Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 07:52

pfoei dat klinkt hoopgevend, dank voor de update. nu maar hopen dat het doorzet zo, en dat mama haar kindje toch wil gaan moederen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:59

Ik duim mee dat het met Puck en haar moeder goed gaat komen.
Veel sterkte Esje.

Met Isa lijkt het weer wat beter te gaan; ze mept weer als vanouds naar Yoob als het om voer gaat :+

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:24

Oef wat spannend met het veulentje, ik hoop echt dat de merrie het veulentje gaat accepteren. En dat de melkproductie natuurlijk op gang komt!

Iedereen bedankt voor de interesse in Romy, het gaat redelijk. Door de pijnstillers loopt ze nu wel goed. Ze heeft wel nog steeds een warme sprong en rust toch veel met haar voetje. Ze heeft nog een dag of 2 pijnstillers geloof ik en dan kijken we hoe ze is zonder pijnstillers. Vind het een beetje spannend.

Maar vandaag gaan we eerst nog lekker genieten, Romy is vandaag 20 jaar geworden! Als het straks wat droger is ga ik er heen en haar heerlijk verwennen! Lekker genieten van mijn meisje :)

Bijlezen ga ik ook nog een dezer dagen doen, ik heb het gewoon zo druk met alles nu.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:06

Esje goed bezig, dit is inderdaad het enige dat je kunt doen. Wij hadden (hebben, zucht) een geit op de kinderboerderij die elk jaar haar kleintjes in het begin helemaal niet ziet staan omdat ze elke keer ziek wordt van de bevalling. Dat is ook dwingen met drinken, kleintjes willen wel maar mogen niet.

Het is tot nog toe met precies die acties die jij doet ook goed gekomen. Ik duim! :j

Wordt Romy een beetje suf van de pijnstillers? Met dat gehyper van haar weet ik anders niet of het tot rust komt. ;) Wel fijn dat ze iets beter loopt al is het dan met pijnstillers.
En gefeliciteerd voor 't peerd! *\o/*

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:39

Lonniejj, gefeliciteerd met Romy. Neem je ook nog slingers mee? 20e verjaardag kun je niet zomaar overslaan toch ;) Succes ook over paar dagen zonder pijnstillers, ik duim oor jullie!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:29

@ isa, mooi dat ze lijkt op te knappen. houen zo!

@ lonniejj gefeliciteerd met Romy! hoe is ze onder het hele gedoe? weet ze zich wel rustig te houden? ik hoop dat ze geen terugval krijgt als de pijnstillers op zijn straks. Ik duim ook mee! en natuurlijk ook voor alle andere zorgenkindjes!

met de mijne gaat het allemaal super op het moment. we kijken uit naar ons volgende trainingsweekend volgende week, hihi!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 17:48

Lonneke gefeliciteerd met Romy.

Lieve allemaal ik heb het veelste druk op het moment om alles bij te lezen en te reageren.
Pas na de zomer heb ik het weer wat rustiger.
Ik zal proberen af en toe op de hoogte te blijven van jullie berichtjes maar weet niet of het gaat lukken.
Ik wil iedereen heel veel sterkte en geluk met hun zorgenkinderen toewensen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:09

dank je! hopelijk wel positief druk?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:32

Romy wordt inderdaad wat suffig van de pijnstillers! Ons grote geluk is nu eigenlijk ook het barslechte weer, daar wordt Romy helemaal een sufkop van. Dan doet ze niks anders dan met d'r kont tegen de regen in staan mokken :D Verder hebben we ook allemaal kleine stukjes afgezet, zodat ze niet echt de kans krijgt om gek te doen. Ze staat echt in hermetisch afgesloten stukjes speciaal voor Romy. :)

Ze heeft een heerlijke bak slobber gekregen (god, dat blijft ze lekker vinden, ondanks we iedere keer een zakje pijnstillers erin leegggooien :') ) en verder nog een paar flinke winterwortels. Vanwege het slechte weer heb ik er weinig meer aan gedaan, maak ik van de week wel goed met Romy. Ze heeft zo'n hekel aan regen :P

Helaas nog altijd een warme sprong vandaag. De ene dag is hij totaal niet warm, de andere dag is het veel erger. Ik ga vanavond even kortsluiten wanneer we stoppen met de pijnstillers met mijn stalbaas, zodat we kunnen kijken of er verschil in zit.

Iedereen zo bedankt voor het meeleven, het geeft toch wel wat steun. Iedereen in de omgeving roept maar, laat haar toch inslapen. En van: Ja, ze is al oud, dan is het toch zielig om haar nog zo te laten doorgaan. Enzovoorts enzovoorts, dus het doet me echt goed dat er nog mensen zijn die wel begrijpen waarom ik Romy niet opgeef :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:34

Is al bekend wat in de sprong zit?
Onze Tank heeft ook af en toe een warme sprong en de andere keer helemaal niet, maar die heeft waarschijnlijk iets heel anders dan Romy.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:35

Nee, nog niet bekend. Het is pas nu opgevallen dat hij steeds zo warm is. Dus daarom wil ik ook de pijnstillers stoppen en dan kijken hoe het ontwikkelt. Gaat het dan nog hetzelfde ga ik met haar naar de kliniek toe voor verder onderzoek :)

Ik denk zelf dat deze kreupelheid wel uit de sprong komt. Normaal krijgt ze altijd een warme kogel, maar blijft de rest normaal. Nu is het steeds de sprong die warm wordt.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:37

En ik vind trouwens ook dat zolang het paard nog een fijn leven heeft je d'r echt niet op hoeft te geven. ;) Had ik nog niet gezegd, dacht alleen wel dat het algemene bekend was.

Als het warm wordt duidt het vaak wel op een plaatselijke ontsteking natuurlijk, maar waarom of wat zegt dat nog niks over. Boe. -O- Zijn de pijnstillers die ze krijgt ook ontstekingsremmend?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:56

Ja, zijn ook ontstekingsremmend! Ze loopt op die pijnstillers gewoon goed, heb er geloof ik ook wel een filmpje van. Zal eens kijken of ik die geüpload krijg! :)

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:21

Ik ben een filmpje aan het uploaden van Romy zonder de pijnstillers en Romy met de pijnstillers :)

Alvast, let niet op mijn gepraat en mijn charmante uitstraling op de filmpjes :')

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:40

daarnet Puck naar de bak gedragen en mama kwam al hinnikend en zeer bezorgd (op haar manier) mee gerend. Heel voorzichtig deed ze een paar stapjes enzelfs een minigalopje, jippie!!!!!!!! Er komt eindelijk een klein beetje energie in en ze lijkt voldoende melk binnen te krijgen.
Ik hielp haar zelf nog 2 keer per uur maar ik mag nu van de DA over naar 1 keer per uur tot 12uur vannacht en dan moeten ze het samen redden tot 1 keer per 2 uur.
Als het zo goed blijft gaan zal ik morgen foto's plaatsen, dan zal ze het wel gaan redden.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:55

Romy zonder pijnstillers:

Romy met pijnstillers:

Ooh esje01, wat een goed nieuws van die kleine Puck! Ben benieuwd naar de foto's!! :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:59

Vind haar met pijnstillers ook nog wat kort lopen als ik eerlijk ben, maar dat is niet zo erg als ze verder alleen voor het gezelschap dient. je rijdt haar al een tijd niet meer toch?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:07

Eindelijk iemand die het ook ziet! :o Ik heb het er expres niet bijgezet, maar ik vond haar zelf ook met pijnstiller niet helemaal goed lopen, echter hoorde ik van de rest om me heen dat ik spoken zag. Had het er dus bewust niet bijgezet om te zien of jullie het zagen. Zat ik toch wel goed!

Ze wordt inderdaad niet meer gereden, dat vanwege die oude blessure in haar kogel. Ze staat nu al 2 jaar stil. :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:09

Heel verstandig. Is ze op de pijnstillers nog wel enthousiast en vrolijk op de wei bv.? Want nu ben jij haar in het filmpje aan het opjagen en dan kijkt ze natuurlijk een beetje chaggo... :=

Een paard kan prima met een blessure als grasmaaier dienen als er nog genoeg leven in zit, ondanks evt. pijn. En op haar leeftijd zul je haar niet eeuwig meer op de ontstekingsremmers en pijnstillers kunnen laten natuurlijk, maar een goed aantal jaren kan vast nog wel.
Vind ik dan wel dat ze pijnvrij moet blijven, of relatief pijnvrij.

Want zoals ik zei, ik vind haar wel wat kort lopen nog maar het verschil is er wel.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:13

Haha, ze is inderdaad nog wel gewoon vrolijk hoor! Hier was ze inderdaad wat boos omdat ze moest lopen en mevrouw wilde liever eten :P

Maar qua gedrag gaat het eigenlijk wel goed. Ze eet nog super en is nog steeds de vrolijke Romy. Al is ze nu wel ietsjes suffer van de pijnstillers.

Dat is ook precies mijn punt. Romy mag van mij prima de dure grasmaaier uithangen, zolang ze maar pijnvrij en gelukkig is. Ik wil niet dat mijn paard de rest van haar leven op medicatie moet draaien om zich prettig te voelen. Daar zou ik zelf ongelukkig van worden. En als dat nu blijkt te zijn, dat ze niet meer zonder kan, heb ik de keuze eigenlijk al gemaakt. Maar, ik hoop natuurlijk dat het gewoon goed komt en dat ze weer lekker verder kan gaan met haar heerlijke pensioen :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:17

Tja ieder paard is boos als het niet mag eten van je he. ;)
In principe vind ik dat het met pijnstillers, mits binnen de perken, ook nog kan hoor! Als je er echt buut tegenaan moet gaan gooien vind ik het alweer te ver gaan. Dan is de kreupelheid blijkbaar dusdanig dat je het paard vol moet stoppen met (half) gif voor het niks meer toont.

Dus wat dat betreft vind ik je instelling zelfs nog zwart-witter dan ik zou hanteren. Maar ja zolang die sprong nog warm is etc. is er een proces aan de gang dat zich evt. kan omzetten in chronisch, of weg kan gaan. Dus ik zou sowieso nog geen beslissing nemen tot je weet wat er precies aan de hand is in die sprong.

Vind het wel typische sprong-kreupelheid moet ik zeggen, tenminste ik denk dat het typisch is want Tank loopt ook zo als je haar niet eerst goed warm stapt. :=

Al staat Tank op het moment volledig stil. Ze mag alleen rechtuit stappen dus voor het examen hebben we de pony van de instructeur al moeten lenen, anders hebben we er maar één en die gaan we niet de hele groep laten doen want zij is eigenlijk ook niet helemaal goed. :+
Ik hoor waarschijnlijk komende week of Tank geopereerd gaat worden, zodat de fragmenten uit haar sprong verwijderd worden. Dan moet ze drie maanden revalideren, dat kan mooi over de zomer heen getild worden. Daar hebben we dan ook een voorkeur voor want het alternatief is dat ze een aangepaste taak krijgt. -O-

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:27

Ze heeft nu Pro-dynam. Geen idee hoe sterk dat is.

Ik vind het pijnstillers verhaal altijd lastig. Als Romy zo blijft zoals ze nu is, zou ik het misschien nog overwegen. Maar ik weet dat Romy heel veel ups en downs heeft. Maar ik ga eerst laten uitzoeken wat er precies mis is, anders blijft het speculeren en dat is ook niks.

Wel typisch dat je het herkent, ik herkende deze kreupelheid ook niet zozeer als wat we 'gewend' zijn van Romy als ze iets meer last had van haar kogel. Dus dat was een beetje gokken. Dat je het nu wel herkent als dezelfde 'soort' kreupelheid geeft wel iets bevestiging.

Ben benieuwd of Tank geopereerd gaat worden! Aangepaste taak, wat bedoelen ze daar precies mee dan? :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:35

eindelijk een teken van leven van brenda,moest van de week nog aan je denken.
hopelijk zien we na de zomer weer een hoop berichten van je met goed nieuws. :D

esje01 @ goed nieuws,gefeliciteerd met je veulen nog.
kijk uit naar je fotos!

lonniejj@ nee je bent niet gek,romy loopt zeker nog niet goed.
het voordeel is dat de stap er redelijk goed uitziet en vaak kunnen die paarden echt nog door als grasmaaier.
een buitenstaander heeft makkelijk praten ''laat maar inslapen'' maar die heeft niet de band met romy die jij hebt.
zolang het paardwaardig is bepaal je zelf hoever je gaat,dat is iets wat alleen jij en je arts kunnen beslissen.
sterkte nogmaals. :(:)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:09

Tank loopt in principe nog goed, zeker op het harde, wanneer je haar 10 minuten goed instapt en de eerste draf niet te hard doorzet. Maar ja dan zou ze alleen maar op het harde kunnen -> alleen als menpaard -> niet meer mee naar het bos op de menweekenden. -O- En juist dat vindt ze zo leuk. (Nou ja mennen in zijn algemeen vindt ze erg leuk.) Gezien het tekort aan rijpaarden is het ook beter als ze zowel op zacht als op hard kan.
Daarbij is wat er in haar sprong zit eigenlijk helemaal niet ingrijpend en zal de operatie dus ook gewoon beter zijn en geheel de pijn die ze ervan heeft/hetgene waar ze van kreupelt weghalen.

Ik wist ook niet dat kreupelheid in de sprong er op een bepaalde manier uit zag tot ik Romy net zo zag lopen als Tank. := Alleen doet Romy het op het harde dus net zo goed.
Ik denk dat een kreupelheid er soms heel duidelijk anders uit ziet als de plaats waar het vandaan komt anders is, maar vaak is het net zo hard verwarrend dat je het toch moet uitzoeken. Al mag je er van uit gaan als de rest van het been goed is, maar de sprong steeds overvuld en warm is, dat er toch wel iets daar speelt en niet op een andere plek. Ga ik in de master vast leren!

Maar afwachten wat Romy nou in d'r sprong heeft dan!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:05

Ik hoop dat Tank geholpen wordt, als de operatie de oplossing is, zou dat wel heel fijn zijn! :)

Heb net afgesproken met mijn stalbaas dat Romy morgen nog 1 zakje pijnstillers krijgt, zodat ze het weekend nog lekker doorkomt. Zondag geen meer en dan zien we zondagmiddag/avond wel of het verslechtert. En dan kijk ik maandag weer hoe het is en dan kan ik eventueel maandag ook nog de kliniek bellen om te overleggen wat we gaan doen :)