Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:56

Nee ik denk dat paarden vroeger sneller afgemaakt werden. Maar de consumptiemaatschappij is wel te zien in de paardenhouderij. Dat zijn dan toch de mensen die vaak van paard wisselen en ze ook niet houden als ze oud of stuk zijn.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:08

Het filmpje van Carina Cassoe Krüth is online gekomen. Het is gefilmd bij Helgstrand, onder training van Helgstrand. En dan zeggen mensen dat de paardensport eraan gaat. Ja, dat doen ze zelf. Zo hoeft het van mij echt niet. -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 10:09

ZwarteHeks schreef:
Het filmpje van Carina Cassoe Krüth is online gekomen. Het is gefilmd bij Helgstrand, onder training van Helgstrand. En dan zeggen mensen dat de paardensport eraan gaat. Ja, dat doen ze zelf. Zo hoeft het van mij echt niet. -O-

Ik wil het niet zien, denk ik :\.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:24

ZwarteHeks schreef:

Van mij ook niet. En eerlijk, ik vond dit nog erger om te zien. De manier, het type zweep, het korte filmpjes wat echr niet het enige was alleen het 'geluk' dat het filmpje stopt...... Zo'n dressuurzweep komt nog vele malen harder aan en en en ;(

Maar het zegt al genoeg dat er nog bij helgstrand getraind werd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 10:30

MyWishMax schreef:
ZwarteHeks schreef:

Van mij ook niet. En eerlijk, ik vond dit nog erger om te zien. De manier, het type zweep, het korte filmpjes wat echr niet het enige was alleen het 'geluk' dat het filmpje stopt...... Zo'n dressuurzweep komt nog vele malen harder aan en en en ;(

Maar het zegt al genoeg dat er nog bij helgstrand getraind werd.

;(

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:35

helaas, gebrek aan kennis en kunde, tijd en geduld maakt de mensen wreed, op alle niveaus's,

allang geen sport meer maar big-business en dat heeft het paard doen verworden tot een finacieel "zeer lucratief " ding, en dat hoort ook niet op de OS thuis (op geen enkele wedstrijd overigens)

zolang men op alle niveaus's elkaar de hand boven het hoofd blijft houden, de belangen enorm zijn verstrengelt zal er weinig veranderen

ook dat weet Helgstrand want niemand wil in zijn kielzog genoemd worden

maar dat is aan de volgende generaties die hier hoop ik van leren, want bij deze verknipte zieke geesten zal er weinig eer te behalen zijn
Laatst bijgewerkt door mce op 09-08-24 10:56, in het totaal 3 keer bewerkt

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:35

Het filmpje kwam langs op tiktok vanmorgen, maar heb 'm snel door gescrolled.
Ik durf niet te kijken en ben er eigenlijk wel helemaal klaar mee..

Snap niet waarom die hele professionele tak niet in opstand komt. Als het mijn collega's waren die zich zo zouden misdragen zou ik een statement willen maken. Het maar gewoon voorbij laten gaan helpt niet. Had gehoopt dat een ruiter op de spelen iets had gedaan, iets dat de wereld over zou gaan, maar helaas..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:03

sasja0705 schreef:
Wat paarden en sport betreft is het precies de trend die bij alle " consum" goederen geldt.
Kapot? Functioneert niet na behoren ? Klein foutje?
Dan weg ermee en nieuw kopen.
Vroeger kocht je waschmachines,stofzuigers en wat ook ever "voor het leven"
Je had ondhouden, repareert en op gelet.
Op een gegeven moment werd alles snel snel, kwaliteit minder, goedkoper en hup weggooien en nieuw.
Dezelfde trend zie ik dus ook bij paarden : alles moet snel, commercieel en quick fix.
Geduld, het onderhouden en vooral waarderen van je "werktuig" is vaak gewoon niet meer aanwezig.
En dan krijg je zoiets...

Ik zie dit niet. Bij enkele super rijke amateurs misschien die aan de top willen blijven mee draaien maar verder zie ik weinig verloop wat paarden betreft.
Verkopen is ook niet zo makkelijk tegenwoordig. Iedereen weet alles ovrr je paard als je de sport beoefend. Vooral wanneer die het niet doet.
En het onderhouden gebeurt zekers wel. Preventief elk half jaar bij de ruiters die ik ken komt de sport arts en worden de paarden indien nodig behandeld.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:13

Never mind, verkeerd gelezen

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:34

_San87_ schreef:
ZwarteHeks schreef:

Ik wil het niet zien, denk ik :.

Voordat Carina alles op haar Insta verwijderd had, zag ik een comment van iemand die vorige week had gereageerd dat ze teleurgesteld was in het nieuws. Carina reageerde daarop dat mensen niet zo snel 'fake news' en 'conspiracies' moeten geloven. Ik schrok oprecht van haar reactie. Hoe kan je het mishandelen van je paard 'fake news' noemen als er video bewijs is?

Helaas heeft ze nu alles verwijderd, ik had er een screenshot van moeten maken. Ik geloof oprecht niet dat ze van de boete zal hebben geleerd als ze zo openbaar reageert.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:37

Maar die boete stelde ook niks voor. Een paar laarzen of een cap waar zij mee lopen is al duurder. Ik vond het echt een extreem lage boete eigenlijk?

En als je al niet ervan leert dat Helgstrand blijkbaar geen fijne methode erop na houdt, dan gaat die boete idd niks veranderen. Misschien pas met pasr nullen erbij en fikse schorsing. Maar dat Helgstrand überhaupt nog mensen heeft die bij hem trainen zegt genoeg over die mensen ook.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:39

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:35

Haar man werkt toch samen met Helgstrand? Dus dat zal dan ook de reden zijn voor de samenwerking qua trainen. En sommige mensen bevalt deze methode blijkbaar wel.

@lies, helemaal mee eens. Ik snap niet waarom andere ruiters en amazones hier niets over zeggen. Het wordt tijd dat die ook eens op staan en hun deuren openen als het ware.
Maar toch denk ik gewoon nog steeds dat dit, en dan vooral en nieuwste voorval, gewoon structureel gebeurd. Er zijn nog zo veel mensen die handelen uit emotie ipv kennis. En als emotie de overhand neemt dan komt het geweld om de hoek kijken. Paarden zijn nou eenmaal niet kwalijknemend en hebben een grote will to please dus dit gedrag kan zeer makkelijk op consequente basis bij een paard toegepast worden en dat het paard er nog steeds uit zien als een happy atlethe.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:37

Kan zo twee Nederlandse dressuurruiters aanwijzen waarbij dezelfde soort video's te maken zijn. Het ligt inderdaad aan de manier van trainen. Verschrikkelijk..totaal geen respect voor het paard.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:48

hoe zo is dat verkeert!! als je niet beter weet, je hebt het zo geleerd bij/op een gerenomeerde stal, die internationaal succesvol is ook als ruiter

hopenliojk gaat er bij deze amazone een lampje branden,

en bij Charlotte was het omdat ze geen medailles mocht winnen dus dat was bij deze dame waarschijnlijk ook niet aan de orde
Laatst bijgewerkt door mce op 09-08-24 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:07

Niet beter weten is niet meer van deze tijd. Dat is een beetje hetzelfde als je kind afslaan in de supermarkt en dan zeggen ‘ach zo ben ik ook opgevoed’. In deze tijd waarin je met zo veel gemak je kennis kunt verbreden door internet, boeken, toegang tot goede instructie is dat echt niet meer mogelijk om te zeggen.
Mensen kiezen gewoon graag de snelste weg en wat ik al zei, laten zich leiden door emotie. Paardrijden is een ontzettend moeilijke sport waarbij ontzettend veel zelf reflectie, beheersing en geduld van de ruiter/amazone verwacht wordt. En geduld is iets wat je moet leren als je bereid bent naar je paard te luisteren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:10

mce schreef:
hoe zo is dat verkeert!! als je niet beter weet, je hebt het zo geleerd bij/op een gerenomeerde stal, die internationaal succesvol is ook als ruiter

en bij Charlotte was het omdat ze geen medailles mocht winnen dus dat was bij deze dame waarschijnlijk ook niet aan de orde

Wat bedoel je precies met 'geen medailles mocht winnen'??

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:16

niet beter weten is in veel gevallen de basis van deze - in onze ogen - foute manier van rijden en opvoeden,
dat met een kind vergelijken is niet helemaal onjuist, ik heb er veel van geleerd ook en vooral eerst in positive zin, waarom een klap niet juist is b.v.

weet nu dat je meer bereikt met belonen, die klap is/was vaak ook een brevet van onvermogen

en toch, sommige tikken bleken heel waardevol te zijn, mogelijk wordt deze dame wakker en gaat ze beseffen dat er ook een andere manier is

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:37

Ze heeft haar trainer in een schandaal gezien met bijbehorende consequenties. Als ze daar al niks van geleerd heeft en alsnog daar blijft trainen én zo met een paard omgaat geloof ik niet dat zo'n extreem lage boete een verschil gaat maken.

Geen eens een schorsing is te bizar voor woorden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:46

Bachmann Andersen heeft het beter opgelost, weggaan en voor je zelf beginnen

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 15:31

Ik heb zelf warmbloeden en kan me gewoon niet voorstellen waaróm je dat zou doen?
Als ik dit zou doen op die van mij, dan zou ik in de lucht hangen en mijn paard minimaal 5 km verderop.
Hoe vergevingsgezind moet je paard zijn om dit van je te pikken? Of hoe bang?
Ik kan niet eens onder woorden brengen wat voor gevoelens er door me heen gaan bij het kijken van de video.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 15:47

@fika: niet dat dat iets goed maakt maar sommige dieren reageren gewoon niet zo erg op dingen. Niet op een zweep, niet op een trap van een ander paard. Daar komt geen angst of vergevingsgezind bij kijken. Die zijn gewoon 'anders geaard'.

Of het dan de juiste manier van samenwerking is, is een 2e.

Daarbij is het ook niet erg aannemelijk dat dat het type paard is waar je in de dressuursport mee aan de slag bent.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 15:51

Ik denk dat een groot deel van de sporters zijn mond houdt omdat ze er bang zijn zelfs eventueel beschuldigd te worden, ook al zij het een valse beschuldiging.

Je hebt bvb vaak een werknemer die uit onvrede weggaat of die de laan uit gestuurd wordt... en dan is het gemakkelijk om even "iets" te plaatsen.
Ook als is het vals, heb je via Socialmedia meteen een rel aan het lopen.

Dat zal een groep zijn

En de tweede groep zijn die, die ook niet zuiver zijn in hun trainingen en omgang.

Die 2 bij elkaar en geen een die echt statements afgeeft om zo de een verandering te starten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 16:00

Zelfs ruiters die prima rijden worden voor vanalles en wat beschuldigd op internet, dat maakt het zo lastig. Ik denk dat veel ruiters daardoor ook sneller een eeltlaag krijgen, zo van: daar gaat dat clubje mafklappers weer wat sowieso tegen de sport is en dubbele bitten etc. Maakt niet uit wat ze doen want ze worden toch wel voor mishandelaar uitgemaakt en het is nooit goed.

Dat motiveert ook niet bepaald..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 16:01

xmarliez schreef:
Niet beter weten is niet meer van deze tijd. Dat is een beetje hetzelfde als je kind afslaan in de supermarkt en dan zeggen ‘ach zo ben ik ook opgevoed’. In deze tijd waarin je met zo veel gemak je kennis kunt verbreden door internet, boeken, toegang tot goede instructie is dat echt niet meer mogelijk om te zeggen.
Mensen kiezen gewoon graag de snelste weg en wat ik al zei, laten zich leiden door emotie. Paardrijden is een ontzettend moeilijke sport waarbij ontzettend veel zelf reflectie, beheersing en geduld van de ruiter/amazone verwacht wordt. En geduld is iets wat je moet leren als je bereid bent naar je paard te luisteren.

Precies, ze weten echt wel beter.

Dit zijn de Quick Fixes, niet meer de tijd en het geduld nemen op een paard goed op te leiden en rustig sterker te maken. Maar alles forceren om zo snel het gewenste resultaat te krijgen en te scoren.