Aprella schreef:Hoe bedoel je, in aanschaf of in verzorging?
Aanschaf kosten hangen af van wat voor paard je wilt, of afstamming belanrgijk is en wat het al moet kunnen. Ook zijn sommige rassen duurder dan andere. Voor 2.500 euro kun je al een paar leuke dieren vinden, maar dan moet je natuurlijk geen super paarden verwachten.
Ik zelf heb uitgerekent dat ik, aan maandelijkse verozrong ongeveer aan een 300 euro zal zitten inclusief stal. Waarschrijnlijk is dit voor een dierenarts en hoefsmid loze maand nog best veel, aangezien men stal maar 80 euro kost, maar ik reken leiver wat meer. Dit zijn dus wel de gewone kosten, want je moet rekening houden dat je altijd wat meer kan kwijt zijn. Paard wordt ziek, iets gaat stuk etc....
Ik had het nu over aanschafkosten, en heb dus specifiek dit paard op het oog (die 11-jarige KWPN ruin).
Maandelijkse verzorging kan ik wel een redelijke berekening voor maken denk ik op basis van wat anderen om mij heen kwijt zijn voor hun beestjes. Kwam ook ongeveer rond de 300 euro uit.
Yelly schreef:Hey Aleeneh
Ik ben ook student, woon samen en heb sinds mei dit jaar een paardHet scheelt wel enorm dat mijn vriend wel fulltime werkt en hij betaalt dan ook het grootste deel van de vaste lasten van ons samen (huur enzovoorts)
Bedenk je wel goed dat je er met het sparen van de aanschaf nog niet bent. Dierenartskosten kunnen ook behoorlijk oplopen bijvoorbeeld. Ik wil zelf minimaal 2000 Euro achter de hand hebben (onverzekerd paard), liefst meer. Op dit moment heb ik zo'n 3500 Euro achter de hand, maar dat bedrag zal door de aanschaf van een ander zadel wel drastisch worden verlaagd
Qua prijs van het paard kan ik je niet helpen.. Geen flauw idee! Dat hangt van veel factoren af! Maneges verkopen niet al te makkelijk hun populaire paarden, heb ik het idee. Merrie? Ruin? Papier? Op niveau gelopen?
Mijn paard was niet al te duur, maar ze kon ook nog niet zo heel erg veel (zeker niet voor haar leeftijd)Ook moest ze met spoed weg, dus dat heeft ook meegespeeld
Mijn ambities gaan toch niet verder dan lekker buitenrijden en de basissport (als ik de B en L zou doorkomen ben ik zelfs al gelukkig)
Voor die doelen heb je naar mijn idee geen paard nodig van duizenden Euro's, ik zie echter wel heel wat 'gewone' paarden voor behoorlijke bedragen te koop staan (6.000-8.000)..
Haha, helaas ben ik Toos Vriendloos op het moment
Dat besef ik me heel goed, maar ik heb sowieso enkele duizenden eurootjes achter de hand voor noodgevallen, en ga straks ook iets meer werken in de hoop een nog iets grotere buffer op te bouwen.
Het is een ruin, heeft voor zover ik weet nooit hoog dressuur gelopen (is hier ook op iets van 6-jarige? leeftijd op de manege gekomen en was toen een flinke uitdaging om te rijden). Echt bijzondere dingen kan hij op het moment niet. Beetje moeite met ritme houden in de galop en niet terug te vallen, schouder binnenwaarts vindt hij ook niet al te makkelijk - maar ik heb wel het gevoel dat dat soort dingen hem nog te leren vallen met een beetje extra aandacht.
Papieren heb ik geen flauw idee van om eerlijk te zijn, ik ben nog niet langs geweest om officieel daarnaar te vragen.
Nou loopt dit paard maximaal 1 uur per dag en dan alleen bij de gevorderde lessen voor zover ik weet. Echt populair is hij niet, maar hij loopt dus al wat jaartjes mee. Op het moment lijkt hij me ook rugklachten te hebben; bij het borstelen krimpt hij wat ineen als je bij de rug komt, alhoewel er bij het rijden weer niks van te merken valt.
Voor mij is het paard ook voornamelijk bedoeld als recreatiepaard, en de wedstrijdjes erbij zijn dan gewoon leuk maar niet echt nodig. Het is gewoon een toppaard voor mij, we passen perfect en hebben echt zo'n klik. Ik heb al eerder zo'n paard aan me voorbij laten gaan en daar heb ik na 6 jaar nog diepe spijt van.

Het scheelt wel enorm dat mijn vriend wel fulltime werkt en hij betaalt dan ook het grootste deel van de vaste lasten van ons samen (huur enzovoorts)