Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:59

@Noisy Goed bezig!
@CalipsoLover, ziet er goed uit! Alleen lees ik haar naam steeds als Maria de Monster-rat :')
@Vientje ik vind het knalroze wel mooi bij haar staan :')
@Jodym hopelijk kan je instructrice helpen!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:04

Calipso wat stoer!! En dat dekje ik ben zo jaloers <3

CL dat ziet er zo gaaf uit allemaal jouw stal lijkt me ook fantastisch! Heb je al met gentle over het trail parcours gelopen?

Vientje knappe pinda! Ziet er echt ontspannen uit!en die deken is juist zo gaaf!

Fransje ik kan me jou topic nog goed herinneren is echt mooi geheeld.

Jodym ik snap helemaal hoe je je voelt! Ik hoop dat je met de les weer even wat meer zekerder kan worden!

Vandaag even een flink dipje... waar we grote sprongen maakte heb ik het gevoel 30 stappen achteruit gedaan te hebben. Gister opgestapt terwijl ze bezig waren aan de overkant het land te bewerken. Syd en vooral ik vond dit erg spannend maar gelukkig reden ze weg terwijl ik nog aan het longeren was. Maar toch was syd opgefokt... ik wilde ook niet dat m’n vriendin de longeer lijn eraf klikte want ze wilde steeds haar eigen plan trekken. Toch tanden op elkaar en door rijden als ze wilde staken tikje met de zweep alleen nu gooide ze dr kont omhoog. Was niet een mega bok en kon mezelf nog goed op vangen maar toch heeft het de resultaat gehad dat ik mezelf helemaal heb vast gezet en vandaag ook geen stap kon verzetten. Ik heb wel het laatste stukje van de lijn uitgestapt en dat ging wel goed maar ja ... Mss ben ik ook gewoon moe en ja het kan niet echt altijd goed gaan maar bluh wat is het lastig als je zo onzeker ben. Nu was ze ook mega hengstig dus dit gedrag zal echt niet meegeholpen hebben maar zie er nu wel even tegen op om erop te kruipen.
Maar we zullen het morgen wel weer zien mss na een goede nachtrust dat ik me weer wat beter voel. :\

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:18

PowerOfZoef schreef:
@CalipsoLover, ziet er goed uit! Alleen lees ik haar naam steeds als Maria de Monster-rat :')

Ik ook _O-

Candalisa, waarom ben je toch opgestapt als zij al spanning had en jij daardoor onzeker wordt?
Het is toch geen kwestie van moeten? Ga je er gewoon een keer niet op zitten als je het niet helemaal vertrouwd.
:(:) Gaat een volgende keer vast weer goed!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:23

PowerOfZoef schreef:

In mijn hoofd hoor ik steeds Barceloooonaaaa! :')

Calipso, wat goeeeed!! +:)+ Zo ril als ze is met nieuwe, onbekende dingen, zo vertrouwd doet ze dit. Het ziet er heel ontspannen uit :)

Candalisa, komt goed, zulke dagen hoor er ook bij. Je hebt, ondanks je angst, toch doorgezet +:)+

Vientje, lekker knalkleurtje hoor. Nu kan ze als kauwgombal door de wei stuiteren :#

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:26

fransje23 schreef:
PowerOfZoef schreef:

Ik ook _O-

Candalisa, waarom ben je toch opgestapt als zij al spanning had en jij daardoor onzeker wordt?
Het is toch geen kwestie van moeten? Ga je er gewoon een keer niet op zitten als je het niet helemaal vertrouwd.
:(:) Gaat een volgende keer vast weer goed!

Ik ben daarin nogal streng voor mezelf ik denk dan ach stel je niet aan. Wil me dan ook niet laten kennen. Toen ze allemaal weg waren dacht ik ok tis klaar dus nu gewoon opstappen achteraf denk ik ik had het gewoon niet moeten doen. Tis ook gewoon dat ik dan zo gefrustreerd ben op mezelf en nu zoveel last van m’n lijf heb dat ik weer overal mijn twijfels bij heb

Noisy thanks zonder jou hulp echt niet zover gekomen :o broer lief was wel super braaf en relaxed gister!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 00:00

@Calipsolover: Wat gaaf! Gefeliciteerd en wat doet ze het ongelooflijk netjes op het filmpje! *\o/* ((En ja, ik lees ook vaak eerst monster-rat)) :') :') :')

@CubaLibre: Jouw stalgenootjes zien misschien bijna groen vanwege je paard, tel daar hier ook nog maar je accomodatie bij op. Wauw, wat een ruimte. <3

@Vientje: Pinda is mooooooi. <3

@Candalisa: Ik sluit me helemaal aan bij wat Fransje zegt. :j Hoe je je voelt is zo belangrijk. Ik heb inmiddels ook heel goed geleerd dat de vraag wat we gaan doen en of we iets kunnen doen in de eerste plaats begint bij mijn eigen gevoel. En als er spanning is, dan doen we het gewoon niet. Zoeken we desnoods de ontspanning op of heeft meneer een dagje vrij. Ik herken wel de onzekerheid daarin, ik heb heel lang best het gevoel gehad me te moeten verantwoorden waarom we "zo langzaam" gingen. Maar uiteindelijk heeft me dat vooral een heel sterke en goede band met mijn paard opgeleverd, eentje die ik niet kan afdwingen omdat ik vind dat dit of zus en zo. Maar het is wel lastig, en vind het ook knap hoe open je erover bent en dat je er wel bij stil staat. Probeer de verwachtingen en toekomstbeelden soms even wat los te laten, je bent super goed bezig en dat is waar het om draait. Niet om wat een ander daarvan zou vinden. Soms zijn we geneigd naar onszelf en onze voortgang te kijken vanuit de oordelende ander. Dat is een enorm ondermijnend beeld, want zeker als je wat onzeker aangelegd bent zal er altijd iets zijn wat niet goed genoeg is. Daarmee doe je jezelf en je paardje tekort. :(:)

@Fransje: och ja, die beet, ik heb je topic toen meegelezen en had het enorm met jullie te doen. Wat fijn dat dat toch uiteindelijk nog zo mooi geheeld is, maar logisch eigenlijk ook dat ze de ervaring wel meegenomen heeft in haar reacties op. Ik krijg niet het idee dat het echt een struikelblok is, of heb ik dat verkeerd begrepen?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 00:29

fenijro_tani schreef:
CalipsoLover schreef:
Haha ja de zadeldek staat haar inderdaad super, ik ben trots :o
Hier nog het filmpje om te bewijzen dat ze heel flink is:
[ Video ]

Ik ben verliefd op je paars, wat een knap ding! En dat zadel is ook fijn zo te zien?

Haha dankjewel! Ja is inderdaad een fijn zadel, is de Bates Innova. Moet wel nog aangepast worden voor Marie, denk dat er een boom kleiner in gaat moeten want hij ligt nog niet volledig goed. Maar twijfel een beetje over wanneer ik net die zadelpasser ga laten komen, aangezien ze echt nog wel een stuk zal groeien/uitzetten.

Achja, Monster-rat staat haar ook niet slecht hoor :') :+ Ze kan toch soms een kreng zijn. En ja, Marie is een gek paard met een bipolaire stoornis denk ik. Alles wat werk-gerelateerd is is peanuts, maar de kruiwagen die 3cm verschoven is, daarvan moet ze echt met haar 4 benen 1 meter de lucht in springen. :')

Dekje komt van Hypostore voor degene die geïnteresseerd zijn, is van equestrian Stockholm. Hele mooie dekjes maar wel prijzig -O-

Ah balen Candalisa :(:) Hopelijk voel je je snel beter. Denk dat iedereen zo wel eens een baaldag heeft maar het is nooit leuk als je met een slecht gevoel van je paard moet afstappen. Hopelijk morgen beter inderdaad! Ik probeer meestal ook niks te doen wanneer ik een baaldag hebt, jammer genoeg zijn onze paarden daar vaak ook heel gevoelig aan en reflecteer je dat echt op je paard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 07:56

candalisa schreef:
Ik ben daarin nogal streng voor mezelf ik denk dan ach stel je niet aan. Wil me dan ook niet laten kennen. Toen ze allemaal weg waren dacht ik ok tis klaar dus nu gewoon opstappen achteraf denk ik ik had het gewoon niet moeten doen. Tis ook gewoon dat ik dan zo gefrustreerd ben op mezelf en nu zoveel last van m’n lijf heb dat ik weer overal mijn twijfels bij heb

Noisy thanks zonder jou hulp echt niet zover gekomen :o broer lief was wel super braaf en relaxed gister!

Vind dat je er heel eerlijk over schrijft, dapper!
Zie het als een leermoment, volgende keer in een soortgelijke situatie stap je misschien niet op.
Soms is streng zijn voor jezelf nodig, als de omstandigheden oké zijn. Maar soms kun je beter wat anders gaan doen en dat goed afsluiten.
Paarden zijn zo gevoelig, die merken alles en dat kun je niet maskeren.

@Serenity350
Nee het staat ons totaal niet in de weg. Ze is gelukkig niet bang van honden geworden oid. De wondverzorging vond ze vreselijk , moest ook met een praam.
Sta er eigenlijk niet meer bij stil tot ik dus met een spons en emmertje richting haar achterbeen ging en ze ineens heel bang werd.
Terwijl ik dus gerust haar staart in emmers kan wassen, emmers op de grond om haar heen etc.
Misschien maar even meenemen om te leren dat het oké is.
De spuitbus zilverspray is trouwens ook eng, als je die schud wordt ze ook zenuwachtig.

Mrs_Midnight

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:17

Vientje wauw wat een bijleespost :-)
Calipso Lover joehoe! erop gezeten, wat goed!
Candalisa had een minder moment, helaas horen die er bij en daar leer je weer van.
Pinda met d'r mooie roze deken ;-)
En een mooie bak gezien ook.... stiekem beetje jaloers ;-)

Timmie gisteren een nieuw spelletje geintroduceerd, ik hou iets vast en hij moet hetzelfde voorwerp op de grond aanwijzen. Ik begon met een pionnetje, en dat had hij zo ontzettend snel door dat we er een tweede voorwerp bij hebben gepakt. Dat was toch net iets te snel, ging ie moeilijk lopen doen enzo, hahahaha! (wel weer even terug gegaan naar het pionnetje en goed afgesloten)
Maar jemig ik zie hem gewoon aankomen nu die gore wormen eruit zijn zeg.... Bizar. En mezelf maar blijven afvragen waarom ik het niet eerder gezien heb... Gelukkig gaat het nu weer fijn, ook zijn babbels komen terug hahaha!

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:13

Hier deze week niet zoveel gedaan, erg moe. Jolijn doet het eindelijk weer goed hopelijk trekt ze deze lijn door!
Wel bijgelezen maar via telefoon onmogelijk om op iedereen te reageren.
Maar ik zag een mooie zuurstok in de wei. En partij knappe paarden en 1 die was geschrokken samen met het baasje. Ok dat komt wel weer goed.
Hier wel de afspraak gemaakt met mijn oude instructrice dat ze komt helpen zadelmak maken in juni. Ze durft er zelf ook op als dat nodig is dus dat is fijn.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:26

Phuddle jij hebt logischerwijs hele andere prioriteiten nu! Fijn dat Jolijn nu verbeterd, niks an, zorgen over je kleintje.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:33

Candalisa, wat balen zeg! Heel zuur als t dan toch weer niet goed voelt :(:)
Volgende keer beter!

Ik net les gehad. Veilig in de kleine binnenbak. En daar ging het super goed <3
Dus ik blijf even binnen want wil dit gevoel even vasthouden! Ook maar paar keer gestruikeld, dus dit was top!

Daarna afgestapt en vriendje met pony aan de hand de buitenbak in gestuurd langs de ‘enge bosjes met zand’.
Pony had toch wat spanning, maar liep er wel langs. Heel knap! Dus daarna lekker afgezadeld.

Hoop dat het zondag mooi weer is, dan kan m’n bijrijdster ook even naar buiten toe.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:11

Fijn Jodym!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:29

Jodym super!
Gewoon eerst vertrouwen opbouwen voor jezelf, kleine stapjes! :))

Phuddle fijn dat Jolijn beter gaat!

Calipsolover wauwie super!!

Candalisa soms gaat het gewoon ff helemaal niet..dan lijkt het of het nooit gaat lukken maar er komen ook weer betere momenten. :j

CL fijn hoor om een goede bak te hebben.
Gentle doet het erg knap!

Vientje ook goed bezig, netjes!
Malik groeit denk ik alleen nog in de breedte maar die ligt ook veel. :D

Fransje misschien als je die plek weer wat vaker aanraakt associeert ze het niet meer met pijn.

Geryon vanaf mijn telefoon zie ik op de filmpjes niet zoveel heftigs, echt iets zinnigs kan ik er in geval niet over zeggen..

Ik ben de helft vergeten maar dan moeten jullie maar minder posten. ~~}>

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:49

Ben benieuwd hoe dat er uit ziet Midnight! En wat fijn dat Timmie zich eindelijk weer wat beter begint te voelen. We maken als baasje allemaal wel eens “foutjes”, het belangrijkste is dat we het goed voor hebben met onze dieren. Neem jezelf niks kwalijk.

Geniet nog van je kindje Phuddle!

Goedzo Jodym, maar hoezo struikelen als ik vragen mag? Doet die dat dan zo vaak?

Hier even een baaldagje en moet het even kwijt. Vandaag is de dierenarts en de tandarts geweest, lekker duur grapje. :j Marie heeft 2 wolfstandjes moeten laten trekken en ze was zo pips van de verdoving en de rhino spuit. De DA heeft kalmerende kruiden meegegeven die ze nu elke dag zal krijgen. Mijn stalbaas is echter niet zo blij met haar. Ze is heel moeilijk met het binnen zetten en ze zou bij het buiten zetten ook verschrikkelijk zijn geweest, omhoog gaan en met haar voorbenen kappen. Ze is eergisteren blijkbaar over het hek gesprongen, wat levensgevaarlijk is voor haar als het beton nat ligt enzovoort. Nu zie ik die dingen zelf niet dus vind het sowieso moeilijk oordelen. Ik weet hoe ze is, ze kan exploderen. Maar ze is de afgelopen maand zo flink geweest, en oke, ze verschiet wel eens als ik ze aan de hand heb, maar schoppen heeft ze nu al een tijdje niet meer gedaan en omhoog gaan aan de hand al zeker niet. Ik weet dus niet goed wat ik moet -O-

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:20

Dat is inderdaad vervelend Calipsolover. Kun je er misschien bijzijn met buiten zetten en/of binnenhalen? Jij kent haar het beste en kunt haar wellicht ook het beste corrigeren?
Kleine Jolene hier is ook zo'n draakje. Bij de pensionhoudster vliegt ze alle kanten op en bij mij loopt ze dus braaf aan het touwtje mee. Ook krijgt zij haar niet te pakken met binnen zetten en ik wel. Dus ik kreeg een soortgelijke reactie als jij.
Ik ben veel met haar aan het oefenen gegaan. Ik kan niwt helpen met buiten en binnen zetten want dan ben ik op mijn werk dus ik ben haar maar gewoon op een ander tijdstip als normaal uit de wei gaan halen en weer terug en ik geloof dat het nu zijn vruchten begint af te werpen. Het begint nu voor haar gewoon te worden en dus laat ze de fratsen achterwege. Misschien werkt het voor jullie ook?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:38

Ik heb ze nu zelf de afgelopen 2 dagen buiten gezet, maar bij mij doet ze dus niks verkeerds, hooguit schrikt ze eens maar dat is dus zo weer voorbij. Omhoog gaan, kappen of schoppen doet ze niet. Ze heeft dit een paar weken terug 1x geprobeerd, ben toen even heel streng geweest en sindsdien heeft ze ook niet meer geprobeerd. Ik haal haar ook zeker 3-4x per week van de weide om te trainen of poetsen en zet haar er terug op. Haar pakken is inderdaad soms moeilijk, maar gevaarlijk doet ze naar mij niet... Ik kan haar helaas ook niet elke dag gaan binnen en buiten zetten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:43

Misschien kun je juist even op afstand meekijken als iemand anders het doet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:45

O jeetje dat is wel naar! Zeker omdat je wel afhankelijk bent van hun voor het binnen- en buitenzetten.
Joya staakte vroeger wel met buiten zetten maar die zette ze dan achter mijn andere paard en dan liep ze wel door.
Kan ze niet vlak achter een mak rustig paard aan naar buiten en binnen?
Weet niet of ze bij jullie straks 24/7 op de wei gaan want dan ben je i ieder geval tijdelijk van het probleem af.

Fijn dat Jolijn het nu goed oppakt, Phuddle.

Weer een goede dag zo, Jodym!

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:58

@calipsolover; wij zijn een paar weken terug in de binnenbak gevallen doordat m’n pony zo struikelde dat hij op z’n knieën belande en z’n evenwicht verloor. Dus binnen is dat een aandachtspuntje.

Toch lastig als Marie dat blijkbaar doet bij anderen, ook eng op gevaarlijke plekken... pfoeh ja en dan?

Wat een boefjes met buiten zetten, ze hebben ook altijd wel iets

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 23:16

Meestal zijn de stalbazen al heel vroeg weg en komen ze laat thuis. Paarden staan dus echt heel de dag buiten. Nu is dat stout zijn ook pas begonnen vanaf ze op het gras mochten volgens hen. Haar dikke vriendin is een merrie van 17, die is normaal gezien heel braaf maar ook als ze gewoon de poorten open zetten en de paarden zelf naar binnen halen crosst ze de beton over, wat dus gevaarlijk is. Zo is ze al een keer gevallen en gelukkig goed vanaf gekomen, maar je wil natuurlijk niet dat ze verkeerd valt als het glad is door de regen. Een ander paard er bij maakt dus weinig verschil... Ze gaan vanaf het wat warmer wordt inderdaad 24/7 buiten blijven.

Jdoym, weet je zeker dat dat struikelen geen onderliggende oorzaak heeft? Want struikelen is eigenlijk nooit goed, het kan wel eens voorkomen maar een paard dat regelmatig struikelt heeft meestal ergens last van.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:28

Klinkt alsof ze overenthousiast is, ze wil te graag naar de wei :)
Misschien toch een paar keer meekijken en helpen?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:50

@Calypsolover: Lastige situatie! Lees ik goed dat ze het bij zowel het binnen- als buiten zetten doet? Geen idee of het ermee te maken heeft, maar wat ik weet van mijn grote kerel is dat als hij geleid wordt zoals de meeste mensen gewend zijn (en je op de keuringen ook wel ziet) dus met je hand vlak onder het halster, hij ook veel lastiger wordt. Ik heb de leadrope altijd in een boogje hangen, en als hij langs mijn schouder naar voren dreigt te gaan dan "blokkeer" ik hem door mijn handen wat op te heffen. Daar reageert hij feilloos op, ook als hij enorm enthousiast is. Terwijl als je het touw strak houdt, hij alleen maar heftiger wordt.

@Noisy: Jouw kleine Jolene lijkt mijn shetlander wel. _O-

@Jodym: Jeetje, wat naar van het struikelen! Ik ga wel mee met Calypsolover dat het wel iets is om even in de gaten te houden, zeker als ze dit vaker blijft doen. Zo nu en dan een keertje struikelen kan natuurlijk gebeuren, zeker bij jonge paarden. Maar let er wel op, want het is wel opvallend, ook voor een jong dier dat moeite heeft met zn balans. :j

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:10

Ze doet het inderdaad zowel bij binnen als buiten zetten en bij het binnen zetten zelfs heftiger. Bedankt voor de tip Serenity! Die kan ik zeker meenemen!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:28

Oei, wat een lastig probleem met Marie :\ Zeker als ze het bij jou niet doet en het dus ook lastig te trainen is. Anders toch eens kijken of je er eens bij kunt zijn? Dan weet je in ieder geval wat ze doet (en hoe zij erop reageren).

Las nog iets over angst, dat is inderdaad een heel vervelend iets. Ik had er nooit echt last van, tot ik mijn huidige paard kreeg. En dat terwijl er nooit echt wat gebeurd is, maar in mijn hoofd is het verkeerde vast geklikt geloof ik := Werk er wel aan, zowel mijn mijn instructrice als de psycholoog die ik heb omdat ik overspannen thuis zit. Wil er wel echt vanaf of in ieder geval beter mee om gaan, ook omdat ik straks natuurlijk Feyre ga beleren.

Daarover gesproken.. gisteren is het zadel binnengekomen wat ik voor haar in gedachten heb. Vanmiddag passen, hoop zó dat het past :):) Niet dat ik al plannen heb om haar te gaan rijden maar dan ligt het zadel er maar vast :') Is een boomloos westernzadel (Bob Marshall), dus ze kan er mooi nog even onder groeien.