Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:05

Heel lief van jullie, bedankt!

Zou heel goed kunnen dat m’n oude angst nu extra getriggerd word. Ik schiet indd gelijk in de stress, al is het nu wel even extreem.
Heb gelukkig donderdag les, en gevraagd of m’n bijrijdster even wekelijks erop wil op een doordeweekse dag. Dan kan ik in de weekenden erop en kan m’n vriend mee, die kan hem dan aan de longe houden of wat zodat ik me zekerder voel.

Heb gewoon nu echt even een baal momentje. M’n slome Tinker blijkt toch niet zo’n slome Tinker :+
Al is t wel echt m’n maatje, dat wel <3

Gelukkig geen last van hengstigheid haha :D

goldenarrow

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:17

Waarschijnlijk ga je zelf anders staan/ademhalen bij zo'n spannend stuk, waar jouw paard weer op reageert. Ik heb ook zo'n zenuwpees van een merrie die bij enge dingen ook gerust niet erlangs wilde en als ik dan wat druk zette zelfs omhoog kwam. Die had ook 0 respect voor je persoonlijke ruimte. Het heeft even wat moeite gekost, maar wat hielp was om zelf gewoon de lijn losjes te houden, ook al wist ik dat ze ging triggeren. Als ik haar heel kort pakte werd het namelijk alleen maar erger, want dan werd ze bevestigd dat het inderdaad eng was. Nu loopt ze eigenlijk overal heel braaf langs, ook als het anders is dan anders en kijkt ze hooguit even opzij. Maar die rare uitspattingen heb ik al een hele tijd niet meer gezien *klopt af*.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:37

Ahh Jodym, dat is inderdaad balen. Ik spreek eigenlijk ook altijd het paard toe wat ik dan bij me heb, zo blijf ik rustig en merkt het paard aan mijn stem dat het allemaal wel meevalt. Ook laat ik ze dan uitgebreid kijken en snuffelen aan het enge ding, dat helpt vaak. Als ze er niet in de buurt durven dan ga ik er zelf aanzitten of op staan, zoals gister met het zeil. Rudi ging ook steeds heel hard achteruit, no way dat hij in de buurt van het zeil ging. Ik ben erop gaan staan en met mijn hand overheen geaaid om te laten zien dat het helemaal zo eng niet hoeft te zijn. Ook had ik brokjes bij me waarmee ik hem steeds heb beloond als hij snuffelde aan het zeil. Zo konden we steeds een stapje verder en uiteindelijk besloot hij dat het geen gevaarlijk monster was en durfde hij erop en vervolgens in te happen en ermee schudden :roll: Misschien dat het voor jou ook helpt?

Fransje, het is zeker leuk! Zo ben je weer een keer op een andere manier met je paard bezig. Rudi heeft op dit moment soms een ezelmoment, dan gaat hij stilstaan en verzet geen stap meer. Dan iet ik eerst 3x opnieuw aanlopen en dreigen met de zweep voordat hij doorloopt en met dit grondwerk hoop ik hem beter aan de hulpen te krijgen.

Utopia, ik heb van Rudi nu ook 3 doppen! 2 voortandjes en een kies, die lag in de voerbak eergisteren. Superleuk, die melktandjes <3

Vandaag heb ik weer even opgezeten met behulp van Candalisa en stap, draf en galop gedaan aan longe. Daarna ook nog even los en een beetje aan het sturen gewerkt. Hij doet het toch zo goed <3

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:46

CalipsoLover schreef:
Knappe Dije, ze doet het goed zo te zien! :D

'Ze' heeft er een goed stel ballen onder hangen := Haha! :D Maar hij doet 't zeker goed :+:
Mooie foto's!! Je ziet daar helemaal niet meer op wat ervoor is gebeurd :') En veel succes en plezier morgen :D

Heb nu ook 3 dopjes :):) 2 kiezen en 1 snijtandje :D

Vervelend dat je er zo'n last van hebt Jodym, maar zijn hier al een hoop goeie tips gegeven. Hopelijk kun je er wat mee en zakt de spanning straks wat! Zodat je lekker kunt genieten :+:

Lekker bezig Noisy <3

Goeie training Sizzle haha :D

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 23:03

xXutopiaXx schreef:
CalipsoLover schreef:
Knappe Dije, ze doet het goed zo te zien! :D

'Ze' heeft er een goed stel ballen onder hangen := Haha! :D Maar hij doet 't zeker goed :+:
Mooie foto's!! Je ziet daar helemaal niet meer op wat ervoor is gebeurd :') En veel succes en plezier morgen :D

Ah sorry! Soms is het moeilijk bijhouden welke nu een merrie/hengst of ruin is :o Het is gewoon een onwijs knappe man dan! Vind Dije echt leuk.
En ja, ik ben het intussen ook gewoon gewend. Marie slaagt in paniek? Oké, gewoon hielen in de grond zetten en zorgen dat ze zich niet los trekt, daarna gewoon verder wandelen alsof er niks aan de hand is. Dan is mijn moeder ook weer helemaal in paniek omdat ze zo kan reageren :') Maar ja, het went wel

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 23:12

Kan mij goed voorstellen dat je ervaringen met je vorige paard je nu extra angstig maken, Jodym.
Daarin versterken jij en je paard waarschijnlijk de angst en wordt het erger en daarmee heb je ook weer bevestig. Zingen of praten kan misschien helpen.
Maar er is ook instructie te vinden die je specifiek met dit soort dingen kan helpen.
Het zou zonde zijn als angst je plezier in de weg gaat staan.
Komt vast ook goed want volgens mij heb je een toppaard. Jullie lijken misschien op sommige punten net wa teveel op elkaar? :)

Spannende dag morgen, Calipsolover!
Marie is wel echt een knapperd!

Wat onaardig Sizzle! Was echt de perfecte plek voor een zandbak :D Ze mag ook niets! :+

Kijk je eens gaan, Noisy! Goed hoor, heel kalm.

Joya en ik hadden een rustig dag. Staart gewassen en hoeven gevijld.
Merkte ineens weer een stukje "trauma" van het bijtincident van vorig jaar. Ik dacht even haar benen ook te wassen met een spons en water. Maar toen ik van de zijkant naar naartoe liep draaide ze meteen weg. Vond ze eng.. daarna bleef ze wel staan maar sloot ze zich af. Dan vind ik haar zo zielig. Waarschijnlijk doet het haar denken aan het schoon wassen van de wond want volgens mij was het vroeger niet zo. Meestal was ik de benen met de tuinslang en dan heeft ze het niet.

Dit bijtincident [MD] [Volg] Buikwond(je) door hondenbeet

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 23:16

Ik zou als ik van jou was ook echt goed les beginnen nemen Jodym. Ook iemand die je goed begeleid als zoiets voor valt en je goed weet wat je wel en niet moet doen op zo'n moment. Of heb je al les?

Oei Fransje, dat is inderdaad wel heftig. Maar is toch wel al een tijdje geleden?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 23:20

Dubbelpost :o
Laatst bijgewerkt door xXutopiaXx op 28-04-20 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 23:20

CalipsoLover schreef:
Ah sorry! Soms is het moeilijk bijhouden welke nu een merrie/hengst of ruin is :o Het is gewoon een onwijs knappe man dan! Vind Dije echt leuk.
En ja, ik ben het intussen ook gewoon gewend. Marie slaagt in paniek? Oké, gewoon hielen in de grond zetten en zorgen dat ze zich niet los trekt, daarna gewoon verder wandelen alsof er niks aan de hand is. Dan is mijn moeder ook weer helemaal in paniek omdat ze zo kan reageren :') Maar ja, het went wel

Hahaha geeft ook niet, ik noem alles uit gewoonte 'hij', omdat ik hier zo'n beetje alleen mannelijke dieren heb :') Haha ja... is misschien ook de beste manier: doen alsof je neus bloedt... moeders.. :roll: :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 23:30

CalipsoLover schreef:
Oei Fransje, dat is inderdaad wel heftig. Maar is toch wel al een tijdje geleden?

Is in juni een jaar geleden. Rechtzaak moet nog afgehandeld worden.
Maar een paardengeheugen is best goed.. Meestal een voordeel soms een nadeel. Ben er ook niet bewust mee aan de slag gegaan omdat ik daar niet bij stil gestaan heb.
Spons haar nooit af ofzo. Zet er gewoon onder de tuinslang. :D

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 06:28

Ik heb vanmiddag mijn 2e grondwerkles met Mac :D
Er zijn best veel dingen waar ik aan wil werken, maar ik hoop dat ze vooral mee wil kijken naar het longeren zodat ik nog meer uit mijn trainingen kan halen, want verder dan een paard rondjes laten lopen en op commando van gang wisselen kom ik niet zeg maar :)

Punten waar ik nog allemaal aan zou willen werken zijn;
-oefenen met vaststaan op de poetsplaats
-beter leren longeren
-longeren met dubbele lijnen
-oefenen met dat hij niet vergeet dat ik er ben als iemand anders iets met de andere pony gaat doen
(Als zij dr pony meeneemt raakt Mac helemaal over de flos, racen door de weide en zo. Maar als we dus met zn vieren een boswandeling maken en ik probeer vooruit te lopen zet ie zn hakken in de grond zo van, nee ik blijf hier. En als ik wat achter blijf met hem dan jut hij zich meteen helemaal op zovan ik moet oook meee, en dan vergeet hij wel eens dat ik er ook nog naast loop)

Maar goed natuurlijk te veel voor 1 les. Hij is gelukkig in veel dingen ook al heel veel verbeterd, veel rustiger geworden in alles. Ik durf nu ook met hem in ons longeerstuk te werken als ik alleen ben. Dat had ik in het begin echt niet zomaar gedaan :D

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:48

oh jodym zoooo herkenbaar! Ik heb dat dus met buiten wandelen..... Ik vind het zelf doodeng. De weg is krap en men rijd er debiel. Met mijn vorrige paard een stevig ongeluk gehad waarbij mijn dijbeenspier een lelijke scheur opliep. Trauma zit soms dieper dan je denkt....
Fransje zo dat ik ook heftig dan!
Dije als ze hahahaha! Ik noem ook meestal alles uit gewoonte hij.
en Noisy erop, tof!!!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:40

OK, 6 pagina's bijlezen _O- Jullie gaan hard zeg! Heb niet alles onthouden maar doe mijn best op bijleespost :P

Wat balen van je bak Sizzle, dat klinkt echt eng :\

Heerlijke zomerfoto's van Feyre en haar mattie :)

Tess doet het goed!

Wat fijn dat Gentle weer lekker thuis is *\o/* Wat zeiden je stalgenoten van zijn transformatie? :D Rijden ziet er relaxed uit!

Niet eerlijk, zo schoon :+ Ik heb een schimmelmerrie, draaaaamaaaa....gelukkig heeft Pinda een wat praktischer kleurtje :D

Ze doet het braaf voor de eerste keer longeren Froukje!

Maylinn gaat ook goed zo te zien :)

Dapper Candalisa! *\o/* Ik snap je twijfels helemaal hoor, balen dat dat zo in de weg zit. Kleine stapjes en daardoor steeds meer veilige kilometers maken :(:) Zo zit ik nu precies ook.

Rudi onder het zadel, wat tof! *\o/* Hij doet het goed!

Knappe Dije <3 Het is ook wel al een heel paard he!

Leuk om zo een beeld bij jullie te hebben Geryon! Nav jouw verhalen vind ik de onregelmatigheid meevallen. Het lijkt te zijn wanneer hij zijn passen probeert te verlengen, niet? Dan zou ik idd denken aan scheefheid of gewoon vastzitten in de bovenlijn, SI/schouder evt...ik zie niet direct een kreupelheid op de benen iig :) Het hele beeld oogt wat wiebelig en slap, dan zou het ook logisch zijn dat hij grotere passen nog niet kan verwerken en dan wat gaat hakkelen. Dat is bij Pinda iig ook nog wel eens zo, zeker in bochten.

Tof AnoukH, voor het eerst hangen! *\o/*

Jeetje wat heftig die wormen bij Timmie, gelukkig lijkt het goed af te lopen :(:) Ze zijn toch zo kwetsbaar hè die paarden ^) Sterkte met het verlies van het andere paard!

Balen dat jullie zo'n dip hebben Jodym :(:) Ik zie al een hoop goede tips en inzichten langskomen en je bent er goed mee bezig, dus vanaf hier ga ik gewoon voor je duimen dat je snel weer fijn back on track bent :(:) Oude angst die getriggerd wordt is herkenbaar trouwens, ik loop nu met Pinda toch nog wat tegen resten van angst van mijn ongeluk aan (over de kop gegaan met paard wat blind in paniek ging, zodra er nu een onverwachte beweging of versnelling is klap ik dicht. En die zijn er nogal veel op een groene slungel :+ ). Dus helemaal niet raar hoor, goed dat je het zo inziet!

Knappe Marie! Ze komt mooi door haar vacht heen :j Succes vandaag, mijlpaal!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:45

Hier weinig te melden, we zijn druk bezig met regelmatig lessen, Pinda graaft de wei om en is superblij om weer in de groep op het gras te staan :Y) Ze slaapt wel héél veel liggend op het moment, ik vermoed dat ze ook weer in de groei is dus.
Eigenlijk zou vandaag de zadelmaker komen maar die heeft afgezegd (wil t/m mei nog niet aan de gang weer ivm Corona risico) dus nu heb ik mijn vaste zadelmaker volgende week over de vloer. Gelukkig maar, dat zadelgedoe vind ik maar niks! En eind mei komt de osteopaat, dat is ook wel weer nodig.

Valt dit onder paardenmishandeling? O:) Pinda heeft haar normale regendeken alwéér gesloopt, dus nu heeft ze voor straf haar moeders oude knalbarbieroze regendeken om _O-
Afbeelding

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:05

Lastig Fransje. Ja ze onthouden zeker van die dingen goed. Heb een hond die nog altijd weet waar hij is aangevallen 6 jaar geleden. Begint ook altijd te blaffen en grommen wanneer we daar voorbij wandelen. Zulke dingen onthouden dieren goed denk ik.

Haha die Pinda, ik vind het roze heel goed staan hoor! Ik twijfel hier ook over wanneer ik de zadelmaker ga laten komen, Marie verandert ook gewoon nog zoveel. Haar zadel is nu nog wat te groot denk ik.

En hier is intussen de kogel door de kerk!

Afbeelding
Afbeelding

We hebben 1 rondje gestapt en een stuk of 4 keren op en af gestapt. Wat was ze weer flink en heel ontspannen! In de omgang is ze sinds dat ze op het gras staat weer heel hitsig, maar in het werk nog steeds even braaf.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 14:54

CalipsoLover schreef:
Lastig Fransje. Ja ze onthouden zeker van die dingen goed. Heb een hond die nog altijd weet waar hij is aangevallen 6 jaar geleden. Begint ook altijd te blaffen en grommen wanneer we daar voorbij wandelen. Zulke dingen onthouden dieren goed denk ik.

Haha die Pinda, ik vind het roze heel goed staan hoor! Ik twijfel hier ook over wanneer ik de zadelmaker ga laten komen, Marie verandert ook gewoon nog zoveel. Haar zadel is nu nog wat te groot denk ik.

En hier is intussen de kogel door de kerk!

[ [url=m/BVYm3x.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8KcMXa.png]Afbeelding[/url] ]

We hebben 1 rondje gestapt en een stuk of 4 keren op en af gestapt. Wat was ze weer flink en heel ontspannen! In de omgang is ze sinds dat ze op het gras staat weer heel hitsig, maar in het werk nog steeds even braaf.

Goedzo!! Dekje staat heel leuk ook :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 15:38

Wilde net zeggen: dat dekje _/-\o_ :D

Vientje: een paard dat liggend slaapt is in de groei zeg je? Dije ligt ook zo'n beetje de hele dag te maffen _O-

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:18

Calipsolover *\o/* *\%/* **\O/**

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:17

fransje23 schreef:
Kan mij goed voorstellen dat je ervaringen met je vorige paard je nu extra angstig maken, Jodym.
Daarin versterken jij en je paard waarschijnlijk de angst en wordt het erger en daarmee heb je ook weer bevestig. Zingen of praten kan misschien helpen.
Maar er is ook instructie te vinden die je specifiek met dit soort dingen kan helpen.
Komt vast ook goed want volgens mij heb je een toppaard. Jullie lijken misschien op sommige punten net wa teveel op elkaar? :)

Dat klopt haha <3
Zelfde karakter een beetje, stom hè.

Morgen heb ik les. Zal eens vragen of ze dit soort dingen ook aanpakt. Ben heel benieuwd.
Tijdje geen les meer gehad door het Corona, zo zonde. Maar nu kunnen we het weer lekker oppakken.
Buiten wandelen durf ik ook niet om dezelfde reden, dat is wat voor de toekomst.
Heb niet zoveel zin om alleen maar met angst om hem kwijt te raken rond te lopen dus dan liever niet.

Die roze deken,, oewh zo gaaf!!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:32

Wat top Calipsolover! *\o/* ziet er goed uit, mooi op het gemak!

Nou ja, Pinda die liggend slaapt die groeit :P

Wij hebben goed geoefend, ze was superbraaf en hard aan het werk <3
Afbeelding

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:56

Jodym schreef:
fransje23 schreef:

Dat klopt haha <3
Zelfde karakter een beetje, stom hè.

Morgen heb ik les. Zal eens vragen of ze dit soort dingen ook aanpakt. Ben heel benieuwd.
Tijdje geen les meer gehad door het Corona, zo zonde. Maar nu kunnen we het weer lekker oppakken.
Buiten wandelen durf ik ook niet om dezelfde reden, dat is wat voor de toekomst.
Heb niet zoveel zin om alleen maar met angst om hem kwijt te raken rond te lopen dus dan liever niet.

Die roze deken,, oewh zo gaaf!!

Ik vind het wel goed dat je het niet doet, dat is beter voor de spanning van jullie beide!
Ik hoop dat je les goed gaat.

Vientje schreef:
Wat top Calipsolover! *\o/* ziet er goed uit, mooi op het gemak!

Nou ja, Pinda die liggend slaapt die groeit :P

Wij hebben goed geoefend, ze was superbraaf en hard aan het werk <3
[ [url=m/gU6LZ2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er goed uit zeg!

Sorry voor de late reactie, druk druk druk. Heb wel meegelezen O:)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:56

Volgens mij werd er om n foto van onze (bijna volledig nieuwe) buitenbak gevraagt het geluk wil dat ik toevallig vanmorgen een foto gemaakt heb dus die zal ik eens posten... ligt nu n bodem van granulaat in en daaroverheen komt nog zand maar ben er nog niet helemaal uit of dat wel n geschikte reiningbodem gaat zijn dus wachten we nog geduldig even af
Afbeelding

En kwam de vraag voorbij wat mn stalgenoten van Gentle vinden... die zijn tot nu toe nog net niet helemaal groen aangelopen :')

Maar ze zijn allemaal onder de indruk van hoe gaaf hij geworden is en hoe goed hij het al doet onder het zadel dus ik ben tevreden en blij :)

Vanmorgen stond Gentle me zo achteraan op de wei op te wachten... iets met lui paard ;)
Afbeelding

Hij had n vrije dag dus alleen even gewassen, staart gevlochten en regendeken opgedaan en toen mocht hij weer terug buiten spelen...
Afbeelding

Vanmiddag ben ik heerlijk gaan zitten priegelen, nieuwe hangers binnen gekregen dus wat zitten spelen met veulenhaar van Frosty en epoxy
Afbeelding

*\o/* CalipsoLover....

Slapende Pinda groeit, dan doet Gentle dat ook vast en zeker want die slaapt ook heel veel momenteel :)
Laatst bijgewerkt door Paint_Lover op 29-04-20 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:14

Dat gaat zo te zien goed Vientje!

Wauw, mooie bak CL, is dat bij jou aan huis? Zalig! En ach, die luie dagen moeten er toch ook zijn.

Haha ja de zadeldek staat haar inderdaad super, ik ben trots :o
Hier nog het filmpje om te bewijzen dat ze heel flink is:

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:41

Was dat maar waar CalipsoLover... nee dus :D dit is op de pensionstal waar ik al meer dan 3 jaar naar alle tevredenheid sta met mijn paard(en) (momenteel maar 1).

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:46

CubaLibre schreef:
Was dat maar waar CalipsoLover... nee dus :D dit is op de pensionstal waar ik al meer dan 3 jaar naar alle tevredenheid sta met mijn paard(en) (momenteel maar 1).

Wat een fijne bak zo te zien, moet vast niet erg zijn om daar te staan.

CalipsoLover schreef:
Dat gaat zo te zien goed Vientje!

Wauw, mooie bak CL, is dat bij jou aan huis? Zalig! En ach, die luie dagen moeten er toch ook zijn.

Haha ja de zadeldek staat haar inderdaad super, ik ben trots :o
Hier nog het filmpje om te bewijzen dat ze heel flink is:
[ Video ]

Ik ben verliefd op je paars, wat een knap ding! En dat zadel is ook fijn zo te zien?