizar.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:02

Denk dat dit nog wel even blijft. :=

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 11:03

Danique_G schreef:
upendo schreef:

Heb deze open vraag wel eens gesteld en is wellicht niet specifiek aan jou gericht maar wel iets wat ik mij afvraag.

Ben echt heel erg benieuwd of dit werkelijk zo is of niet. Hoezo konden paarden dan pakweg 10 jaar geleden voor zo “weinig” worden verkocht? Vielen de handelaren toen met bosjes om of is het business model van de gemiddelde handelaar/paardenverkoper zo slecht? Of goed, want we trappen er tegenwoordig massaal in dat paarden zoveel moeten kosten.

Ik denk dat het toen ook al was, maar dat het toen minder opviel.

Fokkers die echt voor de verkoop fokken gaan geen verlies nemen op een normaal goed tot extreem goed paard.

Voor er een veulen op de wereld staat ben je al een paar duizend euro verder, zeg 2-3K. Per jaar opfok ook zo'n 2K. (Dus 6K na 3 jaar). Een onbeleerde 3 jarige hoort om quitte te spelen dus al zo'n 8K op te brengen. Twee maanden zadelmak maken en je zit al aan de 9,5.

De paarden die goedkoper zijn hebben dus waarschijnlijk 'iets'. Of dat nou minder goed gangwerk, pittig karakter, ongelijke voeten of te weinig maat is...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:05

Door de crisis is er minder gefokt en is er dus meer schaarste. Momenteel zijn de prijzen de pan uitgerezen maar het is een kwestie van vraag/aanbod.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:08

upendo schreef:

Fokkers die echt voor de verkoop fokken gaan geen verlies nemen op een normaal goed tot extreem goed paard.

Voor er een veulen op de wereld staat ben je al een paar duizend euro verder, zeg 2-3K. Per jaar opfok ook zo'n 2K. (Dus 6K na 3 jaar). Een onbeleerde 3 jarige hoort om quitte te spelen dus al zo'n 8K op te brengen. Twee maanden zadelmak maken en je zit al aan de 9,5.

De paarden die goedkoper zijn hebben dus waarschijnlijk 'iets'. Of dat nou minder goed gangwerk, pittig karakter, ongelijke voeten of te weinig maat is...

In dat opzicht moet het toch te doen zijn om eentje te vinden voor 10K? Afin, ik ga er dan vanuit dat ik er na 2 maanden zadelmak training eens kan opstappen zonder mijn nek te breken :+

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:10

Danique_G schreef:
upendo schreef:

Misschien niet helemaal in de afgelopen 10 jaar, maar gelukkig is er door meer inzicht meer aandacht voor de invloed van het management op welzijn.
Steeds meer jonge paarden krijgen veel meer en betere kwaliteit ruwvoer, opfok met meer ruimte en uitloop, frequenter bekappen etc.
Een goedkope start hoeft geen slechte start te zijn, maar er is wel meer aandacht voor.
Dus ja, paarden opfokken lijkt me dan ook duurder geworden en tel daar dan bij op dat de prijzen voor fourage, weides extra bewateren in de droge zomers, grondprijzen ook omhoog gegaan zijn...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 11:16

Kiwiaa schreef:
upendo schreef:

In dat opzicht moet het toch te doen zijn om eentje te vinden voor 10K? Afin, ik ga er dan vanuit dat ik er na 2 maanden zadelmak training eens kan opstappen zonder mijn nek te breken :+

Maar eerlijk? 2 maanden zadelmak is nog niet wedstrijdklaar. Een jong paard rijden is echt een andere tak van sport.

Die van mij is 4 maanden zadelmak maar we zijn nu bezig met in balans lopen en luisteren naar de hulpen. Er zit nog geen krulletje op en dan heb ik geluk dat het een heel braaf dier is die niet onder de indruk is van een rondje naar buiten gaan.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:22

upendo schreef:
Kiwiaa schreef:

Maar eerlijk? 2 maanden zadelmak is nog niet wedstrijdklaar. Een jong paard rijden is echt een andere tak van sport.

Die van mij is 4 maanden zadelmak maar we zijn nu bezig met in balans lopen en luisteren naar de hulpen. Er zit nog geen krulletje op en dan heb ik geluk dat het een heel braaf dier is die niet onder de indruk is van een rondje naar buiten gaan.

Oh maar ik vind het zeker geen probleem om ermee aan de slag te gaan, heb wel een tijd met jonge paarden gereden. Ik hoef ook echt niet van vandaag op morgen op wedstrijd te gaan, maar ooit wil ik dat wel terug doen. In mijn hoofd zie ik me dat toen over een jaar of 2-3. Ik zou wel niet weten wat ik moet aanvangen met een paard dat geen halster kent of niet kan aangeraakt worden, en al het voorbereidende grondwerk voor zadelmak maken enzo heb ik ook totaal geen ervaring mee en zou het jammer vinden moest hij een slechte start krijgen. Ik heb ook niet snel een klik met een paard door er gewoon wat naast te staan ik vind hem onder het zadel aanvoelen wel belangrijk, vandaar als ik er op een veilige manier kan opstappen zonder dat die full bronco gaat... eentje die je er elke keer gewoon afkiepert of los aan de kletter gaat, daar heb ik gewoon echt geen zin in. Maar jullie doen me dus erg twijfelen of dat wel te vinden is voor 10K.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:30

Wat jij dan lijkt te zoeken is zeker wel te vinden Kiwiaa. Je hebt misschien iets meer geduld en geluk nodig, maar als je twijfelt zou ik er dan eerder voor kiezen 'extra budget' te creeëren om in goede begeleiding te steken in de eerste periode, dan een duurder paard aan te schaffen.
Een verhuizing kan een flinke impact hebben op het gedrag van zelfs de braafste paarden, op die manier kan je iets meer zekerheid inbouwen voor jezelf dat het goed zal komen.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:39

Ja, misschien heb ik een verkeerde indruk gewekt met mijn verlanglijstje. Ik ben onlangs heel lelijk gevallen (incl. 5 dagen op IC) van eentje die me er echt af móest hebben hoewel ik best lang bleef zitten, dat vind ik geen eerlijk karakter en meewerkend paard. Maar van een keer opzij springen, een bok of dingen eng vinden ofzo draai ik mijn hand niet voor om en hoort er ook gewoon af en toe bij, het blijven paarden. Ik heb ook totaal geen haast met mijn doelen te bereiken, ik zie het meer als een leuke hobby met als ultieme doel voor mezelf Z te rijden en relax op buitenrit te kunnen, kan dat pas als die 16 is, fine by me. Zolang ik dan de 12 jaar ervoor niet elke keer mijn leven moet wagen :+

Ja, ik wil sowieso wel goede begeleiding en 1 a 2x in de week lessen, dat heb ik ingecalculeerd in de maandelijkse kosten. Ik zou hem de eerste jaren ook wel sowieso op pensionstalling zetten ipv bij mij thuis, ik vind een goede en veilige accommodatie en wat meer volk rond mij wel belangrijk.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:43

De prijzen die je noemt Upendo zijn wel de prijzen voor een hobbyfokker die zijn veulen 3 jaar elders in een opfok moet onderbrengen en overal de hoofdprijs voor moet betalen omdat het om 1 paard gaat. De grotere beroeps fokkers zijn wel veel minder kwijt aan het 3 jaar laten worden van een veulen. Die hebben vaak kwantum korting bij de DA om de merrie drachtig te krijgen. Die brengen hun veulens niet naar een externe opfok van een paar honderd per maand, maar hebben de groep zelf aan huis en hebben vaak hun eigen mensen die de paarden zadelmak maken en uitbrengen. Kost ook allemaal geld, maar doordat het in grotere getalen gaat zijn de kosten per veulen veel lager als die hobby fokker die 1 veulen fokt.

Ik ben het dus ook totaal niet eens dat een jong paard maar kostendekkend verkocht moet kunnen worden. Fokken is gokken. Of jij nu een kwalitatief heel goed veulen fokt, of een veulen wat gewoon een mismatch is of van moeder en vader net de verkeerde genen heeft gepakt, het op laten groeien en zadelmak maken kost hetzelfde. Maar no way dat ik 10.000 euro neer zou tellen voor een zadelmakke 3-jarige die gewoon slecht in elkaar zit, maar nou eenmaal dat heeft gekost om groot te worden. Prijs naar kwaliteit.

De enorme prijzen van dit moment hebben vooral te maken met de schaarste. De vraag is enorm gegroeid. Was al groeiende omdat de economie heel goed liep, maar ik hoor het van iedereen om mij heen, dat paarden bijna niet aan te slepen zijn momenteel. Iedereen heeft ineens tijd voor een paard, mensen hebben hun vakantiegeld niet uitgegeven. Dus juist in de categorie waar bijna iedereen in vist, gewoon een leuk bruikbaar paard voor de amateur ruiter, daar is enorme schaarste. Top kwaliteit voor de hoogste klassen, is altijd heel erg duur geweest, daar is volgens mij weinig in veranderd. Maar juist de amateur paarden, die zijn enorm in prijs gestegen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:55

Dilan93 schreef:
upendo schreef:

Nadat ik gisteren een 5-jarige voor 35.000 te koop zag staan, verbaast niks mij meer :')

Maar Spanjaarden zie ik echt in heel veel verschillende prijsklassen, van 4000 tot 15.000. Is dat puur opleiding dat er zoveel verschil in die prijzen zit, of maakt afstamming oid ook nog uit?

Veel is op moment masale import

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:57

StalNollie schreef:
Dilan93 schreef:

Veel is op moment masale import

En daarbij heb ik toch vaak de indruk dat het een beetje de overschotjes zijn :(:)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:59

Als fokker ga je natuurlijk voor dat paard dat je voor tonnen kan verkopen, die zorgt er dan voor dat de 'mindere' paarden ook betaald worden. Dat betekent dus inderdaad niet dat elk paard 10k moet kosten voor de koper, al hebben ze dat vaak wel gekost om ze tot die 3-jarige leeftijd te krijgen. Zo zijn de dekgelden bij ons tussen de €1000 (voor de mindere of onbekende hengsten) tot de €20.000. Gemiddelde prijs voor 1 dekking ligt al gauw tussen de 2500 tot 4000. Gemiddelde prijs van een hengstveulen ligt rond de 1500 tot 2000 :+ Maar komt er een beetje een mooie merrie uit en je hebt iemand uit het Midden-Oosten, dan kan je daar zo een 0 achter plakken. En als ze heel extreem goed zijn 2 nullen. Dan kan je die goedkope hengstjes wel compenseren.

Voor ons is het hobby, mijn vriend en ik werken er allebei nog naast. Maar als je dit bedrijfsmatig zou doen moet je gewoon ernaast nog 'vaste' inkomsten hebben uit bijvoorbeeld pensionstalling oid, anders is het niet te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:14

goldenarrow schreef:
Als fokker ga je natuurlijk voor dat paard dat je voor tonnen kan verkopen, die zorgt er dan voor dat de 'mindere' paarden ook betaald worden. Dat betekent dus inderdaad niet dat elk paard 10k moet kosten voor de koper, al hebben ze dat vaak wel gekost om ze tot die 3-jarige leeftijd te krijgen. Zo zijn de dekgelden bij ons tussen de €1000 (voor de mindere of onbekende hengsten) tot de €20.000. Gemiddelde prijs voor 1 dekking ligt al gauw tussen de 2500 tot 4000. Gemiddelde prijs van een hengstveulen ligt rond de 1500 tot 2000 :+ Maar komt er een beetje een mooie merrie uit en je hebt iemand uit het Midden-Oosten, dan kan je daar zo een 0 achter plakken. En als ze heel extreem goed zijn 2 nullen. Dan kan je die goedkope hengstjes wel compenseren.

Voor ons is het hobby, mijn vriend en ik werken er allebei nog naast. Maar als je dit bedrijfsmatig zou doen moet je gewoon ernaast nog 'vaste' inkomsten hebben uit bijvoorbeeld pensionstalling oid, anders is het niet te betalen.
Dat, of je moet op veel grotere schaal gaan fokken. :j

Guusje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:36

Heel onverwacht heb ik een leuke pony gevonden *\o/*
Niet helemaal waar ik naar op zoek was (had niet verwacht dat het binnen mijn budget zou passen haha) maar wel een ontzettend leuke jonge Welsh-D merrie met een leuke afstamming.
Nog helemaal groen maar ik heb de juiste begeleiding dus ik verwacht dat het helemaal goed komt. Ik ben ontzettend blij :D