de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:52

Thanks! Picassox :-).

@Setteli: wat fijn dat ze toch braaf was. Gideon heeft daar ook een handje van hoor om pas na 3x stil te blijven staan met opstappen.
Wat betreft het aangalopperen: De stemhulp 'galop' kan handig zijn. Maar wellicht zal je hem ook iets scherper aan je been moeten maken? Ik galoppeer overigens nog vanuit het lichtrijden aan.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:07

Ja stemhulp gebruik ik ook wel. Aan de longe reageert ze perfect op "galop", maar onder het zadel niet zo :+ . Ik zal het ook eens proberen vanuit lichtrijden. Voelt alleen zo onnatuurlijk.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:36

Ik heb gister Gideon weer aan de longe gehad en hij was super relaxed. Ook even bij gezet dus we gaan vandaag naar les. Even onder begeleiding er voor de eerste keer weer op naar 3 weken. Hopelijk is hij dan ook braaf :-).

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:13

Longeren heb ik al denk ik 4 maanden niet meer gedaan (tenminste niet als training) wel even 2 minuten voor ik er op ga zitten.
Wil binnenkort als de longeercirkel weer helemaal goed is wel weer 1 keer per week of per 2 weken gaan longeren.
Ik vind teveel longeren met een 4jarige van ruim 1.75 niet zo goed. Heb dan altijd het idee dat de benen te hard belast worden op een cirkel.
A.s. maandag krijg ik voor het eerst (sinds hele lange tijd) les. Ben benieuwd, ben er echt aan toe want loop op sommige vlakken een beetje vast (meer mijn probleem dan het paard, die doet het super).

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:21

Ik ben gister ook voor het eerst weer aan het longeren geweest.
Ze was erg fris en wat stijf, gelukkig wilde ze fijn mee werken.
Aankomend weekend klim ik er weer op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:28

Mag ik me hier ook nog melden? Ik heb een drie jarige staan. :) Voorlopig nog niet onder het zadel maar wel heel rustig aan (vnl stappen) aan de longe ivm op bouw van spieren. (hij heeft beetje achterstand op gelopen door verwaarlozing.) Maar ik volg graag mee hoe jullie het aanpakken. :) Voor mij wordt het nl. de eerste keer zelf inrijden straks. :)

Pippavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:19

Met mijn inmiddels 4-jarige 2 pony's gaat het opeens met sprongen vooruit!
De een kent alle basis van vd al en er rijdt al een meisje stap en draf rondjes met hem. Galopperen doen we voor de veiligheid nog even aan de longe omdat hij zich dan nog net een hengstje voelt :) hij springt zelfs tot ongeveer 50 cm :D. De ander heeft al veel grondwerk onder de knie en begrijpt het begin van vd! *\o/*

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:17

Gideon was braaf! :D. In het begin een beetje bol en af en toe een bokje eruit maar dat was eigenlijk niet om over naar huis te schrijven. Trots op mijn kereltje!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:22

Oh jeetje ik kreeg de laatste dagen zoveel berichten over Garola, dat het me wat aangevlogen is.. Heb thuis goed overlegd en haar toch uit de verkoop gehaald. Omdat ik momenteel te onzeker ben wil ik nu niet opstappen, dus ze gaat zaterdag naar een nieuwe stalling waar ze buiten komt, kan niet wachten! Daarna ga ik rustig met haar bezig, ik zet het rijden even op een laag pitje en wil het vertrouwen samen eerst terug krijgen. Elke keer als ik haar foto's bekeek op mijn mobiel bekeek kreeg ik weer een brok in mijn keel en voelde het niet goed.. :o Hopelijk is het geluk ons gegund en krijgen we samen een tweede kans!

@Ayasha, welkom! :D Heb je een foto?

@Anneruth, super dat het zo goed gaat met Gideon!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:35

Goed van je, Ketly! en met veel goede begeleiding lukt het je vast.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:38

Wow Ketly, wat gaaf... Ik ben heel blij voor je dat je het weer gaat proberen... Het is jullie ontzettend gegund! :) Echt, met intensieve begeleiding kom je zo ver. Ik ben totaal geen held en George is ook een boef, maar begeleiding is bij mij de helft van m'n lef. :) Succes!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:56

Bedankt voor de leuke en motiverende reacties! Het is natuurlijk een supermoeilijke keuze en een grote stap om het weer te proberen! Op de nieuwe stalling is er goede begeleiding en wil het op mijn eigen tempo doen. :D

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:05

Tuurlijk, alles in je eigen tempo! :)

Ik was totaal niet op zoek naar een 3-jarige (je hebt m'n zoektocht gezien :+ ), maar ben er van overtuigd dat ik uiteindelijk een heel fijn paard eraan kan hebben. Ondanks dat ik vaak bang en onzeker erover ben, hoe het zal gaan, hoe ik dingen moet aanpakken, enzovoort, voelt het toch heel goed en echt een kick als ik er dan toch maar weer op heb gezeten. Momenteel wordt George nog gewoon gelongeerd voor het opstappen, ik rij nooit zonder toezicht en stap op met hulp en rij dan 1 à 2 rondjes aan de longe. Gewoon voor m'n eigen gevoel, ookal is George kipmak. Ik wil gewoon dat het goed gaat. Ik heb helaas een aantal jaar geleden een ernstig ongeluk gehad en kan niet nog eens zo'n klapper maken. Bij mij is vertrouwen krijgen superbelangrijk en daarom doe ik alles heel relaxed en in deelstapjes. Als het niet goed voelt, stap ik er gewoon niet op.

Dus Ketly, mocht je soms eens je hart willen luchten over je twijfels, dingen waar je tegen aan loopt met Garola, etc... m'n pb-box staat open! :) Wie weet kunnen we elkaar wel juist helpen! ;)

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:13

Top ketly, jullie komen er vast wel! Zag haar toevallig vandaag op facebook voorbij komen omdat nyckle volgens mij het leuk vond of had gereageerd en telkens als ik haar zie vind ik haar echt geweldig!

Ik zit zelf nog helemaal op m'n roze wolk, vandaag op Eros gestapt en wauw wat ging dat geweldig! Foto's zijn heel wazig helaas want ze zijn via en Samsung naar m'n iPhone gestuurd, toen heb ik ze via fb geüpload en nu zet ik ze erop via m'n iPad en is de kwaliteit echt 10% van wat het leek toen ik ze op de Samsung bekeek :') . (Overigens reed ik inderdaad niet met cap wat achteraf gezien wel heel dom was op zo'n jong paard, volgende keer doe ik die zeker wel op :j (en trek ik geen jas aan die zo vloekt bij m'n dekje :')))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:38

@Picasso, heel erg bedankt! Wie weet kunnen we inderdaad veel aan elkaar hebben met onze jonkies. :D Als ik het zo lees ben je super bezig met George en hoop dat het straks met mij en Garola ook weer zo lekker gaat!

@Zoe, Ziet er super uit met Eros! Moet vast een fijn gevoel geven. :D En had inderdaad deze foto op facebook! <3

Afbeelding

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:33

Mag ik mij hier ook melden? :o Heb zelf ook een 3 jarige (juli wordt ze 4) en vindt het leuk om zo ervaringen met elkaar te delen. :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:45

Ja, gezellig Kaitlyn, kom erbij! Heb je toevallig een foto van haar? :)

Ketly, dankje! :o Leuk dat je dat zegt... Zeker omdat ik ontzettend onzeker ben over alles wat ik met hem doe... Ik twijfel heel erg vaak of ik het wel 'goed doe'.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:49

Ketly schreef:
Oh jeetje ik kreeg de laatste dagen zoveel berichten over Garola, dat het me wat aangevlogen is.. Heb thuis goed overlegd en haar toch uit de verkoop gehaald. Omdat ik momenteel te onzeker ben wil ik nu niet opstappen, dus ze gaat zaterdag naar een nieuwe stalling waar ze buiten komt, kan niet wachten! Daarna ga ik rustig met haar bezig, ik zet het rijden even op een laag pitje en wil het vertrouwen samen eerst terug krijgen. Elke keer als ik haar foto's bekeek op mijn mobiel bekeek kreeg ik weer een brok in mijn keel en voelde het niet goed.. :o Hopelijk is het geluk ons gegund en krijgen we samen een tweede kans!

@Ayasha, welkom! :D Heb je een foto?

@Anneruth, super dat het zo goed gaat met Gideon!

Heb even terug gelezen om te weten waarom Garola te koop stond. :) Is het niet beter om gewoon goede begeleiding te zoeken als je onzeker bent? Zou toch zonde zijn als je een paard waar je om geeft weg doet om iets wat gewoon op te lossen is met iemand die je ondersteund?
Als ik nl die foto zie die je plaatst ... Ben je gewoon knetter gek van der...

Wb foto.. Die heb ik wel... Ik ga er wel bij vertellen dat dit paard al en heleboel mee gemaakt heeft en momenteel meer een soort "revalidatie" aan het doen is. :) Hij stapt elke dag een tiental minuutjes aan de longe op twee kanten op deze manier in de hoop dat we zo zijn achterhand soepeler en ontspannen krijgen. Het dier in kwestie heeft zijn hele leven dusdanig verkrampt gestaan dat die spieren eerst weer moeten gebruikt worden en soepel moeten worden.. En ja... Hij is in de mooiste periode van zijn verharing (not.) :')
Afbeelding
Vosje/Rooie of Galant zoals ie op papier gaat noemen is inmiddels drie maar zoals jullie zien nog erg puppie dus voorlopig moet ie alleen stappen en wennen aan van alles tot hij wat meer spieren op zijn lijf heeft. :) Elke dag doe ik het bontje ietsje vaster zodat die meer "tegen" zijn benen hangt maar het is met hem altijd even kijken waar ie bang voor is en waarvoor niet. Ik kan het nl echt niet gebruiken dat ie ergens zo van schrikt dat ik terug bij af ben wb vertrouwen. :)

@Zoe: wat een leuk dier! Ik ga even terug lezen wat daar achter zit van afstamming! (ik ga nog veel gaan terug lezen denk ik :D)

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:14

Welkom Ayasha! Die kan inderdaad wat vetjes en spiertjes gebruiken.
Mijne noemt ook Galant :) weet je zn afstamming?

Ketly: met de juiste begeleiding komt dat zeker goed! Succes.
Leuke foto!

_zoe: ziet er idd goed uit! Fijn paard.

Mijn Galant heeft zich wat pijn gedaan bij het gek doen op de paddock. Dus nog steeds niet kunnen rijden. Kijk er wel heel erg naar uit om straks weer aan de slag te gaan ohz. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:20

Inderdaad, het sneue gedeelte is dat hij al gigantisch bij gekomen is. Het is een Apache x Donnerhall :)
Hoe ver staat iedereen hier eigenlijk? Zit iedereen er al op of?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:36

Hé Picasso leuk dat je hier ook zit! Las ook wat over Garola, die zit ook in het nieuwe paarden kopen topic, leuk! :D

Ja zal even foto's opzoeken! Klein voorstel stukje is misschien ook leuk:

Ik ben Leane, 23 jaar en sinds november 2013 is Gibalia (Gibbie) in mijn bezit. Een KWPN merrie van Hos d'O x Jasper uit de Balia stam. Heel erg fijn, braaf en nuchter dier en letterlijk ALLES vindt ze leuk. := Een dooie is het zeker niet in het rijden en de omgang (het is een echte merrie) maar nooit gemeen, alleen heel erg enthousiast. Vorig jaar april is ze beleerd, in de zomer heeft ze 3 maanden stilgestaan en nu ben ik zo'n 3 keer per week bezig met rijden/longeren en gooi ik haar 1 of 2 keer per week los in de bak (soms ook voor het rijden) om gewoon even lekker te kunnen rennen, dat heeft ze echt nodig want in de kleine paddocks gebeurt er niks.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tijdens haar vakantie _O-

Afbeelding

Afbeelding

Heb niet echt goede rijfoto's. Startpas wordt aangevraagd en vanaf maart/april zal ik gaan starten met haar. :j

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:41

Leuk dier zeg Kaitlyn, je bent al ver met haar! :)

Is die foto van concours op M&M? Zie dat je vlakbij woont namelijk! :D

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:45

Inderdaad. Je staat al ver met haar Kaitlyn! Leuk paard. Ziet er braaf uit. Welkom!

Ayasha: ik heb mijne gekocht in augustus. Was toen al goed ingereden. Ik ree er 2x per week mee en 1x longe. Ook al een paar keer op verplaatsing gaan rijden.
31dec tot nu staatie stil. Klein bolletje laten verwijderen. Maar zat net aan de singel... maar dat geeft niet. Even rust. Nog zo jong :)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:51

Bedankt allebei :)

Ja dat is bij M&M, afgelopen 17 januari was dat! Was onderling een proefje hoor, even kijken hoe ze het zou doen. :D

Waar woon jij dan? De Veluwe is nog best groot!

Alizeetje; wat voor bolletje heb je laten verwijderen? En rust is inderdaad niet erg, Gibbie staat hier ook rustig weleens een week stil. Enige wat we dan doen is wat tutten en ze mag af en toe losgaan in de bak dan.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:14

Klein sarcoidje. Niet helemaal zeker. Weet dat wegsnijden in NL nogal omstreden is. Maar voorlopig ziet het er goed uit. Mooi genezen. Zalf niet echt aan te raden op die plek... ook heel lang niet rijden dan.
Ja tutten en losgooien doe ik ook :) was weer begonnen met longeren ook!