Een nieuw paard kopen Deel VII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:39

Pinda_Dipje schreef:
@Needje: Een tikkende tijdbom? :') Heeft ze er wel bij vertelt wat de vp was, en haar gebruiksdoeleind? Indien ze heeft laten keuren zijnde sportpaard begrijp ik de uitspraak, maar was het bedoelt zijnde recreatie-paard; Weet je zeker dat die dierenarts het recht heeft zichzelf dierenarts te noemen? :')

Paarden met aanhechtingsproblemen (verkalkingen, ontstekingen, en dergelijke) aan het achterhoofd zijn echt (nuancering: in de meeste gevallen!) niet geschikt om op te rijden hoor! Dat is wachten op (of vragen om) ongelukken.
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 18-07-12 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:40

Dat is ook wat zij te horen kreeg Somebody. :j

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:42

Needje schreef:
Dat is ook wat zij te horen kreeg Somebody. :j

Feit! Dit soort paarden pik je er ook meestal zo uit. Ik heb er een heel aantal gezien op de kliniek (ik kom er graag, mezelf verdiepen in dit soort aandoeningen) en ik heb er 2 in training gehad van mensen, uiteindelijk zijn ze hooguit geschikt als weidemaatje, maar meer ook echt niet (dus nooit geen 2.500 euro).
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 18-07-12 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Als je een paard wilt kopen voor 2.500 euro, vind ik het echt raar dat je überhaupt verder laat keuren dan klinisch.
Zal wel aan mij liggen. Voor zulke 'kopers' bracht ik mijn paard niet eens naar een DA voor een keuring. Voor 2.500 euro komt er heus wel een andere koper :=

Belsje

Zelfs een recreatiepaard moet niets hebben waarvan hij "gegarandeerd wel last" zal krijgen ... Lijkt mij dan :)
Uiteindelijk wil je met zo'n paard ook gewoon nog jaren het bos in kunnen en plezier hebben.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:44

Nou dat dier stond al tijden te koop en ze kon m gewoon echt niet kwijt.
Ik dénk dat de verkoper op zich niet zo bang was voor de keuring omdat ze dat dier al door de molen had gehaald vanwege zijn gedrag.
Echter dus nooit foto's van de hals laten maken...

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:45

Ach, het is denk ik echt persoonsgebonden..
Mijn vorige paard kostte ook echt niet de hoofdprijs, hebben we alleen klinisch laten keuren..
Kan me wel voor mijn kop slaan, had me een hele hoop verdriet bespaard gebleven.
En dat was zo'n paard die klinisch gewoon goed was maar later last kreeg van haar aandoeningen.
Ze heeft ook maar 10 jaar mogen worden, had echt langer van haar willen genieten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:47

Dan moet je ook een paard voor een recreatieprijs én klinisch, én rontgenoligisch incl hals en rug en bronchoscopisch, én met peesscans onderzoeken minimaal.

Houdt op, scheidt uit.
2.500 euro voor een paard is een habbekrats en in die prijsklasse mógen ze gewoon wat mankeren.
Je moet voor dat weinige geld gewoon niet alles willen weten. Dat gaat alleen maar ten koste van je plezier.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:49

Dees schreef:
Dan moet je ook een paard voor een recreatieprijs én klinisch, én rontgenoligisch incl hals en rug en bronchoscopisch, én met peesscans onderzoeken minimaal.

Houdt op, scheidt uit.
2.500 euro voor een paard is een habbekrats en in die prijsklasse mógen ze gewoon wat mankeren.
Je moet voor dat weinige geld gewoon niet alles willen weten. Dat gaat alleen maar ten koste van je plezier.

Ze mogen wat mankeren, dat ben ik met je eens, maar dat mag niet ten koste gaan van je gezondheid/veiligheid en plezier. In dit geval ben ik heel blij voor die mensen dat ze daar foto's van hebben laten maken. ;)

Needje

Re: Een nieuw paard kopen Deel VII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:51

Ik ook. Want ik had dat paard waarschijnlijk met alleen een klinische keuring gekocht... Stond ik mooi te kijken he!

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:57

Voor ons is dat misschien zo Dees maar voor een ander is het veel geld.

Een paard met een 3tje laat ik ook staan terwijl je hetzelfde risico loopt als met een paard welke een 1 op het rapport heeft. Ik verwacht alleen niet dat als een paard wordt afgekeurd op hals dat de verkopende partij deze kosten betaald want ik zie dat toch als een extra waar ik belang bij heb.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:06

poeh wat een rijken in dit topic 2500 euro is niet veel geld maar aantal uur wat ik er moet werken is niet mis en ik spaar het ook niet ff in een maand aan.

Ongeacht de prijs vind ik nog steeds dat de kopende partij mag beslissen, en zoals Dees al zei.. voor 2500 euro rij ik hem niet naar de kliniek..zou ik zoiets hebben van mooi. Die mankeert vast iets

Ik vind het nogal grof gezegd jouw paard is 2500-4000 euro waard dus niet zeuren hij mag want mankeren.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:12

Er staat toch niet dat 2500 euro niet veel geld is, er staat dat het niet veel geld is voor een paard.. Dat is ook zo daarin geef ik Dees helemaal gelijk...Je kunt gewoon niet alles willen voor dat bedrag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:20

Belsje schreef:
Zelfs een recreatiepaard moet niets hebben waarvan hij "gegarandeerd wel last" zal krijgen ... Lijkt mij dan :)
Uiteindelijk wil je met zo'n paard ook gewoon nog jaren het bos in kunnen en plezier hebben.

Joh, 90% van alle ellende die jij te zien / te horen krijgt is veroorzaakt door de eigenaar in kwestie!!! Heeft helemaal niets met de klinische staat van het paard te maken, maar alles met de wijze waarop men met het paard omspringt en berijdt. Ook in dit topic lopen de voorbeelden rond........

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:26

maudenmarc schreef:
Er staat toch niet dat 2500 euro niet veel geld is, er staat dat het niet veel geld is voor een paard.. Dat is ook zo daarin geef ik Dees helemaal gelijk...Je kunt gewoon niet alles willen voor dat bedrag.

Eensch...

Overigens is er één uitzondering op mijn keuringsregel; Zodra zich een oudere fokmerrie zich bij ons aandient, veelal ook te koop lagere prijzen, gaat alles wel rondom op de foto. Dit om genetische aspecten uit te sluiten en gezonde nafok te kunnen garanderen. Alles beneden de 4.500 euro keur ik hoe dan ook niet, aangezien dit verzekeringstechnisch toch geen verschil maakt. En alles tussen de 4.500 en de 8.000 hangt af van of ik het dier wel/niet verzekert wil hebben, meestal niet. En of er wellicht punten zijn die mijn aandacht hebben getrokken en die ik even wil uitsluiten op de foto.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:40

Pinda_Dipje: Dat vind ik een prima gedachte gang...

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:45

Dus omdat ik recreatieruiter ben mag mijn paard wel kreupel gaan lopen omdat hij spat heeft of gaan struikelen omdat hij hoefkatrol heeft, is maar een voorbeeld hoor.
Ongeacht welke prijsklasse ik zou mijn paard altijd keuren ,een paard van 1000€ is voor mij net zoveel waard als 1 van 10.000

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:49

Daar sta ik toch ook niet op te wachten hoor en ja een paard waar al atrose op te zien is zou ik gewoon niet kopen, tenzij het een 16 jarige is waarmee ik bosritjes wil gaan lopen.
Die zou ik heus niet zelf kapot rijden als die er op zijn 18e ineens last van blijkt te hebben.

Mijn eigen paard heb ik trouwens ook niet kapot gereden, beide DA's vinden het een wonder dat die zelfs nog gelopen heeft al die tijd :'(

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:53

jessie84 schreef:
Dus omdat ik recreatieruiter ben mag mijn paard wel kreupel gaan lopen omdat hij spat heeft of gaan struikelen omdat hij hoefkatrol heeft, is maar een voorbeeld hoor.
Ongeacht welke prijsklasse ik zou mijn paard altijd keuren ,een paard van 1000€ is voor mij net zoveel waard als 1 van 10.000

Emotioneel gezien? Ja. Financieel en verzekeringtechnisch gezien? Nee.

Natuurlijk koop je bij voorkeur een gezond paard, ik denk dat sommige in dit topic echter duidelijk proberen te maken dat het werkelijk nonsens is om op een recreatiepaard- een SPORTpaardenkeuring los te laten om maar fictieve zekerheid te creeëren. Een paard met een 3 kan nog makkelijk jaren recreatief rondhobbelen, basis wedstrijdsport bedrijven en bosritjes maken. Dus dan kun je al die fictieve nonsens wel op je nek halen met bijkomende kosten, maar een klinische keuring volstaat in deze prima. Komt er dan alsnog echt iets heel dubieus uit, kun je altijd beslissen 1 of 2 gerichte foto's van dat punt te laten schieten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:32

jessie84 schreef:

Als je een paard aankoopt voor een sportprijs, dan laat je het passend bij die aankoopprijs laat keuren.
Er is niemand die jou zal verbieden een bosritje te gaan maken op een paard waarvoor je 10.000 euro hebt betaald.

Maar als jij een paard koopt voor 1.000 euro, dan moet je gewoon genoegen nemen met een paard dat kwalitatief minder is (kan zijn!) dan een paard waarvoor je 10.000 euro zou moeten betalen. Ook wat betreft gezondheid.

Het heeft dus helemaal niets te maken met de emotionele waarde van een paard.
Alle waar heeft een economische prijs.
Je verwacht toch ook geen 2-jaar jonge BMW te kopen voor 1.500 euro? Simpelweg omdat die BMW meer economische waarde heeft dan 1.500 euro. Waarom zou die marktwerking niet voor paarden opgaan?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:40

heb er ooit in het verleden 1 gekocht voor 2100 euro(zonder keuren) mankeerde ook niets in de 3 jaar dat ik hem had, wegens geen klik verkocht voor 5000 is gekeurd was goed loopt nu als politie paard mee op de turkse ambassade
ik had geluk dus, lees ik uit vele reacties weliswaar ervaringen!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:47

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:53

Blijft een lastig topic, dat keuren.

Eerste paard jaren terug voor € 1.500 gekocht zonder welke keuring dan ook, ook niet klinisch. Beestje was toen 15, ik kende 'm al jáááren. Altijd goed gezond gebleven, tot zware peesblessure vorig jaar, nu met vervroegd pensioen.

Tweede paard eind vorig jaar gekocht in de prijscategorie < € 5.000, toen 6-jarige, wel klinisch en RO laten keuren. RO alleen benen. N.a.v. 'bijgeluid' met galop op zachte volte (wat ze met proefrijden niet had gedaan) zekerheidshalve extra cornageonderzoek. Totaal € 770,- kwijt. Vond ik hoop geld en niet helemaal in verhouding met het aankoopbedrag. Maar ik kocht als het ware extra zekerheid om mijn eigen gebrek aan kennis en deskundigheid aan te vullen. Denk dat dat voor veel recreatieruiters en ruiters in de basissport ook een (onbewust) argument is. Wie weet zou ik volgende keer toch de gok nemen en alleen klinisch keuren.

Willem47

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:29

Dees schreef:
We hebben hier vandaag natuurlijk ook uitsluitend te maken met topamazones en topruiters met reële kans op deelname aan internationale evenementen ;)

.

Die topruiters kunnen veel beter een paard trainen waardoor ze minder snel-niet last krijgen van problemen in gewrichten. De niet topruiters kunnen dat veel minder goed waardoor de rontgenologische/klinische problemen veel sneller naar boven komen. Dus juist voor de niet topruiter een gezond paard.