Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Olivia75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 23:08

Brenda66 schreef:
Wat leuk gefeliciteerd Levita en Vera met jullie aanwinst!
Spannend noa! Hopelijk gaat alles goed

Heb een leuk paardje gevonden en as zondag gaan we er kijken. Er komen dinsdag ook al kijkers, dus ik hoop stiekem dat zondag nog gewoon door gaat. En anders is het pech

Wat gaaf! Spannend

Muze

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:28

Spannend!!

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:17

Vandaag leuk paardje gezien maar helemaal in Eindhoven. Ruim 2 uur rijden. Dat ga ik niet redden met werk en avondklok.... dus kan vrijdag pas heen. Appt ze net, dat ze voor de komende dagen ook al mensen heeft staan die wel meteen kunnen. Die is vrijdag weg natuurlijk

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:42

Vrijdag ergens kijken.
Zie eigenlijk voor mij niks leuks te koop momenteel.

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:47

Esther_r20 schreef:
Vandaag leuk paardje gezien maar helemaal in Eindhoven. Ruim 2 uur rijden. Dat ga ik niet redden met werk en avondklok.... dus kan vrijdag pas heen. Appt ze net, dat ze voor de komende dagen ook al mensen heeft staan die wel meteen kunnen. Die is vrijdag weg natuurlijk

Precies dit inderdaad, ik werk ook fulltime en ik ben alleen vrij in het weekend. Als ik iets leuks voorbij zie komen moet ik duimen dat het dier niet al voor het weekend verkocht is... zo jammer

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:57

Muze schreef:
Vrijdag ergens kijken.
Zie eigenlijk voor mij niks leuks te koop momenteel.

Ik zie momenteel ook niet echt meer advertenties waar ik op zou willen reageren. En dan ben ik niet eens kritisch meer, zo'n beetje al m'n eisen al laten vallen behalve 'braaf'

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:42

Ik vind het super leuk om iedereens zoektocht te volgen en ben zelf heel stilletjes op zoek. Alleen ik loop nogal tegen een mentale muur aan. Het is mijn eerste eigen paard na 12 jaar lang twee bijrijpaarden bij het zelfde adres. Ik ben nogal bang dat ik het niet 'goed doe'. Bang dat ik niet het beste huisje kan bieden. Daarnaast ben ik ook bang dat ik een paard koop dat toch niet helemaal bij mijn verwachting voldoet en ik hem/haar weer tekoop moet aanbieden.

Ondanks een paard hebben altijd als mijn grootste droom werd gezien heb ik ineens veel twijfels en angsten. Hebben meer mensen dit gehad?

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:13

elinedeau95 schreef:
Ik vind het super leuk om iedereens zoektocht te volgen en ben zelf heel stilletjes op zoek. Alleen ik loop nogal tegen een mentale muur aan. Het is mijn eerste eigen paard na 12 jaar lang twee bijrijpaarden bij het zelfde adres. Ik ben nogal bang dat ik het niet 'goed doe'. Bang dat ik niet het beste huisje kan bieden. Daarnaast ben ik ook bang dat ik een paard koop dat toch niet helemaal bij mijn verwachting voldoet en ik hem/haar weer tekoop moet aanbieden.

Ondanks een paard hebben altijd als mijn grootste droom werd gezien heb ik ineens veel twijfels en angsten. Hebben meer mensen dit gehad?

Ja zo herkenbaar! Laat denk ik ook genoeg paarden staan omdat ik bang ben dat ze te goed voor me zijn. En idd dat wat als ik het niet goed doe enz

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:45

elinedeau95 schreef:

Ik lees al een tijdje mee in dit topic omdat ik het erg fijn vind om ervaringen te lezen. Ik loop momenteel helemaal tegen hetzelfde aan! Ik wil zo graag een eigen paard, financieel en qua tijd kan het gewoon, maar zoveel angsten over wat als ik het niet goed inschat en de verkeerde koop ofzo. Verder dan advertenties online kijken kom ik niet, de stap om te mailen om te komen kijken is momenteel toch wat groot hoewel ik best al wel leuke paarden ben tegengekomen tijdens mijn online zoektocht :o

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 19:44

Heel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ De niet-paarden mensen om mij heen vonden het zo raar. :+

Als iemand de gouden tip heeft deze angst dan hoor ik het graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 19:56

elinedeau95 schreef:
Heel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ De niet-paarden mensen om mij heen vonden het zo raar. :+

Als iemand de gouden tip heeft deze angst dan hoor ik het graag.
Gewoon een paard kopen. :+ Ik heb sinds een kleine week 2 vogels en ik had daarmee precies hetzelfde, en nu ik ook realistisch gezien dichter bij het kopen van een paard zit, slaat die stress weer toe. Ik denk dat het voortkomt uit een soort angst voor het onbekende, maar een hoop dingen moet je gewoon gaandeweg leren. :) En in het allerergste geval, is het een leermoment geweest en zet je het dier weer te koop.

Hier trouwens heel erg in dubio. Eén van de paarden die ik gegroomd heb komt eind deze maand te koop, en ik weet niet of ik een bod moet gaan uitbrengen of niet. Financieel kan het wel (binnen het redelijke), maar ik had het liever pas over een paar maanden gehad dan nu... Ik weet ook niet hoe hij in de markt gewaardeerd gaat worden. :=

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 19:58

Waarom pas over een paar maanden?

Als je het paard graag wil, zou ik het doen :j
Sommige kansen krijg je maar 1x :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:01

Deels omdat ik nu nog in m'n proeftijd zit op m'n werk (hoewel ik weinig problemen voorzie), deels omdat ik eigenlijk nog wat langer wilde sparen, ook voor andere dingen, en deels omdat ik hem dan een paar maanden te ergens zou moeten stallen zonder dat ik er zelf naartoe kan...

_Olivia75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:03

Ik herken de onzekerheid wel (ben ik wel goed genoeg om een eigen paard te hebben?)
Toen ik woensdag in principe mijn paard had gekocht (waar ik later dus op terugkwam door het keuringsrapport) kreeg ik ook ineens iets over me van 'Oh jee.. wat heb ik gedaan? Heb ik nou een paard gekocht? Kan ik dat wel? Komt het allemaal wel goed?' Hihihi.

Echt zo jammer dat het niet doorging, want ik had het zo graag gewild. Ik had zo graag dit paard gehad en het had vast helemaal goed gekomen. (uiteraard zonder die bemerkingen)

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:16

Mkango schreef:
Gewoon een paard kopen. :+ Ik heb sinds een kleine week 2 vogels en ik had daarmee precies hetzelfde, en nu ik ook realistisch gezien dichter bij het kopen van een paard zit, slaat die stress weer toe. Ik denk dat het voortkomt uit een soort angst voor het onbekende, maar een hoop dingen moet je gewoon gaandeweg leren. :) En in het allerergste geval, is het een leermoment geweest en zet je het dier weer te koop.

Hier trouwens heel erg in dubio. Eén van de paarden die ik gegroomd heb komt eind deze maand te koop, en ik weet niet of ik een bod moet gaan uitbrengen of niet. Financieel kan het wel (binnen het redelijke), maar ik had het liever pas over een paar maanden gehad dan nu... Ik weet ook niet hoe hij in de markt gewaardeerd gaat worden. :=

Dat is voor mij wel een van de grootste struikelblokken nog. Ik twijfel zo hard en krijg dan inderdaad ook wel regelmatig de reactie, nou dan verkoop je hem toch gewoon als het echt niet blijkt te lukken? Maar dat gaat een beetje tegen mijn principes in (ik weet het, als mensen geen paarden zouden verkopen zou ik er ook geen kunnen kopen :+ ) maar vind het beetje sneu voor die dieren om keer op keer van huisje te wisselen. Het is gewoon iets persoonlijks, dus zeker geen aanval naar mensen toe die daar anders over denken. Ik heb momenteel mijn eigen paard al 15 jaar, nooit écht een klik mee gehad en maar doorgebikkeld ondanks alles. Toch zou ik het echt niet over mijn hart krijgen om hem weg te doen, ook niet toen ik hem nog maar pas had en het al niet goed ging. Hij staat nu al een jaar bij mij thuis van zijn pensioen te genieten. Maar wil dit geen tweede keer. Paarden genoeg, leuke paarden, mooie paarden... maar hoe kies je in godsnaam hét paard :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:20

Kiwiaa: Ik snap je hoor! Ik sta er hetzelfde in en zo makkelijk als ik het hier schrijf, zou ik het in de praktijk ook niet doen. Maar de enige manier om erachter te komen of het hebben van een eigen paard, en ook specifiek dat paard, iets voor je is, is door eraan te beginnen en jezelf realiseren dat er altijd een uitweg is als het toch allemaal heel erg tegenvalt en je ziet ook geen mogelijkheden tot verbetering, hetzij verkopen, hetzij verleasen/in bruikleen geven. Ook al is het niet wat je wilt, de mogelijkheid is er wel (i.t.t. wanneer je kinderen zou krijgen :+ ).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-03-21 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:20

Voor degene die twijfelen over verkeerde koop: geef het tijd. Vertel je omgeving, waarnaar je op zoek bent. Hebben jullie een fijn persoon met kijk op paarden, die mee kan gaan ?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:26

Mkango schreef:
Deels omdat ik nu nog in m'n proeftijd zit op m'n werk (hoewel ik weinig problemen voorzie), deels omdat ik eigenlijk nog wat langer wilde sparen, ook voor andere dingen, en deels omdat ik hem dan een paar maanden te ergens zou moeten stallen zonder dat ik er zelf naartoe kan...

Ah oke, dat zijn wel puntjes wat het nu lastig maakt idd :)

Kiwiaa, snap je twijfel wel. Wat betreft weer verkopen, dat is ook een dingetje voor als ik bijvoorbeeld een jong paard zou kopen. Stel, ik laat die inrijden en het blijkt absoluut niet te klikken, dan is verkopen wel uiteindelijk de enige optie. Maar dan moet het ook wel echt op geen enkele manier lukken tussen mij en het paard.

Risico/gok is het altijd wel. Mijn tweede paard had ik voor stage beleerd en over gekocht toen ie te koop kwam. Bleek uiteindelijk geen geschikt bosrittenpaard, dus verkocht

Titane kocht ik juist voor de buitenritten. Kon ik in het begin nog geen 100 meter het terrein mee af :+ Is na een aantal maanden meer dan goed gekomen.

Dus zeker weten doe je het nooit als je een paard koopt.
Je kunt namelijk ook zoals ik, dikke vette pech hebben, hét perfecte paard gevonden hebben en die dan vrij snel kwijtraken aan een banketstaaf griffelbeenbreuk waar complicaties bijkomen.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:35

Mkango schreef:

Ik snap je puntjes wel, maar langs de andere kant vind ik het wel een mooie manier om zo een paard te kopen. Je kent het dier, je weet dat je er een klik mee hebt? Of is dat nog niet helemaal duidelijk? Want op zich is dat wel heel fijn, je weet dan toch beter wat je koopt en dat zou voor mij die onzekere maanden wel waard zijn. Wat uiteindelijk toch verwaarloosbaar is op de tijd dat je je paard (hopelijk) hebt. Op voorwaarde dat je jezelf daarmee niet in de nesten werkt natuurlijk, dat is het dan weer niet waard vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:48

Kiwiaa schreef:
Mkango schreef:

Ik snap je puntjes wel, maar langs de andere kant vind ik het wel een mooie manier om zo een paard te kopen. Je kent het dier, je weet dat je er een klik mee hebt? Of is dat nog niet helemaal duidelijk? Want op zich is dat wel heel fijn, je weet dan toch beter wat je koopt en dat zou voor mij die onzekere maanden wel waard zijn. Wat uiteindelijk toch verwaarloosbaar is op de tijd dat je je paard (hopelijk) hebt. Op voorwaarde dat je jezelf daarmee niet in de nesten werkt natuurlijk, dat is het dan weer niet waard vind ik.
Jawel, ik was/ben gek op 'm! :D Ik heb hem alleen nooit gereden en hij is soms best een oneerlijke eikel onder het zadel, maar stel dat ik hem over kan nemen, dan krijgt hij sowieso eerst een paar maanden rust op het land en ben ik van plan om daarna eerst vanaf de grond aan de slag te gaan. Ik moet even kijken of ik hem eventueel bij een vriendin kan stallen van wie ik weet dat ze ook met 'm overweg kan, want het is soms best een apart portret namelijk en hij heeft het de afgelopen anderhalf jaar niet makkelijk gehad. :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:54

Mkango, ga je juist geen spijt krijgen als je het niet probeert? Dat je dan in achterhoofd blijft denken aan hem of die wel een fijn huis gekregen heeft met mensen die met hem om kunnen gaan?

En ja, voor de anderen, twijfel is normaal. Je bent ineens verantwoordelijk voor een dier. Dat kunnen ook vogels zijn of een hond. Maar niemand doet het perfect, verwacht dat dus ook niet van jezelf. Fouten maken hoort er zelfs bij. Zolang je daar maar van leert en eerlijk naar jezelf bent over wat jij nu kan en kan bieden en daar een passend paard bij zoekt. Dat geeft geen garantie, dat heb je nooit, maar maakt de omstandigheden wel het beste om er beide gelukkig van te worden ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:55

Ik herken het niet zo :o . Ik koop dus 2 Fjorden uit een natuurgebied waarvan na 1 dag blijkt dat je 1 niet aan zijn lijf kan komen, 'm niet kan vangen en 'm 6 weken buiten moet doen door het hele erf van box tot paddock te barricaderen met kruiwagens.

En dan lig ik achteraf wakker omdat ik denk JEZUS hoe kan je nou ook precies die kopen.

Dus nee, ik denk nooit zo na van te voren. En kom daardoor in situaties die erg ongemakkelijk zijn, maar waar ik ook ziek veel van leer.

En dus gigantisch trots ben dat ik na 2 weken een paard kon aanknippen aan een halster en na 6 weken 'm buiten kon zetten aan een touw.

Houd je leven leuk joh jongens, waag een gokje uit je comfort zone :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:59

Hahaha ruitje :') ik had die twijfels vooral voordat er iets serieus in het zicht was. Dus met een hond nemen bijvoorbeeld 100 rampscenario 's, maar toen ik eenmaal bezig was met de zoektocht waren die weg voordat de hond er was. Zelfs voordat hij zelfs maar verwekt was haha

En heel eerlijk is geen enkele hond of paard hier gekomen die volledig was wat ik zocht. Alleen wel allemaal passend in wat ik zelf aan kon. Jij kan die fjord ook aan dus misschien niet helemaal de bedoeling dat het zo'n gedoe werd, maar geen probleem want je lost het wel op. :')

Ik zocht ook geen paard met zadeldwang en singelnijd. Kocht hem wel en na een paar keer eigenwijs te zijn en dus kennis gemaakt met de grond loste ik dat ook wel weer op. Maar als je bang of onzeker bent zijn dat geenndingen die je moet gaan proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:09

ruitje schreef:
Ik herken het niet zo :o . Ik koop dus 2 Fjorden uit een natuurgebied waarvan na 1 dag blijkt dat je 1 niet aan zijn lijf kan komen, 'm niet kan vangen en 'm 6 weken buiten moet doen door het hele erf van box tot paddock te barricaderen met kruiwagens.

En dan lig ik achteraf wakker omdat ik denk JEZUS hoe kan je nou ook precies die kopen.

Dus nee, ik denk nooit zo na van te voren. En kom daardoor in situaties die erg ongemakkelijk zijn, maar waar ik ook ziek veel van leer.

En dus gigantisch trots ben dat ik na 2 weken een paard kon aanknippen aan een halster en na 6 weken 'm buiten kon zetten aan een touw.

Houd je leven leuk joh jongens, waag een gokje uit je comfort zone :+
Dat zijn ook geen dingen waar ik over twijfel. Meer of ik het dier wel kan geven wat ze nodig hebben. Problemen zijn er om opgelost te worden. :D Roman Knows (het paard waar ik het hier over heb) was ook echt niet leuk toen ik hem te doen kreeg als tweejarige hengst en ik was doodsbang van 'm, maar weigerde naar de assistent trainer te gaan om te zeggen dat ik hem niet meer wilde doen. Na een paar weken was het een van de beter gemanierde van de 2-jarige hengsten - als ik dan in een weekend de hengsten van anderen te doen kreeg, was de maandag erop weer een verademing als ik die twee van mij weer had. := Met rijden is hij ook een eikel eersteklas, maar ook daarbij denk ik: we zien wel, mocht het allemaal lukken.

Anyways, eerst maar eens kijken of ik credietwaardig genoeg ben voor het veilinghuis, dan zullen we zien op 31 maart. :)

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:11

Ik wil de mindset van Ruitje. Heerlijk!