Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 15:56

Ja ga ik ook doen :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 16:16

denisesilver schreef:
MarjanB schreef:
En toch iedere fokker wil het nieuwe gp paard fokken en fokt niet persee die brave waarmee je achterstevoren het bos in gaat

(Ja je paard staat achterstevoren)

Die goede paarden zijn nou eenmaal wat scherper

Ik heb het idee dat fokkers toch meer en meer op het karakter gaan letten. Ik kan nu zo een lijst aan ggk hengsten uit mijn mouw schudden, waar dat 5-10 jaar geleden nog een hele klus was. Maar je hebt er altijd bij die ze heel heet willen, en daar zijn vast ook wel ruiters voor, die dat graag hebben.

Ja precies. Dat karakter is echt al weer een tijd juist wel heel belangrijk.
Ik vind werkwilligheid bijvoorbeeld extreem belangrijk, ze kunnen nog zo braaf zijn maar als je ze elke dag opnieuw moet overtuigen om mee te werken mag je ze houden van mij. En een goed gebouwd en correct bewegend paard is ook gewoon fijner dan 1 die door bouw al moeite heeft met correct lopen. Ook of misschien zelfs juist voor in het bos. :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 18:30

Scherp en wakker is niet erg ! Zolang ze maar mee willen werken .
Ze kunnen nog braaf zijn ooo al zijn ze wakker en scherper

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:44

Century schreef:
oji schreef:
Schatje om te zien Sinatra, duimen voor de keuring! Wanneer is de keuring?
Ook spannend Century. Laat jij ook nog keuren als bod geaccepteerd wordt?

Ik kijk wel enigzins naar afstamming, ook voor een rijpaard. Maar goed, ik heb mijn paarden helemaal groen gekocht, dus dan heb je verder nog zo weinig informatie dus dan wil je wel iets weten over de aanleg, het karakter en de gezondheid van de ouders.

Ja, gaat gekeurd worden komende week (als bod geaccepteerd wordt). Wel alleen klinisch, er zijn nog recent-genoege foto's waarop hij goed is.

Wat een spannende tijd is dit haha. Ik ben wel heel bij dat - als alles doorgaat - ik mijn paard heb gevonden waar ik gewoon echt een klik mee voel. Ik vond het zoekproces maar een lastige, emotionele gebeurtenis haha.

Bod geaccepteerd! Dus nu op naar een positieve keuring. Daar verwacht ik geen issues.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 22:17

Ik kom ook eens voorzichtig om de hoek kijken.

Ik heb er 1 in de stille verkoop staan, woensdag 2e bezichtiging van en als de verkoop door gaat dan ga ik weer op zoek. Ik zoek dan een jonge groene Spanjaard met tussen de 1.65 en 1.70 uiteindelijk. Liefst geen schimmel.

Heb er al wel wat op het oog waar ik graag zou willen gaan kijken.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 08:11

Succes audesta!

Nou hier dus ook op zoek naar. Zaterdag zal onze eerste bezichtiging gaan worden.

Tips wat te doen en wat vooral niet?

We gaan er een stuk voor rijden dus snel terugkomen wordt wat lastiger. Omdat wij graag wel eentje willen wat alleen naar buiten kan probeer je dan na het rijden (als dat bevalt) of je gelijk ook buiten mag uitstappen?

Wat ik dus wel al door heb
- altijd zelf nog laten keuren ondanks recente keuring bij hun.
- filmpjes maken zodat ik deze later ook kan doorsturen naar mensen die er zonder emotie naar kunnen kijken en mee kijken naar onregelmatigheden
- zelf poetsen, uit wei halen mits dit kan om de dagelijkse dingen ook te beleven

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 08:29

Bij mij is dat van de meeste bezichtigingen ook het doel, alleen naar buiten kunnen dus dat mag bij mij meteen. Maar ik ben daar met dit paard sowieso makkelijk in.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 08:32

Klinkt goed Joyce! Spannend.

Succes Audesta!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 08:42

Joyce, als m’n gevoel goed is idd eerst even in de bak en daarna buiten uitstappen. Maar merk door m’n angst dat ik vaak een tweede keer nodig heb..

Wij rijden vrijdag naar Luxemburg om bij freibergers te kijken. Ook daar moet ik dus alles even in 1 keer laten bezinken :+

Hera verhuist woensdag naar haar nieuwe eigenaar dus heb maar een pony van de buurman geregeld die samen met haar veulen hier op de wei komt, dan staat lewie niet zo alleen.

Vanavond bij een fjord kijken :D

Heb nu meerdere paarden en rassen geprobeerd en merk echt dat ik een nuchter dier moet hebben die niet kijkerig is. Verder kan ik wat ondeugende streken wel weer hebben. Dus nu nog 1 die aan alle boxen voldoet..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 08:47

Wat leuk al die bezichtigingen.

Hier niets gepland meer,ik zie eigenlijk niets wat me trekt helaas.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 08:55

Goh Marjan, ik dacht dat jij nooit zo angstig was en juist wel in voor opvoedkundige projectjes. Is dat door de val van Hera gekomen of was dat altijd al wel aanwezig?

Een vriendin van mij is ook bezig met de aanschaf van een Freiberger. Leuke nuchtere paarden. Denk gemiddeld (maar dat weet ik niet zeker) wel een stukje duurder als Fjorden.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:07

Ja spannend is het zeker. Moet mijn man ook in het proces mee nemen. Ik loop altijd wat stappen voor merk ik. Ben veel actiever in de zoektocht waar hij rustiger aan is.

Al is het in deze wel grappig dat ik zoiets heb van eerst zien en dan de rest bedenken (zoals het dier op die afstand thuis krijgen...) en mijn man ja dan moeten we maar een vrachtwagentje huren en dan rij jij maar de dag ervoor die kant op wil ook niet dat je moe achter het stuur zit :+ en ik zit echt nog van laten we eerst maar zien of er een klik is, mocht het niet zo zijn of we dan ook een andere mogen bekijken wat eventueel te koop staat.
En daarbij gok ik dat hun meer ervaring hebben in het vervoeren van ze op verdere afstand. Voor de beeldvorming, midden Limburg naar Groningen.

Gisteren kreeg hij ook te horen van iemand dat we idd het beste op zoek zouden kunnen naar een haflinger. Hij gaf aan dat ik ook naar tinkers aan het kijken was daar was diegene ook blij mee. Vooral het nuchtere zoeken we.

Marjan ik had ook in mijn hoofd dat je dapperder was, denk vooral idd het project van Hera en dat je dat zo goed hebt gedaan.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:10

Ik vind zeker niet alle tinkers nuchter. Of ze zijn mega suf en sloom of ze doen stront eigenwijs en kunnen ook vlug zijn. Iets wat nuchter is met looplust lijkt me altijd fijner en tinkers zijn vaak klein.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:11

Ik ga straks ook bellen voor een bezichtiging heb ik besloten.

Zit al een week naar een leuke 2 jarige te kijken die mij erg trekt en dan kan ik het maar beter weten.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:14

Zonnetje dat heb ik dus met de haflingers wat ik op de manege kreeg. Op zich leuke dieren maar er waren erbij die hadden de trucjes ontdekt waarop ik niet durfde te handelen.

Ik zit zelf niet vast qua ras. Toevallig gaan we dus zaterdag wel bij tinker kijken. Maar belangrijkste is de klik en dat we de dingen kunnen gaan doen wat we graag zouden willen. En of het dan een tinker of kwpn is dat maakt mij niet uit.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:32

Haflingers zijn ook niet per definitie braaf :+ ze hebben juist veel leiding nodig anders nemen ze een loopje met je.

Wat betreft mijn angst, heb jaren terug een ongeluk gehad, een jaar in de lappenmand gezeten. Daarna nog twee keer heel vervelend van paarden gevallen. Dat heeft me geen goed gedaan helaas. Bij Hera zit het niet zozeer in dat ik laatst gevallen ben maar meer in het stukje dat ik het gevoel heb dat als ze gaat, ze niet meer stopt. Ik vind een beetje eigenwijs helemaal niet erg, juist wel leuk. Maar ho moet gewoon echt ho zijn. En het stukje in paniek raken en blind er vandoor gaan, daar ben ik bang voor geworden. Dus een paard die zelf wat onzeker kan zijn is geen match meer met me. Als ik het even niet meer weet dan moet ie gewoon zeggen ik neem je mee of sta braaf stil.

Kaat had dat, die kon zo gek zijn als een deur. Maar als het er op aan kwam, ho was ho en altijd op mij gefocust, niet op alles wat er om ons heen gebeurde.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:40

Ik herken dat zo erg Marjan.
Een onzeker paard wat kan/ wil vluchten is zo anders dan een (soms) ondeugend en verder opleiden paard

Joyce het zijn maar 3 uur rijden. Als vervoer regelementen suur is rij ik wel als jullie droomland erbij zit.
Manlief is denk ik wel meer van, leuke foto, omschrijving leuk, ja die halen we even op en jij weet ook door met mij mee te gaan dan dat helaas meestal niet zo werkt.
Paarden kopen is tijdrovend en frustrerend en niet leuk

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:49

Nee haflingers zijn zeker niet standaard braaf.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 10:23

ah, herken het ook wel hoor. Mijn merrie kon echt doorgaan. Niet zozeer er vandoor door schrik, maar die ging echt de confrontatie wel aan en kende dan geen grenzen. Echt omhoog tot omslaan toe (meerdere keren gebeurd) gewoon omdat zij buiten links wou en ik rechts, of dat ik vond dat ze moest wachten op een ander paard dat minder haast had als zij. Of als op losrijterrein op wedstrijd ik net langs de uitgang reed en er dan een ander paard net uit de bak ging. Nooit omdat ze het werk niet aankon of iets dergelijks, altijd om dat soort stomme dingen. Ik ben die situaties echt wel een tijd gaan vermijden, ben iets van 5 jaar niet meer het bos ingeweest met haar en daarna nooit meer alleen. Maar hele consequente opvoeding heeft veel gedaan en uiteindelijk was zij een heel makkelijk paard, gewoon omdat ze nooit heeft kunnen winnen en dan is het een merrie...eenmaal voor je gewonnen, gaan ze voor je door het vuur. Merk nu met mijn jonge ruintje ook, dat ik die situaties die zoveel strijd en gevaarlijke situaties hebben opgeleverd bij mijn merrie, dat ik die nog wel stiekem een nog wel beetje uit de weg ga, terwijl daar eigenlijk niet een reden voor is om aan te nemen dat hij ook moeilijk gaat doen.

Maar inderdaad, vooral dat doorgaan en nergens meer naar luisteren is wat ik ook spannend kan vinden. Een keer een schrik, een brutale actie en/of een bok vind ik niet zo spannend.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:11

Ik begrijp het wel, onbezonnen een beetje relaxed rond hobbelen in het bos waarbij je echt 100% op je paard kan vertrouwen en echt kan relaxen is gewoon veel waard.
Bij mijn vorige kon dat, al vanaf hij ohz was. Die was ook echt bomproof, voor alles. Ook al ging de hele groep aan de kletter ik wist dat hij ten alle tijden naar mij zou luisteren.

Die ik nu heb is wat explosiever, hij bouwt bijna onvoelbaar spanning op en dan komt er ergens een ontploffing terwijl hij vlak daarvoor nog bomproof aan voelt en nergens op reageert. Hij is ook ècht vlug :')
Nu na ruim een jaar ken ik hem erg goed en weet ik ongeveer wanneer dat emmertje in zijn hoofd vol is. Maar met vuurwerk, knetterende uitlaten, ambulances en jagende honden heb je al die druppeltjes die in het emmertje komen niet altijd in de hand.
Hij is echt 0% kijkerig, loopt overal zo langs. En bij het meeste geluid ook bomproof. Maar heb je net 5 dingen achter elkaar. Dan moet het er ergens uit. Vaak niet op het moment zelf, maar vlak daarna.
Als hij hard aan het werk is krijgt hij niks mee, lijkt het. Maar zodra je daarna je teugels los gooit en gaat uitstappen en er gebeurt nog een klein dingetje komt alles wat er voor gebeurt is er uit. Voor andere mensen kan dat wat onvoorspelbaar overkomen, maar nu ik weet hoe hij in elkaar zit kan ik vaak achteraf precies bedenken wat de druppeltjes waren.

Ik weet nu wel hoe ik moet reageren in een ontploffing. Maar toch moet je dus altijd een heel klein beetje op blijven letten (en snel zijn nek kunnen pakken als we naar de sterren gaan en daar voorbij _O- )
Gelukkig ben ik nooit bang en weet ik dat er bij hem nooit iets van onwil bij zit en we daarna gewoon weer verder hobbelen alsof er niks gebeurd is.
Zodra hij na zoiets ook meteen weer normaal door gaat en meteen weer bij de les is beloon ik hem ook uitbundig :') Toen ik hem net had kon hij er best in blijven hangen, maar dat hebben we helemaal niet meer gelukkig.
Wellicht gaat het zelfs nog zo verbeteren dat ik ook voor die sporadische ontploffingen het emmertje leeg kan gooien :+ Daar zullen we altijd naar toe blijven trainen thuis en in het bos.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:11

Haflingers, tinkers en fjorden die ik ken heb ik meer gekkigheid uit zien halen dan de gemiddelde kwpn’er :D Maar dat kan ook wel weer leuk zijn!

Ik ben me door wat akkefietjes op stal en de verhalen hier toch steeds meer gaan realiseren dat ik toch wel enorm bof met die grote Gelderse van mij… gister gewoon een bosrit gemaakt terwijl op het evenemententerrein er een dance event aan de gang was. Handhaving vroeg nog of ie er geen last van had…nou nee, hij houdt wel van een feestje _O- Hij zal me nooit meesleuren, blijft netjes staan als ik dat vraag en is gewoon voorzichtig met me. En tuurlijk is dat ook opvoeding maar na vorige week te zijn meegesleurd en naar te zijn gevallen door andermans paard waardeer ik de mijne des te meer. Ik kan die hittepetits fysiek niet meer handelen merk ik

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:51

Ik vind mijn Fjord ook lastiger dan al mijn Dravers, terwijl de naam van de Fjorden toch beter is dan van de Dravers :D

En ik word oud... ook dat :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:41

Haha nadeel met die koudbloeden is dat ze niet zo fijngevoelig zijn. Menig kwpn die luistert na een ruk aan het touw en gemopper wel. Koudbloed moet je nog iets harder mopperen en wellicht een flats met het touw over de kop. :')

Ze nemen je het ook niet zo snel kwalijk.. maar goed dit is ook weer heel erg gegeneraliseerd _O-

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:46

Ik weet dat er over Friezen nog wel eens discussie is over wel/niet koudbloed.

Nou mijn 4 jarige Fries gedraagt zich qua lompigheid als een echte koudbloed.

Maar oh wee als ik haar vervolgens als een koudbloed behandel. De prinses op de erwt is er niks bij :D .
En eenmaal beledigd kan dat rustig 2 dagen duren :=

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:48

Ja, friezen mogen qua speviale wedstrijden kveral aan meedoen. Barok, koudbloed en friezencompetitie