Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:31

Verraders slapen nooit, dus als dat een gok is die je wilt nemen. Naast natuurlijk het belangrijkste onderdeel, een geweer en gericht kunnen schieten. Ik geloof best dat het eens voor kan komen, maar vaak hebben mensen een grote mond totdat het er op aankomt.

En als antwoord op je vraag een volmondig JA. Dat hangt natuurlijk volledig af of je de last kan dragen. Maar ja, ik zal alles binnen mijn macht doen om mijn dieren te beschermen. Alhoewel wij hier thuis ook de keerzijde van de medaille kennen. De oude pony van mijn jongste hebben wij in laten slapen zodat zij niet ten prooi zou vallen aan de wolf. Dat is een hoge prijs die wij betaald hebben.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:34

Kaja schreef:
Verraders slapen nooit, dus als dat een gok is die je wilt nemen. Naast natuurlijk het belangrijkste onderdeel, een geweer en gericht kunnen schieten. Ik geloof best dat het eens voor kan komen, maar vaak hebben mensen een grote mond totdat het er op aankomt.

En als antwoord op je vraag een volmondig JA. Dat hangt natuurlijk volledig af of je de last kan dragen. Maar ja, ik zal alles binnen mijn macht doen om mijn dieren te beschermen. Alhoewel wij hier thuis ook de keerzijde van de medaille kennen. De oude pony van mijn jongste hebben wij in laten slapen zodat zij niet ten prooi zou vallen aan de wolf. Dat is een hoge prijs die wij betaald hebben.

Hier de paarden minder buiten en vooral in de zomer is dat wel oliebol. Maar het kan niet meer. Maar ik wil geen aangevreten dieren aantreffen.

Knappe keus die je gemaakt hebt, lijkt me heftig.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:40

Wintu schreef:
Kaja schreef:
Het kan niet zo zijn dat we in dit topic alleen maar de oneerlijkheden mogen bespreken. Om vervolgens het idee van schieten, schoffelen, zwijgen te verheerlijken. Zoals al eerder aangegeven vind ik dat een beetje een zielig idee. Want in alle eerlijkheid, wie heeft een (jacht) geweer op de pak en kan ook nog eens gericht schieten? Naast het dappere idee vraag ik mij ook af wie er dan zo stoer is om een gevangenisstraf te accepteren?

Tevens is elk idee wat aangedragen word stom, niet waar en ongelofelijk achterhaald. Maar zelf zetten jullie in op de overheid?? Die komt pas in beweging als de Europese Unie daar reden voor heeft. En zolang de richtlijnen en regels niet uitgevoerd worden, gaat onze overheid niets doen. Tot die tijd krijgt het jullie goedkeuring om maar helemaal niets passends en binnen regelgeving te doen en dus vooral de onschuldige dieren aan hun lot over te laten omdat het toch geen nut heeft?! Dus jullie denken wel aan de wilde dieren die problemen met een wolfwerende omheining kunnen ondervinden maar de schapen van een persoon die geen heil ziet in een wolfwerende omheining hebben gewoon pech?

Ja, daar verbaas ik me ook over, meer te doen om het wild dan de dieren binnen de omheining.

Dan begrijpen jullie dat toch echt verkeerd. Niemand hier laat zijn dieren bewust prooi worden. Maar als je alle maatregelen hebt genomen die binnen je vermogen en de wetgeving liggen, wat kun je dan nog doen? Die wolfwerende omheiningen verheerlijken terwijl in de landen om ons heen allang is bewezen dat ze niet werken? Nee, ik zie ook liever niet dat ze afgeschoten worden en ik heb ook geen oplossing. Ik vind het nogal wat om iedereen die anders denkt dan jullie te beschuldigen dat wij onze dieren niet beschermen. Uiteindelijk zal de enige oplossing zijn om geen (huis)dieren meer te fokken zodat alles uutsterft. Want dat is wat er volgens jullie uiteindelijk moet gebeuren lijkt wel. De wolf laten winnen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:46

Wintu schreef:
Kaja schreef:

Hier de paarden minder buiten en vooral in de zomer is dat wel oliebol. Maar het kan niet meer. Maar ik wil geen aangevreten dieren aantreffen.

Maar als je ze achter een wolfwerende omheining hebt staan zou dat buiten staan toch geen probleem moeten zijn volgens jou?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:50

Dreamboy schreef:
Dan begrijpen jullie dat toch echt verkeerd. Niemand hier laat zijn dieren bewust prooi worden. Maar als je alle maatregelen hebt genomen die binnen je vermogen en de wetgeving liggen, wat kun je dan nog doen? Die wolfwerende omheiningen verheerlijken terwijl in de landen om ons heen allang is bewezen dat ze niet werken? Nee, ik zie ook liever niet dat ze afgeschoten worden en ik heb ook geen oplossing. Ik vind het nogal wat om iedereen die anders denkt dan jullie te beschuldigen dat wij onze dieren niet beschermen. Uiteindelijk zal de enige oplossing zijn om geen (huis)dieren meer te fokken zodat alles uutsterft. Want dat is wat er volgens jullie uiteindelijk moet gebeuren lijkt wel. De wolf laten winnen.

Ik zie juist heel veel waar helemaal niets is gebeurd, waar geen moeite voor is gedaan, niks nada nop.

Ik heb het verder tegen niemand hier persoonlijk, waarom zeg je dat? Ik houdt het vrij algemeen en spreek enkel over mijn omgeving en wat ik hier zie?

De rest neem je aan, maar is niet iets wat ik heb gezegd.
Maar leg me eens uit hoe ik de wolf laat winnen en jullie niet dan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:53

Dreamboy schreef:
Wintu schreef:

Maar als je ze achter een wolfwerende omheining hebt staan zou dat buiten staan toch geen probleem moeten zijn volgens jou?

WolfWEREND. Niemand zegt wolfproof, dus een 100 procent garantie heb je niet.
Je hoopt de wolf te ontmoedigen.

Dreamboy

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:57

Wintu, Kaja heeft het over "jullie". Lijkt mij dat ze daarmee de anders denkenden in deze discussie bedoelt. En jij bent het met haar eens toch? En blijkbaar woon jij in een gedeelte waar weinig aan de veiligheid gedaan wordt. Ik zie hier heel andere dingen en dan hebben we hier nog niet eens een echt wolvenprobleem.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:05

Dreamboy schreef:

Het loont echt om beter te lezen en minder kwetsend te zijn zodat er een goed dialoog ontstaat waar ideeën kunnen ontstaan en ageren een gemeengoed kan worden.

Er staat namelijk nergens dat degene die een wolfwerende omheining stimuleert, zegt dat de oplossing zaligmakend is. Er staat wel dat, gezien het feit dat de overheid pleit voor een wolfwerende omheining, er pas een vuist jegens de overheid gemaakt kan worden als blijkt dat deze omheining een fluitje van een cent is voor de wolf. Ook is er al vaker dan eens aangeven dat we het de wolf zo moeilijk mogelijk moeten maken door middel van een wolfwerende omheining. En zolang er mensen zijn die naar het buitenland blijven kijken, zonder oplossing voor hun eigen vee, schiet in mijn ogen tekort. Overigens nog een leuk weetje. Ik ben in dit topic meerdere malen gewezen dat vergelijkingen met het buitenland geen stand houd ivm geen juiste vergelijkingen. Beetje meten met twee maten dus.
Laatst bijgewerkt door Kaja op 08-12-23 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:06

Ik heb overigens mijn omheining ook aangepast zoals ik al eerder schreef. Alleen niet met de o zo heilige omheining. Simpelweg omdat ik geen duizenden euro's op de plank heb liggen en niet in aanmerking kom voor subsidie. Maar wel zo'n 1.50m hoog met meerdere linten en ijzerdraad waar flink stroom op staat. Mocht ik de pech hebben dat de wolf toeslaat dan krijg ik dus de schuld omdat mijn omheining niet voldoet aan de eisen. Dat is toch krom?
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 08-12-23 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:07

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:10

Dreamboy schreef:
Wintu, Kaja heeft het over "jullie". Lijkt mij dat ze daarmee de anders denkenden in deze discussie bedoelt. En jij bent het met haar eens toch? En blijkbaar woon jij in een gedeelte waar weinig aan de veiligheid gedaan wordt. Ik zie hier heel andere dingen en dan hebben we hier nog niet eens een echt wolvenprobleem.

Ik woon midden in het wolvengebied, aanvallen rondom de stal. De wolven kom je hier gewoon tegen. Ik ben langs een aanval gelopen per ongeluk met de honden. Dus ja, ik kijk misschien iets anders aan tegen enkelhoge stroom of een enkele stroomdraad langs de randen van het bos. Maar ponies, schapen en de hele mikmak wordt hier opgevreten, de dode dieren langs de weg uitgestald soms meerdere weken, maar er iets aan doen ho maar. Ik kan je vertellen, daar wordt je verdrietig van. Melkveehouders niet hoor, daar gaat alles naar binnen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:13

Dreamboy schreef:
Ik heb overigens mijn omheining ook aangepast zoals ik al eerder schreef. Alleen niet met de o zo heilige omheining. Simpelweg omdat ik geen duizenden euro's op de plank heb liggen en niet in aanmerking kom voor subsidie. Maar wel zo'n 1.50m hoog met meerdere linten en ijzerdraad waar flink stroom op staat. Mocht ik de pech hebben dat de wolf toeslaat dan krijg ik dus de schuld omdat mijn omheining niet voldoet aan de eisen. Dat is toch krom?

Je hebt iig geprobeerd je dieren veilig te stellen. Garantie heb je nooit. Maar genoeg die helemaal niks doen. Gewoon in de wei achter een sloot en verder niks.

Shetlanders gewoon zo ver mogelijk weg van de boerderij achter een sloot en een draadje, enorme schuren bij huis. Maar van de eerste aanval niks opgestoken en de dieren gewoon zo laten lopen en dan is ineens de kinderpony dood.

Of je schapen zijn gepakt, je doet er niks aan en dan is je pony dood en staat het veulen er bij te kijken.

3 pinken in natuurgebied, want ja, kan je toch niet voorstellen dat je er geen vee kan weiden. Maar wel een pink dood en de rest gewoon fijn laten staan achter een dubbele draad.

3 voorbeelden van mensen die een mogelijkheid hadden, maar niks Noppes nada hebben gedaan, zelfs niet na meerdere aanvallen.

Mij zul je niet horen over mensen die hun best doen om een vorm van veiligheid voor hun dieren aan te leggen. Maar zelfs het minste wordt in deze omgeving niet veel gedaan. Wolfwerende rasters zijn hier eerder uitzondering dan regel, maar die mensen heb ik nog niet weer over een aanval gehoord.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:20

Wintu schreef:
Dreamboy schreef:

Ik woon midden in het wolvengebied, aanvallen rondom de stal. De wolven kom je hier gewoon tegen. Ik ben langs een aanval gelopen per ongeluk met de honden. Dus ja, ik kijk misschien iets anders aan tegen enkelhoge stroom of een enkele stroomdraad langs de randen van het bos. Maar ponies, schapen en de hele mikmak wordt hier opgevreten, de dode dieren langs de weg uitgestald soms meerdere weken, maar er iets aan doen ho maar. Ik kan je vertellen, daar wordt je verdrietig van. Melkveehouders niet hoor, daar gaat alles naar binnen.

Dat snap ik heel goed. Ze komen hier ook wel steeds dichterbij. Op nog geen 5 km afstand schijnt een roedel te zitten. Daar zijn aanvallen geweest. Laatste tijd erg rustig met meldingen maar die jonge wolven gaan volgend jaar ook hun eigen plek zoeken en de kans is groot dat ze dan deze kant op komen. Zoals ik hier boven schreef heb ik mijn omheining drastisch aangepast, alleen niet volgens de heilige goedkeuring. Ik had al een afsluitbare schuilstal geplaatst maar binnenkort worden er (illegaal) stallen gebouwd en gaan ze definitief 's- nachts op stal. Daar gaat ook een hoop geld inzitten. Dan is het toch krom dat, mocht er een aanval komen, ik afgeschilderd wordt als een slechte eigenaar alleen omdat mijn omheining niet volgens de richtlijnen is, terwijl ik er alles aan gedaan heb om ze te beschermen?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:22

En als er dan dieren gepakt worden die wel achter zo'n goedgekeurde omheining staat dan krijgt de eigenaar het verwijt dat hij ze dan maar binnen had moeten zetten. Het is gewoon nooit goed lijkt wel.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:36

Dreamboy schreef:
En als er dan dieren gepakt worden die wel achter zo'n goedgekeurde omheining staat dan krijgt de eigenaar het verwijt dat hij ze dan maar binnen had moeten zetten. Het is gewoon nooit goed lijkt wel.

Dat is ook niet ok, dat ben ik met je eens.

Probleem momenteel is dat mensen je sowieso beschuldigen als je je dieren niet achter geadviseerd hekwerk plaatst. Dus telkens wanneer dieren achter traditioneel hekwerk worden gedood, krijg je de schuld in de publieke opinie.

Als men van mening is dat wolfwerende rasters niet werken, hoe kan je dat dan het beste aantonen, door ze te gebruiken. Dan kan je aantonen dat een wolfwerend raster niet voldoende is. En als velen dat nu doen, dan kan men er niet meer om heen. En dan zullen ze iets aan de wolf moeten doen.
Nu hoeven ze enkel te verwijzen naar gebrekkig hekwerk. Dus uiteindelijk schiet men zich zelf in de voet, door geen raster te gebruiken, omdat je dan gewoon niet kan aantonen dat het niet werkt en je prowolf organisaties een stok geeft om mee te slaan.

En ik denk dat Kaja gelijk heeft met de overgangsfase, uiteindelijk gaat de NVWA controleren.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/ ... end-raster

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:39

Wintu schreef:
Dreamboy schreef:

Probleem momenteel is dat mensen je sowieso beschuldigen als je je dieren niet achter geadviseerd hekwerk plaatst. Dus telkens wanneer dieren achter traditioneel hekwerk worden gedood, krijg je de schuld in de publieke opinie.

Als men van mening is dat wolfwerende rasters niet werken, hoe kan je dat dan het beste aantonen, door ze te gebruiken. Dan kan je aantonen dat een wolfwerend raster niet voldoende is. En als velen dat nu doen, dan kan men er niet meer om heen. En dan zullen ze iets aan de wolf moeten doen.
Nu hoeven ze enkel te verwijzen naar gebrekkig hekwerk. Dus uiteindelijk schiet men zich zelf in de voet, door geen raster te gebruiken, omdat je dan gewoon niet kan aantonen dat het niet werkt en je prowolf organisaties een stok geeft om mee te slaan.

En ik denk dat Kaja gelijk heeft met de overgangsfase, uiteindelijk gaat de NVWA controleren.

Dat is allemaal leuk en aardig maar moet iedereen dan maar duizenden euro's gaan uitgeven om anderen te overtuigen dat het niet werkt? Dat is toch krom? Afgezien dat menigeen dat geld niet eens zomaar op de plank heeft liggen en zich er wellicht voor in de schulden moet steken.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:41

Wintu schreef:
Dreamboy schreef:

Er is nergens in de wet vast gelegd dat zo'n specifieke omheining verplicht is. Bovendien geldt dit meer voor veehouders en niet voor particulieren.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:50

Laat de NVWA eerst maar eens gaan controleren op paarden en pony's die alleen staan, of zonder water en beschutting tot de knieen in de modder met een enkele grasspriet. Of die amper buiten komen. Lijkt me veel nuttiger.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:54

Dreamboy schreef:
Dat is allemaal leuk en aardig maar moet iedereen dan maar duizenden euro's gaan uitgeven om anderen te overtuigen dat het niet werkt? Dat is toch krom? Afgezien dat menigeen dat geld niet eens zomaar op de plank heeft liggen en zich er wellicht voor in de schulden moet steken.

Dat is niet enkel leuk en aardig, ik denk dat we die kant op gaan. En sinds wanneer houdt de regering rekening met dierhouders. Als men nu de boel nog gedoogd, maar dat uiteindelijk de NVWA omheiningen gaat controleren in buitengebieden waar grote roofdieren aanwezig zijn, wat denk je dan wat uiteindelijk verplicht gaat worden.

Voor het gebied hier zijn al compleet nieuwe visies neergelegd, dat is allemaal niet pro veehouder. Dat is allemaal pro natuur en we gaan steeds meer die kant op. Ik las laatst een Noorse studie over de wolf, de stedeling en het platteland. Erg interessant, ik zal het even opzoeken.
Je kan het pdf bestand van de site downloaden

https://www.researchgate.net/publicatio ... _Community
Laatst bijgewerkt door Wintu op 08-12-23 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:56

Dreamboy schreef:
Laat de NVWA eerst maar eens gaan controleren op paarden en pony's die alleen staan, of zonder water en beschutting tot de knieen in de modder met een enkele grasspriet. Of die amper buiten komen. Lijkt me veel nuttiger.

Ja, je kan het er niet mee eens zijn, het gaat wel die kant op, je kunt struisvogel spelen of maar gewoon goed bewust zijn wat er gaat komen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 01:03

En dat is nu precies het hele doel van de regering. Alles zo onmogelijk maken met regeltjes dat de veehouders er vanzelf mee ophouden. Maar vergeet niet dat jij je paard dan ook gedag kan zeggen want er blijft geen pensionstal meer over en dieren aan huis houden wordt ook onmogelijk gemaakt. Hoe kan het dat er in Nederland zo'n gigantisch probleem van bv stikstof wordt gemaakt terwijl er hier, nog geen 5 km over de grens geen stikstofprobleem is?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 01:06

Dreamboy schreef:
En dat is nu precies het hele doel van de regering. Alles zo onmogelijk maken met regeltjes dat de veehouders er vanzelf mee ophouden. Maar vergeet niet dat jij je paard dan ook gedag kan zeggen want er blijft geen pensionstal meer over en dieren aan huis houden wordt ook onmogelijk gemaakt. Hoe kan het dat er in Nederland zo'n gigantisch probleem van bv stikstof wordt gemaakt terwijl er hier, nog geen 5 km over de grens geen stikstofprobleem is?

Ik heb er geen stem in he ;) Ik ben net zo goed de sigaar als ieder ander uiteindelijk. Mijn paard is ouder, maar hier komt geen paard meer.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 01:17

WILDE DIEREN TERUG IN DE HOOGLANDEN
De Schotse autoriteiten zijn aan het nadenken om meerdere wilde dieren zoals de wolf uit te zetten in de natuur. Veel van deze dieren leefden van oorsprong al in de ruige natuur van Engeland en Schotland, maar zijn door de jacht compleet uit het gebied verdwenen. Meerdere groepen mensen pleiten voor de terugkeer van een aantal diersoorten.

Wolven in de Schotse Hooglanden
Schotland heeft een overschot aan herten. Doordat veel van de grotere roofdieren verjaagd zijn, hebben de herten niet veel natuurlijke vijanden meer. Sinds 1965 is het aantal edelherten verdubbeld in Schotland en de boeren hebben er last van, omdat ze de gewassen opeten. Paul Lister wil op zijn land wolven uitzetten om te kijken wat er met de natuur zou gebeuren. Door een omheining zouden de dieren binnen een vast gebied blijven. Verwacht wordt dat er meer bomen kunnen groeien, omdat de herten niet meer op één vast stuk zullen grazen. De natuur zal weer meer in balans zijn dan het nu is. Toch is niet iedereen het er mee eens. Veel mensen denken dat de wolven het vee zullen aanvallen en dat het ook gevaarlijk is voor mensen.

Deze mijnheer heeft de oplossing. Alle wolven in een stuk bos en dan een hek erom ( wel wolfproof natuurlijk). Dan maken ze elkaar af ipv onze dieren.

Sarcastisch bedoelt van mij natuurlijk. Wat een verstand!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 01:22

Dat is al oud nieuws en volgens mij ook al afgeschoten of in de ijskast gezet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 01:28

Dreamboy schreef:
Omdat we als klein land enorm veel stikstof produceren dankzij onze Voc mentaliteit. De regering zit er niet om ons te pesten, maar begrijp dat jij je enorm te kort gedaan voelt. Onterecht lijkt me