Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:22

DDDara schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Helaas nog niet over hier..... iedere dag erger....

Ik ben nu ook begonnen met anti schimmelcreme voor mensen op advies van iemand van bokt, hopelijk werkt het snel want hij vindt me echt niet meer leuk :') -O-

Weet je zeker dat het schimmel is... lijkt ook veel op ring schurft zo op foto.. :(:)

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 18:59

Ik wou ook net zeggen, ik heb wel eens schimmel gezien, maar dat zag er nog nooit zo uit. Ik zat ook eerder aan ringworm of ringschurft te denken

__Suzanne__

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:01

Ringworm/ringschurft is een schimmel :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:57

Ik vermoed ook ringworm. Vitamine C tabletje prut stampen in echt een mini beetje water. Dat papje op de plekken smeren. 5 dagen lang 1x per dag en dan moet het weg trekken. Oma's weetje zeg maar. Vroeger in asiel ontzettend veel kittens mee geholpen en gered omdat het gif hiertegen vaak dodelijk is voor die mini's. Let wel op de plekken kunnen roze worden maar dat trekt uiteindelijk weer uit de vacht.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:01

Toevallig hadden wij een paard op stal waarbij het er zo uitzag. En dat was mijt.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:56

__Suzanne__ schreef:
Ringworm/ringschurft is een schimmel :)

8)7 dacht altijd mijt :?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:08

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:13

Klopt, het is ringworm (een schimmel) en duidelijk nog niet zo makkelijk weg te krijgen.
Ik heb hem nu 3 keer gewassen met tussenpozen van 3 a 4 dagen (zoals het moet volgens de DA) Als er nieuwe plekjes ontstaan was ik die plaatselijk om direct van de schimmelsporen af te zijn.

Maar reus was af en toe natuurlijk al niet de makkelijkste met om doen van halster / hoofdstel en gedoe aan zijn lijf, na zijn dierenarts avontuur van toen hij een jaarling was. Maar nu krijgt hij echt een hekel aan me. Ik ben natuurlijk iedere keer de genen die aan al zijn zere plekken moet gaan zitten, vroeger 3 maanden lang zijn castratie wond open trekken nu het schuren van zijn al pijnlijke plekken om de schimmel sporen er af te krijgen. Hij wordt gewoon serieus bang voor me. Hij gaat al mesten als die me ziet aan komen en doet echt ze best me niet in de buurt van zijn hoofd te laten komen. Dan moet ik hem gaan vangen........ het is allemaal niet heel bevorderlijk voor onze band....
Daar baal ik wel echt van..... hoe leg je zo een beest uit dat ik altijd me best doe om hem te helpen en ik hem niet expres pijn doe maar dat het voor zijn eigen gezondheid is.......

Ik baal hier zo van!!!

Het wassen moet ik nu als het mee zit nog maar 1 keer doen, en probeer de plekken zo goed mogelijk in te smeren met schimmelcreme. De tip van de vitamine C tabletten kan ik zeker ook gaan proberen.
Maar ik ben wel bang dat zijn vertrouwen in mij straks voor goed verpest is.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 23:28

Oh dat wist ik niet, weer wat geleerd!

Wel vervelend zeg Dddara. Je doet het vast al, maar misschien helpt het als je niet altijd wat van hem moet om het zo te zeggen? Dus niet alleen maar hem pakken om de plekken te doen, maar ook gewoon pakken om te poetsen of iets anders wat hij leuk vindt? Wel een vervelend probleem zeg..

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 00:02

DDDara schreef:
Klopt, het is ringworm (een schimmel) en duidelijk nog niet zo makkelijk weg te krijgen.
Ik heb hem nu 3 keer gewassen met tussenpozen van 3 a 4 dagen (zoals het moet volgens de DA) Als er nieuwe plekjes ontstaan was ik die plaatselijk om direct van de schimmelsporen af te zijn.

Maar reus was af en toe natuurlijk al niet de makkelijkste met om doen van halster / hoofdstel en gedoe aan zijn lijf, na zijn dierenarts avontuur van toen hij een jaarling was. Maar nu krijgt hij echt een hekel aan me. Ik ben natuurlijk iedere keer de genen die aan al zijn zere plekken moet gaan zitten, vroeger 3 maanden lang zijn castratie wond open trekken nu het schuren van zijn al pijnlijke plekken om de schimmel sporen er af te krijgen. Hij wordt gewoon serieus bang voor me. Hij gaat al mesten als die me ziet aan komen en doet echt ze best me niet in de buurt van zijn hoofd te laten komen. Dan moet ik hem gaan vangen........ het is allemaal niet heel bevorderlijk voor onze band....
Daar baal ik wel echt van..... hoe leg je zo een beest uit dat ik altijd me best doe om hem te helpen en ik hem niet expres pijn doe maar dat het voor zijn eigen gezondheid is.......

Ik baal hier zo van!!!

Het wassen moet ik nu als het mee zit nog maar 1 keer doen, en probeer de plekken zo goed mogelijk in te smeren met schimmelcreme. De tip van de vitamine C tabletten kan ik zeker ook gaan proberen.
Maar ik ben wel bang dat zijn vertrouwen in mij straks voor goed verpest is.

Oef, ja dat kan ik me voorstellen, wat een ellende joh.
Hopelijk is het snel over

HetIsFriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 12:12

Rose_Sonny schreef:
Oh dat wist ik niet, weer wat geleerd!

Wel vervelend zeg Dddara. Je doet het vast al, maar misschien helpt het als je niet altijd wat van hem moet om het zo te zeggen? Dus niet alleen maar hem pakken om de plekken te doen, maar ook gewoon pakken om te poetsen of iets anders wat hij leuk vindt? Wel een vervelend probleem zeg..

Vind dit een hele goede opmerking. Je paard gaat je uiteindelijk associëren met de dingen die je met hem doet. Misschien is het een optie inderdaad om gewoon passief rond te hangen, boekje lezen bij de weide, aan de hand te wandelen met hem oid? Zodat hij weer wat meer ontspannen wordt in jouw bijzijn. Lekker hooi knabbelen terwijl jij ook je ding doet.

Wat betreft mijn Brego, die technisch gezien zadelmak was eind 2023 heb ik ook updates. Begin 2024 hebben we echt even een uitdaging gehad met rijden. Hij is duidelijk geen fan van de kou (dat merken we nu ook weer) en kan dan wat onstuimig zijn. Maar waar ik destijds zelfs even schrik heb gehad om op te stappen is dat nu wel volledig weg. De binnenbak is erg klein voor hem en dressuurtalent bezit hij weinig, dus de basis zit er nu in en verder focussen we ons op de dingen die we echt leuk vinden, springen en bosritjes. Gisteren hebben we zelfs voor het eerst 1,5uur over de zandheuvels geraced met een stalgenootje en haar pony. Echt genieten! 5-jarige Brego was zelfs de rustige van de twee hahah.

We hebben wel even een pauze gehad in de zomer toen Brego erg ziek was, zijn medische toestand had hem erg verzwakt en vermagerd, maar hij is er inmiddels een heel stuk bovenop. Als ik video's kon uploaden dan had ik een leuke POV van een galopje in het bos.

Niet te geloven hoe ver je kan komen in een jaar met zo'n jong paard. Band op kan bouwen, een medische tegenslag kunt overwinnen en dan gewoon weer wegrijden alsof je het al jaren doet. Ja we hebben weleens een moeilijke dag met meer "uitdaging" maar het zijn net als wij geen robots, en dan pakken we de keer erop gewoon de draad op.

Ik ben aan het denken om endurance met Brego te doen. Ik heb helaas geen vervoer of groom oid. In maart is er in het Leenderbos een instapklasse endurance en ik zou hier graag naartoe willen werken maar dat hangt natuurlijk ook weer af of het weer ons dit buiten toelaat, en of we vervoer/groom kunnen regelen natuurlijk. Ik heb geen E-rijbewijs en er is geen paardenbusje beschikbaar, enkel trailer op stal.

Hieronder een foto van hoe Brego er momenteel uitziet. Ben echt in love met mijn knol hihih :o
Afbeelding

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 23:51

Ik ga me nog snel eventjes aanmelden op de valreep. Ik denk dat ik zo'n 8 jaar geleden al eens in een topic gemeld had dat onze Istar ibn Fantomas, roepnaam Starky, zadelmak ging gemaakt worden, maar de trainster die ik toen gekozen had, kreeg toen leukemie, dus dat ging in de ijskast. Ik had niet zoveel interesse in rijden, en had mijn merrie waar ik af en toe wat mee rondhobbelde.

Zij is in maart ingeslapen van koliek (en stond al op pensioen door peesblessure) en ik merkte dat ik begon rond te kijken voor een rijpaardje, maar ik twijfelde, omdat ze hier bij mij toch meestal maar in de wei lopen mooi te wezen (of vuil te wezen, afhankelijk van het weer :o ). Maar ik merkte dat Starky sinds de dood van Belle plots "volwassen" en chill geworden was, en heb mijn nieuwe lesgeefster gevraagd om te helpen met zadelmak maken. Is voor haar ook wel een primeur: Starky is al 14 geworden dit jaar, dus eentje van die leeftijd heeft ze nog niet opgeleid. Het is een Arabiertje, zijn moeder is 28 geworden en heb ik 25 jaar gehad, zijn vader is nu 27 en heb ik al 26 jaar, en aangezien ik 50 ben, kan hij misschien lang genoeg mee tot we allebei te oud zijn voor het rijden.

Ik moet zeggen: ik ben aangenaam verrast: de eerste keer met longeersingel en daarna met zadel bokte en flipte hij wel eventjes. Maar ik had hem vandaag voor de 3de keer het zadel opgelegd en gelongeerd, was intussen een dikke twee weken geleden, en hij liep alsof hij nooit iets anders gedaan had. Hij lijkt alles goed te onthouden, ook als er wat tijd tussen zit, en dat is wat ik nodig heb: ik ben geen type die wekelijks of meermaals per week zal rijden, nooit geweest, dus heb echt wel eentje nodig die ook na maanden nog opstappen en wegwezen is (gelukkig heb ik altijd zo'n paarden gehad, of misschien zijn de meeste paarden zo maar durven de meesten het niet aan ze zo lang niet te rijden, of hebben ze meer tijd/zin om te rijden dan ik)

Trainster raadt wel aan om 2x per week te oefenen, maar doordat ik ziekjes was en het weer niet ideaal, was het er niet meer van gekomen.

Ik had na het longeren het zadel in de piste afgenomen en hem losgelaten. Ik wandelde naar de stal om zijn spullen op te bergen, en hij kwam als een hondje achter me aan gestapt. Zelfs toen ik de piste uitmestte en de wei al openstond, bleef hij in de buurt, zijn vriendje kwam zelfs uit de wei om te zien waar ie bleef. Dus zo traumatiserend vindt hij het duidelijk niet. En als ik een beloninkje geef (probeer ik te beperken) krijg ik altijd een lief hinnikje als bedanking.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:39

Iemand moet mij even knijpen, ik MOET dit wel dromen.

Vandaag Replay meegenomen naar een TREC oefendag. Hadden we beide nog nooit gedaan. Mijn plan was om het allemaal aan de hand te doen, en als het goed ging dacht ik, dan ga ik er nog even op.

Nou hij was niet alleen goed, hij was fantastisch! Hij deed ALLES <3.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niemand geloofde dat we voor het eerst daar waren, voor het eerst over de snelweg voor de trailer, voor het eerst deze hindernissen en dat het pas de 14e keer was dat ik erop zat. Ik ben zo verliefd op mijn eigen paard <3.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:42

Zo en dan na die ego post;

Welkom hwm! Wat fijn dat je na zo veel jaar toch nog ermee kunt rijden ook. Klinkt alsof het een lief paard is.

----
Oeh Brego ziet er ook knap uit zeg! Endurance is erg leuk om te doen! Hoop dat hij nu niet meer ziek wordt, dat is altijd erg vervelend..

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:44

Das idd erg gaaf dat hij het dan zo goed doet

HetIsFriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:25

Rose_Sonny dat is genieten zeg! Poah wat leuk :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 19:35

Rose_Sonny schreef:
Iemand moet mij even knijpen, ik MOET dit wel dromen.

Vandaag Replay meegenomen naar een TREC oefendag. Hadden we beide nog nooit gedaan. Mijn plan was om het allemaal aan de hand te doen, en als het goed ging dacht ik, dan ga ik er nog even op.

Nou hij was niet alleen goed, hij was fantastisch! Hij deed ALLES <3.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Niemand geloofde dat we voor het eerst daar waren, voor het eerst over de snelweg voor de trailer, voor het eerst deze hindernissen en dat het pas de 14e keer was dat ik erop zat. Ik ben zo verliefd op mijn eigen paard <3.

Wow, cool! Ik zag dit weekend een TREC reportage op PlattelandsTV hier in België, en het ziet er wel leuk uit (al zal ik het nooit doen met de mijne, trailerladen is een aantal jaren geleden misgelopen en sindsdien blijft hij lekker thuis. En ik ben een echte stresskip om paarden te vervoeren). Misschien organiseer ik ooit een clinic/workshop hier bij mij, de TREC kampioene die in de reportage verscheen, is hier vele jaren geleden nog geweest voor enkele Parelli lesjes. Kegeltjes kent de mijne al: toen ik vroeger kegeltjes zette om tussen te slalommen met mijn merrie, bleven ze nooit ter plaatse, die (toen nog) kleine ondeugd verplaatste ze altijd :D .

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 16:17

Rose Sonny Wat gaaf zeg dat het zo lekker gaat.
Stiekem ben ik wel jaloers hoor.
Leuk om te zien dat hij zo op ze gemak lijkt.

Reus en ik (of eigenlijk vooral ik) zijn aan het werk aan onze (of eigenlijk zijn) vertrouwens problemen. Het wassen met imavarol werd steeds moeilijker. Uiteindelijk had hij een manier gevonden om mij kwijt te raken als ik hem aan het halster had (ZO SLIM) hij draait zijn lichaam helemaal naar me toe om vervolgens zijn hoofd van me af te draaien en dan is er echt geen houden meer aan dus keer op keer wist hij zich los te wurmen..... Ik had hem 24/7 met halster omstaan waardoor ik nog een mogelijkheid had hem te pakken. Maar als ik hem eenmaal had wist hij zich dus steeds los te krijgen. Uiteindelijk ontstond er eer mega schimmelplek achter de oren precies onder het halster, wat na het wassen dus een open plek/wond is. Dus heb ik besloten het halster af te doen.
Door het keer op keer wassen is zijn natuurlijke huidvet laag verdwenen waardoor hij het ijskoud had en verkouden werd.
Vervolgens heb ik een oude regendeken uit de kast gehaald die waterdicht laten wassen en daarna nog waterdicht ingespoten. Zodat ik een oude deken had die ik na de schimmelinfectie weg kon gooien. Helaas bleek de deken toch niet echt waterdicht te zijn waardoor hij met een zeiknatte deken op liep. Die moest ik er dus weer af zien te krijgen zonder halster bij een paard dat het liefst zo vermogenlijk uit mijn buurt wou blijven.
Dus weer een uitdaging erbij. Uiteindelijk met heel veel brok en wortel is het geluk en heb ik hem opstal gezet, daar droog gewreven en onder een zweetdeken gezet tot hij eindelijk droog was. Vervolgens heeft hij een mooie fleecegevoerde regendeken gekregen zodat hij lekker warm blijft met dit k#tweer. De wortels en brokken zijn voor nu onze redding iedere dag smeer ik al zijn plekken in met anti schimmelcreme en de 2 plekken die nog wat schilfers (ik denk dus ook schimmelsporen) bevatten die was ik om de dag met imavarol, dit lukt los zolang ik hem wortels of brokjes uit de hand blijf voeren.
Langzaam maar zeker komt het einde nu inzicht.

Maar wat had ik me de kerstvakantie anders voorgesteld. Want ik kan zo natuurlijk echt niets met hem doen......

Maar na 2 weken echt genegeerd te zijn hinnikt hij weer naar me. Dat maakt mijn kerst toch net iets fijner <3

Fijne dagen allemaal!!!!

HetIsFriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 15:52

DDDara schreef:
Rose Sonny Wat gaaf zeg dat het zo lekker gaat.
Stiekem ben ik wel jaloers hoor.
Leuk om te zien dat hij zo op ze gemak lijkt.

Reus en ik (of eigenlijk vooral ik) zijn aan het werk aan onze (of eigenlijk zijn) vertrouwens problemen. Het wassen met imavarol werd steeds moeilijker. Uiteindelijk had hij een manier gevonden om mij kwijt te raken als ik hem aan het halster had (ZO SLIM) hij draait zijn lichaam helemaal naar me toe om vervolgens zijn hoofd van me af te draaien en dan is er echt geen houden meer aan dus keer op keer wist hij zich los te wurmen..... Ik had hem 24/7 met halster omstaan waardoor ik nog een mogelijkheid had hem te pakken. Maar als ik hem eenmaal had wist hij zich dus steeds los te krijgen. Uiteindelijk ontstond er eer mega schimmelplek achter de oren precies onder het halster, wat na het wassen dus een open plek/wond is. Dus heb ik besloten het halster af te doen.
Door het keer op keer wassen is zijn natuurlijke huidvet laag verdwenen waardoor hij het ijskoud had en verkouden werd.
Vervolgens heb ik een oude regendeken uit de kast gehaald die waterdicht laten wassen en daarna nog waterdicht ingespoten. Zodat ik een oude deken had die ik na de schimmelinfectie weg kon gooien. Helaas bleek de deken toch niet echt waterdicht te zijn waardoor hij met een zeiknatte deken op liep. Die moest ik er dus weer af zien te krijgen zonder halster bij een paard dat het liefst zo vermogenlijk uit mijn buurt wou blijven.
Dus weer een uitdaging erbij. Uiteindelijk met heel veel brok en wortel is het geluk en heb ik hem opstal gezet, daar droog gewreven en onder een zweetdeken gezet tot hij eindelijk droog was. Vervolgens heeft hij een mooie fleecegevoerde regendeken gekregen zodat hij lekker warm blijft met dit k#tweer. De wortels en brokken zijn voor nu onze redding iedere dag smeer ik al zijn plekken in met anti schimmelcreme en de 2 plekken die nog wat schilfers (ik denk dus ook schimmelsporen) bevatten die was ik om de dag met imavarol, dit lukt los zolang ik hem wortels of brokjes uit de hand blijf voeren.
Langzaam maar zeker komt het einde nu inzicht.

Maar wat had ik me de kerstvakantie anders voorgesteld. Want ik kan zo natuurlijk echt niets met hem doen......

Maar na 2 weken echt genegeerd te zijn hinnikt hij weer naar me. Dat maakt mijn kerst toch net iets fijner <3

Fijne dagen allemaal!!!!

Dit klinkt heel herkenbaar voor mij met mijn vorige paard. Hij was snel nerveus en had weinig vertrouwen, en op den duur had hij een ontstoken kies met een wond naar buiten die we elke dag moesten behandelen (uitspuiten) en hij wilde het na een paar dagen echt niet meer. Ik was al veel bezig met grondwerk want hij liet zich ook niet goed vangen. Waar ik heel veel aan heb gehad zijn de trainingen/tip van Warwick Schiller. Met name matching steps en de aandacht omleiden. Uiteindelijk heeft dat heel goed geholpen en kwam mijn paard naar mij toe en liet zich beter behandelen door de veearts en ook het bekappen door de hoefsmid werd een eitje. Ging eigenlijk vrij vlug, met een week of 3 waren we een stuk verder, al zou je dat de eerste twee weken niet gezegd hebben. Juist in die stressmomenten zoals jij nu hebt met Reus kan het heel effectief zijn om zijn wantrouwen te winnen, een paard dat van de muur stuitert is namelijk veel duidelijker in zijn communicatie dan eentje die alles opkropt en dan bevriest, als die ontploffen heb je helemaal de poppen aan het dansen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 15:58

HetIsFriet,
Wat fijn om te horen dat jij het heb kunnen oplossen met je vorige paard. Onder welke zoekterm moet ik zoeken bij Warwick Schiller?

Ik zit op het moment wel echt in een paarden dipje....
Ik had me er zo op verheugd om eindelijk weer te kunnen rijden ik rij nu al bijna 10 jaar maar heel minimaal. Ik heb een fokmerrie die door een blessure niet meer gereden wordt en een jaarling en Reus. Mijn merrie krijgt april weer een veulen. Reus heb ik zelf gefokt en al die tijd gewacht tot het punt dat ik er op kan. Maar buiten het feit dat ik het rijden leuk wil vinden vind ik het minstens net zo belangrijk dat hij het leuk vindt.
Als ik hem moet gaan vangen met moeite een halster om krijg omdat hij mij niet meer leuk vindt is voor mij de lol er ook wel af.
Dus de gedachte om hem naar een nieuw baasje te doen in wie hij wel gewoon vertrouwen heeft spookt steeds vaker door mijn hoofd.
Maar ik zou het zo jammer vinden want kwa karakter is hij precies wat ik wil heel relaxt, vrijweinig tot geen schrikreactie op de dingen om hem heen. Als hij al reageerd is dat kort en kijkt hij daarna of het oke is en gaat hij niet rennen of uit zijn dak. Wat dat betreft is het alles geworden wat ik hoopte te fokken, dat was echt mijn belangrijkste fokdoel.

HetIsFriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 16:09

Bij Warwick Schiller kun je vooral zoeken op connection, trust, anxiety, anxious, stress etc. Dan krijg je video's zoals matching steps. Hij heeft een heel uitgebreide uitleg/bibliotheek op zijn website maar die is niet gratis.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:58

Zo.. 2024 is bijna voorbij. Wat een toffe stappen zijn hier door iedereen gemaakt. Zo leuk om iedereen te hebben kunnen volgen in hun beleer-avontuur (en meer haha)

Ik ben super blij met hoe het beleren van Rover gegaan is. Natuurlijk zijn we nog niet klaar. Maar ik kan wel zeggen dat ik mega tevreden ben over hoe het tot nu toe gaat. Wat blijk ik toch een mega lief, gaaf, welwillend, vrolijk en braaf paard gekocht te hebben 2 jaar (en 2 dagen) geleden.

Dit zijn oude foto's van de zomer. Moet nog even wat recentere hier uploaden :)
Afbeelding
Afbeelding

Heel veel geluk met al jullie geweldige paardjes komend jaar

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 09:55

Gisteren voor het eerst op mijn paardje gezeten! Wat een speciaal gevoel zeg.
Hij wordt aan huis professioneel beleerd, gisteren heb ik hem uitgestapt.
Wauw!!!!

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:02

@chicken01 Wat super leuk!!!!
Gaaf zeg.
Rover is ook aan huis professioneel beleerd. En ik kan me idd dat eerste moment uitstappen nog zo goed herinneren. Heeel tof.
Geniet ervan

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 08:58

Hier gaat alles langzaam maar zeker de goede kant op.
De laatste schimmel plek begint wat haartjes te krijgen en de ergste verkoudheid is eindelijk weg.
Op het hoogte punt droog het groene snot er gewoon uit als hij zijn hoofd omlaag deed, gewoon echt uit 2 neusgaten dat het helemaal over ze mond liep dat hij met zijn hoofd moest schudden en briezen om er vanaf te komen.

Afgelopen week ben ik gaan oefenen met het in doen van het hoofdstel wat best een onmogelijke taak werd, en gek genoeg was dit ineen eens heel makkelijk waar hij normaal zijn kop in de lucht deed en vol achteruit ging laat hij nu heel relaxt zijn koppie zakken en heb ik iedere keer andere hoofdstellen in en om gedaan.
Het bit ik heb ik met dit weer nog niet gedaan dat is toch niet de fijnste periode van het jaar om daar nu mee te beginnen zo een ijskoud ding in je mond maar bij het in doen van het hoofdstel doe ik wel gewoon zijn mond open alleen laat ik het bit achter zijn kin glijden. Dit was eerst echt onmogelijk.

Nu dit zo makkelijk ging ging ik toch kijken of er iets verandert was waardoor het zo makkelijk kan gaan.
Reus had van af de zomer een dikke bult bij zijn lymfknopen onder de kaak (zo als bij droes) alleen deze bult ging niet weg maar hij leek er ook geen last van te hebben. De osteopaat had deze bult ook waargenomen en aan gegeven dat zijn tongbeen hierdoor ook vast leek te zitten. Maar hij was er nooit ziek bij geweest. Maar na deze vreselijke verkoudheid is de bult compleet verdwenen en voor nu lijken alle problemen waar we tegen aan liepen dit ook.
Is er iemand van jullie die ervaring heeft met zo een bult onder de kaak of wat het zou kunnen zijn geweest?