Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:53

Jeetje, ook nog een flinke verkoudheid erbij. Wat een pechvogel is die jongen van jou DDDara. Geen idee wat die bult had kunnen veroorzaken. Het zou ook vanuit z’n gebit kunnen komen, dat er iets niet soepel is gegaan met wisselen.

Hopelijk gaat 2025 verder wel jullie jaar worden en kan je Reus straks gewoon lekker op gaan pakken.

Moonlight17

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:41

Gelukkig dat alles een stuk beter gaat DDDara. Werd ook wel eens tijd.

Ik zit echt in een rij/train dip. Krijg mezelf gewoon niet gemotiveerd.
Paard wordt vervelend omdat hij zijn energie niet kwijt kan buiten door de slechte bodem. Ik vind al dat longeren voor het rijden niks aan. Weer ben ik echt helemaal klaar mee. Zelf de afgelopen dagen niet fit. Lessen gingen niet door, vanwege ziekte.

Alles is echt even negatieve spiraal.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:26

Fijn dat het weer iets beter gaat Dddara, toch wel veel pech gehad jullie..

Moonlight; dat komt wel weer goed. Je hoeft niet iedere dag volop in training met je paard en even een paar maanden rustig aan doen kan geen kwaad. Probeer jezelf weer te motiveren, wat makkelijker gaat als het straks beter weer wordt, en dan komt de rest vanzelf. Paardje is nog jong, jullie hebben alle tijd.

-----
Replay is echt een toppertje, hij liep vandaag weer zo fijn <3

Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:37

Is iedereen hier ondertussen zadelmak?

Hier gaat het op het moment er super goed maar rijden staat op het moment echt niet op me prioriteiten lijstje ik ben met dressuur aan de hand bezig en wil straks verder met de lange teugel en pas als dat helemaal vlekkeloos gaat ga ik er weer is opzitten (dat was nooit een probleem)
Maar het sturen is met bit zo veel fijner en makkelijker, waar ik bitloos naar links stuurde trok reus zijn hoofd tegen mijn hulp in naar rechts waardoor het hoofdstel ging draaien en het alleen maar onduidelijker werd. Nu is het sturen gewoon echt makkelijk en heeft hij helemaal niet de behoeft om er tegen in te komen. Ik denk dat het rijden daardoor zo veel makkelijker gaat zijn straks.

HetIsFriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:01

Haai, jawohl met Brego gaat t super. Hij heeft er wel de pleuris aan om in de kleine binnenbak te rijden dus hij probeert er daar onderuit te komen door heel hard te draven. Buiten is hij geweldig, in zijn eentje nog wat onzeker, maar met een groep is hij zooooo fijn. Hebben al eens een buitenrit van 2uur gemaakt!

Merk wel dat hij heftig is op het bit, erg gevoelig. En na wat spelen met een kaptoom (met halstertouwtjes als teugels) heb ik deze week twee types hackamore-sets gekocht omdat ik denk dat Brego bitloos een stuk meer ontspannen gaat zijn.

Af en toe kan ik hem wel achter het behang plakken, maar ik kan hem eigenlijk voor geen goud meer missen. Brego is zo leuk opgedroogd als bos en springpaardje. Dressuur zal nooit zijn ding worden, maar hij zal altijd zijn best doen voor je.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:18

Hier staan we, verwacht ik, de komende maanden nog stil. Na o.a. aanpassing van het zadel ging het rijden weer een stuk beter, alhoewel er nog steeds wel wat momenten bleven dat ze onrustiger werd met het hoofd. Maar dat leek ook wel wat stress-gerelateerd.

Maar 1 januari kwam ze kreupel uit de paddock en ze blijkt een scheur/breukje in een hoefbeentak te hebben. Dus speciaal beslag en minimaal 4-6 weken absolute stalrust. Verwacht dat ze begin volgende week weer foto's gaan maken en dan hou ik rekening met nog iig maar zo'n 4 weken stalrust. En dan nog revalideren verwacht ik. Dus verwacht er voor de zomer sws niet op te zitten.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 22:26

blacky wat balen zeg. Wat is de verwachting voor de toekomst sport?
Hopelijk gaat het herstel goed! Hou ons op de hoogte.

Hier ook weer een tegenslag.
Reus heeft dus sinds 1.5 maand een deken maar mijn andere paard trok deze keer op keer stuk.
Dus kwam ik met het briljante plan er een oude regendeken overheen te gooien om de deken te beschermen.
Helaas is hier door zijn schoft open geschuurd.
Maar met -4 snacht haal je de deken er ook niet af.....
Dus nu schoft beschermer, en overdag zonder deken, en als het volgende week warmer wordt gaat de deken er helemaal af.

Het werken aan de hand/lange lijnen gaat wel echt geweldig dus dat is top!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:44

HetIsFriet; is het harde draven in de kleine binnenbak niet ook een balansdingetje?

DDDara; prognose is gelukkig goed. Zouden alles weer mogen kunnen doen straks, ook springen etc. Alhoewel ik momenteel ook wel denk, eerst zien dan geloven. Hebben het afgelopen jaar zoveel pech gehad dat ik momenteel maar even nergens vanuit ga :o
Wat oliebol zeg van je deken! Gelukkig wordt het eind vd week idd weer wat warmer. Fijn dat de rest wel goed gaat :)

HetIsFriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:58

Blacky94 schreef:
HetIsFriet; is het harde draven in de kleine binnenbak niet ook een balansdingetje?

Dat is het zeker. Hij vindt zijn balans en verzameling bewaren in de buiging héél erg moeilijk. Het wordt dan ook beter naarmate we langer rijden en veel buig/stelling oefeningen doen. Eindeloos slangenvolte, gebroken lijn, overgangen. Na 30/40min is hij dan warm en soepel en dan gaat het beter. Ik denk dat de vrieskou ook niet helpt, het is een warmbloedje met veel energie (we zijn ook zijn krachtvoer een tikje aan het terugschalen. Hij heeft een tijdje meer gehad om bij te komen maar nu heeft hij duidelijk een overschot) en zodra hij in de bak komt staat hij "aan", ook aan de hand. Hem even losgooien en z'n ding laten doen, en dan grondwerk helpt ook al om zijn energie beter te sturen, hij is namelijk ook mentaal hyper als we rijden wat we kunnen merken aan het feit dat hij dan elke 10min moet kakken. Bij het grondwerk doet hij dit helemaal niet. Dus zorgen dat hij z'n koppie op andere manieren gaat gebruiken dan alleen maar "IK GA NU FF HEEL HARD DRAVEN" lijkt ook te helpen. Tis een proces en een jong paard, en genoeg afwisseling met o.a. grondwerk en buitenritjes doen hem goed. Ik heb ook geen agenda of deadlines voor prestaties dus we nemen er alle tijd voor.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:25

Hoe groeien jullie jonkies op het moment, ik heb me echt verbaasd over hoe Reus is gegroeid en verandert het afgelopen jaar.

Vorig voorjaar belde ik de zadelmaker dat ik een zadel zocht voor een groot rond paard zonder schoft en met een korte rug.
Nu nog niet eens een heel jaar later is hij nog steeds groot :o maar veel minder rond en hij heeft nu een hoge schoft en zijn rug is echt langer ik zou hem zeker niet meer beschrijven als een paard met een korte rug.

Blacky wat fijn dat de prognose goed is, ik snap dat je het pas geloofd als het zo ver is maar het geeft minstens goede hoop.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:48

Hier nog geen grote verschillen, maar die van mij was ook al aardig compleet fysiek voordat hij beleerd werd. Zadelmaker heeft nog niks hoeven aanpassen. Hier is de opdracht vooral spieren kweken.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:27

HetIsFriet; oja, dat herken ik idd ook wel van de mijne :') die kan ook zo druk zijn. Wat fijn dat je het dan met oa grondwerk en buitenritjes kunt afwisselen! Sowieso wel lekker voor die jonkies, gewoon rechttoe rechtaan lekker naar buiten :) worden ze ook zeker niet slechter van idd. Ik mis dat soms wel eens, aan het bos staan. Ben toch af en toe wel een beetje in de gaten aan het houden of er niet iets naar mn zin wat dichterbij het bos beschikbaar komt :o

Die van mij was in januari 2024 1,63. Eind december heb ik dr op 1,68 gemeten. Ondanks alle ellende van zandkoliek en zoveel afvallen. Daardoor is ze het afgelopen jaar sowieso wel heel veel veranderd, maar als 2,5 jarige zag ze er aan het eind van het weideseizoen imo wel al vrij "volwassen" uit. Heb ook wel het idee dat de schoft bij die van mij wat meer uitgesproken wordt. Maar momenteel is ze ook alles wat ze aan spieren had, kwijt in de bovenlijn en billen door het stilstaan. Dus hebben straks weer genoeg te doen :=
Het goede nieuws is wel dat ze vanmorgen op de foto is geweest en de genezing er goed uitziet *\o/* Nog minstens 2-3 weken stalrust en dan opnieuw op de foto en met een beetje mazzel kunnen we dan langzaam gaan kijken naar stappen opbouwen/revalideren :):)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:05

Wat fijn blacky dan komt het einde van het hele drama toch in zicht.

Qua spieren is Reus ook echt wel achteruit gegaan en qua conditie ook maar dat kan ook niet anders na een half jaar niets doen en ziekjes zijn, dan heb ik nog het voordeel dat hij wel vrij heeft kunnen bewegen 24/7 dat scheelt natuurlijk een hele hoop. Maar ik maak me er ook niet druk om we zijn nu rustig aan de hand bezig en aan de lange teugel als ik straks aan de lange teugel vlekkeloos het terrein over kan dan ga ik er weer is langzaam aan opzitten. Maar voor alsnog ben ik gister pas voor het eerst het terrein over geweest met de dressuur aan de hand en daar liepen we nog wel een paar keer vast op spannende plekjes dus eerst dat maar is goed krijgen daarna aan de lange teugel erachter en de rest zie ik allemaal wel als het zo ver is. Voor nu ben ik in ieder geval super te vrede.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:46

Ik herken bij Replay ook wel het verschil in bouw.
Waar de eerste keer dat de zadelmaker kwam ik een rond paard zonder schoft heb, heeft hij nu helemaal vorm gekregen. Ze heeft me dus aangeraden om max 3 maanden later haar nog een keer te laten komen, er is dan kans dat ze het zadel iets smaller moet zetten. Maar gelukkig heb ik een zadel waarbij dat vrij eenvoudig kan.

Ik ben ondertussen verliefd op Replay <3.
Ik rij hem niet veel, max 1x per week. Nu was het al weer bijna 2 weken geleden. Maar het was vandaag zulk lekker weer, dus ik ben er weer op gestapt, naar de manege gereden op een soort buitenrit, bij de manege voor het eerst in de buitenbak getraind en weer teruggereden. En alles ging fantastisch <3. Als hij iets spannend vindt, kan ik hem met stem en beenhulpen daar vrij eenvoudig toch zonder al te veel spanning langs laten stappen.

Afbeelding

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 08:24

Mick is zadelmak gemaakt en beleerd aan huis.
Zijn nu aan het doorrijden.
Ik heb iemand die hem beleerd en rijd en ik stap hem uit.
Nu wordt het langzaam aan tijd om zelf het stokje over te gaan nemen en mick zelf te gaan rijden, alleen.
Ik kan merken dat ik er zin in heb, maar het ook wel spannend vind (ben geen 18 meer, het onbevangen is er wel wat af)
Hoe hebben jullie dat aangepakt?
Gewoon doen neem ik aan.
Vandaag gaan we het omruilen.
Ik ga er eerst op en daarna degene die hem beleerd.
Heb gezonde spanning.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 08:39

Mia heb ik uitbesteed en na 7 x kon ik er al zelf mee wegrijden, die kwam omdat ik nog een paar weken buitenland voor de boeg had netjes ingereden thuis.

Rapunzel hebben we thuis gehouden bijna alles zelf gedaan. Ook gehangen, maar een kennis heeft er voor het eerst op gezeten. Na een keer of 4 konden we het zelf goed voortzetten.

De 3 jarige ga ik ook weer wegbrengen die is wat pittiger van nature.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 09:17

Chicken01 schreef:
Nu wordt het langzaam aan tijd om zelf het stokje over te gaan nemen en mick zelf te gaan rijden, alleen.
Ik kan merken dat ik er zin in heb, maar het ook wel spannend vind (ben geen 18 meer, het onbevangen is er wel wat af)
Gewoon doen neem ik aan.
Heb gezonde spanning.

Ik heb de mijne zelf zadelmak en ruitermak gemaakt. Nou heb ik als ‘oud meisje’ wel het paard gekocht dat het jonge meisje in mij altijd had willen hebben. Dus ik was me er erg van bewust dat ik niet meer vlug en handig genoeg was om problemen te voorkomen of goed op te lossen. Na de eerste succesvolle rondjes hobbelen, heb ik de rest uitbesteed. En blij toe, want met het verdere doorrijden bleek het zoals ingeschat een paard te zijn dat flink aan staat. Die ruiter heeft mijn paard zo fijn door alle spannende en moeilijke momenten heen begeleid, dat hij nooit een stap verkeerd heeft gezet.

Toen hij safe genoeg was ben ik eerst gaan narijden en na een paar keer gewoon zelf erop. Ik heb wel alleen maar met begeleiding gereden. In eerste instantie omdat ik zelf niet vlug genoeg meer was om zo’n scherp paard zelf braaf te kunnen houden. En nu les ik nog steeds veel, omdat ik merk dat we er allebei zoveel beter van worden. Rijtechnisch ben ik daardoor eigenlijk nog niet tegen problemen aangelopen.

Paard zit helaas even een paar weken in de lappenmand, maar ik stap straks gewoon met een gerust hart op.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:19

3heathcliff5 schreef:
Chicken01 schreef:
Gewoon doen neem ik aan.
Heb gezonde spanning.

Ik heb de mijne zelf zadelmak en ruitermak gemaakt. Nou heb ik als ‘oud meisje’ wel het paard gekocht dat het jonge meisje in mij altijd had willen hebben. Dus ik was me er erg van bewust dat ik niet meer vlug en handig genoeg was om problemen te voorkomen of goed op te lossen. Na de eerste succesvolle rondjes hobbelen, heb ik de rest uitbesteed. En blij toe, want met het verdere doorrijden bleek het zoals ingeschat een paard te zijn dat flink aan staat. Die ruiter heeft mijn paard zo fijn door alle spannende en moeilijke momenten heen begeleid, dat hij nooit een stap verkeerd heeft gezet.

Toen hij safe genoeg was ben ik eerst gaan narijden en na een paar keer gewoon zelf erop. Ik heb wel alleen maar met begeleiding gereden. In eerste instantie omdat ik zelf niet vlug genoeg meer was om zo’n scherp paard zelf braaf te kunnen houden. En nu les ik nog steeds veel, omdat ik merk dat we er allebei zoveel beter van worden. Rijtechnisch ben ik daardoor eigenlijk nog niet tegen problemen aangelopen.

Paard zit helaas even een paar weken in de lappenmand, maar ik stap straks gewoon met een gerust hart op.

Ik ga ook weer lessen straks.
Kan merken dat na 20 jaar niet gereden te hebben de soepelheid en balans wel wat weggezakt is.
Maar dat komt wel weer terug met veel doen.
Vandaag grootste deel zelf gedaan. Ging lekker. Was wel even werken voor mij. Haha

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:39

Hier gaat het eindelijk (mocht ook wel is) vlekkeloos!
Dus ik denk dat ik er na een ruim halfjaar van niet rijden vandaag weer voor het eerst op stap.
Mits alles zo gaat als bij de afgelopen weken van de voorbereidingen.
Zijn stess en spanning momenten die hij vorig jaar wel een had heb ik de afgelopen weken helemaal niet meer gezien, dus zelf voel ik ook echt geen enkele spanning om er zo op te stappen.
Dit zal de eerste keer met bit onder het zadel worden.

Ik heb er zin in!

SimonDesteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:39

Wat fijn DDDara, de extra geïnvesteerd tijd/geduld betaald zich dan wel uit. :)

Ik heb ook al een tijdje niks meer geplaatst, iets met druk, druk, haha.

Mijn merrie gaat echt fantastisch! Wat een wereldpaard. Echt een cadeautje om met haar aan het werk te zijn.

Afbeelding
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 19:25

SimonDesteny Zo jullie gaan zeker lekker het springen ziet er echt moeiteloos uit voor haar, en ook dressuurmatig heb je der netjes aan het lopen.

Ik ben er vandaag dus opgestapt en het ging zoals verwacht geweldig, zelfs zo goed dat ik heel even twijfelde het hek open te gooien en lekker een rondje over het terrein te gaan maken.
Maar een goede ervaring is zo veel meer waard dan alles in 1 keer willen doen, dus ik heb me ingehouden en ben na een stapje en een drafje netjes afgestapt en heb meneer nog even lekker laten grazen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 16:37

Super nieuws dames.

Ik heb dankzij het goede weer, de motivatie weer een beetje terug. Hij is weer een stuk braver.
1e Poging tot kinderpony ervan maken is gemaakt.

Afbeelding

Veel onderhoudsplannen de aankomende maanden:
Rondje tandarts, Fysio, zadelmaker en heel misschien toch een dierenarts bezoekje. Aantal maanden geleden zijn been door het glas getrapt en de wondje trekt slecht weg. Lijkt ook op die plek dikker te worden. Dus ik twijfel of er mogelijk toch nog wat glas in zit.

Er staat een longeerclinic op de planning, want van een neerwaarts gebouwd springpaard naar een opwaarts gebouwd dressuurpaard vraagt toch wel weer iets anders.

Dan weer genoeg ambities om een crosslesje mee te pakken, serieuzer te gaan springen voor krachtopbouw. Want in draf komt de balans al lekker, maar galop is nog een dingetje.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 16:26

Jeeeeery vandaag me eerste "buitenritje" over eigen terrein gehad :D. Totaal ongepland maar dat maakt het nog beter.

Na alle problemen van het afgelopen jaar was ik er maandag dus voor het eerst weer op gestapt.
Toen is hij 4 dagen helemaal vrij geweest en wou ik hem vandaag alleen aan de handwerken (dressuur aan de hand met zadel op) Maar hij liep zo lekker en we waren op eigen terrein bezig dus geen saai gedoe in de bak.
En hij liep zo fijn dat ik dacht een rondje draf beide kanten op kan wel ff in het longeerrondje, maar hij voelde zo veilig dat ik het hek open heb gegooid en lekker het hele terrein rond heb gestapt! Super leuk en super braaf.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:58

De laatste weken ben ik Koda steeds meer onder het zadel aan het oppakken. Nu we een zadeltje hebben, gaat dit ook een stuk makkelijker. Wat merk ik veel voordelen van eerst beleren voor de wagen en daarna pas “zadelmak maken” , het is opstappen en wegrijden!

Omdat hij zo heerlijk rustig is in de kudde, hebben we besloten een staprit richting het strand te maken. De hele groep vond dat een goed idee, een fijne afwisseling! Dus leadrope mee en achter je pleegmoeder aan.

Wat een geweldige eerste ervaring! Pas de derde keer dat ik erop zat, en hij was zo ontzettend braaf. Echt, wat een heerlijk dier!Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 15:20

Wat heerlijk zo lekker dicht bij het strand! <3