Een nieuw paard kopen Deel VII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:39

Tita: dat paard dat te koop staat is niet van mij, maar van mijn buurman..
Als je graag een van mijn springpaarden wilt zien, dan zul je idd in een andere klasse moeten kijken ja.. En als je me niet gelooft: Zoek maar op; die merrie is een Centauer Z afstamming die in Duitsland 1m50 heeft gelopen..

Die 10j hengst hier uit de omgeving ga ik geen namen van zeggen, want die is niet van mij..
Maar even andere paarden die wij gefokt hebben:
Cathaar Z: Chellano X High Valley: 1m40 springen in Rio de Janeiro (Nu in 2012!)
Winner, heet nu Unimpeachable; heeft 1m55 gesprongen in Amerika..
Rockstar gereden door T o r i Corts loopt momenteel 1m50 in Amerika..
Genaro (Centauer x Faust) loopt succesvol 6j in Zweden..

Wil je dat ik nog wat opnoem of?
Laatst bijgewerkt door Cowgirltjuh op 18-07-12 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:39

Volgens de kliniek kon dat niet omdat sportkeuring voor de ggk uit ander hoeken genomen moeten worden en daardoor zijn sommige PROK-foto's niet geldig.

Nouja in mijn geval ik vertrouw niemand.... dus liet haar gewoon keuren haar sportkeuring is beter dan haar PROK en ze werd ggk daar draaide het om.

tita

Re: Een nieuw paard kopen Deel VII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:40

Nee ik hou niet van opscheppende mensen.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:43

Ik zeg dat niet om op te scheppen, ik zeg het om aan te tonen dat ik wel degelijk ervaring heb met keuringen in hogere prijsklasse en dat ik het opmerkelijk vind dat paarden met een normale/lage prijsklasse zwaarder/zeker zo zwaar gekeurd worden als paarden die uiteindelijk veel harder belast gaan worden..
Maar ik snap die emotionele redenering dan weer wel.. En ik houd ook niemand tegen om op eender welke manier eender welk paard te keuren.. Ik zeg gewoon dat ik het zelfs soms uit verhouding vindt..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:43

KarinvdM schreef:
[naam verwijderd] schreef:
We hebben hier vandaag natuurlijk ook uitsluitend te maken met topamazones en topruiters met reële kans op deelname aan internationale evenementen ;)
Wat maakt het nou uit op je topruiter bent of niet? :?
Wanneer ik als hobbyïst een paard koop voor een hoop geld dan mag ik die toch zeker laten keuren zoals ik dat wil? Wat maakt het jou uit wat ik vervolgens met dat paard ga doen?
Mijn paard en mijn geld...

Topruiters stellen een paard bloot aan zwaarder gebruik (LT, GP, grote prijzen) en kunnen imo terecht geen genoegen nemen met 3-tjes. Paarden die voldoende kwaliteit hebben voor topruiters zijn over het algemeen ook (veel) duurder dan gemiddelde sportpaarden. Een topruiter zoekt meestal niet in de doorsnee prijsklasse van 4.000 euro. Die zoekt een héél goed paard en weet dat die voor 4.000 euro niet te koop zijn.

Voor de een is 1.250 euro een hoop geld, voor de ander wordt het pas spannend bij 7.500 euro en sommigen kopen voor 25.000 euro of (veel) meer. Dat zijn wel 3 heel verschillende prijsklasses en daar zou dus ook een heel verschillende keuringsintensiteit bij horen.

Wat ik in dit topic toch regelmatig teruglees is dat men weliswaar zoekt in de 4.000 euro klasse maar kennelijk zo onzeker is dat er voor een 25.000 euro klasse gekeurd moet gaan worden. Als jij een normale gebruiker bent, een paard voor sport t/m landelijk Z zoekt, dan hoef je zo'n paard echt niet te laten keuren alsof het GP moet gaan lopen.
Een beetje meer realisme over een keuring in overeenstemming met de prijsklasse is op zijn plek.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:46

Och Dees ... Adje kocht een karrepaard in Friesland en verkocht dat beest voor bakgeld naar Amerika.

Letwel als Anky jouw merrie koopt en betaald er 5500 euro voor dan is die merrie echt wel 3 weken later 3 dubbele waard.

Ik heb zovaak gezien dat de dure sportpaarden voor prikkie gekocht worden... de kunstjes worden snel aangeleerd met geluk blijven ze heel met ongeluk (terlia, zhivago enz) zijn ze vervroegd kapot.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:48

zhivago stuk?

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:50

Het hangt er ook maar vanaf wat die bemerking natuurlijk is. Mijn oude foto's zijn aan 2 DA's voorgelegd en beiden zouden een zéér negatief koopadvies gegeven hebben op die foto's. Terwijl mijn toenmalige DA ze gewoon goedkeurde zonder er zelfs een opmerking van te maken! (en jammer genoeg hebben die twee gelijk, dat paard was echt alleen maar de slachtprijs waard ...)

Afhankelijk van wat de bemerking is, mag een paard die wel hebben. Maar ik wil wel een beetje weten waar ik aan toe ben, vooral omdat ik maar 1 paard heb en dat dat emotioneel een hele klap is als je daar afscheid van moet nemen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:52

xLIESSSx schreef:
Evelijn schreef:
Ik weet niet of het kan... ik heb het zelf iig nog niet langs zien komen. Denk ook dat dit soort dieren voor deze prijs ook vaak via via van hand veranderen. (Of in bulk worden verkocht... en dan is de prijs per stuk misschien wel 1000)

Vooral dat 'via via' gedoe :) Ik heb namelijk een vriend die een pensionstal heeft thuis (bij zijn ouders). Zij kopen geregeld paarden voor een bedrag van 500 euro en deze paarden zijn geheel in orde... Hij verkoopt ze dan weer voor 2.500 :P
Ik vraag me steeds af waar hij deze paarden blijft vinden -.-"

Maar daarvoor moet je denk ik echt in dat milieu zitten...

of je koopt zo'n paard direct na binnenkomst, wellicht dat hij dan wel accoord kan gaan met 1000,00 euro.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:01

Dees schreef:
Een beetje meer realisme over een keuring in overeenstemming met de prijsklasse is op zijn plek.
Ik denk dat dat in mijn geval ook prima in overeenstemming was.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:07

Toch vind ik het wel grappig. Aan de ene kant wordt van overal gezegd dat je moet laten keuren! Want je kan beter met iets gezonds beginnen. Er kan nog zoveel mis gaan.
En aan de ander kant wordt er gezeurd dat men alles laat keuren.... :D
Ik denk dat iedereen lekker voor zich moet bepalen of ze willen keuren. En je hóeft dat paard waarvan de eigenaar zegt "keuren KK" niet te kopen...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:12

Needje schreef:
Toch vind ik het wel grappig. Aan de ene kant wordt van overal gezegd dat je moet laten keuren! Want je kan beter met iets gezonds beginnen. Er kan nog zoveel mis gaan.
En aan de ander kant wordt er gezeurd dat men alles laat keuren.... :D
Ik denk dat iedereen lekker voor zich moet bepalen of ze willen keuren. En je hóeft dat paard waarvan de eigenaar zegt "keuren KK" niet te kopen...

Op zich geen vreemde tegenstrijdigheid :)
Er zitten immers sowieso twee kanten aan. De kant van de koper en de kant van de verkoper.
Datzelfde geldt voor de discussie m.b.t. de prijs van een paard.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:13

Overigens heb ik tegen een stalgenootje die een paard van 2500 liet keuren gezegd dat ik het zonde geld vond om die letterlijk van top tot teen op de foto te zetten.... Maar dier werd mooi afgekeurd op een verkalking van een pees bij de atlas.... :+

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:14

tita schreef:
Letwel als Anky jouw merrie koopt en betaald er 5500 euro voor dan is die merrie echt wel 3 weken later 3 dubbele waard..

[naam verwijderd] maakt zich geen illusies dat Anky om haar merrie zal komen :o

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:15

@Dees: Ik ben het volledig met je eens. Realisme is in de huidige tijd ver te zoeken, hetgeen ik spijtig vind want het gaat ten koste van veel goede paarden. Paarden die perfect hadden kunnen presteren op het niveau dat door het gros van de ruiters in Nederland ambieëren (lees: maximaal Z niveau), dat is verdorrie basissport en stelt eerlijkheidshalve geen klap voor qua belasting whatsoever.
Het zou ruiters sieren eens objectiever naar zichzelf en hun trainingsmethoden te kijken, en van daaruit eens te bekijken in hoeverre problemen met eerdere aankopen verklaarbaar zijn. Surprise, genoeg paarden die zelfs op 13-jarige leeftijd nog werden goedgekeurd met alleen maar 1-tjes op hun CV. En nog geen jaar later in de kliniek staan met artrose in alle benen of hals na wat rondhobbelen met een minder kundige basissport ruiter. Een keuring vormt slechts een indicatie voor de verzekeraar, geen garantie voor de kwaliteit van het paard, en een certificaat 'Kundig verantwoord ruiter' krijg je er helaas ook niet bij cadeau.

Kelly_Taco

jury schreef:
http://link.marktplaats.nl/575243520, helaas nog maar 1 mnd onder het zadel en dat vinden we toch wat te kort.
Zo werd een lijst van ruim 10 paarden in rap tempo teruggebracht naar 3 stuks.

Hier zijn wij wezen kijken.
Erg gaaf en lief dier.
Mooie stap, draf en galop aan de longe maar in draf linksom onder het zadel afwijkend RA.
Kan moment opname geweest zijn maar wilde het risico niet lopen.

Erg balen, super leuk dier.

Dees

Needje schreef:
Overigens heb ik tegen een stalgenootje die een paard van 2500 liet keuren gezegd dat ik het zonde geld vond om die letterlijk van top tot teen op de foto te zetten.... Maar dier werd mooi afgekeurd op een verkalking van een pees bij de atlas.... :+

En toen was die aan het eind van het verhaal nog altijd 2.500 euro waard :+
Recreatieprijs, recreatiepaard en ook na keuring nog altijd geschikt voor recreatie.
Laatst bijgewerkt door Dees op 18-07-12 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:18

Hallo, ik kom ook maar even melden bij dit topic. Ik ben al enige tijd stille meelezer. Ik ben op zoek naar een leuk allround paard in de leeftijd tussen de 4 en 12 jaar. Tussen de 1.65 en 1.70. Prijsklasse tot 3000 euro. Het is geen gemakkelijke zoektocht, heb er diverse gezien maar veel met gebreken helaas.
Zelf heb ik een gelderse merrie in verkoop. Leuk beestje maar erg wakker qua gedrag. Moet nog een hoop leren.
http://link.marktplaats.nl/565624643

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:18

:D
Dees schreef:
Needje schreef:

:') :+ :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:22

Dees schreef:
Needje schreef:

:')

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:28

Dees schreef:
Needje schreef:

Recreatieprijs, recreatiepaard en ook na keuring nog altijd geschikt voor recreatie.

:+ Vind verkalking van een pees bij de atlas wel wat ver gezocht voor dat geld.

Maar goed, ik vind dat als ik een paard koop tussen de 5 en 10.000 dat die best rontgen gekeurd mag worden. Dat verkoper daarentegen paal en perk aan stelt aan hoe uitgebreid die keuring is lijkt me niet gek.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:29

Keuren... Ik heb dan wel een Z-ruin in de aanbieding en kopers mogen hem best op de foto zetten, maar daar ga ik niets aan betalen. Daarvoor is 'ie (in mijn ogen) te goedkoop. Wel heeft hij een verdikking op zijn pees van een oude blessure. De scans waren goed, maar ik had geen idee hoe dat been op een keuring werd beoordeeld. Daarom heb ik hem even laten bekijken op de kliniek. Gelukkig zou hij op dat been klinisch ook gewoon goed zijn. Alleen voor de volledigheid een opmerking dat er een verdikking voelbaar is op de pees van oude blessure. Dat hadden de dierenartsen me ook al wel voorspeld, vanwege de scan en het feit dat hij al maanden weer vol gereden werd en nooit iets op dat been heeft gehad, maar ik mocht toch niet teveel waarde hechten aan hun bevindingen van de buigproeven e.d. Het bleef een momentopname, geen garantie voor de toekomst.

De ruin had alleen de geweldige timing om een schaafplek aan zijn achterbeen op te lopen op het moment dat ik hem te koop wilde zetten, maar de haren komen er nu weer op, dus dan moet het er over een poosje toch maar van komen.

Natuurlijk is keuren verstandig, maar ergens wat overrated. Ken genoeg paarden met mankementjes (ook klinisch) die het super doen. De paarden die vandaag binnenstebuiten worden gekeerd en perfect zijn, kunnen helaas morgen ook dood in de stal liggen. Alleen de paarden boven de 5000 euro wil ik met rontgenologische keuring.

Ik ben zelf overigens al voorzien van een nieuw paard, dat komt als mijn ruin is vertrokken. Ik was helemaal niet op zoek, dus het is heel onverwacht. De fokkers van mijn merrie hoorden van de pech met mijn tweejarige (die ik praktisch samen met die mensen heb gefokt) en zij wilden me graag een voorstel doen. Het betreft een net 3-jarige (helemaal eind juni 2009 geboren) ruin. Hij is klinisch en rontgenologisch gezond. Het was voor mij een heel gunstig voorstel, dus ik wilde die kans niet laten lopen. Wel is hij nog zo enorm onvolwassen, dat hij eerst nog een jaar het land op gaat bij ons.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 18-07-12 13:33, in het totaal 2 keer bewerkt

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:29

_O-

voor zulke bedragen laat ik een paard echt niet helemaal keuren :n
daarbij een paard volledig laten keuren is geen garantie.. tewijl een paard met bemerking wel heel zijn leven geen last kan hebben... een paard voor groot geld zou ik dan weer wel laten keuren! voor veel geld mag je veel eisen!

ik heb ook wel eens een paard ongekeurd verkocht en gekocht..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:33

Dees schreef:

Volgens DA een tikkende tijdbom. Die neemt ook een recreatieruiter niet. (tenzij je het natuurlijk niet weet)
Bovendien was die prijs op basis van het karakter van het paard.
Wat hem echt totaal ongeschikt maakt als recreatiepaard. :=
Of dat gedrag uiteindelijk met die verkalking te maken heeft weet ik niet.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:37

@_Lorette_ Wat fijn dat je al iets nieuws hebt gevonden, altijd weer spannend hoe zoiets uitgroeit.

Hier overigens een super leuke amazone voor mijn merrie gevonden, heb er vertrouwen in en ben benieuwd hoe die twee het gaan doen. Ze vertrekt half augustus.
De ponyruin loopt momenteel leuk onder een 9 jarige, en aan die kant staan alle opties nog open; Koop, lease. Was niet helemaal de bedoeling, maargoed voor nu beter zo.
Rest mij voor aankomend jaar alleen mijn gepensioeneerde paard nog, ook wel eens lekker, even rust. Begin volgend jaar kijken wij weer verder.

@Needje: Een tikkende tijdbom? :') Heeft ze er wel bij vertelt wat de vp was, en haar gebruiksdoeleind? Indien ze heeft laten keuren zijnde sportpaard begrijp ik de uitspraak, maar was het bedoelt zijnde recreatie-paard; Weet je zeker dat die dierenarts het recht heeft zichzelf dierenarts te noemen? :')