Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:26

Ik ben niet zo goed met dat soort dingen nee, ondanks mijn 30 jaar blijf ik ernstig achter. :')

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:41

even nog vertellen hier dat mijn merrie na de behandeling vorige week van de fysio, een stuk minder zuur en meer ontspannen is in de omgang en een stuk minder schrikkerig in het bos.
Vandaag weer heerlijk gereden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 14:03

Super!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:45

Zo dan eindelijk nieuw filmpje les 1 bekeken. Is duidelijker filmpje zo met de voorbeelden erbij. :j

Vandaag Zorro gereden. Hij gaat heel fijn en oefeningen ook steeds mooier los en ontspannen. Alleen als ik hem zo lekker actief rijd dan gaat hij bijna in middendraf lopen, zo ruim, stekerig met voorbenen ook. Nu even uitvogelen hoe ik hem daarin meer kan laten optillen/buigen ipv naat voren gooien. En anders eerst volgende les maar eens aan besteden.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 21:30

@ Mirjam Ik hoor graag van andere mensen hier ideeën maar dit is wat ik doe:
Als je die impuls hebt en je hebt hem goed over de rug lopen (als hij wat stekerig loopt dan kan het wel eens zijn dat hij zich van voren teveel opdrukt), dan ga ik schakelen waarbij het belangrijkste is dat hij van achteren blijft aanvullen en dat hij zich niet strak maakt. Dus de ontspanning die nodig is voor goed ruggebruik is belangrijk.
Als ik hem terug gereden heb dan maak ik iedere keer super kleine schakelingen heen en weer. Zodat hij steeds de impuls bewaard en door de ophoudingen de impuls meer omzet in de passen meer naar boven af zetten dan naar voren. Maar belangrijk is dat hij dus goed de hals in de goede richting blijft neigen, zodat hij zijn rug goed gebruikt.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:06

Thanks! Ga ik daar verder mee aan de slag. Wist even niet wat nu het beste was, maar die kleine overgangen lijken inderdaad goed idee. Deed wel al om de paar meter stap, draf, stap, galop etc. Word hij heel fijn van. Maar moet in de draf dan wat terug en vooruit gaan schakelen. :j
Stekerig is misschien ook niet juiste woord, maar weet ff niet hoe ik het moet omschrijven. :')

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:22

Showerig misschien? Beetje uitsloven?

Die van mij wordt altijd zo heet van overgangen en schakelen. Nee die Friezen van tegenwoordig zijn niet meer wat ze geweest zijn _O-

Vandaag in de binnen hal gelongeerd, Ik was het zat om pal in de hete zon te rijden. Nou, hij vondt het uiteraard erg eng, maar heb m lekker aan het werk gezet. Ben er tevreden over, ga voortaan binnen rijden denk ik.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:23

mirjamalvaro schreef:
Thanks! Ga ik daar verder mee aan de slag. Wist even niet wat nu het beste was, maar die kleine overgangen lijken inderdaad goed idee. Deed wel al om de paar meter stap, draf, stap, galop etc. Word hij heel fijn van. Maar moet in de draf dan wat terug en vooruit gaan schakelen. :j
Stekerig is misschien ook niet juiste woord, maar weet ff niet hoe ik het moet omschrijven. :')

Vooral veel schakelen en schijn overgangen gaan rijden, terug naar stap, maar voor ie stapt meteen naar voren. En dan korte overgangen na elkaar, krijg je ze vaak ook wel een beetje heet mee haha. Maar zo kan je ook eenvoudig richting passage gaan en dan krijg je ook meer zweefmoment, denk dat vooral dat het punt is namelijk.

Verder werkt balkjes vaak ook goed, liefst stuk of tien achter elkaar en dan steeds wat dichter bij elkaar gaan leggen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:37

Zoveel balken heb ik niet hoor. :') Maar balkjes al tijdje niet meer gedsan (is zo'n gesleep he O:) )
Ga iig aan de slag met die overgangen. Blijft voor mij toch ook veel spelen met alle tips en aanwijzingen om te kijken waarin hij het rustigs blijft. :j

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 00:20

Veel schijnovergangen aan de longe kan nu ook waardevol zijn. Dan kan je zien wat gebeurt en snel belonen als het de juiste richting op gaat. Hij moet nog leren begrijpen waar jij nu heen wil.
In het zadel vooral niet te lang doorgaan zodat hij sterker kan worden. Ook een paar keer per keer vooruit vanuit het achterwaarts gaan kan helpen omdat de rug en achterbeen dan een gunstige positie heeft voor impuls. Je spant de veer aan en laat het niet direct wegschieten maar je gebruikt de houding voor een paar passen langer.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 00:26

Ja vanuit het achterwaarts aandraven is ook een goeie. Maar dan mag hij zich niet opdrukken want dan heeft het nul waarde

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 00:48

Bedankt voor de aanvulling, Promisse, dat is precies waarom het internet zo lastig is. Ik zit met een plaatje in mijn hoofd en probeer dat het beste met woorden in te vullen en een ander kan met die woorden een heel ander plaatje maken.
Dus het moet heel vloeiend gaan, uiteraard zonder verzet zowel naar het halthouden en achterwaarts gaan als er weer uit draven , vooruit denkend met het juiste contact. Vooral niet abrupt en teveel vragen maar naar kunnen. Als de achterbenen een goede ruimte hebben, dus echt nette stappen achterwaarts en niet sluiten heeft het been dat onder de massa staat heel veel lading om naar voren om te schakelen.
Ik hoop dat iemand hier nog iets van snapt.

De been zetting is dus diagonaal. Vanuit deze positie met energie kan je in iedere gang voorwaards gaan. Dus ook in verzamelde galop. Dan moet je deze oefeningen op beide handen doen of gewoon op centerlijn, een keer links en een keer draf en een keer rechts en nog een keer draf op het andere diagonale paar.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 07:33

Duidelijk uitgelegd vind ik.

Verdorie, ik heb er nooit bij stil gestaan om afwisselend vanuit het rechter achterbeen en dan weer vanuit het linker achtereen te vertrekken! Wat stom en wat belangrijk zeg. Bedankt dat je dat erbij noemde!

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 07:40

Graag gedaan, je wilt beide kanten even sterk maken, het gaat erom om de gangen en overgangen zo gelijkmogelijk te ontwikkelen.(Dit is ook belangrijk om in Piaf en passage gelijke achterbenen te hebben, in de changementen gelijk ondertredende binnenachterbenen en rechte wissels te krijgen). Dat wil niet zeggen dat beide kanten even gemakkelijk zijn, en zeker in het begin niet teveel doen.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 08:52

Wat ik mij afvraag, zou Rien het zelfde zeggen? Ik kan wel helemaal niet met hem op een lijn zitten hier.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 08:58

Ook nooit aan gedacht om op beide handen achterwaarts te gaan. -O-
Rien doet passage wel aanleren vanuit achterwaarts dacht ik mij te herinneren, maar heeft het nooit over het wisseken van kant.
Ik kan iig weer goed vooruit met alle tips. *\o/*

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 14:24

Als je het vergelijkt met lunges voor de mens, dan is voor de een rechts voor en links achter misschien wel het makkelijks en blijf je dat doen, maar daar word je niet aan beide kanten even handig en sterk van. En door direct in galop aan te springen kun je goed voelen wat wel en niet klopt, dus soms moet je een extra diagonaal naar achter om goed aan te springen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 14:39

Ik spring eigenlijk nooit aan vanuit achterwaarts. Ook mee gaan nemen dus. :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 15:58

mirjamalvaro schreef:
Ik spring eigenlijk nooit aan vanuit achterwaarts. Ook mee gaan nemen dus. :j

Dat dan weer wel ivm de WE... en omdat Sjol echt bij alles afwisseling en variatie moest, die dacht veels te veel mee, maar moet eerlijk zeggen, laatste tijd weer verwaterd...
Altijd handig even die pointers om weer even te gaan doen ja... naast de 100 1000 andere dingen...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:56

Vandaag begint dat dressagemovement oid. Thema deze week van achteren naar voren rijden. Tja probeer dat wel altijd, maar lukt niet altijd. :')
Maar ga zo weer aan de bak met Zorro. Misschien kan ik stukje laten filmen. Dat "stekerige" en dan even kijken wat hij nou precies doet. Hopelijk niet zijn rug wegdrukken. :=

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:17

Heb mij ook opgegeven voor de gratis online training. Even kijken wanneer ik deze week tijd heb om de filmpjes goed te bekijken. Ga er vanuit dat deze training ook online blijft staan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:38

Ik heb me toenstraks aangemeld, maar hij blijft hangen op de aanmeld pagina, oh laat maar zie het al... email adres al geregistreerd.. zucht..
maar weer eens nieuw paswoord aanvragen :+ :Y)

$#%@#$% Gedaan, maar ik weet mijn username niet meer, dus kom ik er nog niet in. Q$Q#$%
ben erin via email, maar weet echt niet meer wat mijn gebruikersnaam was. :+ Die gevonden, maar nu zit ik op de Engelstalige afdeling. Gaat weer top vandaag _/-\o_ :') Lijkt wel paardrijden...met veel geduld en niet je computer de schuld geven lukt het dan uiteindelijk om in te loggen...

Conclusie... challenge 1... Ik kan niet rijden... heb geen goede stukken, hem soms heel af en toe mini stukjes oke.... overweegt ze als grasmaaier te laten staan, doen ze mooi lang laag en zit ik ze ook niet in de weg.

We kunnen prachtig lateraal stappen, we hebben prachtige 4 takt galop en knikken op de verkeerde plaats in de hals, challange.. wie doet het het foutst ga ik wel winnen zo. Dat binnenachterbeen in galop gaat echt niet eerder landen dan buitenvoorbeen bij mij, zucht -O-
En ja, het commentaar hij moet zijn borstbeen optillen krijg ik een miljoen keer per les, maar zie het maar eens voro elkaar te krijgen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:50

:(:) heke grote knuffel :(:)
(Stiekem moest ik wel beetje lachen om je :') :o )
Ik zie trouwens weer geen filmpjes. :roll:

Heb stukje laten filmen maar ging niet echt fijn vandaag. Denk toch wat spanning van werkzaamheden naast de baan. Kreeg hem dus ook niet mooi actief gereden.
Filmpje wel braaf aan het uploaden. Kunt er altijd weer van leren zullen we maar zeggen. ~~}>

https://youtu.be/QreX1Hcxh0M

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:46

@Sjolvir _O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:20

mirjamalvaro schreef:
:(:) heke grote knuffel :(:)
(Stiekem moest ik wel beetje lachen om je :') :o )
Ik zie trouwens weer geen filmpjes. :roll:

Heb stukje laten filmen maar ging niet echt fijn vandaag. Denk toch wat spanning van werkzaamheden naast de baan. Kreeg hem dus ook niet mooi actief gereden.
Filmpje wel braaf aan het uploaden. Kunt er altijd weer van leren zullen we maar zeggen. ~~}>

https://youtu.be/QreX1Hcxh0M

Lastige, bij mij hapert het filmpje dus of je beweegt nauwelijks en dan race je het in 1 x bij.
Wel grappig om te zien, dat ook jij probleem hebt waar Rien het over heeft in uitdaging 1, voel me ineens niet meer zo alleen, dankjewel!!! Je bent me wel stappen voor, maar je hebt het ook!! Pfffttttt.