Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:58

@ nieuwe mensen welkom!!!

@ Ellabellah misschien wel handig voordat je haar besluit te kopen om haar iig klinisch te laten keuren...(je wilt toch niet een jong paard kopen wat toch eigenlijk achteraf niet goed blijkt te zijn want dan heb jij er ook minder plezier aan). mag ik vragen wat je voor haar moet betalen? mag ook via PB.

En je hebt straks ook een zadel nodig (tuurlijk hoef je geen nieuwe te kopen en kun je misschien een goede 2de handse vinden maar dan ben je toch 500 euro kwijt....als dat paarden spul is gewoon duur).

Het is overigens wel een nadeel dat ze nog niet zadelmak oid is....(ik kan en durf zelf namelijk echt geen paard zadelmak te maken en het laten doen kost je toch al snel 500 euro per maand, bovendien als het met het zelf zadelmak maken niet goed lukt dan zit al met een half verpest paard) en ook iedere week goed les hebben is ook belangrijk (zelfs al ben je een gevorderde ruiter...) als je op zo'n jong paard rijd.

EllaBellaah

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:04

Mijn instructrice waar ik nu les van heb heeft ervarning met jonge paarden inrijden en verder doorrijden dus ga vragen of ik dan van haar les kan krijgen elke week.
Zadel krijg ik er bij, mocht die na een tijdje niet meer passen verkoop ik die en koop ik een 2e hands zadel. Dus dat hoeft uiteindelijk niet zo duur te zijn.
Wat zou er volgens jou nog meer bij komen dan maandelijks?

Blase__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:06

@ studiemiep: ik ben het niet met je eens over het klinisch keuren, in de meeste gevallen worden er altijd opmerkingen gemaakt bij deze keuringen en wordt het paard dus niet 100% goedgekeurd (vooral jonge paarden) de kosten hiervan zijn rond de 150 euro terwijl de kans groot is dat je paard er niet geheel doorheen komt en dus niet 100% wordt goedgekeurd.. ALS je een paard wilt laten nakijken doe het dan röngenlogisch maar dan zal ik de kosten van deze keuring afwegen tegen de aanschafprijs van het paard..

En waarom vind je het een nadeel dat hij/zij niet zadelmak is? Omdat er extra kosten bij komen om het door iemand te laten doen? Ik vind zelf als je genoeg ervaring hebt kun je het best zelf en 2 dan maar extra kosten je weet zeker dat niemand voor je het verpest heeft.

Kosten voor een nieuw zadel etc is indd wel zo maar dacht dat je er spullen bij kreeg of niet ellabellah?

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:11

EllaBellaah schreef:
Mijn instructrice waar ik nu les van heb heeft ervarning met jonge paarden inrijden en verder doorrijden dus ga vragen of ik dan van haar les kan krijgen elke week.
Zadel krijg ik er bij, mocht die na een tijdje niet meer passen verkoop ik die en koop ik een 2e hands zadel. Dus dat hoeft uiteindelijk niet zo duur te zijn.

Als je op een zadel bespaard ben je fout bezig. Dat is 1 van de belangrijkste aankopen, een niet passend zadel kan een paard behoorlijk kapot maken ;)

Hoefsmid
Les
Ontwormen
Verzekering (?)
DA kosten

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:12

Krijg al zijn spullen die hij nu heeft er inderdaad bij, waaronder ook een zadel en hoofdstel, neusriem is te klein dus die zou ik zelf moeten kopen. Maarja als hij eenmaal getraint wordt veranderd er ook een hele hoop in zijn rug en moet er na een tijdje sowieso een nieuw zadel komen, of die nou 2e hands is maakt mij niet uit. Maar dat kan ik dan gedeeltelijk kopen van de opbrengst van het oude zadel.
Moet daar nog wel even flink voor doorsparen maar dat komt ook wel goed.
Laatst bijgewerkt door EllaBellaah op 06-07-11 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:14

Blase__ schreef:
@ studiemiep: ik ben het niet met je eens over het klinisch keuren, in de meeste gevallen worden er altijd opmerkingen gemaakt bij deze keuringen en wordt het paard dus niet 100% goedgekeurd (vooral jonge paarden) de kosten hiervan zijn rond de 150 euro terwijl de kans groot is dat je paard er niet geheel doorheen komt en dus niet 100% wordt goedgekeurd.. ALS je een paard wilt laten nakijken doe het dan röngenlogisch maar dan zal ik de kosten van deze keuring afwegen tegen de aanschafprijs van het paard..

En waarom vind je het een nadeel dat hij/zij niet zadelmak is? Omdat er extra kosten bij komen om het door iemand te laten doen? Ik vind zelf als je genoeg ervaring hebt kun je het best zelf en 2 dan maar extra kosten je weet zeker dat niemand voor je het verpest heeft.

Kosten voor een nieuw zadel etc is indd wel zo maar dacht dat je er spullen bij kreeg of niet ellabellah?

Nee hoor, dat is helemaal niet waar. Als een paard niet 100% goedgekeurd wordt, wat moet je er dan mee? Dat geeft toch het hele nut van de keuring aan. Zelf heb ik ook nog foto's laten maken van de benen, rug en hals, maar dat is verder eigen keuze.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:15

EllaBellaah schreef:
Krijg al zijn spullen die hij nu heeft er inderdaad bij, waaronder ook een zadel en hoofdstel, neusriem is te klein dus die zou ik zelf moeten kopen. Maarja als hij eenmaal getraint wordt veranderd er ook een hele hoop in zijn rug en moet er na een tijdje sowieso een nieuw zadel komen, of die nou 2e hands is maakt mij niet uit. Maar dat kan ik dan gedeeltelijk kopen van de opbrengst van het oude zadel

Tuurlijk, maar dat 2e hands zadel moet toch ook weer gecontroleerd worden door een zadelmaker?
Ik heb er zelf eentje aan laten meten, ook al is hij pas 4. Kan nog goed aangepast worden en weet zeker door drukmetingen dat het goed ligt. Kost misschien wat meer, maar dan heb je teminste wel wat!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:17

Op die stal waar ik hem wil gaan stallen (waar mijn huidige verzorgpaard staat) komt af en toe een zadelmaker die ook hele nette 2e hands zadels verkoopt die hij dus ook zelf komt passen...

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:17

Lioony schreef:
EllaBellaah schreef:

Als je op een zadel bespaard ben je fout bezig. Dat is 1 van de belangrijkste aankopen, een niet passend zadel kan een paard behoorlijk kapot maken ;)

Hoefsmid
Les
Ontwormen
Verzekering (?)
DA kosten

Was nog wat vergeten. :)
Tandarts, 1 keer in het half jaar bij jonge paarden! En zadelmaker ook 1 keer per jaar omhet zadel te controleren.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:18

Welkom iedereen! Het wordt druk hier! :D

@EllaBellaah: Hmm, je hebt natuurlijk nog veel meer kosten naast stalkosten per maand. Denk bijvoorbeeld aan een goede instructrice en eventuele ziektekosten. Een goede instructrice is trouwens heel heel belangrijk en vooral bij zo'n jong paard.
@NonaWen: Spannend dat je je eerste eigen paard gaat kopen, bereidt je maar vast voor op een prachtige tijd!
@Blase: Maar wat heeft de keuring voor nut als je hem alsnog koopt als er wat aan mankeert?

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:19

Lioony schreef:
Tuurlijk, maar dat 2e hands zadel moet toch ook weer gecontroleerd worden door een zadelmaker?
Ik heb er zelf eentje aan laten meten, ook al is hij pas 4. Kan nog goed aangepast worden en weet zeker door drukmetingen dat het goed ligt. Kost misschien wat meer, maar dan heb je teminste wel wat!

Dan heb je inderdaad wat, terwijl het niet zomaar een 'luxe-goed' is, maar wel echt noodzakelijk!
Een goed zadel is serieus het állerbelangrijkste, het kan niet vaak genoeg gezegd worden.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:21

Inderdaad!

Nou ik ga m'n knollie even binnenhalen :D Heb 'm even in de gaten gehouden vanuit de serre, maar hij staat lekker rustig te grazen haha!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:22

Haha, fijn dat je je paard vanuit je eigen huis kunt bekijken he! :D

Ik ga ook even bij onze pony's in de wei hangen, heb trouwens hele mooie foto's van ons veulentje.
Zal binnenkort wel een keer een topic plaatsen! :)

En ik wil een update van mijn instructeur, grrr.
Deze week ging hij weer paarden bekijken, maar nog geen contact gehad. :+

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:23

Frustreeeeerend! :=

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:24

Ja best wel he! Maar goed, geduld is schone zaak. :)
Gelukkig kan ik hem 100% vertrouwen en weet ik zeker dat hij straks met een superpaard aan komt zetten die perfect bij me past.
Over een paar weken heb ik ook gewoon een nieuwe aanwinst onder mn kont. :D

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:29

hmm ja... Wordt toch allemaal iets ingewikkelder geloof ik := Zal toch nog eens goed aan mijn ouders moeten vragen wat zij allemaal willen betalen en wat niet. Stel dat hij ziek wordt bijv.. En de verzekering.

Blase__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:32

Lioony schreef:
Blase__ schreef:

Nee hoor, dat is helemaal niet waar. Als een paard niet 100% goedgekeurd wordt, wat moet je er dan mee? Dat geeft toch het hele nut van de keuring aan. Zelf heb ik ook nog foto's laten maken van de benen, rug en hals, maar dat is verder eigen keuze.

Ik heb genoeg paarden laten keuren (vooral jonge paarden) die op een kleine ''afwijking'' niet 100% worden goegkeurd of een aantekening hebben, als jou paard op de dag zelf net even stijf loopt krijg je bij een goede dierenarts al een aantekening en kan je de 100% goedkeuring vergeten. Er zijn indd genoeg dierenartsen die dit niet zien als een aantekening maar dierenartsen die echt sportpaarden keuren of paarden voor de verkoop kijken hier wel kritisch naar. Indien je een paard röntenlogisch laat keuren (kost indd wat meer) heb je een veel beter beeld van het paard maar dat is indd je eigen keuze. Ik vind je opmerking van ''wat moet je er dan mee'' een beetje kort door de bocht er zijn genoeg aantekeningen te bedenken die d.m.v. goede training of ander voerpatroon te verbeteren zijn!

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:51

Ik ga weer verder zoeken. Ga geen herkeuring doen.
Ga hier op bokt een advertentie plaatsen.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:52

EllaBellaah: Ik heb altijd geleerd: als je een dier neemt moet je er voor kunnen zorgen, dus óók als hij ziek is of speciaal beslag nodig heeft, het kan soms heel raar lopen (afkloppen!) en als je dan geen geld hebt om je paardje de beste zorg te geven denk ik dat je het jezelf erg moeilijk maakt. Een paard nemen is het leukste wat er is, maar er zijn ook verplichtingen waar je niet onderuit komt.

Lauste: Wat balen van je instructeur! Kan je niet zelf bij wat beestjes gaan kijken? Of niks op het oog?

Lioony: Kan jij je paard vanuit huisuit zien? Wauw.. jaloers..... ik moet elke dag 20min in de auto zitten.. :P Maar sta dan wel op een stal met alle rust en luxe, keuzes maken.... :P

Safire: een hele moeilijke, maar wel de beste beslissing! Even slikken en weer doorgaan, jouw paard komt er ook wel! :(:)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:04

@ Blase_ ik vind klinisch toch echt het minste wat je zou moeten keuren. Een paard met slechte longen/hart oid het spijt mij zeer maar dan is ie toch echt niet geschikt voor de hogere sport. (dat zou ik het beest dan niet willen aandoen..... een hart patient of iemand met copd/astma laat je immers ook niet flink rennen) een paard wat wat stijfjes is...tja ik verlang eigenlijk van een jong paard dat ie niet stijfjes is die zou zo soepel als wat moeten zijn (kijk een paard van 20 dat is andere koek) maar 1tje van 3.......

Maar goed iedereen mag er altijd zijn eigen mening op na houden he :)

100% rongten foto's geven ook geen garantie hoor, het is een risicoschatting die je als uitslag krijgt. Er zijn genoeg paarden met een 3-4 op HK die nooit 1 pas onzuiver hebben gelopen of nooit ergens last van krijgen maar en zijn ook paarden met een 1-2 die wel kreupel lopen....

Toch zou ik klinisch keuren echt altijd adviseren (het is echt maar een standaard basis keuring en ik kan mij niet voorstellen dat jij een hartruis oid kunt horen :Y) )

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:27

@Safire: Verstandige keuze! :)
@Kaitlin: Nou we hadden afgesproken dat hij wat paarden ging bekijken en rijden voor mij. Als er dan een geschikte bij zat gingen wij ook mee kijken. Dat is eigenlijk omdat hij er heel objectief naar kan kijken en omdat hij heel professioneel is enzo. Hij ziet heel veel dingen die wij zelf bijvoorbeeld niet zien. Het is eigenlijk gewoon even een kwestie van wachten voordat hij met een geschikt paard komt. Maar dat duurt niet lang meer hoor. :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:45

Ik ga helemaal met Kaitlin mee.

Stalling kan ik nu prima betalen, maar de bijkomende kosten nog niet, dus dan is het simpel, dan koop ik geen paard.
Je moet het paard kunnen geven wat hij nodig heeft, en anders er (nog) niet aan beginnen, hoe leuk het ook is

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:46

@Lauste hebben jullie overigens nog contact gehad met die mensen van de hanoveraanse merrie?? (want mij leek dat echt een leuk ding..., ik weet dat de afspraak toen niet doorging maar toch..) :D

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:04

@ Ellabellah; Zou toch maar eens gaan nadenken of je een paard wel kunt betalen...

@ Blase : Rontgen zegt ook neit atlijd wat hoor.. hij word 100% goed gekeurd, komt op nieuwe stal in't land bij een ander paard, die geeft hem een rot schop heb je ook een kreupel paard en mss nu wel een rontgenbemerking ;)!
Hangt ook van de prijsklasse af of je wel of niet rontgen doet.. vanaf 3500-4000vind ik het nog wel waard.. daaronder eigenlijk niet. Dan ga ik alleen voor klinisch ,Tenzij ik twijfel en graag foto's rondom wil.
Maar heb je vaak dat de verkopers alleen keuren toelaat op eigen kosten van evt koper.. en als hij dan afgekeurd ben je en 350-400 euro lichter en geen paard ;)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:10

@ Romanoff..hier in de buurt is klinisch+rontgen keuren 600-650 euro.............(vond ik wel heel erg duur moet ik zeggen)