de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:14

Dankje allemaal *D

Ayasha schreef:
@Zoe: wat een leuk dier! Ik ga even terug lezen wat daar achter zit van afstamming! (ik ga nog veel gaan terug lezen denk ik :D)

Qua afstamming heb ik geen idee wat erachter zit, hij heeft een Spaans paspoort maar zelfs dat is zo onduidelijk dat de dierenarts er met enten niks van snapte. Hij is aan andalusier maar zelf denk ik dat er ergens in de verte Arabier in zit omdat ze daar wel vaker mee gekruist werden. Ken de fokker en heb er ook nog steeds contact mee, vader heeft hij nog steeds dat is wel een goedgekeurde hengst en heb van z'n moeder ook wel eens een foto gehad en die had inderdaad net als hem wat meer die arabieren oortjes. Maar afstamming maakt me ook niet echt uit, het is een super dier met een eerlijk karakter en leuke gangen dus dat is het enige wat er voor mij toe doet :)

@kaitlyn gave merrie zeg, echt een plaatje, leuk ook dat jullie binnenkort al gaan starten ben benieuwd!

@ayasha welkom, nog echt een puppy nu inderdaad maar denk als die in de zomer z'n dikke vacht kwijt is en meer spieren en vet heeft je hem niet meer herkent!

Snuupke

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:17

Kaitlyn: mijne voert ook balia bloed! Leuke sympathieke merrie heb je!

Ketly super stoer van je!!!

Heb gisteren weer eens buiten gereden..pff hij was fris maar bleef wel braaf gelukkig

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:03

@Kaitlyn, wat een heerlijk dier om te zien! Staat je erg goed.

@Ayasha, inderdaad nog erg puppy, maar zo te zien zit daar een heel fijn paard achter.

@maudenmarc, dankjewel, is natuurlijk lastig om zo'n keuze te maken. Fijn dat ie zo braaf bleef!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:38

maudenmarc; heerlijk naar buiten! Kan niet wachten tot ik ook weer naar buiten kan, nog maar 2.5 week wachten. :D

Oh Ketly het was me helemaal ontschoten. :o Maar wat een dappere keuze dat Garola bij je blijft! Fijn dat ze op een andere stalling komt waar ze (meer?) buitenkomt. Laat haar eerst lekker wennen en ga dan onder begeleiding weer lekker bezig. Als je maar vertrouwen in jezelf hebt en houdt én in je paard dan moet het vast en zeker goed komen tussen jullie! :j

Ik ga overigens ook van stalling verhuizen. Ga naar een plekje bij het bos en als ik het hek uitstap sta ik op terrein van een grote stal die 1 tot 2 keer per maand dressuur wedstrijden organiseert en 1 tot 2 keer per maand springwedstrijden. Omdat ik zelf nog geen trailer heb (wil ik nog wel, maar eerst sparen zodat vriendlief en ik een huisje kunnen inrichten etc.) is dit natuurlijk wel ideaal. Gibbie krijgt hier standaard droog hooi (alle paarden trouwens) omdat ze gevoelig is op kuil/voordroog, staat in een stal van 4x4, hele jaar weiland. Het enige waar ik op achteruit ga is dat ik geen binnenbak heb. Maar ik heb jaren alleen maar buiten kunnen rijden dus dat komt wel goed. Zit wel een fijne bodem in die niet snel bevriest en snel afwatert. :j
Bij mijn huidige stal moet ik zelf elke maand hooi halen en komt er bovenop de stalprijs dus nog een aardig bedrag op. Niet dat ik het erg vind maar ik vind het gewoon te duur worden voor wat ik krijg. :o Toen kwam een stalgenoot dit tegen, die attendeerde mij erop en eind van de maand vertrekken we samen. Ik heb altijd gezegd dat als ik ergens kleinschalig kan staan, bij het bos/heide en er hooi gevoerd wordt ik wel wil verhuizen .Dat heb ik straks.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:51

Kaitlyn schreef:
maudenmarc; heerlijk naar buiten! Kan niet wachten tot ik ook weer naar buiten kan, nog maar 2.5 week wachten. :D

Oh Ketly het was me helemaal ontschoten. :o Maar wat een dappere keuze dat Garola bij je blijft! Fijn dat ze op een andere stalling komt waar ze (meer?) buitenkomt. Laat haar eerst lekker wennen en ga dan onder begeleiding weer lekker bezig. Als je maar vertrouwen in jezelf hebt en houdt én in je paard dan moet het vast en zeker goed komen tussen jullie! :j

Ik ga overigens ook van stalling verhuizen. Ga naar een plekje bij het bos en als ik het hek uitstap sta ik op terrein van een grote stal die 1 tot 2 keer per maand dressuur wedstrijden organiseert en 1 tot 2 keer per maand springwedstrijden. Omdat ik zelf nog geen trailer heb (wil ik nog wel, maar eerst sparen zodat vriendlief en ik een huisje kunnen inrichten etc.) is dit natuurlijk wel ideaal. Gibbie krijgt hier standaard droog hooi (alle paarden trouwens) omdat ze gevoelig is op kuil/voordroog, staat in een stal van 4x4, hele jaar weiland. Het enige waar ik op achteruit ga is dat ik geen binnenbak heb. Maar ik heb jaren alleen maar buiten kunnen rijden dus dat komt wel goed. Zit wel een fijne bodem in die niet snel bevriest en snel afwatert. :j
Bij mijn huidige stal moet ik zelf elke maand hooi halen en komt er bovenop de stalprijs dus nog een aardig bedrag op. Niet dat ik het erg vind maar ik vind het gewoon te duur worden voor wat ik krijg. :o Toen kwam een stalgenoot dit tegen, die attendeerde mij erop en eind van de maand vertrekken we samen. Ik heb altijd gezegd dat als ik ergens kleinschalig kan staan, bij het bos/heide en er hooi gevoerd wordt ik wel wil verhuizen .Dat heb ik straks.

Waar ze véél meer naar buiten komt. :D Hier moesten we haar zelf eruit zetten, wat resulteerde in 23 uren op stal. Dit vind ik zelf niet eerlijk, voor tegenover een jong beest niet.

Zo te lezen ook een erg goede keuze van jou om te verhuizen van stalling! Klinkt erg leuk en ik vind het persoonlijk ook altijd veel fijner om in een buitenbak te rijden.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:23

Ketly, ik denk dat je een hele verstandige keuze maakt door haar toch te houden. Met goede begeleiding moet het je echt wel lukken, en héé! Eens moet toch de eerste keer zijn, houd ons maar goed op de hoogte :)

_Zoe, gave plaatjes! Ziet er netjes uit.

Welkom Ayasha!

Ik kom net weer bij Hinde vandaan, ze loopt nu alweer een aantal dagen weer helemaal zuiver. Net eventjes 5min aan de longe gehad waar ze even lekker uit d'r plaat ging, haha. Ze is zich de afgelopen weken waanzinnig aan het ontwikkelen. Ik ben haar nu al langzaam aan aan het voorbereiden op de keuring in Juni. Hieronder een foto van vanmiddag:

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:28

Wat een prachtig dier is dat zeg. :)

Kaitlyn; binnenbak mis je niet als je al die andere dingen hebt, enfin, niet. Als het echt rotweer is denk je wel es "godver had'k nou maar een binnenbak" maar de voordelen wegen ruimschoots op tegen geen binnenbak hebben als ik het zo lees! :)

ketly; of ie ergens sportief gezien in gaat uitblinken weet ik niet, ik vrees er voor eerlijk gezegd. Maar puur kwa karakter krijgt ie een elf op tien! :D Hij heeft pit en een eigen mening maar hij probeert wel alles. Rondjes stappen is ook maar rondjes stappen dus ik denk vandaag "ik doe 'm es aan de dubbele longe en kijk wat ie doet" en na twee minuten waren we meer aan de lange lijnen bezig dan met dubbele longe longeren. :')

_zoe: heb je helemaal gelijk in hoor, het is een prachtig dier en als het karakter dan nog goed zit.. Dan is het helemaal mooi! :) Ik vind het vaak gewoon leuk om te weten wat er achter zit, meer uit interesse dan wat anders hoor. :D

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:40

Wauw, Hinde ziet er goed uit :)

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:47

Ik had het gelezen, Marianne! Vond het al heel jammer dat je haar wilde verkopen, dus fijn dat je het nu toch nog een keer opnieuw wilt proberen. Gaat vast lukken!
Wat een gaaf dier yeentll! Ze ontwikkeld zich erg mooi!
Vandaag ontzettend fijn gereden op Gio! Gaat de goede kant op. Eerst wou hij een tijdje buiten niet meer zo goed lopen en liep hij alleen fijn in de binnenbak. Buiten wou hij maar slecht ontspannen. Maar vandaag heeft hij heel fijn ontspannen en licht gelopen in de buitenbak. Ben trots op 'm :)

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:40

Ayasha: die van mij is ook een Apache :) maar uit een Jazz-merrie.

Gisteren weer op verplaatsing gaan rijden. Ze loopt echt fijn de laatste tijd en het transport gaat ook heel vlot. Ze loop zonder twijfelen de vrachtwagen op! Zo'n fijn paard <3

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:48

mja, vosje heeft geen goede start gekregen helaas. :) Schandalig hoe ze met dat dier om gegaan is. Morgen poging drie met een smid... :)

ilsexxxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:28

Mag ik mij ook melden? :D Marianne (ketly) stuurde een linkje naar dit topic en leek me leuk om ook mee te praten! Ik ga samen met marianne aankomende zaterdag (hopelijk) naar de andere stal toe. Ook mijn paardje komt erg weinig buiten helaas en merk dat ze daar echt behoefte aan heeft. Ik heb zelf een tinker, Noa. Ze wordt 15 mei 3 jaar, dus nog eventjes geduld!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:34

Ik heb vandaag mijn eerste smak gemaakt met Gigi, had haar braafheid wat overschat en gaf dus een tikje bij omdat ze niet zo aan het been was, was mevrouw het toch niet zo mee eens :') eerste paar bokken nog uitgezeten maar toen werd het te gemeen. Gelukkig goed neergekomen en vrolijk verder kunnen rijden :D

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:57

Leuk dat je ook mee komt praten Ilse! :D Kan niet wachten om zaterdag onze puppies kennis te laten maken.

Oh jeetje JudArthos, gelukkig 'viel' het mee! :Y) En ook fijn dat je verder hebt kunnen rijden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:11

Ketly schreef:
Oh jeetje JudArthos, gelukkig 'viel' het mee! :Y) En ook fijn dat je verder hebt kunnen rijden.

Geen getraumatiseerd paard gelukkig! Ze keek me alleen aan met zo'n blik van tja dat is poedersuiker voor je, eigen schuld :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:12

JudArthos schreef:
Ketly schreef:

Geen getraumatiseerd paard gelukkig! Ze keek me alleen aan met zo'n blik van tja dat is poedersuiker voor je, eigen schuld :=

_O-

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:18

Haha Judarthos, ik voel met je mee, ervaring... :Y) vallen hoort er bij met een jong paard en elke val is er een meegenomen :D na 4 x onder begeleiding mijn paard inrijden kan ik nu volledig zelfstandig rijden! Wel vooraf longeren maar dat wordt later nog afgebouwd. Voor eigen veiligheid eerst longeren :D nu nog op zoek naar een instructrice voor de dressuur. Er zit een stuur rem en gas op dus vanaf hier nu verder gaan werken om de hulpen fijner te maken. Als ik naar links wil dan kan je van een kilometer afstand geloof ik zien dat ik naar links wil :+

ilsexxxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:30

Pff, vallen is nooit leuk :') gelukkig geen getraumatiseerd paard!

Zal me maar even wat uitgebreider voorstellen haha;
Ik ben Ilse, ben 21 jaar en woon in het hoge noorden. Heb sinds december 2013 Noa gekocht. Voor haar had ik een fjord maar hij bleef helaas te klein, ben zelf namelijk 179 cm en hij bleef steken op de 138. Gelukkig heeft hij een leuk baasje gevonden :)

Noa haar ouders zijn Rudolph van de Kapershoeve x Miska arabia's Bonita. Haar fokker ken ik ook persoonlijk dus dat is wel heel erg leuk. Kom er ook nog regelmatig. Erg leuk dat haar ouders gewoon nog op die stal staan, net zoals dat ik haar volle broer heb mogen trainen en haar volle zus staat daar ook.
Ik ben langzaamaan haar kennis aan het laten maken met het zadel etc. Doe het een beetje volgens natural horsemanship, wat voor mij en haar erg goed werkt. Heb ook al een paar keer schriktraining met haar gedaan en ze kent nu het longeren, zadel, singel en druk uitoefenen in de beugels door met mn hand er in te hangen als het ware. Als ze op de nieuwe stal staat wil ik graag met haar bezig om het sturen te leren. Voor de rest maar lekker rustig aan :)

Foto's mogen natuurlijk niet ontbreken:
(zomer 2014)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en hoe ze nu is (dik 160 groot)
Afbeelding
Afbeelding

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:42

JudArthos schreef:
Ik heb vandaag mijn eerste smak gemaakt met Gigi, had haar braafheid wat overschat en gaf dus een tikje bij omdat ze niet zo aan het been was, was mevrouw het toch niet zo mee eens :') eerste paar bokken nog uitgezeten maar toen werd het te gemeen. Gelukkig goed neergekomen en vrolijk verder kunnen rijden :D

Ook dat hoort erbij :D. Die 'fout' heb ik ook al eens gemaakt.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:49

Haha..ik hen er 1x een zweep bij gepakt en daarna heel hard door de bak heeb gevlogen.. grease houd niet zo van zwepen

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:05

ik heb wel standaard zweep bij het rijden. Geen reactie aan het been is direct een tik op de hals. Ik wil dat hij goed aan het been wordt, maar ieder paard reageert natuurlijk anders. Hij reageert heel goed daarop, maar niet overdreven. Hij gaat er in ieder geval zeker van vooruit!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 00:00

vandaag helaas niet naar les met Phoebe, vriend was niet op tijd terug met de auto. Dan maar in de buitenbak thuis gereden. Ze had de hele dag buiten gelopen, maar ze was nog behoorlijk druk. Ook hield ze behoorlijk vast aan links. Aan het eind toch nog even fijn gereden. Galop vanuit lichtrijden ging best goed. En ze moet inderdaad scherper aan m'n been.
Volgende week even naar de tandarts om bij te vijlen. Elk half jaar moet ze even. Maar volgens mij is het nu minder lang geleden. Maar dat ze links zo vasthoudt is wel een teken. Ze mist linksboven een kies, waardoor haar onderste kies doorgroeit.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 00:53

+:)+ goed bezig, Setteli!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:49

yeentll schreef:
Ketly, ik denk dat je een hele verstandige keuze maakt door haar toch te houden. Met goede begeleiding moet het je echt wel lukken, en héé! Eens moet toch de eerste keer zijn, houd ons maar goed op de hoogte :)

_Zoe, gave plaatjes! Ziet er netjes uit.

Welkom Ayasha!

Ik kom net weer bij Hinde vandaan, ze loopt nu alweer een aantal dagen weer helemaal zuiver. Net eventjes 5min aan de longe gehad waar ze even lekker uit d'r plaat ging, haha. Ze is zich de afgelopen weken waanzinnig aan het ontwikkelen. Ik ben haar nu al langzaam aan aan het voorbereiden op de keuring in Juni. Hieronder een foto van vanmiddag:

[ Afbeelding ]

Wat fijn dat ze alweer even zuiver loopt, en wat een gaaf dier zeg! :j

Ayasha schreef:
Wat een prachtig dier is dat zeg. :)

Kaitlyn; binnenbak mis je niet als je al die andere dingen hebt, enfin, niet. Als het echt rotweer is denk je wel es "godver had'k nou maar een binnenbak" maar de voordelen wegen ruimschoots op tegen geen binnenbak hebben als ik het zo lees! :)

ketly; of ie ergens sportief gezien in gaat uitblinken weet ik niet, ik vrees er voor eerlijk gezegd. Maar puur kwa karakter krijgt ie een elf op tien! :D Hij heeft pit en een eigen mening maar hij probeert wel alles. Rondjes stappen is ook maar rondjes stappen dus ik denk vandaag "ik doe 'm es aan de dubbele longe en kijk wat ie doet" en na twee minuten waren we meer aan de lange lijnen bezig dan met dubbele longe longeren. :')

Ja dat denk ik zelf ook inderdaad.

Goede karakters zijn ook goud waard! :j

ilsexxx schreef:
Mag ik mij ook melden? :D Marianne (ketly) stuurde een linkje naar dit topic en leek me leuk om ook mee te praten! Ik ga samen met marianne aankomende zaterdag (hopelijk) naar de andere stal toe. Ook mijn paardje komt erg weinig buiten helaas en merk dat ze daar echt behoefte aan heeft. Ik heb zelf een tinker, Noa. Ze wordt 15 mei 3 jaar, dus nog eventjes geduld!

Welkom! Wanneer ga je beginnen met het beleren?

JudArthos schreef:

Oeps := Gelukkig viel het mee en kon je verder rijden.

JudArthos schreef:
Ketly schreef:

Valt mee! Toen ik van die van mij afviel de allereerste keer en ik heel nuchter dacht; Eens moet de eerste keer zijn en heel banketstaaf op mijn kont viel. Kwam Gibbie in paniek naar me toe gerend met 4 trillende beentjes :') :(:) Heb haar moeten troosten en rustig moeten maken voordat we verder konden. := Dat was ook de enige keer dat ik ernaast lag. Had het dekje op 1 stuk wat dubbel zitten en daar ging ze op bokken toen ik wilde gaan zitten. Groot gelijk heeft ze, had snel opgezadeld want had niet zoveel tijd. Ja, dat werkt dus niet. :') Daarna goed gelegd en het was goed, ze heeft dat ook nooit meer gedaan.

Leuk paard ilse!

Setteli schreef:
vandaag helaas niet naar les met Phoebe, vriend was niet op tijd terug met de auto. Dan maar in de buitenbak thuis gereden. Ze had de hele dag buiten gelopen, maar ze was nog behoorlijk druk. Ook hield ze behoorlijk vast aan links. Aan het eind toch nog even fijn gereden. Galop vanuit lichtrijden ging best goed. En ze moet inderdaad scherper aan m'n been.
Volgende week even naar de tandarts om bij te vijlen. Elk half jaar moet ze even. Maar volgens mij is het nu minder lang geleden. Maar dat ze links zo vasthoudt is wel een teken. Ze mist linksboven een kies, waardoor haar onderste kies doorgroeit.

Fijn dat je het nog goed hebt afgesloten! Ben benieuwd wat eruit komt bij de tandarts! Dinsdag is bij mij de tandarts geweest; wat scherpe randjes weggevijld, 3 doppen op kiezen (heeft hij laten zitten, zaten nog niet los genoeg) en 1 tand zit los. Ze was wel stout, ging dwars door de verdoving heen en probeerde hem te bijten. :+
Is niks voor haar, ze is altijd zo lief. Maar denk dat ze het gewoon niet leuk vond dat ze verdoofd was (ze stond echt wijdbeens anders kon ze niet blijven staan) en dat ze met haar hoofd in een "takelhalster" zat.

LISA_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:32

hoi hoi! Mag ik mij ook melden?
Ik ben Lisa en heb een vos ruin staan uit 2011, dus eigelijk al 4.