Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:12

ruitje schreef:
Ik herken het niet zo :o . Ik koop dus 2 Fjorden uit een natuurgebied waarvan na 1 dag blijkt dat je 1 niet aan zijn lijf kan komen, 'm niet kan vangen en 'm 6 weken buiten moet doen door het hele erf van box tot paddock te barricaderen met kruiwagens.

En dan lig ik achteraf wakker omdat ik denk JEZUS hoe kan je nou ook precies die kopen.

Dus nee, ik denk nooit zo na van te voren. En kom daardoor in situaties die erg ongemakkelijk zijn, maar waar ik ook ziek veel van leer.

En dus gigantisch trots ben dat ik na 2 weken een paard kon aanknippen aan een halster en na 6 weken 'm buiten kon zetten aan een touw.

Houd je leven leuk joh jongens, waag een gokje uit je comfort zone :+

Haha wij hebben al een gokje op stal staan :))

Maar je hebt wel helemaal gelijk dat het heel leerzaam is. :j

Dus ga nu zelf op zoek naar een paard dat iig lichamelijk in orde is en nog geen 'rugzakje' heeft :)

Ik vind jouw fjorden trouwens wel echt ontzettend leuk als ik de foto's en filmpjes op Insta voorbij zie komen :D

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:18

Ik denk dat de meeste het zelfde probleem hebben hoor.

Ik heb al 1,5 week een knoop in mijn maag sinds ik gebeld heb dat ik het paard wil kopen :+ . Inmiddels van de stress en gepieker al 2 kilo afgevallen, dus wel goed voor mijn dieet :')
Ik weet van mijzelf dat ik pas weer rust heb op het moment dat hij 2 weken op stal staat, ik een paar keer gereden heb en alles goed ging.

Mijn omgeving is daar veel nuchterder in, die zeggen ook: "Als het niet klikt/gaat dan verkoop je hem weer". Voelt erg tegenstrijdig, maar zo makkelijk kan het natuurlijk wel zijn :)

Silly1972

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:26

Zie het als een relatie, dan ga je ook uit elkaar als het niet gaat.
Wordt je beide gelukkiger van en vaak heb je er ook nog flink van geleerd.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:27

Ik ben blij dat ik mijn paarden relatie verbroken heb en weer ruimte heb voor wat nieuws zowel financieel als in m’n hart.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:39

N0a schreef:
Ik denk dat de meeste het zelfde probleem hebben hoor.

Ik heb al 1,5 week een knoop in mijn maag sinds ik gebeld heb dat ik het paard wil kopen :+ . Inmiddels van de stress en gepieker al 2 kilo afgevallen, dus wel goed voor mijn dieet :')
Ik weet van mijzelf dat ik pas weer rust heb op het moment dat hij 2 weken op stal staat, ik een paar keer gereden heb en alles goed ging.

Mijn omgeving is daar veel nuchterder in, die zeggen ook: "Als het niet klikt/gaat dan verkoop je hem weer". Voelt erg tegenstrijdig, maar zo makkelijk kan het natuurlijk wel zijn :)

haha ocharm. Maar ik herken het wel, zou zelf ook wel zo zijn! Met mijn huidige paard ging het proefrijden fantastisch (3x op verschillende tijdstippen), prachtig paard, goed papier, volledig gekeurd en alles in orde. En toen ik ermee thuis kwam plakte ik tegen de muur }> Vanuit die ervaring komen ook wel de twijfels, wat als ik weer zo'n draak heb die met mij de vloer aanveegt. Ik ben nu natuurlijk wel 15 jaar ouder, kom niet meer recht van de manege en heb een heel aantal uren vliegles achter de rug, maar die onzekerheid van 'een miskoop' zit er wel dik ingebakken en stiekem voel ik me nu terug onervaren pennymeisje dat haar droompaard wil vinden en niks van paarden kent, ook al is dat niet echt zo :+ .

Maar inderdaad moet er toch echt wel wat nuchterder tegenaan kijken en zoals eerder gezegd ook wel even uit mijn comfortzone komen. Ps: ik wil ook geen kinderen, misschien heb ik gewoon bindingsangst :)*

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:02

Heb je niet iemand die met je mee kan?

Ik heb alle aankopen samen met mijn moeder gedaan, vroeger keek zij of ik ergens op mocht (dan wel vanaf de grond, maar of pony veilig genoeg oogde) daarna was ik degene die er eerst op ging en pas als ik het goed genoeg vond ging zij er op. Bij meerdere zoektochten, van getalenteerd paard voor mij waar zij ook af en toe op moest kunnen tot een braaf paard voor haar die gewoon leuk buitenritten moest kunnen en een keer een wedstrijdje. Totaal verschillende paarden, maar ik wist wat zij zocht dus kon testen en als het fout zou gaan kon ik dat wel handelen. Zo heeft zij bij de beide zoektochten maar op 2 paarden gezeten die allemaal gekeurd zijn en dus echt pasten bij onze wensen en veilig genoeg waren, ik op veel meer. Zij heeft dus geen nate ervaringen gehad met rijden, dat mocht ik oplossen :')

Iemand die met je mee kijkt is veel handiger, die kan veel zakelijker kijken of in ieder geval zonder de emotie. En in sommige gevallen nog fijner als die er eerst op kan.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:11

MyWishMax schreef:
Heb je niet iemand die met je mee kan?

Ik heb alle aankopen samen met mijn moeder gedaan, vroeger keek zij of ik ergens op mocht (dan wel vanaf de grond, maar of pony veilig genoeg oogde) daarna was ik degene die er eerst op ging en pas als ik het goed genoeg vond ging zij er op. Bij meerdere zoektochten, van getalenteerd paard voor mij waar zij ook af en toe op moest kunnen tot een braaf paard voor haar die gewoon leuk buitenritten moest kunnen en een keer een wedstrijdje. Totaal verschillende paarden, maar ik wist wat zij zocht dus kon testen en als het fout zou gaan kon ik dat wel handelen. Zo heeft zij bij de beide zoektochten maar op 2 paarden gezeten die allemaal gekeurd zijn en dus echt pasten bij onze wensen en veilig genoeg waren, ik op veel meer. Zij heeft dus geen nate ervaringen gehad met rijden, dat mocht ik oplossen :')

Iemand die met je mee kijkt is veel handiger, die kan veel zakelijker kijken of in ieder geval zonder de emotie. En in sommige gevallen nog fijner als die er eerst op kan.

Ga ik zeker mee akkoord, misschien kan ik een vriendin versieren om eens mee te kijken! Uiteindelijk moet ik met het paard verder, maar ik ben zo onzeker om dat te beslissen haha. Als er dan iemand (en een DA) kan bevestigen dat het gewoon een leuk paard is en ik geen problemen over het hoofd zie zou dat al wel veel doen natuurlijk.

Het rijden is voor mij niet echt een probleem, ik kan met de meeste paarden wel weg (op de grond is iets anders, dan speelt mijn onzekerheid op :+ ) is meer van, dit paard lijkt me wel wat, maar past het bij mijn ambities op langere termijn of ga ik tegen bepaalde dingen aanlopen die ik nu nog niet voel/zie.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:13

Herkenbaar Kiwiaa, mijn vorige paard ben ik 3x wezen kijken. Was helemaal top, maar achteraf had ik al aan de afstamming moeten zien dat het niks zou worden :+ Was echt een enorme miskoop, zij sensibel en ik onzeker en op gegeven moment zelfs angstig. Was geen succes. We versterkte elkaar enorm.

Nu heb ik in alles meer het idee dat dit paard beter bij mij past. Het is zo'n nuchtere goedzak. En het is niet dat ik niet kan rijden, ben geen Anky natuurlijk, maar ik heb wel al ruim 25 jaar ervaring. Dus moet niet zo miepen en aan mijzelf twijfelen.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:20

N0a schreef:
Herkenbaar Kiwiaa, mijn vorige paard ben ik 3x wezen kijken. Was helemaal top, maar achteraf had ik al aan de afstamming moeten zien dat het niks zou worden :+ Was echt een enorme miskoop, zij sensibel en ik onzeker en op gegeven moment zelfs angstig. Was geen succes. We versterkte elkaar enorm.

Nu heb ik in alles meer het idee dat dit paard beter bij mij past. Het is zo'n nuchtere goedzak. En het is niet dat ik niet kan rijden, ben geen Anky natuurlijk, maar ik heb wel al ruim 25 jaar ervaring. Dus moet niet zo miepen en aan mijzelf twijfelen.

haha, we doen onszelf wat aan met die twijfels he! Klinkt wel als ideale paardje <3 Ook wat ik meer zoek toch, ook al kan ik het sensibele wel 'aan' ik heb er eigenlijk gewoon niet zo'n zin in, wil gewoon genieten zonder elke seconde alert te zijn :)

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:21

Ik herken het ook maar al te goed. Heb 2 keer een miskoop begaan waarbij ik het paard heb moeten verkopen omdat het echt niet klikte. Waren overigens beide een ruin. Mijn 1e merrie was ik gelijk verliefd op. Kon niet met haar galloperen in het begin en was gelijk kreupel. Uiteindelijk 18 jaar gehad en is ze 24 jaar geworden. Mijn 2e merrie heb ik maar 2,5 jaar mogen hebben en wij waren direct gewend aan elkaar.

Nu met dit paard ben ik ook weer onzeker. Je kent elkaar niet en het is gewoon een lot uit de loterij die je koopt. Alleen weet je niet wat er met dat lot gebeurd, gaat het goed en heb je gewonnen of gaat het niet goed en verlies je weer. Maar als je geen paard koopt dan zal je het nooit weten. Want als je eenmaal een band met een paard hebt opgebouwd, is dat echt het gaafste wat er is. :D

Probeer altijd iemand mee te nemen en je paardje te laten keuren door een goede dierenarts. En volg je gevoel, vaak zegt je onderbuik gevoel wel of er iets mis is ja of nee.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:30

Silly1972 schreef:

Precies! Mooie metafoor :D!

@Dilan, ja maar Insta is niet het echte leven he. Als je denkt: ' Ik zet wel even een elleboog in de nek en dan houd ik 'm wel' en vervolgens een steiger explosie krijgt. Of 1 die wegschiet en terwijl ze je voorbij rent uithaalt met 1 achterbeen en je de wind langs je knieschijf voelt woeien....

Dan jongens, dan mag je in je bed liggen en twijfelen :')

Maar dat zetten we niet op Insta :+

*Geeft iedereen een figuurlijke schop onder zn kont*

Nee even serieus, ik probeer het zo te zien dat paarden in mijn leven zijn om mij iets te leren en ik hun.

Ik heb er gehad, waar als ik er op terugkijk ik denk: Dit paard had echt een beter leven kunnen hebben dan bij mij, ik was jong en deed van alles fout.

Of dieren die ik verkocht heb, waarvan ik denk, die had ik eigenlijk niet moeten kopen want het was een mismatch.

Ik vind dat niet erg, zolang je er van leert. Elk paard leert je wat en maakt je op die manier uiteindelijk een betere eigenaar :) .

Ik vind het pas erg, als je niet aan jezelf twijfelt, je weet wel, dat je zo iemand bent die paard na paard koopt en altijd de schuld bij een paard legt. DAN ben je een slechte eigenaar.

Juist het feit dat je twijfelt, zelfreflectie toont, wil leren: dat maakt jullie allemaal toekomstige goede eigenaren.

*speech modus uit*

Ik kwam hier alleen maar beetje meelezen, hard mislukt :+

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:34

Levita schreef:
Ik herken het ook maar al te goed. Heb 2 keer een miskoop begaan waarbij ik het paard heb moeten verkopen omdat het echt niet klikte. Waren overigens beide een ruin. Mijn 1e merrie was ik gelijk verliefd op. Kon niet met haar galloperen in het begin en was gelijk kreupel. Uiteindelijk 18 jaar gehad en is ze 24 jaar geworden. Mijn 2e merrie heb ik maar 2,5 jaar mogen hebben en wij waren direct gewend aan elkaar.

Nu met dit paard ben ik ook weer onzeker. Je kent elkaar niet en het is gewoon een lot uit de loterij die je koopt. Alleen weet je niet wat er met dat lot gebeurd, gaat het goed en heb je gewonnen of gaat het niet goed en verlies je weer. Maar als je geen paard koopt dan zal je het nooit weten. Want als je eenmaal een band met een paard hebt opgebouwd, is dat echt het gaafste wat er is. :D

Probeer altijd iemand mee te nemen en je paardje te laten keuren door een goede dierenarts. En volg je gevoel, vaak zegt je onderbuik gevoel wel of er iets mis is ja of nee.

Ja dat is zo waar! Voor mij een reden om terug op zoek te gaan naar een rijpaard ipv wekelijks les te nemen of bij verzorgpaarden te blijven. Is toch een andere relatie die je dan hebt. Maar het is idd een sprong in het diepe zeg maar en je kan geluk of pech hebben. Je kan dingen uitsluiten maar niet alles.

Wat het onderbuik gevoel betreft, ik vind het zo moeilijk om op 'mijn gevoel' te vertrouwen -O- Over grote beslissingen maar ook kleine dingen, gewoon heel onzelfzeker op alle vlakken. Stom voorbeeld: 500x checken in de les of ik het wel écht goed doe, terwijl mijn lesgeefster al 550x gezegd heeft dat het er goed uitziet 8)7

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:35

ruitje schreef:
Silly1972 schreef:

@Dilan, ja maar Insta is niet het echte leven he. Als je denkt: ' Ik zet wel even een elleboog in de nek en dan houd ik 'm wel' en vervolgens een steiger explosie krijgt. Of 1 die wegschiet en terwijl ze je voorbij rent uithaalt met 1 achterbeen en je de wind langs je knieschijf voelt woeien....

Nee even serieus, ik probeer het zo te zien dat paarden in mijn leven zijn om mij iets te leren en ik hun.

Ik heb er gehad, waar als ik er op terugkijk ik denk: Dit paard had echt een beter leven kunnen hebben dan bij mij, ik was jong en deed van alles fout.

Of dieren die ik verkocht heb, waarvan ik denk, die had ik eigenlijk niet moeten kopen want het was een mismatch.

Ik vind dat niet erg, zolang je er van leert. Elk paard leert je wat en maakt je op die manier uiteindelijk een betere eigenaar :) .

Ik vind het pas erg, als je niet aan jezelf twijfelt, je weet wel, dat je zo iemand bent die paard na paard koopt en altijd de schuld bij een paard legt. DAN ben je een slechte eigenaar.

Juist het feit dat je twijfelt, zelfreflectie toont, wil leren: dat maakt jullie allemaal toekomstige goede eigenaren.

*speech modus uit*

Wat ben jij lekker nuchter, daar mag wel een beetje van mijn kant op komen :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:40

ruitje schreef:
Silly1972 schreef:

*speech modus uit*

Ben het wel met je speech eens hoor :j

En wat betreft op Insta zetten. Ik plaatste leuke foto's van het wandelen met Matt. Wat je hierop niet ziet is beeldmateriaal van de dag ervoor: pony over de pis op de paddock, die zich niet wilde laten aanraken en al helemaal geen halster over zn oren wilde :=

Maar over het verkopen. Tsjah, als een paard echt niet bij je past, dan is verkopen de beste optie lijkt mij. Al doe ik dat dus ook niet als het even niet lukt hoor. Het zijn geen auto's die je even inruilt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 22:41

Wat ruitje zegt.. _O_

Het is zoveel knapper om te zeggen dat je het even niet weet, hulp nodig hebt of niet durft dan stoer doen en de situatie uiteindelijk erger maken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:45

Haha ik zie bij jou ook altijd de leuke verhalen dus. Iedereen op Insta haha :')

Het zijn voor mij ook geen autos hoor, maar kan wel eens met jaloezie naar jullie verhalen kijken. Dat echte ' ik ga opzoek naar mijn levenspartner gevoel' . Ik heb dat niet zo. Komt gewoon door mijn leven/opvoeding.

Voelt een beetje alsof ik op Tinder bij alles wat maar een beetje oke is denk: Joh, ik ga gewoon op date! Kijk wel of het wat is :')

Terwijl jullie je allemaal inschrijven voor married at first sight, het moet wel echte eeuwige liefde zijn...

Ik date mn hele leven met paarden.
Jullie trouwen.

Weet niet wat er nou echt lastiger is op lange termijn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:47

ruitje schreef:
Silly1972 schreef:

*speech modus uit*

Bovendien gaat een klik hebben met een dier ook niet uitsluitend om hun gedrag. Ik heb zat paarden gereden die doodbraaf waren, maar waar ik weinig mee had, terwijl ik ook draken onder m'n kont heb gehad waarbij ik soms doodsangsten uit heb gestaan, maar er toch met plezier op klom, omdat ik daar toch op een bepaalde manier een connectie mee had, een klik.

En inhakend op je laatste post: als je ermee opgegroeid bent en er meerdere hebt, of iig de mogelijkheid hebt om redelijk gemakkelijk meerdere paarden te houden, sta je er ook wel anders in ja. :j Ik heb jarenlang gereden bij een vriendin van m'n moeder die KWPN'ers fokte en ondanks dat het niet mijn paarden waren, is dat wel waarmee ik ben opgegroeid. Alleen als je maar één paard voor jezelf koopt, sta je daar toch wat anders in. Daar steek je toch al je ziel en zaligheid in en dat maakt het anders dan wanneer je er een paar hebt staan en ze wat makkelijker te vervangen zijn, even heel cru gezegd.

Overigens sta ik er ook wel zo in als jij. Ik weet dat ik dit jaar een paard uit de HIT sales wil halen. Bij voorkeur een paard dat ik al ken, want ik vind het gewoon leuk om die een tweedec carrière te geven na racing, maar anders kies ik er gewoon eentje met een leuke naam/afstamming/fokker/foto's en zie ik wel waar het schip strandt. In het ergste geval moet ik ze omscholen en weer doorverkopen, no biggie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-03-21 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:52

Eens!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:04

ruitje schreef:
Haha ik zie bij jou ook altijd de leuke verhalen dus. Iedereen op Insta haha :')

Het zijn voor mij ook geen autos hoor, maar kan wel eens met jaloezie naar jullie verhalen kijken. Dat echte ' ik ga opzoek naar mijn levenspartner gevoel' . Ik heb dat niet zo. Komt gewoon door mijn leven/opvoeding.

Voelt een beetje alsof ik op Tinder bij alles wat maar een beetje oke is denk: Joh, ik ga gewoon op date! Kijk wel of het wat is :')

Terwijl jullie je allemaal inschrijven voor married at first sight, het moet wel echte eeuwige liefde zijn...

Jullie trouwen.

Haha ja, als het mis gaat, dan hebben we onze handen vol aan 'm :+

Denk dat het idd kan verschillen ook met hoe je je paarden houdt. Als je veel geld kwijt bent aan 1 paard, dan is het imo wel belangrijker dat dat ene paard goed past.
Ook afhankelijk of je zelf makkelijk afscheid neemt als het paard wel verkocht moet worden.

Ik zelf ben daar echt een emotionele doos in. Zou ook niet zelf paarden voor doortrainen en verkoop kunnen aankopen :+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:10

ruitje schreef:

Jullie trouwen.

:') ik vind de vergelijking heel leuk

Wat ik heel moeilijk vind is dat ik nog zo dol ben op mijn oude merrie. Ik heb nog heel veel liefdesverdriet (om maar even binnen het metafoor te blijven). Ik heb het idee dat geen een paard hij haar in de buurt gaat komen. Geen eentje is zo knap en zo lief als zij. Eigenlijk verdiende ik haar niet eens zo geweldig. Ik ben bang dat ik hierdoor leuke paarden onbewust zal laten schieten.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 08-03-21 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:12

Dat herken ik wel inderdaad, als mensen de plek hebben voor meerdere paarden en het minder financieel doorweegt (genoeg eigen stallen/weides), dan ben je daar al wat makkelijker in. En als je er makkelijker een koopt, gok ik dat je ze ook wel sneller weg doet waardoor je er minder op 'kwijt' bent.

In mijn geval kan ik een paard stallen financieel aan, eventuele problemen ook, maar 2 paarden niet. En je hebt dan toch al een investering gemaakt in het zoekproces, keuring (eventueel meerdere als je zoektocht niet meteen raak was), lessen/begeleiding, je geeft het ook niet meteen op dus misschien zit er al een jaar of 2-3 tussen, om dan je paard weg te doen als het echt niet klikt is hij er waarschijnlijk niet op vooruit gegaan qua niveau, alleen ouder dus ook weer moeilijker te verkopen voor de aankoopprijs. En dan moet je ook nog eens op zoek naar een nieuw paard, met waarschijnlijk minder budget dan toen je voor je eerste aankoop ging zien aangezien er ook nog heel wat stalingsgeld en ws ook aan materiaal uitgegeven is.

Het emotionele hou ik dan nog niet eens rekening mee, maar inderdaad...
Laatst bijgewerkt door Kiwiaa op 08-03-21 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:12

Wie weet krijgen we ooit nog een Tindervariant maar dan voor paarden die te koop staan :))
Kun je swipen als je m leuk vind. Denkt de verkoper dat je een match bent met het paard, kan ie reageren en kun je op 'date'

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:13

Dilan93 schreef:
Wie weet krijgen we ooit nog een Tindervariant maar dan voor paarden die te koop staan :))
Kun je swipen als je m leuk vind. Denkt de verkoper dat je een match bent met het paard, kan ie reageren en kun je op 'date'

Gat in de markt *\o/*

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:15

Dilan93 schreef:

Pinder has been born :')

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:40

Voor de haflinger zoekers onder ons, bij Stal de Pielis komt er net 1 voorbij!