Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:11

Waarom is het bij die kliniek zo duur? Krijg je champagne als ie goed is? :+

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:18

_Lorette_ schreef:
Nou, bij mijn kliniek kost een klinische keuring 180 euro en het is best zuur als je dat bedrag alsnog moet betalen als het paard afgekeurd wordt. Bij goedkeuring is het wel zo normaal dat de koper het betaalt.

en wat controleren ze dan bij zo een keuring??

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:18

Helaas niet. :D Ik ga altijd naar die kliniek. Vooral fijn met keuren, omdat ze de naam hebben niet te snel goed te keuren. De koper van mijn paard mag overigens helemaal zelf beslissen waar hij gekeurd wordt. Ik heb aangegeven wat mijn kliniek is en dan kunnen ze zelf bedenken of ze daar ook heen willen of dat ze een dierenarts kiezen die het paard in elk geval niet kent.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:26

@ Lorette, weet jij ook wat het jou zou kosten daar om röntgenologische keuring te doen? Of waar kan je ongeveer op rekene.
Je zou dus ook nog met de verkoper kunnen afspreken dat ieder de helft betaald bij afkeuring?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:34

Dat ligt eraan hoeveel foto's je wil hebben. Ze kunnen het je precies vertellen als je even belt. :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:38

welke afspraken maak je dan met de koper? qua eventuele bemerkingen?
Kennis van mij had enkele jaren geleden een paard te koop.
Paard werd gekeurd en had een bemerking maar werd goedgekeurd voor de sport (DA van koper) koper zag af van de koop.... en de volgende koper wilde wederom laten keuren bij eigen DA.
Dan kun je als verkoper wel bezig blijven....

van mij mogen ze keuren waar ze willen, en KK
uiteraard mocht blijken dat het dier compleet verrot is, dan zijn de kosten voor mij en wordt het paard niet meer verkocht.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:43

Ja dat is inderdaad de andere kant weer, maar als je er als koper vanaf ziet dan heeft de verkoper het keuringsrapport toch nog? Een eventuele volgende koper kan die inzien, ja en als je dan over wilt laten keuren kan ik begrijpen dat de kosten voor jezelf zijn. Maar als ik een paard ga laten keuren en hij wordt dus wel goedgekeurd met een bemerking vind ik het wel een lastige. Wat kan zo'n bemerking dan zijn?
Ik heb heel weinig verstand hiervan, maar klinkt heel dubbel voor m'n gevoel.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:45

Goed is in mijn ogen 'op dat moment geschikt voor het gebruiksdoel van de koper', wat voor een bemerkingen daar verder ook aanhangen, maar dat moet inderdaad goed afgesproken worden tussen koper en verkoper.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:52

Maar als een paard goedgekeurd wordt voor de sport word daar dus geen niveau aan gehangen? Of lopen er paarden zat met een bemerking hoog in de sport.
Misschien kom ik heel dom over, maar wil gewoon een beetje weten wat ik kan verwachten. En hoe ik daar mee om zou kunnen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:54

Paard met een bemerking kan prima op het hoogste niveau functioneren.
Ligt natuurlijk aan de bemerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:56

irmaaatje schreef:
Maar als een paard goedgekeurd wordt voor de sport word daar dus geen niveau aan gehangen? Of lopen er paarden zat met een bemerking hoog in de sport.
Misschien kom ik heel dom over, maar wil gewoon een beetje weten wat ik kan verwachten. En hoe ik daar mee om zou kunnen gaan.

Ggk voor de sport geeft geen niveau aan. Paard doet het immers niet alleen.
Een bewegingstopper kan goedgekeurd worden voor de sport maar ook een krabbelaar kan gewoon gezond in elkaar zitten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:58

Er lopen zat paarden met een bemerking hoog in de sport. Ook paarden die nog nooit een klinische keuring door zijn gekomen.

De dierenartsen nemen al het afwijkende op. Een piephak kan bijvoorbeeld een bemerking zijn op het keuringsrapport, terwijl het niets uitmaakt voor de sport. Of een paard met een zeer lichte vorm van cornage, die wel prima geschikt is voor recreatie en sport.

Er wordt gekeken of het paard geschikt is voor het doel waarvoor de koper het paard wil hebben. Komt het overeen, dan wordt er een positief aankoopadvies gegeven door de dierenarts voor het paard op DAT moment. En dan kan het zijn dat er wel wat bemerkingen op het keuringsrapport staan, maar die verder niet zoveel invloed hebben op het paard dat het niet meer bij jouw gebruiksdoel zou passen.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:03

Oke, dat is goed om te weten.

_Lorette_ schreef:
Dat ligt eraan hoeveel foto's je wil hebben. Ze kunnen het je precies vertellen als je even belt. :)

5 Jaar geleden heb ik mijn paard verkocht, die is helemaal goedgekeurd op de foto ook. Maar de nieuwe eigenaar kreeg problemen met rijden en later bleek er iets in zijn rug verkeerd te zitten. Dit is allemaal helemaal goed gekomen.
Maar nou weet ik dus niet meer of de rug ook op de foto gezet word. Wat is normaal, en wat is aan te raden om op de foto te laten zetten?
Het paard waar ik van het weekend ga kijken is een ruim 3 jaar jonge ruin, die al wel tuig gewent is maar er heeft nog niemand op gezeten. Is er in de buurt van Utrecht iemand die goed bekend staat om het zadelmak maken dat jullie weten?

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:06

Oke, dat zijn inderdaad bemerkingen die verder weinig invloed kunnen hebben op de gezondheid van het paard, mits het een ligte vorm is.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:12

Wat ik hier nu meemaak. Mijn pony staat paar dagen te koop en is nu al verkocht. Eerste bezichtiging. Dinsdag ga ik haar wegbrengen.
Het was een scheetje om te zien hoor en super braaf maar zo snel had ik het niet verwacht.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:14

Ja dan is het ineens allemaal wel erg snel he.. Maar beter zo dan dat het heel erg lang duurt!

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:49

Ik ben vandaag naar een 2 jarige andretti wezen kijken...echt een leuk beest! ook nog iets meegemaakt op stal en daar heb ik nu een flinke kater van pff..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:52

Wat leuk MenM, maar ook vervelende dingen dus..:(:)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:42

Leuk maudenmarc, maar minder dat je iets hebt meegemaakt wat een stuk minder was.

gefeliciteerd jury das lekker snel gegaan

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:04

@ seven, ja ik denk dat het me nog wel een hele tijd bij blijft.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:16

mag ik vragen wat er gebeurd is of zeg je dat liever niet?

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:19

Roozzy schreef:
Jezus, ik voel me echt even heel slecht. Ben dit weekend uitgekomen bij een 23-jarige oerbraaf paard bij een handelsstal. Dit was echt een superbeest, hartstikke lief en superverkeersmak. Heb een bod uitgebracht tot 850 euro, maar de handelsstal wilde er per se 1.000 euro voorhebben, maar dit wilde ik niet geven voor een bejaard paard. Bel ik vandaag of ze nog over mijn bod hebben nagedacht, blijkt dat ze hem vandaag naar de slacht hebben gestuurd ;( . Ik weet dat dit handel is, maar vind het echt verschrikkelijk van dit mooie paard ;( . Waarom? Ze hadden een koper die 850 euro wilde geven, een bedrag dat ze bij de slacht nooit zullen krijgen. Ze hadden m'n telefoonnummer. Ze hadden kunnen bellen. Nu baal ik dat niet meer heb geboden, nu is het te laat |( . Ik zit hier gewoon met tranen in m'n ogen. Het spijt me, paard ;( .

:(:) geloof jij dat nou écht die handelaren proberen jouw gevoelige snaar te bespelen :+
Wees misschien blij dat het zo is gelopen....anders had je misschien hoop geld kwijt geweest en met een paard gezeten die misschien niet goed was ;)

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:21

Nee is niet echt iets om hier neer te zetten, maar moest toch even op een of andere manier mn ziel luchten!!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:46

Als er hier nog iemand op zoek is naar een fijn paard om mee dressuur te gaan rijden of recreatief te rijden, stuur me even een pbtje. Het gaat om een merrie die M2 dressuur heeft gelopen, braaf is, en een bemerking heeft waardoor er niet vaak/hoog mee gesprongen kan worden. Ze valt in de lagere prijsklasse.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:59

Snoekiej schreef:
Als er hier nog iemand op zoek is naar een fijn paard om mee dressuur te gaan rijden of recreatief te rijden, stuur me even een pbtje. Het gaat om een merrie die M2 dressuur heeft gelopen, braaf is, en een bemerking heeft waardoor er niet vaak/hoog mee gesprongen kan worden. Ze valt in de lagere prijsklasse.

Jouw vorige paard?