[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marilu

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 18:50

Haha, leuk geschreven :D
En weer een stap(je) verder !

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 18:56

Marilu schreef:

Daarom volgen we toch dit topic? Alleen al om de schrijfstijl van TS :D

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 19:03

Vraag me toch wel af hoe ze dat arme paard voorheen de trailer in kregen...

Fijn dat ze nu zo de tijd krijgt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 19:19

Muga schreef:

Misschien wil je dat ook helemaal niet weten.

Maar blijkbaar heeft ze door dat eigenlijk allemaal wel mee valt. Lijkt me een prima resultaat voor de eerste sessie.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 19:39

Misschien heeft het dier eerder alleen op een vrachtwagentje gestaan met meerdere paarden. Dat schijnen ze een stuk makkelijker te accepteren, maar ja dat moet je maar nèt hebben.

Fijn dat het in ieder geval goed gelukt is om haar te laten ontspannen bij de trailer. Gewoon langzaam uitbouwen, voorlopig hoef je toch nog niet op wedstrijd.

Ook fijn dat het krachtbrokje erbij bevalt en dat ze wel meer energie en looplust heeft maar niet hyper wordt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 20:05

Rex_Rolfo schreef:
Marilu schreef:

Haha dankjewel :D

oji schreef:
Misschien heeft het dier eerder alleen op een vrachtwagentje gestaan met meerdere paarden. Dat schijnen ze een stuk makkelijker te accepteren, maar ja dat moet je maar nèt hebben.

Fijn dat het in ieder geval goed gelukt is om haar te laten ontspannen bij de trailer. Gewoon langzaam uitbouwen, voorlopig hoef je toch nog niet op wedstrijd.

Ook fijn dat het krachtbrokje erbij bevalt en dat ze wel meer energie en looplust heeft maar niet hyper wordt.

De vrachtwagen kent ze idd al schijnt dat ook niet heel makkelijk te zijn gegaan. 2 paards vrachtwagen heb ik haar mee gehaald, en dat heeft eigenlijk mijn voorkeur, maar dan moet ik nog even door sparen :=

Maar ook dat was niet echt grappig.

ikke schreef:
Muga schreef:

Misschien wil je dat ook helemaal niet weten.

Maar blijkbaar heeft ze door dat eigenlijk allemaal wel mee valt. Lijkt me een prima resultaat voor de eerste sessie.

Wil je ook niet. Haar halen was een drama..... staat ergens op de eerste pagina's. Echt vreselijk. En dat was met een 2-paardsvrachtwagen.

Maar ja, ik was echt heel tevreden, en die voet erop was echt meer dan ik had durven hopen :J

De dagelijkse avonturen van het kind kan ik jullie ook nog wel mee vermaken, maar dat komt de komende dagen wel :j

Karakter heeft ze :D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 08:30

_O- Hahaha...geweldig beschreven!!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 09:41

Haha dank je :D

Kind gaat na de training dus terug buiten.

Kind: nope. Nee vrouwtje, dat moet jij niet denken. Ik ga niet weer naar die stomme trailer.
Ik: maar we gaan deze kant op!
Kind: WEI??? JAAA!!!!!

Kind reuze vrolijk.
Alsof ze nóóit buiten komt :')

We zijn zelfs langs een busje gelopen. Het kind leeft nog :D

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 09:44

Rex_Rolfo schreef:
Marilu schreef:

Ik volg omdat ik het zo bijzonder vind hoe de TS met haar paarden omgaat. Ik zou willen dat ik het vroeger op deze manier had geleerd. Ik ben inmiddels gestopt maar ik heb soms nog verdriet omdat ik niet goed met de paarden omging. En dan heb ik het echt niet over heftige dingen, maar gewoon hoe het normaal gevonden werd om op een bepaalde manier met paarden om te gaan. Als je vanaf je 7e jaar daarmee opgroeide wist je niet beter want iedereen deed het zo... Maar hoe langer ik 'uit' de paarden ben hoe meer het hele gebeuren mij gaat tegenstaan. Daarom ontroerd het mij hoe TS haar paarden echt 'ziet' en naar ze luistert en dan vind ik paardensport weer mooi!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 11:09

Anna79...Ik heb precies hetzelfde. Opgegroeid met "geef hem een tik" "geef hem een schop" als mijn paard niet deed wat het zou moeten doen volgens de instructrice. Het voelde zo niet goed voor mij en heb er destijds wel eens wat van gezegd...ik was niet meer welkom in de les.

Maar eerlijk=eerlijk door mijn gedrevenheid en ambities zag ik zelf ook niet altijd wat ik mijn paard aandeed. Ik moest op wedstrijd...ook als het eigenlijk te warm was, ook die tweede dag op een tweedaags concours terwijl ik zag dat mijn paard moe was...

Maar toen ik door zwangerschap er een tijd tussenuit moest...Had zelf bedacht met 6 maanden, maar door vreselijke ischiaspijn werd dat al met 3 maanden, volgde een helse "cold turkey". Toen ik afgekickt was zag ik pas echt wat het allemaal met mijn paard deed. En de wedstrijdsport ging mij steeds minder bekoren.

Toen ik 3,5 jaar geleden een paard kocht die sprekend de kenmerken van Madammeke heeft leerde ik pas dat dingen die wij met paarden doen en willen doen eigenlijk helemaal niet normaal zijn...

En die zienswijze hebben mij enorm veel gebracht...zo anders naar je paard kijken...je eigen ego opzij zetten en genieten van dingen die niet met rijden of prestatie te maken hebben.

Deze groep mensen lijkt steeds groter te worden...De andere groep probeert zich nog met hand en tand te verzetten, zoals het KNHS die probeert met hun actie aan te geven waarom WIJ blij zijn met ons paard ipv wat wij er aan doen om ons PAARD blij te maken....En dan zijn er nog die er tussenin zitten...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 11:51

Leuk, deze reacties.
@Anna: je ziet ook dat zij meer paard wordt. Zij kan en mag ook gewoon paard zijn. Ik pleit vooral voor empathie met je paard. Dat betekent niet altijd lief zijn, soms is een schop onder de kont ook gewoon nodig, maar wel kijken, en luisteren.
Een paard is geen fiets. Een paard is een wezen met soms best complexe emoties, en best een slim wezen ook. De paarden zijn echt veel slimmer dan de honden.
En ze hebben een enorm geheugen. Dat kan echt je valkuil zijn als mens, want zij weten dingen nog die jij allang vergeten bent.

Aan de andere kant ben ik ook gewoon sporter. Ik vind sport met de paarden geweldig, en ben daar ook best heel serieus in.
Ik wil vooral niet in een hokje geplaatst worden denk ik. Ik maak gewoon gebruik van wat ik handig vind en van wat op dat moment werkt.

Ik word er wel ook meer mens van. En dit project is voor mij ook heel therapeutisch merk ik. Zij doet ook dingen bij mij. Zij trekt emoties bij mij los, en soms vergeet ik alles als ik bij haar ben. Dan is er niets meer. Alleen nog ik en dat grote paard.

Maar 't is net een tiener. Ze snapt best veel, maar ze heeft ook gewoon haar buien. Ze heeft overal een mening over, en zegt meestal ja, en als ze nee zegt, is het vaak uit angst. Angst voor pijn, of omdat ze het gewoon niet zo goed snapt.

En dat mag. Dan leg ik het nog een keer uit. Of ik laat merken dat het geen pijn doet.
En ze heeft humor.

Ik heb Mattie vals beschuldigd trouwens.

Dat zit zo: kind heeft een vliegenmasker op, want erg last van vliegen. En ze is zwart, wat ook al niet helpt. Ze was wat jeukerig, dus manen en staart gewassen en behandeld, helpt reuze goed.

Kind draagt dus nu een eczeemdeken, mét een hoodie :')
Hij helpt echt enorm en ik hoef geen chemische rommel te spuiten. Ava houdt van puur natuur.

Vliegenmasker dus.
Volgens het kind lag het aan het masker, en dus moest hij af. Ze verzocht assistent Mattie te helpen, wat hij met genoegen deed.

Ava heeft dus de hele vorige week stom masker lopen zoeken, want die etterbakken deden hem steeds terug af. Ava zoeken. Vliegenmasker terug op.

In het masker zit een soort rietachtige draad en die stak uit. Dus ik met Stanley mes het draad een stukje afgesneden en draad er terug in, elastiek in de hoodie gemaakt, waardoor hij netjes blijft zitten, en probleem lijkt voor nu opgelost.
Anders heb ik nog een lavendel kleurige, die is een maatje kleiner, want maat full is eigenlijk te groot.

Leverde nog wel een mooie foto op:

Afbeelding

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:24

_O- *-:)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:50

Heeft ze wellicht een mening over de oren en de neusflap? Zo hebben wij er vier lopen, waarvan er drie geen oren willen, één heeft hier geen mening over. De neusflap is een iets andere verdeling: eentje heeft geen keus, want witte neus, twee willen geen neusflap, de vierde wil graag neusfranjes.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 20:20

En vooral ook al die vliegen die om haar heen vliegen hè

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 20:26

Hilary schreef:
Heeft ze wellicht een mening over de oren en de neusflap? Zo hebben wij er vier lopen, waarvan er drie geen oren willen, één heeft hier geen mening over. De neusflap is een iets andere verdeling: eentje heeft geen keus, want witte neus, twee willen geen neusflap, de vierde wil graag neusfranjes.

De neusflap vindt ze wel ok. De oren zouden wel het probleem kunnen zijn, maar met zo'n sexy oornetje onder het hoofdstel doet ze er dan weer niet moeilijk over.
Ze vindt vooral de vliegen bij de ogen vreselijk vervelend.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 09:00

Manubres fijn dat je een nieuwe weg in mocht slaan! Als het ooit nog op mijn pad komt zal ik ook heel anders gaan. Ik heb jaren lesgegeven op maneges, ik heb nu zelf een dochter van 9 en voor haar huur ik af en toe een pony en dan geef ik haar zelf les. Ik ga dan ook heel anders om met de pony merk ik dan en dat voelt goed.

Hahaha Avalanche je hebt inderdaad slimme paarden met veel humor <3

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 09:22

Ja, ze zijn echt geweldig, en het leuke van op deze manier met paarden omgaan is dat je hun persoonlijkheid heel goed leert kennen :j

Het is geboefte :D maar ik hou van ze <3

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 19:15

manubres schreef:
Toen ik 3,5 jaar geleden een paard kocht die sprekend de kenmerken van Madammeke heeft leerde ik pas dat dingen die wij met paarden doen en willen doen eigenlijk helemaal niet normaal zijn...

En die zienswijze hebben mij enorm veel gebracht...zo anders naar je paard kijken...je eigen ego opzij zetten en genieten van dingen die niet met rijden of prestatie te maken hebben.

Deze groep mensen lijkt steeds groter te worden...De andere groep probeert zich nog met hand en tand te verzetten, zoals het KNHS die probeert met hun actie aan te geven waarom WIJ blij zijn met ons paard ipv wat wij er aan doen om ons PAARD blij te maken....En dan zijn er nog die er tussenin zitten...

Ik kan me op veel aspecten vinden in jouw ideeën. Maar niet helemaal. Omdat ik zeker nog denk dat beide kan. Dat je tot prestaties kan komen zonder je paard tekort te doen. Ik zie dat bv ook bij sommige topsportruiters waar ik dan wat meer contact mee heb of had, dat paardenwelzijn en prestaties samen kan gaan.
Het is voor ieder persoonlijk natuurlijk maar ik ben ook wel opgeschoven naar de kant van meer welzijn. (In de zin dat ik nu veel verder van mijn paarden af woon om ze meer vrije beweging en een goed voerbeleid te geven.
Het is niet het een of ander, maar goed zoeken. Naar een locatie waar je paard er goed bij staat en jij kunt trainen en investeren in goede lessen. Dat kost dan vaak meer geld, maar dat is dan maar zo.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 19:31

Eens. Ik ga ook voor het beste van twee werelden. Ik denk dat een blij paard, wat paard kan zijn, topprestaties kan leveren. Diervriendelijk trainen kan ook he :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 20:43

Ik denk dat welzijn juist goed is voor prestaties. Paarden zijn niet gemaakt om stil te staan. Paarden moeten bewegen, dat is gezond voor ze, en goed voor spieren en pezen.

We kunnen beter voeren en vooral slimmer. Koolhydraten limiteren, vet en vezels maximaliseren. Ook dat heeft enorme invloed. Van eiwit is lang gedacht dat het slecht is, tegenwoordig weten we dat het vooral suikers zijn die een negatieve invloed hebben. Paarden hebben suikers nodig, maar niet zoveel. Ook dat heeft invloed op welzijn. Veel ruwvoer. Sociale contacten, en vooral anders met onze paarden omgaan.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 11:57

Welzijn is heel belangrijk. Ik stond tot november op een stal waar mijn paard minder buiten kwam dan ik graag had gezien. Een juiste stalling vinden is heel erg lastig. Uiteindelijk gelukt. Resultaat een heel ander paard. Hij is nu 21. Deed al 19 jaar luchtzuigen of beter gezegd kribbenbijten. Nieuwe stal direct gestopt met luchtzuigen. Staat bijna de hele dag buiten. In de winter wel eerder dan nu, maar nog veel meer dan hij eerst had. Ook meer rust om hem heen. Paard happy ik happy

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:55

Avalanche schreef:
Ik denk dat welzijn juist goed is voor prestaties. Paarden zijn niet gemaakt om stil te staan. Paarden moeten bewegen, dat is gezond voor ze, en goed voor spieren en pezen.

We kunnen beter voeren en vooral slimmer. Koolhydraten limiteren, vet en vezels maximaliseren. Ook dat heeft enorme invloed. Van eiwit is lang gedacht dat het slecht is, tegenwoordig weten we dat het vooral suikers zijn die een negatieve invloed hebben. Paarden hebben suikers nodig, maar niet zoveel. Ook dat heeft invloed op welzijn. Veel ruwvoer. Sociale contacten, en vooral anders met onze paarden omgaan.

Zeker deel ik je mening dat paarden moeten bewegen...liefst de hele dag scharrelen in een (grote) wei.
En als je ze dan extra beweging geeft hoeft dat niet altijd door erop te gaan zitten. En als je er dan toch op gaat zitten dan het liefst zonder zo min mogelijk marteltuig en met een goed passend zadel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 15:20

Ik hou niet van termen als marteltuig. Dat geeft er gelijk een enorme emotionele lading aan.

Een ding is gewoon dat, een ding. Het is wat je ermee doet wat uitmaakt. Ik heb ooit een buitenrit gemaakt op een leuk paard. Was een hengst en ik kende hem niet goed, en verhalen zeggen me niet heel veel. Verhalen zeggen vaak meer over de eigenaar dan het paard :o

Daar heb ik een thiedemann omheen geknoopt, en helemaal niet om hem de kin op de borst te binden, maar gewoon om wat controle te hebben in geval van nood. Net als dat ik bij een paard wat het principe van nageven gewoon niet begreep, er een slof omheen heb geknoopt, en toen de merrie het voelde, en begreep dat je hoofd niet in de lucht ook een optie was, ging hij er terug af. Ik heb het ding 2 x gebruikt denk ik.

Dat paard heb ik aan de hand gewerkt met een longeerhulp erom. Ik gebruik die dingen met longeren nooit, maar daar was hij handig. Zo los afgesteld dat alleen het hoofd niet hoger kon dan de normale houding, en het kwartje viel.

Erop kan ik simpelweg meer dan dat ik ernaast kan, dus in mijn geval kies ik om die reden toch vaak voor rijden.
En bij die zwarte zijn alle hulpteugels niet nodig, want ze snapt het zo ook prima, geeft fijn na, komt over de rug, knopje voorwaarts komt ook steeds meer.

Een paard kun je ook vreselijk vast rijden als je dat cirkeltje nooit doorbreekt, soms is een hulpteugel echt wel de weg naar de oplossing.

Overigens doe ik niet aan extra beweging geven, beweging krijgen ze ruim voldoende buiten, als ik met ze werk dan train ik. Rondscheuren aan een touwtje heb ik hier nooit gedaan.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:36

Hoe gaat het nu met jullie? :o

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 14:55

Rustig. Kalmpjes door aan het voeren en trainen :j

Het is uit met Mattie :j Mattie heeft het monster in de bil gebeten en toen heeft Monster Mattie een knal voor zijn kop verkocht, en nu vinden ze elkaar niet meer lief.

Nu staat het Monster bij een nogal dominante merrie, en is serieus onder de indruk :j

Merrie heeft namelijk strenge regels :D het monster heeft al wel geprobeerd haar staart te pakken, maar kreeg toen een erg boze blik en zag er toch maar vanaf _O-