Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:14

Blase__ schreef:
Lioony schreef:

Nee hoor, dat is helemaal niet waar. Als een paard niet 100% goedgekeurd wordt, wat moet je er dan mee? Dat geeft toch het hele nut van de keuring aan. Zelf heb ik ook nog foto's laten maken van de benen, rug en hals, maar dat is verder eigen keuze.

Ik heb genoeg paarden laten keuren (vooral jonge paarden) die op een kleine ''afwijking'' niet 100% worden goegkeurd of een aantekening hebben, als jou paard op de dag zelf net even stijf loopt krijg je bij een goede dierenarts al een aantekening en kan je de 100% goedkeuring vergeten. Er zijn indd genoeg dierenartsen die dit niet zien als een aantekening maar dierenartsen die echt sportpaarden keuren of paarden voor de verkoop kijken hier wel kritisch naar. Indien je een paard röntenlogisch laat keuren (kost indd wat meer) heb je een veel beter beeld van het paard maar dat is indd je eigen keuze. Ik vind je opmerking van ''wat moet je er dan mee'' een beetje kort door de bocht er zijn genoeg aantekeningen te bedenken die d.m.v. goede training of ander voerpatroon te verbeteren zijn!

Klopt, heb ik zelf ook gehad. En dan is het afhankelijk van de aantekening-bemerking of je er verder mee gaat of niet. Wij zijn er verder mee gegaan en het bleek na foto´s en echo´s niet ernstig te zijn en kon na paar weken opbouwen opgelost zijn. Is het uiteindelijk niet geworden, omdat het paard ergens anders op afgekeurd werd.

Kaitlin schreef:
EllaBellaah: Ik heb altijd geleerd: als je een dier neemt moet je er voor kunnen zorgen, dus óók als hij ziek is of speciaal beslag nodig heeft, het kan soms heel raar lopen (afkloppen!) en als je dan geen geld hebt om je paardje de beste zorg te geven denk ik dat je het jezelf erg moeilijk maakt. Een paard nemen is het leukste wat er is, maar er zijn ook verplichtingen waar je niet onderuit komt.

Lauste: Wat balen van je instructeur! Kan je niet zelf bij wat beestjes gaan kijken? Of niks op het oog?

Lioony: Kan jij je paard vanuit huisuit zien? Wauw.. jaloers..... ik moet elke dag 20min in de auto zitten.. :P Maar sta dan wel op een stal met alle rust en luxe, keuzes maken.... :P

Safire: een hele moeilijke, maar wel de beste beslissing! Even slikken en weer doorgaan, jouw paard komt er ook wel! :(:)

Je hebt helemaal gelijk! Het klinkt allemaal erg leuk allemaal, maar er komt veel meer bij kijken..

Ik kan hem vanuit de serre op z'n landje zien staan. Is ongeveer 300 meter (even wilde gok hoor, maar wel zoiets) van ons huis af :D
Tja ik ga dan voor minder luxe en 5 minuutjes fietsen :P

Hier is klinisch, fotos van benen + rug en hals zo'n 700-800 euro.

KSB

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:16

echt geweldig lioony! :D bij ons zelfde kosten als bij jou, voor prokkeuring komen er ong. 10 foto's bij!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:33

studiemiep schreef:
@Lauste hebben jullie overigens nog contact gehad met die mensen van de hanoveraanse merrie?? (want mij leek dat echt een leuk ding..., ik weet dat de afspraak toen niet doorging maar toch..) :D

Nee, ik heb net een mail gestuurd. Ben heel benieuwd, maar heb geen idee of we er nog een keer heengaan.
Aangezien het toch wel aan de andere kant van het land is voor ons.
Echt zoooooooooooo balen dat ze er niet waren.. :\

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:43

Kanonnen, hier is klinisch + foto's van benen, rug en hals rond de 450/500 euro :oo

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:05

haha :=

De naam waaronder je fotografeert vind ik echt geweldig :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:49

Ja, het is jammer dat sommige mensen zo negatief zijn. Uiteraard hecht ik de meeste waarden aan mijn eigen gevoel en wat mijn instructrice ervan vindt. De fokker is tevens een goede trainstal, ze willen mij niet voor niets verder helpen zodat we samen goed kunnen beginnen. 6 weken training en stalling op hun kosten (gaan ook schriktraining doen en op galopbaan), ze kunnen m ook zo aan ieder ander verkopen. Voelt gewoon goed!

Qua keuring... Ik adviseer iedereen om klinisch en rontgen te doen, ongeacht de verkoopprijs. Er is zo overgefokt en er loopt zoveel slechts rond. Of je paard nou 1200 of 12000 euro kost, de kosten voor behandeling van een mankement blijven even hoog. Chipjes kunnen ze vanaf veulen af aan al hebben. Ik zou daar niet achteraf pas achter willen komen. Daarnaast is er een groot verschil tussen weten of je een paard met een bemerking koopt en een bemerking die je paard later oploopt.
Foto's kan je bekijken per foto, is er na foto 1 al iets mis, dan kan je stoppen en zijn de kosten ook lager.
Als een verkoper de kosten van keuring voor de koper laat zijn, kan je ervan uitgaan dat er iets mis is. Ik heb 15 paarden gezien, had ik die allemaal laten keuren dan kon ik nu geen paard kopen. Een verkoper hoeft maar 1x de keuring op te vragen en kan dit ook nog eens ter promotie van verkoop gebruiken.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:57

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat veulens met chipjes meestal als 3 jarige (of ouder) chipvrij zijn en andersom. :)
Keuring kk doet alarm belletjes rinkelen inderdaad.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:59

Ik moet binnekort even met mijn ouders samen afspreken om het over de kosten te hebben, ik zal het grootste gedeelte moeten betalen maar wil het er wel even over hebben wie het betaalt mocht hij ziek worden ofzo en wie de tandarts+hoefsmit betaalt, als zij dat voor mij betalen scheelt dat echt al een hele hoop, als ze dat niet voor mij betalen houd het op denk ik

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:01

Hoefsmid is ook al aardig wat. Ligt aan de regio natuurlijk, maar je kan wel rekenen op 30-40 voor bekappen en 60 voor alleen voor ijzers. Rondom loopt al snel op naar 100.
Tandarts is ook vaak 50-100 euro.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:13

Ja dus 2x tandarts per jaar zeker nu hij jong is kost al max 200 euro en hoefsmit om de 3 maanden alleen bekappen zit ik ook op 160 ofzo per jaar. Is per jaar opzich niet veel maar als me ouders hierin willen bijdragen zou fijn zijn :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:20

Lioony schreef:
Hoefsmid is ook al aardig wat. Ligt aan de regio natuurlijk, maar je kan wel rekenen op 30-40 voor bekappen en 60 voor alleen voor ijzers. Rondom loopt al snel op naar 100.
Tandarts is ook vaak 50-100 euro.

Ik weet niet waar jij woont, maar voor die prijzen komen ze hier allemaal op een holletje!
Rondom op extra dikke ijzers was 80 euro...........

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:23

Mijn paard is hier vandaag voor het eerst naar de hoefsmid geweest, 25 Euro voor alleen bekappen :)

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:33

Wij laten hem ook zeker keuren, je wil geen ziek paard.
Mijn vriendin heeft laatst ook een pony gekocht en zij heeft hem niet laten keuren... Hopelijk doet ze dat nog wel!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:46

xJasmijn schreef:
Wij laten hem ook zeker keuren, je wil geen ziek paard.
Mijn vriendin heeft laatst ook een pony gekocht en zij heeft hem niet laten keuren... Hopelijk doet ze dat nog wel!

Keuring achteraf is zeer betrekkeling. Richting de verkoper kun je daar vrijwel niks mee; je hebt je onderzoekplicht namelijk (deels) verzuimd..........

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:59

Hm nja de verkoper van mijn paard betaald iig de klinische keuring of ie nou goedgekeurd word of niet, dat betaald hij.
Foto's zou ik zelf moeten betalen.
Ik zie zoveel advertenties staan : Overkeuren, rontgen mag maar op K.K :)
Je moet eens zien hoeveel mensen een paard kopen gewoon op de gok, ook voor hogere bedragen als 3000 :).
Die van mij laat ik in eerste instantie alleen klinisch keuren, maar dat is een gevoelsmatig ding denk ik eigenlijk, hoe hij nu loopt verwacht ik geen rare enge rontgenlogsiche dingen eigenlijk, maar dat is ieders eigen :).
Klinisch is toch vaak wel iets te zien mocht er wat mankeren, komt dat wel naar voren :) Dan kun je nog overwegen foto's te maken om te kijken of het iets orthopedisch is :).

@ Jatoma : dat klopt ook wel, maar een paard van 1200 kun je zo met klinische keuring in de verzekering gooien, hoger als 4500 moet ie ind al op de foto :).
Vorige paard wat ik wou kopen is ook op de foto gekomen, was verder prima maar klinisch niet goed. Begon ze beetje moeilijk te doen en moest toen alsnog mee betalen.. dus zo raakt mijn beurs wel leeg ja ;)!

@ jasmijn; mag hopen dat ze dat wel gedaan heeft, niet echt slim zonder enige keuring een paard aan te schaffen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:11

Romanoff schreef:
Hm nja de verkoper van mijn paard betaald iig de klinische keuring of ie nou goedgekeurd word of niet, dat betaald hij.
Foto's zou ik zelf moeten betalen.
Ik zie zoveel advertenties staan : Overkeuren, rontgen mag maar op K.K :)
Je moet eens zien hoeveel mensen een paard kopen gewoon op de gok, ook voor hogere bedragen als 3000 :).
Die van mij laat ik in eerste instantie alleen klinisch keuren, maar dat is een gevoelsmatig ding denk ik eigenlijk, hoe hij nu loopt verwacht ik geen rare enge rontgenlogsiche dingen eigenlijk, maar dat is ieders eigen :).
Klinisch is toch vaak wel iets te zien mocht er wat mankeren, komt dat wel naar voren :) Dan kun je nog overwegen foto's te maken om te kijken of het iets orthopedisch is :).

@ Jatoma : dat klopt ook wel, maar een paard van 1200 kun je zo met klinische keuring in de verzekering gooien, hoger als 4500 moet ie ind al op de foto :).
Vorige paard wat ik wou kopen is ook op de foto gekomen, was verder prima maar klinisch niet goed. Begon ze beetje moeilijk te doen en moest toen alsnog mee betalen.. dus zo raakt mijn beurs wel leeg ja ;)!

@ jasmijn; mag hopen dat ze dat wel gedaan heeft, niet echt slim zonder enige keuring een paard aan te schaffen...

Een paard dat meer dan 4000 euro moet kosten zal hele goede argumenten moeten aanvoeren, wil ik zelfs maar de moeite nemen om erheen te gaan........
Ik snap ook best dat die verkopers steeds vaker roepen keuren is k.k.! En terecht! Er lopen ondertussen volksstammen rond in de paardenwereld die geen flauw idee hebben wat ze nu eigenlijk willen en op welke criteria ze eigenlijk willen laten keuren. Je zult zo'n legertje van die potentiele kopers krijgen; ben je de vraagprijs al kwijt aan al die keuringen die toch niet zo uitpakken als de koper had gewenst (wat niet hetzelfde is als dat het paard niet deugd!!!!)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:18

Ik kom nu uit op 225 euro per maand voor stalling incl hooi stro en biks
En dan nog overige kosten als inentingen, hoefsmid, tandarts, wormenkuren en inentingen zijn 480 euro per jaar maar maak daar dan €500 van

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:27

@ Ikke; ik snap ze ind ook wel! Paard word dan toch vaak op verkopers naam gekeurd, en straks haakt koperskant af en zit je alsnog met kosten voor rontgen waar je als verkoper echt niet op zit te wachten, en believe me, zulke zitten er echt wel tussen!

Als paard meer als 4000 kost ind moet ie wel errrrrrrrrrrrug leuk zijn!

Als jij koopt keur je dan wel altijd rontgen ikke of?

Denk als ik mijn paard zou willen verkopen dat ik ind best voor afkeuring sta van klinisch, maar de rontgen zou ik alleen doen als ik zeker weet dat als hij klinisch goed is, en dat de kopers hem dan ook zeker kopen als hij rontgen ook goed is.
Maar voor rontgen wel goede afspraken wil qua betaling!

@ Ellabella; En hoeveel houd je over per maand en hoeveel over om te sparen?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:34

Mijn inkomen is ongeveer 200 in de maand en mijn ouders willen per maand 74.50 bijleggen wat zou betekenen dat ik 50 in de maand overh oud...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:40

hmmm dat is met de bijkomende kosten te weinig vrees ik, ik gun het je van harte, maar denk er goed over na

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:46

Romanoff schreef:
@ Ikke; ik snap ze ind ook wel! Paard word dan toch vaak op verkopers naam gekeurd, en straks haakt koperskant af en zit je alsnog met kosten voor rontgen waar je als verkoper echt niet op zit te wachten, en believe me, zulke zitten er echt wel tussen!

Als paard meer als 4000 kost ind moet ie wel errrrrrrrrrrrug leuk zijn!

Als jij koopt keur je dan wel altijd rontgen ikke of?

Ik heb geen van mijn paarden laten keuren :o
Maar ik kan het aantal gekochte paarden ook nog steeds op een hand tellen, dus zo vaak doe ik daar niet aan.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:55

Ellabella; Ik zou er als ik jo uwas nog maar eens goed overnadenken en andere dingen in het leven!
Kleren, uitgaan, nieuwe dingen kopen???

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:13

Eens in de 3 maanden bekappen? Is vrij ruim genomen he? En wat als er ijzers nodig zijn? En hoe zit het met lesgeld, dat komt er namelijk ook nog bij. En dan zou je nog kunnen verzekeren en je moet sowieso altijd wat achter handen hebben voor da kosten.

Het is toch eigenlijk altijd zo dat de kosten bij goedkeuring voor de koper zijn en bij afkeuring voor de verkoper?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:17

Lioony schreef:
Eens in de 3 maanden bekappen? Is vrij ruim genomen he? En wat als er ijzers nodig zijn? En hoe zit het met lesgeld, dat komt er namelijk ook nog bij. En dan zou je nog kunnen verzekeren en je moet sowieso altijd wat achter handen hebben voor da kosten.

Het is toch eigenlijk altijd zo dat de kosten bij goedkeuring voor de koper zijn en bij afkeuring voor de verkoper?

Nee, dat is een afspraak die koper en verkoper met elkaar maken.
Dat het "standaard" is, is wat veel Bokkers je proberen te laten geloven, maar dat is nergens op gebaseerd.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:23

Lioony schreef:
haha :=

De naam waaronder je fotografeert vind ik echt geweldig :D

:)) dank je

EllaBella, het is erg dichtbij om je droom te verwezelijken maar wat de rest ook zegt, denk nog 10 keer na.. Als je voor jezelf niks overhoud is dat ook niet leuk ..