Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dees schreef:Topruiters stellen een paard bloot aan zwaarder gebruik (LT, GP, grote prijzen) en kunnen imo terecht geen genoegen nemen met 3-tjes. Paarden die voldoende kwaliteit hebben voor topruiters zijn over het algemeen ook (veel) duurder dan gemiddelde sportpaarden. Een topruiter zoekt meestal niet in de doorsnee prijsklasse van 4.000 euro. Die zoekt een héél goed paard en weet dat die voor 4.000 euro niet te koop zijn.
Voor de een is 1.250 euro een hoop geld, voor de ander wordt het pas spannend bij 7.500 euro en sommigen kopen voor 25.000 euro of (veel) meer. Dat zijn wel 3 heel verschillende prijsklasses en daar zou dus ook een heel verschillende keuringsintensiteit bij horen.
Wat ik in dit topic toch regelmatig teruglees is dat men weliswaar zoekt in de 4.000 euro klasse maar kennelijk zo onzeker is dat er voor een 25.000 euro klasse gekeurd moet gaan worden. Als jij een normale gebruiker bent, een paard voor sport t/m landelijk Z zoekt, dan hoef je zo'n paard echt niet te laten keuren alsof het GP moet gaan lopen.
Een beetje meer realisme over een keuring in overeenstemming met de prijsklasse is op zijn plek.
Jenn_Mellow schreef:@ Jury Ik kwam deze merrie net tegen: http://dieren.marktplaats.nl/paarden/567405827-fijn-sportpaard-met-capaciteit-en-uitstraling.html?return=eJw1jtFqxCAQRf9lYfPWJJruthpC2YV%2BQ59ttCgxjjgTdtvSf%2B9YUhDmHOZ61Wihv4PuR9TypPQBnSmzHz1R1l23QHapXU1ZKEdjCNsUOxtccemBD4F7dx7YumxMsTznRyFaT2t8ucdJNBYnguNwOQ7XvPHsGaJgGNSpomTkG4w27LH8HyOGr8B6xQ%2BL%2B5b27VpjaVtdCXMN31nVWZ3%2FWj9rq3x%2B6mvxcmPzsCFBYgWsD8km523qG0L%2BZAakGaybpFLi7fUw%2FvwCam5USA%3D%3D&df=1&fta=eNpFkEFzwiAQhf8LB8%2FsQiAs47HXXnt0MBDNNBpGiKZ1%2FO%2FdaDu9LR%2Fvse8RyNK9UEtivoy7axiL8IVAAYll3MImlm2dyOeZpB%2BBlGv8iKQBfBwY5xVX%2Bh6yL30sTCqTU6bzfEqXofPjQs44w64v0thaCf7zRsdpLnU6%2B6kMhJuc563c1MLr8lRqN8W0Refg423NoknkcEjCDwR8VCSG%2BAppHQlEG1yEbkGpVKv2sCBihzo2C0JyjdKOiQTbu7T8i9G0trHpKYYW3Cq2RhnkwRiMLduxAaX2gUmEFKViotuUnFxdiK5hMSqW2vVKdqELLJahD3q%2FEohGuzUPYNebyO%2BA7loDrw8mUaccYtmN6Xyox796XOkUlt3amEvGJ0MS4Sb8%2B%2B94FT6QpPvj8QNCCoJH&fta_ind=12&fs=1
Is dat niks voor jullie?
Lijkt me een leuke grote (voskleurige) merrie voor een nette prijs
Dees schreef:Mag je van een verkoper verwachten dat wanneer deze een paard te koop heeft staan voor slechts 2.500 euro, deze maar mee moet werken aan al die allerhande keuringen die onzekere paardenkopers wensen?
De discussie begon toen iemand vertelde over een paard met een prijs van slechts 2.500 euro, maar dat paard niet heeft gekocht omdat uit een zeer uitgebreide keuring bleek dat het paard artrose had bij de atlas (iets in de nek iig). Bij een reguliere klinische keuring, passend bij de aankoopprijs van slechts 2.500 euro, zou dit nooit aan het licht zijn gekomen.
Hoe is het belang van de verkoper hiermee gediend? Stellen kopers niet irreële eisen? Waarom zou een verkoper van een paard van slechts 2.500 euro helemaal garant moeten staan voor een 100% gezond paard?
Moet de verkoper in dit geval nu bij een volgende potentiele koper gaan vertellen dat er een 'verborgen gebrek' zit op dit paard, dat bij toeval aan het licht is gekomen omdat die verkoper zo vriendelijk was om aan de overtrokken onderzoekswens van een eerdere kijker mee te werken?
Tuurlijk wil iedereen zichzelf zoveel mogelijk verdriet besparen.
Maar geezzzz, laten we het keuringsverhaal wel een beetje in overeenstemming met de aankoopprijs houden.
Dees schreef:Hoeveel verkopers hebben hun paard nou bij het nekgewricht op de foto gezet?
Voordat ik pagina 75 ofzo van dit topic las, wist ik niet eens dat het gebeurde.
Niet iedereen die een rijpaard verkoopt van 2.500 is van kwade wil.
En gezond genoeg is natuurlijk ook een subjectief iets ten opzichte van het gebruikersdoel
Een paard kan veel langer mee op bosritjes dan dat het Z-parcoursen kan springen.
Nou ja, een ieder die bij mij ooit een paard voor een habbekrats meent te willen kopen, hoeft iig niet met die exorbitante keuringseisen aan te komen. Ik vind het echt te zot.
Mocht ik overigens een paard verkopen met een verhaal erbij, dan vertel ik ook het verhaal erbij. En zijn ze echt te slecht, dan verkoop ik ze aan de slager.
Ik erger me wel aan mensen die amper slachtprijs willen besteden maar dan wel menen dat ze hogere eisen kwa gezondheids en gebruiksdoel mogen stellen, simpelweg omdat zij 'koper' zouden zijn. Ik vind dat echt geen klasse hebben.
Dees schreef:Ik vind een paard willen kopen voor bij wijze van spreken 2.500 euro en dan keuringseisen stellen die passen bij een paard van 3x die prijs, ook beledigend naar de verkoper toe
Dees schreef:Ik vind een paard willen kopen voor bij wijze van spreken 2.500 euro en dan keuringseisen stellen die passen bij een paard van 3x die prijs, ook beledigend naar de verkoper toe