Een nieuw paard kopen Deel VII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Een nieuw paard kopen Deel VII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:42

Menig topruiter dat uiteindelijk in het zadel zit van een toppaard met een 3-tje, dat is ook weer zo :D

Willem47

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:43

Dees schreef:
Menig topruiter dat uiteindelijk in het zadel zit van een toppaard met een 3-tje, dat is ook weer zo :D

Of een 4, daar lopen er ook genoeg van rond.

Die topruiters doen niet zo moeilijk hoor. Wat dat betreft ga ik mee in het verhaal van Cowboy.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:43

genoeg paarden op top of met topruiter hebben idd een bemerking :j

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:01

Tja ik ken ook mensen die hun hele leven hebben gerookt en toch 90 zijn geworden... uitzonderingen bevestigen de regel.

Het lijkt mij heel verstandig een paard te laten keuren bij aankoop. Doe je het om je investering of verzekering te dekken, ja dan is de aankoop prijs van belang.
Gebruiksdoel is inderdaad ook van belang. Gebruiksdoel "20 jaar kunnen genieten van bosritjes" is vrees ik ook al best een eis ;-)

Als al eerder gezegd in het topic zijn er ook mensen die met keuren vooral persoonlijk verdriet willen voorkomen (voor zover dat mogelijk is). Het voorkomen van verdriet is voor sommige mensen veel meer waard dan een volle spaarrekening.

Keuren is dus altijd een persoonlijk iets. Wie de rekening betaald is natuurlijk iets waar je als koper en verkoper samen goede afspraken over moet maken vóór je gaat keuren ;-)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:04

Wij gaan zaterdag bij een fries kijken, staat niet heel ver weg dus zeker de moeite om even te kijken.

Over het keuren, ik laat het paard sowieso klinisch keuren en vraag dan het oordeel van de DA over zijn bevindingen. Daaruit kan je vaak al heel wat uit halen :) Rontgenlogisch doe ik alleen als er aanleiding voor is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:21

Dees schreef:
Topruiters stellen een paard bloot aan zwaarder gebruik (LT, GP, grote prijzen) en kunnen imo terecht geen genoegen nemen met 3-tjes. Paarden die voldoende kwaliteit hebben voor topruiters zijn over het algemeen ook (veel) duurder dan gemiddelde sportpaarden. Een topruiter zoekt meestal niet in de doorsnee prijsklasse van 4.000 euro. Die zoekt een héél goed paard en weet dat die voor 4.000 euro niet te koop zijn.

Voor de een is 1.250 euro een hoop geld, voor de ander wordt het pas spannend bij 7.500 euro en sommigen kopen voor 25.000 euro of (veel) meer. Dat zijn wel 3 heel verschillende prijsklasses en daar zou dus ook een heel verschillende keuringsintensiteit bij horen.

Wat ik in dit topic toch regelmatig teruglees is dat men weliswaar zoekt in de 4.000 euro klasse maar kennelijk zo onzeker is dat er voor een 25.000 euro klasse gekeurd moet gaan worden. Als jij een normale gebruiker bent, een paard voor sport t/m landelijk Z zoekt, dan hoef je zo'n paard echt niet te laten keuren alsof het GP moet gaan lopen.
Een beetje meer realisme over een keuring in overeenstemming met de prijsklasse is op zijn plek.

Dat ben ik maar voor een deel met je eens. Topruiters stellen weliswaar een paard bloot aan zwaarder gebruik, maar weten ook precies hoe ze een paard rijden en behandelen. Een 3 op bijvoorbeeld HKO met een paard met exceptionele bewegingen zou ik niet laten staan. Juist onkundige ruiters die een goedkoop paardje zoeken belasten een paard zwaarder doordat ze hem scheef of op de voorhand laten lopen. Ik heb mijn pony/paard gekocht voor 1500 (maar ik vond hem leuk en ik dacht we zien wel) en tegen mijn principes niet op de foto gezet, ook een beetje gezien zijn ras. En nu blijkt hij zich te ontwikkelen tot een kleine Totilas :D :D :D :D :D en is het beste paard dat ik ooit heb gekocht. Je moet gewoon een beetje geluk hebben. En paarden (KWPN-ers) met een beetje beweging in de 4000 euro klasse. Ja dat bestaat volgens mij niet. Dus in die prijsklasse zou ik altijd laten keuren (kosten koper natuurlijk :D )

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:34

Jenn_Mellow schreef:

Die stond ook op mijn lijstje, gekke is dat deze ook in hoenderlo te koop staat voor 3.950,00. We wachten op het filmpje en dan maar eens doorvragen.

Ik denk dat de behoefte aan keuren en welke keuring ook gevoed wordt door kennis, ervaringen en doel waar je het paard voor wilt gaan begrijpen.
Een vriendin heeft een paard met nekatrose, ik kan me goed voorstellen dat ze bij een volgend paard daar wellicht ook gekeurd op kan hebben. Zelf had (en heb) ik de behoefte niet om de bovenlijn te laten keuren. Al kwam ik laatst een paard tegen die op de benen helemaal goed was maar over de rug dus niet (kreeg dit gelukkig te horen via via). Maar dat zie ik nog onder verantwoord risico nemen als je dat normaal niet doet.
Ongeacht het bedrag waar je een paard voor aanschaft (75.000 euro is voor sommige mensen in verhouding minder dan 7.500 voor anderen) is volgens mij niet bepalend voor wel of niet ront. keuren. Het verdriet van een ongezond paard of de pijn in de portemonnee door hoge DA kosten blijft net zo groot.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:12

Mag je van een verkoper verwachten dat wanneer deze een paard te koop heeft staan voor slechts 2.500 euro, deze maar mee moet werken aan al die allerhande keuringen die onzekere paardenkopers wensen?

De discussie begon toen iemand vertelde over een paard met een prijs van slechts 2.500 euro, maar dat paard niet heeft gekocht omdat uit een zeer uitgebreide keuring bleek dat het paard artrose had bij de atlas (iets in de nek iig). Bij een reguliere klinische keuring, passend bij de aankoopprijs van slechts 2.500 euro, zou dit nooit aan het licht zijn gekomen.
Hoe is het belang van de verkoper hiermee gediend? Stellen kopers niet irreële eisen? Waarom zou een verkoper van een paard van slechts 2.500 euro helemaal garant moeten staan voor een 100% gezond paard?
Moet de verkoper in dit geval nu bij een volgende potentiele koper gaan vertellen dat er een 'verborgen gebrek' zit op dit paard, dat bij toeval aan het licht is gekomen omdat die verkoper zo vriendelijk was om aan de overtrokken onderzoekswens van een eerdere kijker mee te werken?

Tuurlijk wil iedereen zichzelf zoveel mogelijk verdriet besparen.
Maar geezzzz, laten we het keuringsverhaal wel een beetje in overeenstemming met de aankoopprijs houden.

Willem47

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:16

Dees schreef:
Mag je van een verkoper verwachten dat wanneer deze een paard te koop heeft staan voor slechts 2.500 euro, deze maar mee moet werken aan al die allerhande keuringen die onzekere paardenkopers wensen?

De discussie begon toen iemand vertelde over een paard met een prijs van slechts 2.500 euro, maar dat paard niet heeft gekocht omdat uit een zeer uitgebreide keuring bleek dat het paard artrose had bij de atlas (iets in de nek iig). Bij een reguliere klinische keuring, passend bij de aankoopprijs van slechts 2.500 euro, zou dit nooit aan het licht zijn gekomen.
Hoe is het belang van de verkoper hiermee gediend? Stellen kopers niet irreële eisen? Waarom zou een verkoper van een paard van slechts 2.500 euro helemaal garant moeten staan voor een 100% gezond paard?
Moet de verkoper in dit geval nu bij een volgende potentiele koper gaan vertellen dat er een 'verborgen gebrek' zit op dit paard, dat bij toeval aan het licht is gekomen omdat die verkoper zo vriendelijk was om aan de overtrokken onderzoekswens van een eerdere kijker mee te werken?

Tuurlijk wil iedereen zichzelf zoveel mogelijk verdriet besparen.
Maar geezzzz, laten we het keuringsverhaal wel een beetje in overeenstemming met de aankoopprijs houden.

Aan de andere kant, als de verkoper weet dat het paard niet gezond is, biedt deze het paard in de lage prijsklasse aan en probeert doelbewust de koper op te lichten, dat is iets wat je veelvuldig ziet.

500 euro of 50 000 euro, het maakt mij niet uit. Gezond moet hij wezen, en voor beide bedragen keur ik het paard dus.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:18

Ik heb aangegeven dat IK het ook onzin vond he. ;)
Alleen bij toeval haalde ze er wel een vervelende bemerking uit.
De verkoper vond het iig niet erg. Anders was het dier ook niet gekeurd geweest.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:21

Hoeveel verkopers hebben hun paard nou bij het nekgewricht op de foto gezet?
Voordat ik pagina 75 ofzo van dit topic las, wist ik niet eens dat het gebeurde.

Niet iedereen die een rijpaard verkoopt van 2.500 is van kwade wil.
En gezond genoeg is natuurlijk ook een subjectief iets ten opzichte van het gebruikersdoel
Een paard kan veel langer mee op bosritjes dan dat het Z-parcoursen kan springen.

Nou ja, een ieder die bij mij ooit een paard voor een habbekrats meent te willen kopen, hoeft iig niet met die exorbitante keuringseisen aan te komen. Ik vind het echt te zot.
Mocht ik overigens een paard verkopen met een verhaal erbij, dan vertel ik ook het verhaal erbij. En zijn ze echt te slecht, dan verkoop ik ze aan de slager.

Ik erger me wel aan mensen die amper slachtprijs willen besteden maar dan wel menen dat ze hogere eisen kwa gezondheids en gebruiksdoel mogen stellen, simpelweg omdat zij 'koper' zouden zijn. Ik vind dat echt geen klasse hebben.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:31

Dees, wat heb ik aan een paard van 2.750 euro die het na een aantal maanden niet meer doet? Dan betaal ik liever 3.750.
En helaas is er een grote boze buitenwereld waar dus niet iedereen het hele verhaal verteld. En die wereld maakt het kapot voor de mensen die het wel goed bedoelen.
Een gewone verzekeringskeuring vind ik overigens niet exorbitant.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:57

Ik heb 2 jaar terug een paard op de foto laten zetten die 3 jaar oud was en een prijs van 1500 euro had. Uit de twiggy stam. Mooi papier maar beetje exceem. 1e de beste foto gruwelijk afgekeurd. DA raadde zelfs fokkerij af en adviseerde de verkoper om dit paard af te maken. Zo slecht was het achterbeen al. Keuring was wel voor mijn kosten maar was nog geen 100 euro kwijt. Hier heb ik geen moeite mee in die prijsklasse. Eigenaar baalde zelf enorm want dier kwam zo uit de opfok.
Ik zet elk paard rondom op de foto (20 stuks) plus laat hart, longen en ogen nakijken (kosten +/- 300 euro). Paard met een chip laat ik staan maar wat wordt goedgekeurd met 1 of 2 vind ik prima. Als ik dit paard niet had laten keuren dan had ik er geld ingestopt met behandeling exceem, deken, zadelmak maken, startkaart enz. Was zonde van het geld geweest.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:24

Nou ja, zolang je als koper maar niet verwacht dat de verkoper de afkeuringskosten betaalt als je gaat kijken bij een goedkoop paard (< 3.000 euro) en jij wilt dat het rontgenologisch gekeurd wordt.

Maar goed, ik zal dan ook niemand aanbevelen om een goedkoop paard te kopen.
Al wil je niet weten wat voor belachelijk onbeschofte biedingen ik heb gekregen op mijn 4-jarige goedgekeurde PROK-merrie terwijl ik netjes een prijsindicatie heb afgegeven. Sommige 'kopers' mogen zich echt gaan schamen hoor :o

Koop gewoon een paard voor een nette prijs, stel daarbij passende gezondheidsvoorwaarden. Als je niet meer dan 3.000 euro te besteden hebt en je verwacht daarvoor een goedgekeurd KWPN sportpaard, dan is het wellicht gewoon beter om even door te sparen.

Ben ik nou de enige die allergisch is voor mensen die koste wat kost voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten?

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:30

O nee hoor. De meeste mensen beseffen niet dat voor een dubbeltje op de eerste rang zitten meer met geluk dan wijsheid te maken heeft. Veel mensen denken dat ze mogen en kunnen verwachten dat hun voor een dubbeltje op de eerste rang mogen zitten en willen zich dat 'geluk' eigenlijk toe eigenen.

Dat staat los van dat iedereen natuurlijk voor zo min mogelijk geld een paard wil kopen dat helemaal bij zijn/haar wensen past.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:49

Dees schreef:
Hoeveel verkopers hebben hun paard nou bij het nekgewricht op de foto gezet?
Voordat ik pagina 75 ofzo van dit topic las, wist ik niet eens dat het gebeurde.

Niet iedereen die een rijpaard verkoopt van 2.500 is van kwade wil.
En gezond genoeg is natuurlijk ook een subjectief iets ten opzichte van het gebruikersdoel
Een paard kan veel langer mee op bosritjes dan dat het Z-parcoursen kan springen.

Nou ja, een ieder die bij mij ooit een paard voor een habbekrats meent te willen kopen, hoeft iig niet met die exorbitante keuringseisen aan te komen. Ik vind het echt te zot.
Mocht ik overigens een paard verkopen met een verhaal erbij, dan vertel ik ook het verhaal erbij. En zijn ze echt te slecht, dan verkoop ik ze aan de slager.

Ik erger me wel aan mensen die amper slachtprijs willen besteden maar dan wel menen dat ze hogere eisen kwa gezondheids en gebruiksdoel mogen stellen, simpelweg omdat zij 'koper' zouden zijn. Ik vind dat echt geen klasse hebben.

Dankzij eerste topic van dit onderwerp besloot ik het te doen.
Iemand maakte een opmerking dat röntgen onzin was.....als je alleen de benen doet.

Volgens de lingehoeve wordt 1 op 10 paarden afgekeurd door de wervelkolom.
Iets wat volgens hen in de toekomst meer gaan worden

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:52

Ben ik nou de enige die allergisch is voor mensen die koste wat kost voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten?

nee hoor dees! maar ik ga me er niet druk over maken! ze zoeken maar fijn verder.. ik kan hier bij mij in de buurt ook best vaak iets voor een duppie kopen maar vind ik gewoonweg niet mooi.. en `ALS` ik wat koop.. wil ik een mooie merrie (ik wil genieten als ik er naar kijk! bijv. waika is zo mooi daar geniet ik van! zeker met een mooi veulen ernaast in de wei..) met min ster pred max 10 jaar.. en geen belachelijke prijzen! soms val ik ook zowat van mijn stoel :+ zoveel geld vragen mensen :o

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:00

Ik heb geen idee lisch......ik weet niet of ik voor duppie op eerste rang wil zitten.
Wil alleen niet teveel betalen........

Maar heb nog nooit iemand beledigd kwa vraagprijs

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:03

Ik vind een paard willen kopen voor bij wijze van spreken 2.500 euro en dan keuringseisen stellen die passen bij een paard van 3x die prijs, ook beledigend naar de verkoper toe :o

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:09

Dees, dat dier van jouw zou ik voor geen cent minder weg doen. Die is gewoon echt niet te duur. Laat ze het heen en weer krijgen zeg. mails direct naar de prullebak verplaatsen

Een paard van 2500 euro foto's bij laten maken gaat mij ook te ver, nou ja voor eigen kosten dan. Moeten ze zelf weten. Zou het zelf niet doen.

Denk dat dat hele keuren van tegenwoordig wel veel met verzekering te maken heeft. Boven de 4500 moeten ze op de foto. Rug en halsfoto's vind ik ook wat dubieus.

Maar ik zie toch ook rare advertenties voorbij komen van mensen hoor. 10 jarige ruin L1 (met 3 winstp) 7500, (misschien de rekensom gemaakt 2500 per winstpunt :? ) En zelfs met Anky op zijn rug had hij het nog niet voorbij het Z1 gehaald.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:11

Dees schreef:
Ik vind een paard willen kopen voor bij wijze van spreken 2.500 euro en dan keuringseisen stellen die passen bij een paard van 3x die prijs, ook beledigend naar de verkoper toe :o

Dat zegt meer over de koper dan dat het beledigend is voor de verkoper.

Ik stel behoorlijke eisen aan een paard, ook als ie maar 2500 euro moet kosten. IK bepaal namelijk wat ik met een paard wil doen en daar selecteer ik op.
Waarom zou foto's maken van de benen bij een paard van 2500 euri's niet kunnen? Het probleem is dat het gros geen idee heeft hoe die foto's te lezen en de dierenartsen worden ook voorzichtiger met positieve adviezen, gezien ze net zo gemakkelijk afgebrandt worden op fora als Bokt.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:23

Dees schreef:

Ik denk niet dat dat als een belediging is bedoeld als mensen dat willen. Als de koper (op eigen kosten of zoals overeengekomen met koper) een goedkoper dier binnenste buiten wil keren is dat toch zijn keuze? Als je, zoals ik doe, puur keurt om verdriet zoveel als mogelijk te voorkomen dan doet de vraagprijs er simpel weg niet toe. Ik ga niet anders keuren of ik nu een paard van 1000 of 50.000 koop.

Het geld is voor mij persoonlijk puur ondergeschikt. Ik koop een paard met het idee dat ik daar de komende 20 jaar lol van wil hebben, dan moet de start zo goed mogelijk zijn, dat betekent voor mij dus volledig goedgekeurd. Voor mij is het geen handel of een zakelijk iets, Paarden zijn puur emotie voor mij :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:29

Paarden kopen voor de komende 20 jaar....
Poeh, daar durf ik niet eens op te hopen bij een 100% doorgelicht en goedgekeurd paard.

Hihi, en als dat paard dat je op het oog hebt voor 1.000 euro dan een 3-tje heeft, dan laat je het zeker nog staan ook :D
Nou ja, ieder zijn eigen onzekerheden. Ik heb iig wel lef genoeg om mijn kans te wagen voor 1.000 euro.
Misschien scheelt het dat ik ze niet voor 300 euro per maand ergens in pension heb staan en ik ook niet al mijn zinnen hoef te zetten op één paard. Kan zijn dat ik er daarom wat nuchterder tegenover sta.

Terug naar het topic:

http://www.sporthorses.nl/advertentie/p ... kid/916326
Ligt het aan mij of klopt dit paard niet?

Wat ik mij eigenlijk afvraag... Koopt er ooit wel iemand die paarden van de BVA Auctions?
Gaan die werkelijk voor 1.500 euro 'over de toonbank' of wordt op er de veilingsdag ook echt op geboden?
Iemand hier dat al eens meegemaakt?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:34

haha dees die prijzen lopen hoog op hoor! Heb al op die veiling gekeken..

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:38

Lijkt wel of ze de voorkant van een pony erop gephotoshopt hebben. Volgens mij heeft ie ook een tik op de boeg gehad.
Biedingen verschilt per veiling. Sommige worden net zoals op veel gewone veilingen niet gegund onder een bepaalde prijs, maar volgens mij zitten er ook echt executie verkopen bij en die gaan wel weg voor dat geld als ik het goed heb.