Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:49

Ja, das echt handig :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:54

Oh ik vind Friezen over het algemeen zulke fijne en vriendelijke paarden.

Koudbloeden kunnen hartstikke eigenwijs zijn en streken uithalen haha. En als ze hun eigen kracht kennen kun je ook een probleempje krijgen..

Wij hadden ooit een sensibele Fjord, dat was ook niet zo,n fijne combinatie. Een tank in paniek..dan is idd zo,n warmbloed in paniek wat makkelijker te houden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:57

MarjanB schreef:
Haha nadeel met die koudbloeden is dat ze niet zo fijngevoelig zijn. Menig kwpn die luistert na een ruk aan het touw en gemopper wel. Koudbloed moet je nog iets harder mopperen en wellicht een flats met het touw over de kop. :')

Ze nemen je het ook niet zo snel kwalijk.. maar goed dit is ook weer heel erg gegeneraliseerd _O-

Ik lees dat je vrijdag naar freibergers gaat kijken. Wel, onze freiberger is erg gevoelig! Hij is van de wap wanneer je je stem verheft.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:58

maar dat niet wegrennen en het overnemen als jij het als ruiter spannend vindt, is toch echt een hele individuele eigenschap, die je niet zomaar op een ras kan projecteren. Dat lijkt mij ook echt heel lastig om uit te selecteren tijdens het proefrijden.
Heb er zelf ook zo een gehad, en daar een heel weekend 5x gereden, buiten, binnen, niets aan de hand. Maar eenmaal thuis duurde het thuis voelen toch wat langer, een andere kudde en management, en voila, ze hebben mij 3x verderop uit het weiland kunnen takelen, omdat ze gewoon letterlijk op zwart ging. Uiteindelijk wel kunnen rond rijden, maar die bouwde zoveel onzichtbare spanning op, dat ze op een gegeven moment gewoon ging. Sindsdien begin ik ook niet meer aan oudere paarden die al dingen kunnen, doe alleen nog mijn eigen fokmateriaal. Weet ik tenminste wat voor vis ik in de kuip heb en geen box van Pandora. :')

maar niettemin een weekend Luxemburg is wel leuk! Zo hebben wij al een weekend Zeeland gedaan, Denemarken, Noord - Duitsland, vent mee, hondje mee, leuke B&B.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:01

Ik ken inderdaad meerdere koudbloeden als haflinger, fjord en Tinker, die aardig eigenwijs zijn.
Maar als je snel en kordaat handelt, is het vaak van oké, jij je zin. Echt vervelende fratsen bij die rassen zijn mij persoonlijk niet bekend.

Friezen hebben over het algemeen een fijn meewerkend karakter. Tegenwoordig kunnen ze wel redelijk sensibel zijn, maar doorgaans wel eerlijk.

De 4 jarige Fries hier heeft wel behoorlijk een eigen mening.
Ik vind deze geen gemakkelijk karakter hebben.
Vandaag is ze voor de 3e keer gereden.

We doen het met baby stapjes, want ze is een binnenvetter en bouwt spanning behoorlijk op.
Vandaag voor het eerst stukjes draf erbij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:05

ruitje schreef:
Ik vind mijn Fjord ook lastiger dan al mijn Dravers, terwijl de naam van de Fjorden toch beter is dan van de Dravers :D

En ik word oud... ook dat :+

Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Door de bank genomen, als je een Fjord opvoed alsof het een Draver is, krijg je net zo'n bak ellende over je heen dan wanneer je een Draver opvoed alsof het een Fjord is.

Uiteindelijk kom je wel soort van op hetzelfde punt uit maar de weg er naartoe wijkt wel enigszins af.
En dan laten we individuele verschillen nog maar buiten beschouwing.

De overeenkomst tussen de twee Fjorden bij ons op stal is de kleur......

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:07

De verschillen tussen een draver en een fjord. Op een grasbaan wil de draver alleen maar hard, en de fjord alleen maar gras eten :')

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:55

Ach mijn fjord is haar gewicht in goud waard.
Gekocht om mijn dochter van 6 te begeleiden als ze met haar a pony het bos in ging.
Als ik dan de KWPN-er meenam was de kleine steeds aan het galopperen.
Veulentje bij gefokt
Vele ruiters hebben hun eerste Zit lessen op haar gehad
En nu nog altijd op 26 jarige leeftijd in voor een ommetje
Altijd goede zin, mega braaf.
Maar voer is het allerbelangrijkste, geen slot wat mevrouw niet open krijgt.
Gaat het niet gewoon, dan er maar dwars door heen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:59

Ik voel me bijna schuldig dat ik mijn super brave te braaf vind. Ik zou echt willen dat het oke was zoals ze is :')

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:59

Wij hebben ook een geweldige fjord. Niet lui, maar wel rustig. En braaf. Kan alles en iedereen aan de haal gaan, zij komt er gewoon rustig achteraan. Kan ook goed springen.

Mijn freiberger is superbraaf, en kan ook serieus van slag zijn als ik m'n stem verhef. Maar dat hoeft ook eigenlijk nooit. Heel fijn en makkelijk te rijden beestje. Meestal bomproof , kan ook wel eens gek doen, maar ja , 't is geen robot.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:00

Zo ken ik ze ook. Ik rij in luxemburg ook op een fjord en een veiliger dier kun je niet vinden. Alleen dat gras eten he. Daar is ze heel slim en sterk in.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:01

Dat is dus de fjord van Getup

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:03

Ja dan ligt je ook bijna met je neus in t gras langs die korte hals. Maar met n elegant tikje op haar derrière loopt ze zo weer door

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:05

Absoluut, ik blijf fan van haar.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:10

Oja dat ken ik ook, dat gedrag van je freiberger. Mel is aan de ene kant erg makkelijk, braaf en reageert licht op de hulpen, schrikt niet zomaar etc.
Maar als ze "aan staat" reageert ze superscherp op alles wat je doet en daar moet je wel op bedacht zijn. Een nee komt aan als een klap. Ook vloeit het emmertje dan wat sneller over waardoor ze enigszins kortsluiting kan krijgen, dan wordt ze niet gevaarlijk maar je kunt er ook niet echt veel meer mee behalve er ff afgaan en laten afvloeien :+
Voor mij is ze perfect.

Voor mijn vriend willen we er een met wat meer de 'het is allemaal wel best' mentaliteit ipv de overachiever :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:25

Earth schreef:
De verschillen tussen een draver en een fjord. Op een grasbaan wil de draver alleen maar hard, en de fjord alleen maar gras eten :')

Haha ik ben opgegroeid met een Fjord die altijd alleen maar hard wilde gaan en alle grote paarden er uit gallopeerde op de hei in rengalop. :+

Een van zijn leuke grapjes was ook om ineens een pad links of rechts in te slaan in rengalop. :D

Zo zie je maar weer, ieder paard is uniek.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:29

Sintara schreef:
Oja dat ken ik ook, dat gedrag van je freiberger. Mel is aan de ene kant erg makkelijk, braaf en reageert licht op de hulpen, schrikt niet zomaar etc.
Maar als ze "aan staat" reageert ze superscherp op alles wat je doet en daar moet je wel op bedacht zijn. Een nee komt aan als een klap. Ook vloeit het emmertje dan wat sneller over waardoor ze enigszins kortsluiting kan krijgen, dan wordt ze niet gevaarlijk maar je kunt er ook niet echt veel meer mee behalve er ff afgaan en laten afvloeien :+
Voor mij is ze perfect.

Voor mijn vriend willen we er een met wat meer de 'het is allemaal wel best' mentaliteit ipv de overachiever :D

Herkenbaar Sintara. Maar mijn 3 jarige is net zo braaf en welwillend als die van Getup. Echt een zoet braaf dier, heeft nog geen pas verkeerd gezet en in het hele beleren geen moment spanning gehad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:36

Met Fjorden nog eens een stunt mee gemaakt.
Ergens aan de kust vakantie gehouden met vrienden en daar een paar keer gereden met Fjorden. Omdat ik de weg kende en we ervaren ruiters waren, mochten we zonder begeleiding rijden.
Op het strand met z'n allen naast elkaar en dat ging prima; stapje, drafje, galopje niks geks, geen race-partijen, gewoon leuk.

Hoorden we 's middags dat de paarden heel vervelend waren geweest met een andere groep.
Wat bleek: de paarden vonden dat naast elkaar veel leuker en wilden niet meer in een rijtje achter elkaar over het strand, zoals ze dat gewend waren :oo _O-

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:29

Hahaha, al die verhalen zijn wel leuk :D !

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:32

Dochter van mijn vriend rijdt op een stal met een stuk of 25 fjorden. Dieren worden gebruikt voor manegelessen, privélessen en buitenritten. Echt zulke lieve brave dieren.

Zag laatst een 4 jarig hummeltje los rondrijden op zo’n fjord. Voetjes kwamen niet eens onder het zweetblad uit. Maar keurig stap, draf, galop door de baan.
Echt geweldig om te zien.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 20:01

Mijn Fjord is nu zo aan het worden, mijn dochter is nu 3, de Fjord 5. Nog een jaar en ze kan Bixies meedoen :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 20:13

Jaaa, daar leen ik Mellebel niet voor uit. Ook bij een kind luistert ze heel goed en als ze dan iets te enthousiast gas geven zitten ze zo in een vlotte middengalop, en als ze dan ho zeggen staat ze stil. Trekken ze erbij aan 1 teugel dan kan ze heel vlot spinnen. Van dat soort dingetjes :Y)
Iets te braaf hahaha

Je kunt trouwens prima lui stapritjes op dr maken, maar dan moet je dus zelf ook niks vragen en dat is voor kinderen echt lastig

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 20:19

boemel schreef:
Ik weet dat er over Friezen nog wel eens discussie is over wel/niet koudbloed.

Nou mijn 4 jarige Fries gedraagt zich qua lompigheid als een echte koudbloed.

Maar oh wee als ik haar vervolgens als een koudbloed behandel. De prinses op de erwt is er niks bij :D .
En eenmaal beledigd kan dat rustig 2 dagen duren :=

Mijn moeder haar eerste KWPN'er kon ook zo boos blijven. Als je daar een keertje je stem tegen verhief was het gelijk opgetrokken neusgaten en de oren naar achter. Overigens het allerliefste en braafste paard wat we ooit hebben gehad.

Mijn huidige is ook heel braaf en vertrouwd, maar ik had het er van de week met een collega over en toen kwam ik er achter dat iemand anders dat waarschijnlijk anders kan vinden. Ze kan nogal eens een schijnbeweging maken. Ze doet dan verder niks, maar toch. Als je dat niet gewend bent snap ik dat je dat onder niet braaf schaart. Wat dat betreft houd ik nog altijd mijn speedy gonzalez pony in mijn achterhoofd :')

Earth schreef:

:))
Ik noem ze altijd uit de kluiten gewassen shetlanders. Ik heb er toch wel enigszins een zwak voor. Maar houd persoonlijk meer van warmbloeden met dito karakter.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 21:17

Ik zeg altijd dat er een reden is , dat shetlanders zo klein zijn :Y) . Stel je die voor in 1m70: levensgevaarlijk.

Maar dan zouden ze waarschijnlijk wel allemaal opgevoed worden.

Nee geintje , ik ken zo veel leuke en goed gemanierde shetten. En van die , die jarenlang weidevulling en speel - wandelpony waren kan ik me goed voorstellen, dat die dan niet ineens zin hebben om echt te werken

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 21:21

Hahahah ze zijn gewoon veel en veel te slim en ze weten precies hoe groot en sterk ze zijn :+