Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:56

mirjamalvaro schreef:
Hey MWM :D
Met middendraf kan ik helaas nog niet te veel meegeven. Dan word hij helaas lang en valt uit elkaar. Nog een erfenis van al die jaren verkeerd trainen zeg maar. |(
( krijg gelijk weer zo'n gevoel van; kan er ook niets van boehoeeee :') )

Heb ie dat nou ook! Da's toch fijn, heb ik ook!!! *\o/* souls united!
Gaat paarden uit wei vissen, dat kan ze wel... :D
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 14-05-18 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:56

Sjolvir schreef:
MWM, als ik hem meer ruimte geef, gaat hij zeker niet verruimen, dan valt ie zachtgezegd op zijn bek, hi hi, want dan wordt hij lang en gaat tactfouten maken, moet die van mij dus iets terug rijden en dan als hij wending door netjes in balans blijft toerijden, geef hem dan echt maar fractie van een mm zodat ie vooral niet denkt dat hij moet gaan dalen, want dan ben ik hem helemaal totaal finaal kwijt.

Wat is paardrijden toch moeilijk.. en op Heps zit nog geen verruimings knop, wel opruimingsknop alles wat eetbaar is gaat op...

Ik ben niet aaallleeeeennnn. *\o/*

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:58

Promisse ik wacht wel even af of er op de filmpjes gereageerd gaat worden. Anders kan ik hem altijd nog opsturen.

En ik lig hier echt helemaal dubbel Sjol. :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 18:01

Maaarrrree ik kan dus geen foto's beoordelen hoor. Die beenzetting etc ik zie het niet?
Deze foto bv wat vinden jullie daar dan van?
Afbeelding
Ik zou zeggen goed achterbeen erbij. Diagonaal is toch gelijk?
Alleen dan hals wel verkeerde knik of juist niet??

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 18:03

mirjamalvaro schreef:
Hey MWM :D
Met middendraf kan ik helaas nog niet te veel meegeven. Dan word hij helaas lang en valt uit elkaar. Nog een erfenis van al die jaren verkeerd trainen zeg maar. |(
( krijg gelijk weer zo'n gevoel van; kan er ook niets van boehoeeee :') )

Hoeft ook niet meteen met middendraf, dat kan ik ook niet hoor. :') Dan doe ik helemaal een voorbeeldje van zo hard mogelijk voorover met originele tact wat niks meer met draf te maken heeft _O- Het is ook meer het gevoel van meegeven, dan echt wegsteken of echt ruimte geven. En eerst opvangen, in balans hebben, been geven en heel voorzichtig wat toestaan. Maar ik oefen dus wel heel veel dat been geven hand volgen betekent en niet hoofd omhoog. Dat was bij ons een dingentje, been geven was hoofd omhoog en niet naar voren. Dat werd daarna hoofd omhoog, maar wel meer tempo, daarna hoofd omhoog en rennen. Oh en pas later werd het hoofd braaf naar hand blijven houden en qua tempo beter wat ik vraag.

Mirjam: met die foto vind ik dus ook moeilijk. Ik zou zeggen dat achterbeen aan de grond eerder van de grond is dan diagonale voorbeen. Maar kan je verwachten dat het echt 100% tegelijk gaat? :=

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 18:06

Ohhh dacht met middendraf haha. Ik oefen wel zelfde als jij. Met Zorro blijft dat moeilijk, Eli doet dat veel makkelijker.

Hmmm verkeerde foto dan om mee te oefenen. Ff kijken voor andere dan. En geen idee of je dat kunt verwachten.

Deze dan? :')
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 18:10

mirjamalvaro schreef:
Ohhh dacht met middendraf haha. Ik oefen wel zelfde als jij. Met Zorro blijft dat moeilijk, Eli doet dat veel makkelijker.

Hmmm verkeerde foto dan om mee te oefenen. Ff kijken voor andere dan. En geen idee of je dat kunt verwachten.

Deze dan? :')
[ [url=m/ZHCzjE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weet het niet :') Ik heb dezelfde soort foto's, alleen dan met minder beweging haha, maar ik weet niet wat ik er na het filmpje van moet vinden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 18:12

Rien maakt het ons te moeilijk. :')

Edit: screenshotje uit filmpje Zorro. Iedere keer als ik stil zet is diagonale beenpaar volgens mij mooi gelijk.

Afbeelding
Stuk waar hij "normaal" loopt

En
Afbeelding

Stuk waar hij "afbreekt"

Afbeelding

Dat laatsts is echt schrikwekkend slecht :oo

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:49

@Mirjam, ik heb 3 tabbladen open staan. Deze, die met jouw filmpje en die met het filmpje van Rien.
Om te vergelijken en dan hopelijk tot inzicht te komen. Wat ik vooral zie is dat jouw drafritme een heel stuk hoger ligt dan dat van Rien. En dat jij dus je impuls voornamelijk omzet in voorwaarts. Ik zie daarbij een behoorlijk naar voren grijpend achterbeen. Maar ik zie ook dat het achterbeen wat het verst naar achteren is, behoorlijk ver naar achteren is. Zou het niet zo kunnen zijn dat je hem in een langzamer ritme moet rijden? Dan kan hij makkelijker hij makkelijker zijn lichaam loslaten en kan hij makkelijker geslotener gaan lopen. Hij kan ook makkelijker de energie in de afzet naar boven omzetten en je zal denk ik merken dat ook de lengte buigingen veel makkelijker zullen gaan.
Wat denk jij/jullie daar van? Zou dat een oplossing kunnen zijn?

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:51

makkelijker gezegd dan gedaan trouwens, want het valt en staat bij de manier waarop je het doet.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:59

Promisse schreef:
@Mirjam, ik heb 3 tabbladen open staan. Deze, die met jouw filmpje en die met het filmpje van Rien.
Om te vergelijken en dan hopelijk tot inzicht te komen. Wat ik vooral zie is dat jouw drafritme een heel stuk hoger ligt dan dat van Rien. En dat jij dus je impuls voornamelijk omzet in voorwaarts. Ik zie daarbij een behoorlijk naar voren grijpend achterbeen. Maar ik zie ook dat het achterbeen wat het verst naar achteren is, behoorlijk ver naar achteren is. Zou het niet zo kunnen zijn dat je hem in een langzamer ritme moet rijden? Dan kan hij makkelijker hij makkelijker zijn lichaam loslaten en kan hij makkelijker geslotener gaan lopen. Hij kan ook makkelijker de energie in de afzet naar boven omzetten en je zal denk ik merken dat ook de lengte buigingen veel makkelijker zullen gaan.
Wat denk jij/jullie daar van? Zou dat een oplossing kunnen zijn?

Dat zou heel goed kunnen. Tempo verlagen zorgt nu echter nog voor takt verlies. Dus misschien nog niet sterk genoeg daarvoor? Of juist vaker meenemen en kijken of hij daarin verbeterd.
Daarin moet ik ook heel goed opletten dat hij wel actief blijft. Meneer vind het wel zo makkelijk om dan te gaan sloffen. :=
Kan dit volgende week eens uitproberen! (Zondag wedstrijd dus ga nu even niets anders doen met die stresskip, loopt hij zondag niet meer :') )

Ik heb trouwens ook zo'n reputex deken gekocht. Benieuwd of dat nog wat uit gaat maken.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:00

nee niet het tempo, het ritme.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:01

ja dan zal hij ook wel langzamer gaan natuurlijk, maar het gaat me om het ritme

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:03

Euhmmmmm blonT he. En hoe doe ik dat dan. :P
Hellepie tis te moeilijk allemaal ^)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:04

Misschien steeds 1 pasje terugvragen en dan weer "los". :)*

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:05

Ik ga proberen of ik het op het scherm krijg. Maar het is voor mij ook een redelijk nieuw hoofdstuk dus verbeteringen en aanvullingen zijn welkom!

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:06

En ondertussen eet ik mijn ijsje op :j

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:07

Hmmm lekker ijs.
Wel handig meerdere schermen. Ik doe alles op mijn mobieltje. :')

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:22

Om te beginnen het losrijden. Als ik haar in de stap goed over de rug heb, dus dat ze vlot loopt en de hals mooi gebogen van me af, met zo'n rol beweging naar voren/beneden en weer terug ( weet niet hoe ik dat zeggen moet...) goed aan mijn hand, dan heb ik al redelijke kans dat het in de draf goed gaat. Aandraven goed van achteren laten starten (dus van voren niet het contact verliezen door teveel toe te staan) waarbij de impuls door de rug naar de schoft gaat en ze haar schoft optilt ( zie je niet zo zeer maar voel je vooral ) en ze vanaf de schoft haar hals mooi in een boog laat vallen. De hals moet echt een boog maken waarbij ze voldoende lengte neemt zonder dat ze uit elkaar valt. Dat is behoorlijk delicaat. Ik neem een ritme in mijn hoofd waarvan ik denk dat hij goed is. In het begin zong ik daarop een liedje, zodat ik het ritme goed in mijn lichaam vast hield. Want ik geef dus met mijn lichtrijden het ritme aan. Als ze versnelt, dan is dat óf omdat ze heet is, óf omdat ze een beetje uit elkaar valt/ op de voorhand valt. En dat voel ik omdat ik dat ritme zit te zingen ( doe ik inmiddels niet meer hoor :o ) Want het komt heel nauw. Een klein beetje versnellen kan al verlies van geslotenheid betekenen. Ik voel het ook omdat de gang dan vlakker wordt, de veer er uit gaat ( niet dat ze veel veer heeft, maar je kan het wel voelen ). Die veer voel ik ook terug in mijn handen. Als ze goed gaat dan is het contact heel prettig elastiek en niet te veel en niet te weinig druk.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:23

Even erbij zeggen dat het bij mij ook echt zelden zo goed lukt als dat ik zou willen, maar zelfs een beetje lukken heeft bij mij al winst gebracht. Dus ik ga stug door met handig ( en vooral consequent en nauwkeurig) worden.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:28

Ik weet het niet maar ik denk dat het speciaal belangrijk voor jou is om die lengte en die boog in de hals te krijgen. Om de strakheid eruit te krijgen. Maar ik kan het ook heel erg fout hebben.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:37

Ik volg je wel. Die rek en veer heb ik namelijk wel met lichtrijden. Verschil lichtrijden en doorzitten is bij Zorro altijd heeel groot geweest, nu gelukkig wel stuk minder erg. Denk dat ik wel aardig op de goede weg zit en dat ik zo even door moet pakken. En dan die handigheid qua ritme, impuls etc zelf nog even krijgen. Mijn onervarenheid hierin is nog het grootste probleem. ^)

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:38

ja ik ken het.....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:45

Filmpje bekeken van Rien. Pfff, is toch wel moeilijk. Maar zoals hij het zegt, lijk ik toch wel op de goede weg bezig te zijn. Al zijn we natuurlijk lang nog niet waar we moeten zijn. Maar merk wel dat deze manier van rijden beter bij ons past, dan dat strakke en stugge. Maar even zien of ik deze week een filmpje kan laten maken en dat bij de challenge zetten. Hoe doen jullie dat op facebook. Op jullie eigen site en dan openbaar met de hastags erbij of op de site van dressagepro met de hastags.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:46

Ik heb gewoon op eigen pagina en dan openbaar. Maar zat daar ook over te twijfelen. :=