Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:38

Mag ik me hier ook melden? Ik volg niet de Rien modules, maar nu wel de dressagepromovement. Zit wel te twijfelen om me voor de van basis tot GP aan te melden, maar is wel een flink bedrag zo. := Mijn man is het daar, nog?, niet mee eens en moeder wil best echte real life lessen betalen, maar dit niet. ;)

Ik lees al wel een tijd mee, gewoon omdat ik het heel boeiend vind en dit een prettig topic vind qua manier van kritiek leveren. ;)

Het 1e filmpje zorgde hier ook voor een dip trouwens. :+ Het enige wat blijkbaar goed is, is de stap. Ik heb een 8 jarige merrie, samen met mijn moeder, die ik 2 keer per week rijd en vorig jaar in de B gestart en nu pas geleden in het L1. Op wedstrijd krijg ik wel positief commentaar dat ik vriendelijk en correct rijd, maar na dit filmpje heb ik dan ook weer even de twijfels.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:43

Mirjam: zelfde met video: hollen of stilstaan.

Jullie zijn ook heus niet de enigen hoor. Mijn oudje heeft ook echt een handje van rug wegdrukken, hals er op zetten en achterbeen ontkoppelen. Dat zit heel diep in zijn eigen natuurlijk bewegingspatroon ingesleten. Als hij in vrijheid in draf over een balkje gaat is het net een kameel. Altijd al.
Die moet ik er bij heel veel overgangen en oefeningen aan helpen herinneren dat het ook anders kan. We kúnnen het wel correct maar het is echt opletten geblazen.
Mijn jonkie daarentegen heeft een veel fijner lijf. Daar werden een keer foto's van gemaakt op een wedstrijd en de fotografe gaf letterlijk aan dat ze er opvallend weinig van hoefde 'weg te gooien'.

Maar over gezondheid gesproken: die oude loopt als een stoomtrein op zijn 22e. Dat moet die -jong-en-fijn-in-het-lijf nog maar voor elkaar krijgen.

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:57

Jullie hebben dus filmpjes van Rien? >;) waarom ik nou weer niet. :')

Hmmmmm raar van mijn filmpje. Krijg hem zelf nu niet eens geopend.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:00

Ik heb me ook niet kunnen aanmelden, na 6 pogingen heb ik maar opgegeven. Bij mij zegt ie ook dat ik al een user heb, maar vervolgens kom ik niet verder.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:11

Zuchini schreef:
Ik heb me ook niet kunnen aanmelden, na 6 pogingen heb ik maar opgegeven. Bij mij zegt ie ook dat ik al een user heb, maar vervolgens kom ik niet verder.

Ja, dat had ik ook, je moet gewoon aanmelden via je gewone Rien dinges en dan kan je ergens aanklikken dat je deze ook wilt en dan pakt hij hem. Daarom liep ik dus ook hopeloos vast.
mirjamalvaro schreef:

Waar dan??? van Rien? Alleen die ene bij die nieuwe gratis challange, verder ben ik niet ietst met geen concentratie en in slaap vallen.

En kreeg jouwe wel geopend, maar die heeft dus zeg maar problemen met zijn tempo controle, die doet aan toerijden en terug rijden.... of zo...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:14

Dit filmpje minder haperig?
https://youtu.be/ZYpU6mv5VpI

Enne tempocontrole lukte vandaag ook echt niet. We gingen ook daadwerkelijk van hard, naar zacht, en opeens weer vroeeeemmmmm vooruit. :')
En dan tegelijk steeds denken, hou hem rond, rond, rond, nietttttt strak worden. #/¥£&$$&##^#^/#(^ lukt vandaag niet, zucht. Geef het op. _O-

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:15

Sjolvir schreef:
Zuchini schreef:

Ja, dat had ik ook, je moet gewoon aanmelden via je gewone Rien dinges en dan kan je ergens aanklikken dat je deze ook wilt en dan pakt hij hem. Daarom liep ik dus ook hopeloos vast.
mirjamalvaro schreef:

Waar dan??? van Rien? Alleen die ene bij die nieuwe gratis challange, verder ben ik niet ietst met geen concentratie en in slaap vallen.

Die ene van Rien zie ik dus niet :')

Edit jaaaaa zie nu ook filmpje. Ga snel kijken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:47

Sorry filmpje heeft nog steedst tempo controle problemen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:48

Dan heb ik geen filmpje voor jullie. Dit is enige dat gefilmd is vandaag. Sorry. Y;(
Nou ja hij liep toch niet lekker. O:)

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:28

Ik kon hem wel zien Mirjam maar ik weet niet zo goed wat ik zie. Wat ik denk te zien als je iets aanzet tot verruiming of meer activiteit, is dat hij precies op dat moment breekt in de rug met als gevolg dat hij de achterbenen achter de massa krijgt. Dan zitten ze in de stuw stand i.p.v. draag stand. Snap je wat ik bedoel? Even overdreven neerzetten: jij zet aan en hij breekt in de rug, de voorhand vertrekt en de achterhand komt er een fractie later achteraan. En is daarom niet meer onder het lichaam maar er achter.
In de gewone draf weet ik niet hoe ik het moet zien. Ik zie een paard wat zijn voorbenen flink naar voren gooit. Naar mijn idee op een wat stekerige manier. Ik denk dat de rug zich niet voldoende opbolt en dus de achterhand er in verhouding te weinig onder is. Misschien dat hij dan door de wat strakke manier van lopen een minder rollend voorbeengebruik heeft, zijn voorbenen dus op een wat rechte manier naar voren gooit.
Ik vind het een heel interessant filmpje. De langste. Lijkt me echt heel gaaf als Rien deze manier van bewegen eens analyseert voor jou en ons. Heel leerzaam!
Jullie zijn al heel veel vooruit gegaan! Dus zie het niet als afkraken! Zeker niet!. Ik denk dat dit ook echt niet het makkelijkst gebouwde paard is en dat je met wat je tot nu toe uit de cursus gehaald hebt heel veel gedaan hebt. Voor ons ook echt heel leerzaam en ik ben dan ook heel blij dat je ons zo mee laat kijken in het proces. Wie weet wil je het eerste filmpje opsturen naar Rien? Je kan er nog een prijs mee winnen ook *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:33

Promisse schreef:
Ik kon hem wel zien Mirjam maar ik weet niet zo goed wat ik zie. Wat ik denk te zien als je iets aanzet tot verruiming of meer activiteit, is dat hij precies op dat moment breekt in de rug met als gevolg dat hij de achterbenen achter de massa krijgt. Dan zitten ze in de stuw stand i.p.v. draag stand. Snap je wat ik bedoel? Even overdreven neerzetten: jij zet aan en hij breekt in de rug, de voorhand vertrekt en de achterhand komt er een fractie later achteraan. En is daarom niet meer onder het lichaam maar er achter.
In de gewone draf weet ik niet hoe ik het moet zien. Ik zie een paard wat zijn voorbenen flink naar voren gooit. Naar mijn idee op een wat stekerige manier. Ik denk dat de rug zich niet voldoende opbolt en dus de achterhand er in verhouding te weinig onder is. Misschien dat hij dan door de wat strakke manier van lopen een minder rollend voorbeengebruik heeft, zijn voorbenen dus op een wat rechte manier naar voren gooit.
Ik vind het een heel interessant filmpje. De langste. Lijkt me echt heel gaaf als Rien deze manier van bewegen eens analyseert voor jou en ons. Heel leerzaam!
Jullie zijn al heel veel vooruit gegaan! Dus zie het niet als afkraken! Zeker niet!. Ik denk dat dit ook echt niet het makkelijkst gebouwde paard is en dat je met wat je tot nu toe uit de cursus gehaald hebt heel veel gedaan hebt. Voor ons ook echt heel leerzaam en ik ben dan ook heel blij dat je ons zo mee laat kijken in het proces. Wie weet wil je het eerste filmpje opsturen naar Rien? Je kan er nog een prijs mee winnen ook *\o/*

Rien haalt precies die dingen aan die Mirjamalvaro laat zien in het filmpje, daar waar ik met mijn paarden ook over struikelde.

Hoe zo kan je iets winnen met filmpje?? (altijd in om iets te winnen)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:36

Grrrr breekt hij dus toch af in de rug. Hmmmm nog ronder maken dan? Pffff wat lastig zeg dat dressuur. :')
Heb dat langere filmpje op FB gezet met die tag #dressagepromovement. Of moet ik echt naar Rien sturen?
Wel fijn dat he vooruitgang ziet. :)) *\o/*

Edit: Sjol ik laat dus even zien hoe het niet moet. :') _O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:40

mirjamalvaro schreef:
Grrrr breekt hij dus toch af in de rug. Hmmmm nog ronder maken dan? Pffff wat lastig zeg dat dressuur. :')
Heb dat langere filmpje op FB gezet met die tag #dressagepromovement. Of moet ik echt naar Rien sturen?
Wel fijn dat he vooruitgang ziet. :)) *\o/*

Edit: Sjol ik laat dus even zien hoe het niet moet. :') _O-

Heb je het stukje van Rien al gezien op dressagedingesdiedinges? Daar hoorde ik precies mijn paard en mij met de grond gelijk maken. :Y)
Oh, moet je het taggen op fb, dat wordt lachen, want de computer wil geen filmpjes meer laden van mijn computer naar FB als ik ze met de camera heb gemaakt.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:42

Dan even n.a.v. de eerste challange mezelf flink onder de loep genomen. Ook mijn paard heeft niet de meest ideale bouw en ook niet de meest ideale ruiter :D . Het valt mij dus vaak niet mee om haar snel op een goede manier aan het lopen te hebben. Soms gaat het super, dat merk ik dan al aan haar manier van stappen, maar vaker heb ik er echt even voor nodig. En vooral in die fase ga ik mezelf vanaf morgen eens kritisch in de gate houden. Want ik weet zeker dat ik daar ondanks mijn streven regelmatig in de fout ga.
Als ze eenmaal super gaat (wat ik lang niet altijd bereik!) dan vind ik het niet moeilijk om netjes van achter naar voren en van me af te rijden. Dat voelt echt super gaaf!!! En als ik na een goede sessie uitdraaf en galoppeer, dan kan ik haar ook heel mooi gesloten en met de schoft omhoog, laten zakken in de hals. Als dat niet heel makkelijk en als vanzelf gaat, dan weet ik dat ik haar toch niet zo goed voor elkaar had als dat ik dacht.
Jammer genoeg zijn de keren dat ik echt tevreden ben over hoe het ging, nog veel minder vaak dan de keren dat het met niet goed lukte. En dan zeggen ze dat paardrijden alleen maar een beetje zitten op een beesie is. :roll:

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:43

Promisse schreef:
Jammer genoeg zijn de keren dat ik echt tevreden ben over hoe het ging, nog veel minder vaak dan de keren dat het met niet goed lukte. En dan zeggen ze dat paardrijden alleen maar een beetje zitten op een beesie is. :roll:

Ja, echt he....

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:43

Ja ik geloof op FB en liever nog op insta. Maar dat heb ik niet

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:44

Whahahaha ook zoals die de galop nadeed. Zo galoppeerde Zor vroeger altijd. Nu gelukkig niet meer, blin toe. :')
Maar Zor heeft helaas nog wel de neiging om met doorzitten en dan aanspannen te verstrakken. Maar zal ook wel kwestie van zo doortrainen zijn, goed op dat rond en laag letten.
Hals til ik gelukkig niet meer op. Pfieuwwww.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:46

Insta heb ik niet, dus hoe het bij FB. :+
Merk ook dat het heel erg aan bouw paard ligt. Eliana valt er veel makkelijker in met doorzitten dan Zorro.

Edit: zouden jullie nog wat aan mijn houding veranderen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:46

Ik denk dat hij op het moment dat jij been geeft net iets te veel omhoog komt van voren en idd afbreekt. Niet extreem, maar wel net uit de goede verbinding komt. Ik probeer vaak te oefenen dat als ik been voor verruiming / activiteit geef, ik ook hand wat naar voren kan doen met verbinding, dat ze net wat meer ruimte naar voren en beneden kunnen pakken. Niet echt ronder dus, maar wel wat meer lengte. Waardoor het hele lijf ruimte kan pakken. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik natuurlijk maar op L niveau aan het klieren ben tegenwoordig, maar ik deed het vroeger ook met die anderen. Net een fractie en dus heel erg opletten dat been geen signaal wordt om hoofd omhoog te doen.

Man, ik ben slecht in uitleggen? Geen idee of het ergens opslaat, ik heb het in hoofd, maar op scherm krijgen lukt niet lekker.

Qua challenge, mijne gaat wel altijd netjes met de hand mee naar voren/beneden, maar toch regelmatig een verkeerde knik en qua beenzetting helemaal nog niet ideaal. Nu vind ik het ook lastig, zoals de galop. Dat binnenachterbeen landt nog niet eerder, maar ik ben nu al blij als we een ontspannen en nagefelijk galopje hebben in mijn tempo. Daar komt nog niet van gewicht op achterhand bij kijken. In draf ook niet :+ Daar landt ze met lange teugel ook een fractie eerder met achterbeen, dus op foto's is het altijd vreselijk om te zien. Aan de andere kant denk ik weer als ik een foto zie dat haar achterbeen al veel beter aan het werk is dan haar eigen manier van lopen? Die is veel korter

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:48

Bijna helemaal onder aan de pagina staat in een zwart gebied een tekst. Met conny op een foto ernaast. Daarin staat precies vermeld hoe je het moet doen

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:52

Promisse schreef:
Bijna helemaal onder aan de pagina staat in een zwart gebied een tekst. Met conny op een foto ernaast. Daarin staat precies vermeld hoe je het moet doen

Kijk had het toch weer fout gedaan. Nu beide hashtags bijgevoegd. :')
Maar gaat Rien dit dan bekijken of is het puur voor jezelf?

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:52

@mywishmax, leuk dat je meedoet trouwens!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:55

MWM, als ik hem meer ruimte geef, gaat hij zeker niet verruimen, dan valt ie zachtgezegd op zijn bek, hi hi, want dan wordt hij lang en gaat tactfouten maken, moet die van mij dus iets terug rijden en dan als hij wending door netjes in balans blijft toerijden, geef hem dan echt maar fractie van een mm zodat ie vooral niet denkt dat hij moet gaan dalen, want dan ben ik hem helemaal totaal finaal kwijt.

Wat is paardrijden toch moeilijk.. en op Heps zit nog geen verruimings knop, wel opruimingsknop alles wat eetbaar is gaat op...

Heb ook geen instagram hoor. En wat kan je überhaupt winnen?
Heb nog wel hele dramatische fouten filmpjes voor geval ze die zoeken, niet zoveel filmpjes met briljante momenten, geen eigenlijk.. (wel als iemand anders er op zit, maar dat telt natuurlijk weer niet)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:55

Hey MWM :D
Met middendraf kan ik helaas nog niet te veel meegeven. Dan word hij helaas lang en valt uit elkaar. Nog een erfenis van al die jaren verkeerd trainen zeg maar. |(
( krijg gelijk weer zo'n gevoel van; kan er ook niets van boehoeeee :') )

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:56

@Mirjam weet het niet zeker maar ik denk het wel..
Anders ook nog maar naar de online cursus opsturen?
Laatst bijgewerkt door Promisse op 14-05-18 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt