Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:18

Aprella schreef:
Hoe bedoel je, in aanschaf of in verzorging?

Aanschaf kosten hangen af van wat voor paard je wilt, of afstamming belanrgijk is en wat het al moet kunnen. Ook zijn sommige rassen duurder dan andere. Voor 2.500 euro kun je al een paar leuke dieren vinden, maar dan moet je natuurlijk geen super paarden verwachten.

Ik zelf heb uitgerekent dat ik, aan maandelijkse verozrong ongeveer aan een 300 euro zal zitten inclusief stal. Waarschrijnlijk is dit voor een dierenarts en hoefsmid loze maand nog best veel, aangezien men stal maar 80 euro kost, maar ik reken leiver wat meer. Dit zijn dus wel de gewone kosten, want je moet rekening houden dat je altijd wat meer kan kwijt zijn. Paard wordt ziek, iets gaat stuk etc....

Ik had het nu over aanschafkosten, en heb dus specifiek dit paard op het oog (die 11-jarige KWPN ruin).
Maandelijkse verzorging kan ik wel een redelijke berekening voor maken denk ik op basis van wat anderen om mij heen kwijt zijn voor hun beestjes. Kwam ook ongeveer rond de 300 euro uit.

Yelly schreef:
Hey Aleeneh :D

Ik ben ook student, woon samen en heb sinds mei dit jaar een paard :) Het scheelt wel enorm dat mijn vriend wel fulltime werkt en hij betaalt dan ook het grootste deel van de vaste lasten van ons samen (huur enzovoorts) :)

Bedenk je wel goed dat je er met het sparen van de aanschaf nog niet bent. Dierenartskosten kunnen ook behoorlijk oplopen bijvoorbeeld. Ik wil zelf minimaal 2000 Euro achter de hand hebben (onverzekerd paard), liefst meer. Op dit moment heb ik zo'n 3500 Euro achter de hand, maar dat bedrag zal door de aanschaf van een ander zadel wel drastisch worden verlaagd :D

Qua prijs van het paard kan ik je niet helpen.. Geen flauw idee! Dat hangt van veel factoren af! Maneges verkopen niet al te makkelijk hun populaire paarden, heb ik het idee. Merrie? Ruin? Papier? Op niveau gelopen?

Mijn paard was niet al te duur, maar ze kon ook nog niet zo heel erg veel (zeker niet voor haar leeftijd) :) Ook moest ze met spoed weg, dus dat heeft ook meegespeeld :) Mijn ambities gaan toch niet verder dan lekker buitenrijden en de basissport (als ik de B en L zou doorkomen ben ik zelfs al gelukkig) :D Voor die doelen heb je naar mijn idee geen paard nodig van duizenden Euro's, ik zie echter wel heel wat 'gewone' paarden voor behoorlijke bedragen te koop staan (6.000-8.000)..

Haha, helaas ben ik Toos Vriendloos op het moment ;)

Dat besef ik me heel goed, maar ik heb sowieso enkele duizenden eurootjes achter de hand voor noodgevallen, en ga straks ook iets meer werken in de hoop een nog iets grotere buffer op te bouwen.

Het is een ruin, heeft voor zover ik weet nooit hoog dressuur gelopen (is hier ook op iets van 6-jarige? leeftijd op de manege gekomen en was toen een flinke uitdaging om te rijden). Echt bijzondere dingen kan hij op het moment niet. Beetje moeite met ritme houden in de galop en niet terug te vallen, schouder binnenwaarts vindt hij ook niet al te makkelijk - maar ik heb wel het gevoel dat dat soort dingen hem nog te leren vallen met een beetje extra aandacht.
Papieren heb ik geen flauw idee van om eerlijk te zijn, ik ben nog niet langs geweest om officieel daarnaar te vragen.
Nou loopt dit paard maximaal 1 uur per dag en dan alleen bij de gevorderde lessen voor zover ik weet. Echt populair is hij niet, maar hij loopt dus al wat jaartjes mee. Op het moment lijkt hij me ook rugklachten te hebben; bij het borstelen krimpt hij wat ineen als je bij de rug komt, alhoewel er bij het rijden weer niks van te merken valt.

Voor mij is het paard ook voornamelijk bedoeld als recreatiepaard, en de wedstrijdjes erbij zijn dan gewoon leuk maar niet echt nodig. Het is gewoon een toppaard voor mij, we passen perfect en hebben echt zo'n klik. Ik heb al eerder zo'n paard aan me voorbij laten gaan en daar heb ik na 6 jaar nog diepe spijt van.

tita

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 07:30

Ik vind paard onderhouden niet zo'n punt maar jong paard wel

Docari kost me
300 euro stalling per maand
125 euro begleiding per maand

Ik ben in totaal al 2500 euro kwijt aan nieuwe spullen en zit nog maar op de helft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 07:56

Had je deze al ontdekt? http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten Het geeft je een aardig beeld welke kant het op gaat.

Stallingskosten zijn veelal de grootste aanslag op je budget. Beetje zoeken levert je een werkbare plek op van 100 euro per maand, maar ik ken plekken waar je 400 euro betaald. Dat is dan natuurlijk ook een totaal andere accomodatie met veel meer voorzieningen; het is echter de vraag of je dat zinvol vindt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:16

@ikke dat is natuurlijk een discussie apart...sommige duurder accomodatie zijn wel beter voor het paard omdat het baasje er nog een leven op na houdt.

Ik betaal veel maar gebruik met Prince niks van de accomodatie enkel spuitplaats, maar ik weet zeker

A dat ie eten krijgt 6x per dag kwaliteitsvoer
B dat ie elke dag buiten wordt gezet in de weide of paddock
C dat ie binnen wordt gehaald

Tja en daar betaal je voor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:55

tita schreef:
@ikke dat is natuurlijk een discussie apart...sommige duurder accomodatie zijn wel beter voor het paard omdat het baasje er nog een leven op na houdt.

Ik betaal veel maar gebruik met Prince niks van de accomodatie enkel spuitplaats, maar ik weet zeker

A dat ie eten krijgt 6x per dag kwaliteitsvoer
B dat ie elke dag buiten wordt gezet in de weide of paddock
C dat ie binnen wordt gehaald

Tja en daar betaal je voor.

Zoals gezegd: het is de vraag of jij dat zinvol vindt. Als jij dat zinvol vindt, moet je het doen.
Het is niet aan mij om te oordelen, ik constateer slechts wat ik om me heen zie.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:55

@ Tita: hoe is het nu met je paardje?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:56

Goed hoor staat op stal

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:58

Is de zwelling weg?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:11

Behoorlijk verminderd maar het is windgal dus ik moet er mee leren leven soms gaat het weg soms komt het terug, tijd zal het leren

Is niet schadelijk nu niet later niet en kan er absoluut niet kreupel aan worden

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:11

gelukkig maar! Ben je in ieder geval uit de stress!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:22

tita schreef:
Ik vind paard onderhouden niet zo'n punt maar jong paard wel

Docari kost me
300 euro stalling per maand
125 euro begleiding per maand

Ik ben in totaal al 2500 euro kwijt aan nieuwe spullen en zit nog maar op de helft.

Uh tita wat tel jij dan aan spullen? inclusief 2de hands trailer en een nieuw zadel ofzo?? 2500 euro daar kom ik lange na niet aan. Als ik denk dat ik nu op 400 euro zit maar dit is dan inculsief ook rijkleding voor mijzelf...(had 0,0 spullenmeer en ook 0,0 voor paard..zelfs geen borstel). Nu alleen nog een herfstdeken +onderdeken en dan ben ik klaar (pak hem beet 220 euro in totaal)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:32

hmmm

dobert hoofstel 260 euro
sprenger bit 106 euro
peesbeschermers versus 123 euro
Peesbeschermers br 25 euro voor paddock
zweep 30 euro
Zadel Eric Thomas 860 euro gelukkig tijdelijk zadel hoop zeker prestige, passier te hebben over 3 jr
chabrak 120 euro
Zweetdeken 25 euro
outdoor deken rambo 259 euro
stalling sept 300 euro

Ben vast iets vergeten dit is totaal 2108 normaal zit stalling er niet bij maar nu moest ik dit alles in amper een week betalen

Nu moet ik nog speciale longeersingel kopen 80-120 euro
Kaptoom of speciaal hoofdstel en bit
stijgbeugels en riemen 100 euro
lerensingel 125
winterdeken rambo 350
poetspullen en doos

Verder nog hele zooi aanschaffen bij paardendrogist van speelbal, en medicijnen, wollendeken.

Iig denk dat ik aan spullen tussen de 3000-3500 gaat eindigen zonder trailer enkel spullen excl kleding voor mezelf

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:34

tsja maar de spullen kan je zo duur maken als je zelf wil.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:58

IMO kun je niet bezuigingen op bepaalde spullen een van de belangrijkste dingen vind ik een bit, men hangt er vaak van die rvs-bitjes in zo goedkoop mogelijk want K&K en Sprenger zijn te duur..toch belangrijk een paardenmond

Zelfde geldt voor zadel en hoofdstel moet gewoon van goede kwaliteit zijn en zadel moet passen ongeacht de kosten.
Maar goed zo denk ik er over

Dekens en Peesbeschermers kun je in dealen maar iedereen heeft bepaalde ervaring

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:01

Inderdaad. Ik hoop ong er met 800 euro te komen en ik heb ook niets voor toekomstig paardlief en ik hoef helemaal geen dekens ofzo. Spulletjes van dechatlon zijn voorlopig goed genoeg zolang het maar past! Ik heb bv altijd met een decathlon bit gereden op men verzorg pony en het is degelijk matriaal!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:02

tsja maarje betaald ook een hoop voor het merk en niet alleen kwaliteit.
ik heb ook een duur zadel en een duur bit maar ook genoeg goedkopere spullen die net zo goed voldoen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:33

tita schreef:
hmmm

dobert hoofstel 260 euro
sprenger bit 106 euro
peesbeschermers versus 123 euro
Peesbeschermers br 25 euro voor paddock
zweep 30 euro
Zadel Eric Thomas 860 euro gelukkig tijdelijk zadel hoop zeker prestige, passier te hebben over 3 jr
chabrak 120 euro
Zweetdeken 25 euro
outdoor deken rambo 259 euro
stalling sept 300 euro

Ben vast iets vergeten dit is totaal 2108 normaal zit stalling er niet bij maar nu moest ik dit alles in amper een week betalen

Nu moet ik nog speciale longeersingel kopen 80-120 euro
Kaptoom of speciaal hoofdstel en bit
stijgbeugels en riemen 100 euro
lerensingel 125
winterdeken rambo 350
poetspullen en doos

Verder nog hele zooi aanschaffen bij paardendrogist van speelbal, en medicijnen, wollendeken.

Iig denk dat ik aan spullen tussen de 3000-3500 gaat eindigen zonder trailer enkel spullen excl kleding voor mezelf

Nou, aan jou zal het niet liggen dat de economie op z'n gat gaat :D
Maar de meeste paarden lopen even goed met een hoofdstelletje van 60 euro en lang niet alle paarden hebben behoefte aan een duur bit. Mijn oudere merrie heeft inderdaad een rvs dubbel gebroken trensje dat ondertussen al 15 jaar meegaat en misschien 25 GULDEN heeft gekost. 't Is niet dat ik niet bereid ben het er voor uit te geven, maar als het niet hoeft kun je dat geld ook aan andere dingen spenderen. Overigens heeft ander paardje van me gewoon een Myler gekregen van 130 euro (of zoiets), omdat het bij hem toegevoegde waarde heeft. Zadeldekjes koop ik er 3 van voor die 120 euro en die zijn nog altijd van zeer fatsoenlijke kwaliteit en gaan jaren mee.
Peesbeschermers doe ik niet aan, daarvan zie ik alleen maar nut bij serieuzer springwerk.
Waarom trouwens een "speciale longeersingel"? Met een gewone van de Divoza kun je uitstekend longeren, geen probleem en dat longeren kun je gewoon met hetzelfde hoofdstel doen of met een simpel tweede exemplaar, voor mijn part uit de opruiming.
Ben met je eens dat een zadel goed moet zijn, maar ook daar kun je vaak goede tweedehands exemplaren kopen voor een prettige prijs.
De kosten die jij maakt zijn allemaal maar heel betrekkelijk nodig, voor minder dan de helft kun je je paard heel fatsoenlijk rijden, longeren en drooghouden. Een verstandige student zal dus wat economischer omgaan met de uitgaven voor dat paard, zonder dat het paard daar last van hoeft te hebben.
Ook qua stalling kun je kiezen voor goedkopere stalling, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over het welzijn van je paard. Voor die 300 euro van jou heb ik er 2 in pension staan en die komen niets tekort, staan lekker de hele dag buiten in wei en/of paddock en krijgen het voer dat ze nodig hebben.

@Aleeneh, enige waar ik me zorgen over maak in jouw verhaal is het feit dat het paard gevoelig reageert op zijn rug. Voordat je besluit om hem te kopen, zorg dat je eerst weet wat er precies met die rug aan de hand is. Laat er bijvoorbeeld een osteopaat of fysiotherapeut eens heel kritisch naar kijken en overleg daarmee of foto's maken zinvol kan zijn. Afhankelijk van die bevindingen kun je het gaan hebben over de prijs van het dier. Een paard dat maximaal een uur per dag werkt en geen bijzondere talenten lijkt te hebben zal niet de hoofdprijs hoeven te kosten, hij brengt waarschijnlijk maar nauwelijks zijn kost op. Als die rug OK is zou ik zeggen dat een prijs tot 2500 euro een redelijke vraagprijs is, je kunt kijken of je dan vanaf 1500 euro kunt bieden (afhankelijk van hoe graag je hem wil hebben). Als die rug niet OK is en je wil hem toch dan zou ik zeker niet boven de 1000 euro bieden, want je zult er nog kosten aan krijgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:45

tita schreef:
IMO kun je niet bezuigingen op bepaalde spullen een van de belangrijkste dingen vind ik een bit, men hangt er vaak van die rvs-bitjes in zo goedkoop mogelijk want K&K en Sprenger zijn te duur..toch belangrijk een paardenmond

Zelfde geldt voor zadel en hoofdstel moet gewoon van goede kwaliteit zijn en zadel moet passen ongeacht de kosten.
Maar goed zo denk ik er over

Dekens en Peesbeschermers kun je in dealen maar iedereen heeft bepaalde ervaring

Joh, Ik HEB beiden in het paard hangen en ik kan niet zeggen dat ik ook maar enig verschil merk, behalve dat het RVS bitje te klein werd en ik terug naar haar originele bit (werd bijgeleverd) ben gegaan. De ruiterhand doet meer dan dat mopje ijzer in de bek.
Ik rijd mijn paard op een simpel RVS bitje van 20 euro tussen duim en wijsvinger nageefelijk (letterlijk!!).

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:55

ben blij dat ik al mijn spullen al heb van mijn vorige paarden.
Alleen dekens ga ik proberen te kopen op een tentenverkoop binnen 2 weken. Hopelijk heb ik dan een paard... anders worden het de dekens van mijn ander paard. (tenzij het natuurlijk echt niet past)
Heb al een 2dehands wintec isabell werth op de kop kunnen tikken en het nieuwe hoofdstel gaat echt niet meer dan 100 euro kosten. Ik moet ook geen speciaal bit...
Dekjes heb ik genoeg...

Je maakt het echt zo duur als je zelf wilt hoor!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:59

@ikke ik heb geen keuze kwa stalling ik ga en kan niet op het doe het zelf stalling staan aangezien ik 9 uur per dag werk heb ik geen tijd om zelf te voeren meerdere keren per dag

Ik kies het beste voor mijn paarden en dat ik 575 euro per maand betaal zit ik niet mee

Ik ben het er niet mee eens dat je enkel voor het merk betaald want een HH hoofstel en dobert ziet en voelt echter heel anders aan.
Dekens van Rambo zweer ik bij ik wil niks anders meer. Heb anders gehad beviel mij niet.

Tja zadeldekjes tja mijn pony kreeg van alle merken striemen en kale plekken tot ik dit merk ontdekte geweldig.. Ik hoop er hooguit 2 per jaar en doe er jaren mee..

Maar nu is het allemaal in een keer en ligt ook wel beetje aan mij want HH of Global komt niet aan mij en op mijn paard :r

:D nu ben ik mezelf aan het verantwoorden das niet de bedoeling

Het is wel prijskwaliteit verhouding..

Weet nog goed 18 jaar geleden kocht ik een deken met hals voor Prince 90 gulden mijn vader verklaarde me voor gek want er was er ook eentje van 35 maar ik vond deze mooi.
Ik weet nog steeds niet wat het is kruising tussen fleece en wol... Prince draagt hem nog steeds :D
Dat wil ik bereiken met mijn spullen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:01

nathe schreef:
ben blij dat ik al mijn spullen al heb van mijn vorige paarden.
Alleen dekens ga ik proberen te kopen op een tentenverkoop binnen 2 weken. Hopelijk heb ik dan een paard... anders worden het de dekens van mijn ander paard. (tenzij het natuurlijk echt niet past)
Heb al een 2dehands wintec isabell werth op de kop kunnen tikken en het nieuwe hoofdstel gaat echt niet meer dan 100 euro kosten. Ik moet ook geen speciaal bit...
Dekjes heb ik genoeg...

Je maakt het echt zo duur als je zelf wilt hoor!

Hoe kun je in godsnaam een zadel kopen terwijl je nog geen paard heb :roll:
Dat snap ik niet..ik heb een zadel gekocht B merk denk want ik ken het niet, matig kwaliteit maar Door liep er fantatisch onder geweldig ruim...schoudervrij en niet knellen .
Ik had niet van te voren een zadel kunnen kopen

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:04

ik heb een hulsebos, destijds op maat laten maken. kan aangepast worden op mijn nieuwe paard. Kan een nieuwe boom in etc, ben dan rond de 300 kwijt maar het is een fijn zadel

heb niet gezegd dat je alleen merk betaald maar wel een groot deel.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:05

Hulsebos is ook niet echt goedkoop.. Helaas waren maar weinig zadels die Door pastte zij heeft iets van boommaat 3-4 32 ofzo.

maar goed heb wat alleen ben er niet blij mee..vind niks
Heb ook een Euroriding Titaan2 kostte toendertijd 1695 euro geweldig zadel maar past niet en gaat ook nooit passen..helaas

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:06

natuurlijk zijn die wintecs aanpasbaar he. ;)
Heb ook nog een jaarling staan waarvoor ik binnen een aantal jaar toch zo een wintec wou.

Heb ook nog een euroriding luxor liggen, natuurlijk hoop ik dat die past maarja.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:33

Ik zal straks ook eens exact gaan tellen misschien kom ik ook wel hoger uit..