Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yelly

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:55

Sorry, was er niet helemaal bij :P Dacht dat het nog over de aanschaf ging..

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:51

ikke schreef:
Yelly schreef:
Heb jij je paard dan op een stal van 1000 Euro per maand staan, Ikke :D?

Als keuren en verzekeren je 3000 euri's kost, dan doe je toch echt ergens iets niet goed!

neen tuurlijk kost keuren en verzekeren geen 3000 euro. ik wil gewoon zeggen dat ik naast de 3000 euro voor aanschaf nog wel geld opzij heb staan voor keuren en verzekeren (dus extra bovenop die 3000). en dan ook nog wat centje natuurlijk voor in nood, je weet immers nooit wat er gebeurt. ik kan gerust 5000 euro geven voor een paard, maar ik zoek ook maar een gewoon basic paard. en zoveel kost hij me niet per maand. hij komt immers op de weide te staan hier aan huis.
natuurlijk kan ik altijd verder sparen. ik ga gewoon op zoek en spaar intussen verder. ik zie wel wanneer ik op eentje bots die helemaal mijn ding is

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:13

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:39

hpfan schreef:
ikke schreef:
Als keuren en verzekeren je 3000 euri's kost, dan doe je toch echt ergens iets niet goed!

neen tuurlijk kost keuren en verzekeren geen 3000 euro. ik wil gewoon zeggen dat ik naast de 3000 euro voor aanschaf nog wel geld opzij heb staan voor keuren en verzekeren (dus extra bovenop die 3000). en dan ook nog wat centje natuurlijk voor in nood, je weet immers nooit wat er gebeurt. ik kan gerust 5000 euro geven voor een paard, maar ik zoek ook maar een gewoon basic paard. en zoveel kost hij me niet per maand. hij komt immers op de weide te staan hier aan huis.
natuurlijk kan ik altijd verder sparen. ik ga gewoon op zoek en spaar intussen verder. ik zie wel wanneer ik op eentje bots die helemaal mijn ding is

Dat wat niet op jouw post, maar op de opmerking dat ik heel duur zou stallen.

Punt is dat wanneer je op eentje botst die helemaal jouw ding is, maar wel 5000 euri's moet kosten (er vanuit gaande dat dat bedrag ook ergens over gaat), laat je 'm dan staan?

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:26

in principe wel, want ik en mijn vriend (wij wonen samen) hebben besloten om zo'n 3000 euro als budget te voorzien, oke, we willen mss wel 500 meer geven. maar dat is het dan ook. je moet begrijpen mijn vriend heeft niets met paarden, het is mijn hobby, hij vind het wel oke dat ik weer een paard wil en zal er zeker ook voor zorgen en hem/haar graag zien (wat hij bij de vorige paarden immers ook deed). maar ja, we hebben nu eenmaal besloten dat 3000 de som is die we willen spenderen.
ik zal dan ook niet gaan kijken naar paarden die 5000 kosten, max ga ik kijken naar paarden van rond de 3500 want dat zou echt de max zijn dat we willen geven. nogmaals, ik zoek een gewoon normaal braaf paard, dat zou voor die prijs toch moeten te vinden zijn

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:30

hpfan schreef:
in principe wel, want ik en mijn vriend (wij wonen samen) hebben besloten om zo'n 3000 euro als budget te voorzien, oke, we willen mss wel 500 meer geven. maar dat is het dan ook. je moet begrijpen mijn vriend heeft niets met paarden, het is mijn hobby, hij vind het wel oke dat ik weer een paard wil en zal er zeker ook voor zorgen en hem/haar graag zien (wat hij bij de vorige paarden immers ook deed). maar ja, we hebben nu eenmaal besloten dat 3000 de som is die we willen spenderen.
ik zal dan ook niet gaan kijken naar paarden die 5000 kosten, max ga ik kijken naar paarden van rond de 3500 want dat zou echt de max zijn dat we willen geven. nogmaals, ik zoek een gewoon normaal braaf paard, dat zou voor die prijs toch moeten te vinden zijn

Je moet dat anders zien. Reken voor de grap eens uit wat een paard kost. Het maakt niet zoveel uit of ie thuis of in pension staat, 150 - 200 euro per maand ben je vlug verder.
Spaar je dus een jaartje, dan heb je die 2000 euri's al bij elkaar.

Dat jij niet zoekt op paarden van 5000 euro wil niet zeggen dat ze niet toch op je pad kunnen komen. Iemand zou je kunnen tippen over een goed paard......

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:41

ja, das wel waar als ik een tip krijg over een goed paard. tja dan wordt het moeilijk, we kunnen dat dan nog wel bespreken. en thuis staan is hier waar ik woon wel stukken goedkoper dan op pensionstal hoor. heb vroeger zelf nog op pension gestaan met mijn vroeger paard. betaalde toen 375€/maand en ze kregen maar 2 uurtjes weidegang per dag. heb even rondgekeken en onder de 350/maand vind je hier niets behalve dan een wei met schuilstal maar dan moet je toch nog alles zelf doen. dan vind ik persoonlijk dat ik beter af ben als ik mijn paard thuis kan stallen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:01

hpfan schreef:
ja, das wel waar als ik een tip krijg over een goed paard. tja dan wordt het moeilijk, we kunnen dat dan nog wel bespreken. en thuis staan is hier waar ik woon wel stukken goedkoper dan op pensionstal hoor. heb vroeger zelf nog op pension gestaan met mijn vroeger paard. betaalde toen 375€/maand en ze kregen maar 2 uurtjes weidegang per dag. heb even rondgekeken en onder de 350/maand vind je hier niets behalve dan een wei met schuilstal maar dan moet je toch nog alles zelf doen. dan vind ik persoonlijk dat ik beter af ben als ik mijn paard thuis kan stallen.

En dat huis kost je geen hypotheek??

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:30

@hpfan overdrijven is ook een vak.. sorry maar ik geloof er niks van dat je onder de 350 euro niks anders vind dat land met schuilstal

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:32

tita schreef:
@hpfan overdrijven is ook een vak.. sorry maar ik geloof er niks van dat je onder de 350 euro niks anders vind dat land met schuilstal

Inderdaad... ik heb een weide met schuilstal én nog eens een apparte box voor 80 euro....

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:49

350 euro zeker aan de gracht in amsterdam:-)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:58

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:32

studiemiep schreef:
Voor de mensen die nog op zoek zijn (vraagprijs van 6000 euro)..vond het opzich wel een hele leuke merrie om te zien. Staat in Noord-Holland

http://www.sporthorses.nl/advertentie/paard/id/85444

Blijft blijkbaar toch moeilijk om zo'n jong paard gewoon naar voren te rijden; neus eruit! Kan natuurlijk voor de foto zijn (het gros heeft toch geen flauw benul) maar dat zadel op de schouder is dan wel weer niet zo handig... jammer hoor.
Iets steile schouder, tikkie kort in de achterhand, maar wel mooi compact. Allemaal niet wereldschokkend.

Bij-de-weg, ben jij een merriemens of zo? vrijwel alles wat je tips zijn meisjes......

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:48

@ ikke in de krul trekken dat wil men zien op de foto want dat kan ie lopen :roll:

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:52

ikke schreef:
studiemiep schreef:
Voor de mensen die nog op zoek zijn (vraagprijs van 6000 euro)..vond het opzich wel een hele leuke merrie om te zien. Staat in Noord-Holland

http://www.sporthorses.nl/advertentie/paard/id/85444

Blijft blijkbaar toch moeilijk om zo'n jong paard gewoon naar voren te rijden; neus eruit! Kan natuurlijk voor de foto zijn (het gros heeft toch geen flauw benul) maar dat zadel op de schouder is dan wel weer niet zo handig... jammer hoor.
Iets steile schouder, tikkie kort in de achterhand, maar wel mooi compact. Allemaal niet wereldschokkend.

Bij-de-weg, ben jij een merriemens of zo? vrijwel alles wat je tips zijn meisjes......

Ik had hiervoor een ruin....nu een merrie..en dat bevalt prima!! kortom ik blijf bij de meisjes :D dat kittige daar houd ik blijkbaar wel van.(was zelf meer opzoek naar een ruin, maar ja een fijn paard heeft geen geslacht voor mij en toen kwam er een dame op mijn pad..)

Neusje eruit kan soms bij jonge paarden echt niet makkelijk zijn. Die van mij snapt het steeds beter dat ik haar neus over de grond wil en dan met een lichte buiging erin

Elynia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:24

Ik wou nu ook eerst voor een ruin gaan, maar er komen alleen maar merries op mijn pad :')
Vanavond terug naar de 9j merrie v. Tresor, ik neem vrienden mee die eens onafhankelijk kunnen kijken, ben benieuwd
of het rijden terug goed gaat en er weer geen 'verborgen' gebrek tevoorschijn komt.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:27

pff ik vind weer maar weinigs interessant.
Zaterdag naar een florencio merrie kijken. (toevallig in België)

@Elynia, waar vind jij paarden in belgië? ik zoek bijna altijd in nederland want ik vind niets in ons
jumping landje :)

Elynia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:09

nathe schreef:

@Elynia, waar vind jij paarden in belgië? ik zoek bijna altijd in nederland want ik vind niets in ons

Ik vind er ook niet zo veel in België hoor, ben ook voornamelijk in Nederland gaan kijken, enkel deze
staat nu net dicht bij ons. Ik heb deze merrie niet van op internet maar via via, ik hou kapaza, 2ehands en
koopjeskrant vooral goed in de gaten :) Maar het is inderdaad echt niet gemakkelijk om leuke paarden te vinden die
ook nog eens gezond zijn. Denk dat we ongeveer naar hetzelfde opzoek zijn?

Edit: die merrie uit puurs?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:33

ik ben op zich een ruinen mens maar sta nu ook open voor merries, toch heb ik alleen nog maar ruinen bekeken.
Ga nu nog bij een 4 jarige schimmelruin kijken en hopelijk gauw bij een 4 jarige vosruin maar heb van beide nog geen foto's gezien dus weet niet of het wat is.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:21

ikke schreef:
hpfan schreef:

jawel, maar daar woon je dan ook he, we hebben toch de plaats ervoor dus toch beter aan huis dan nog extra geld op stalling. ik vind niet dat je je hypotheek mag meerekenen als kost voor de stalling van je paard. nu betalen we evenveel en er staat geen paard op het land, of er nu een op staat of niet hypotheek blijft evenveel hoor.
en ik had het over pension die je niet kan vinden onder de 350. weide vind je genoeg aan beter prijs, maar die heb ik zelf ook dus ja

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:22

Elynia schreef:
nathe schreef:

Ik vind er ook niet zo veel in België hoor, ben ook voornamelijk in Nederland gaan kijken, enkel deze
staat nu net dicht bij ons. Ik heb deze merrie niet van op internet maar via via, ik hou kapaza, 2ehands en
koopjeskrant vooral goed in de gaten :) Maar het is inderdaad echt niet gemakkelijk om leuke paarden te vinden die
ook nog eens gezond zijn. Denk dat we ongeveer naar hetzelfde opzoek zijn?

Edit: die merrie uit puurs?

jep :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:35

hpfan schreef:
ikke schreef:

jawel, maar daar woon je dan ook he, we hebben toch de plaats ervoor dus toch beter aan huis dan nog extra geld op stalling. ik vind niet dat je je hypotheek mag meerekenen als kost voor de stalling van je paard. nu betalen we evenveel en er staat geen paard op het land, of er nu een op staat of niet hypotheek blijft evenveel hoor.
en ik had het over pension die je niet kan vinden onder de 350. weide vind je genoeg aan beter prijs, maar die heb ik zelf ook dus ja

Oh, dus 60.000 euro per ha voor grasland is voor niks? 2ha voor een paard is niet royaal, dus 120.000 euri's, dat trek jij zo uit je achterzak?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:28

Lieve mensjes hier, ik heb eigenlijk een beetje advies enzo nodig :)
Ik rij zelf nu 13 jaar, heb altijd een beetje recreatief gereden maar wil nu eventueel ook dressuurwedstrijden gaan doen. Ik rij inmiddels al 1-2 jaar het grootste deel van de lessen op 1 bepaald paardje (nou ja, zeg maar gerust paard, hij is flink groot). Het is een kwpner, 11 jaar, prachtbeessie (te aanschouwen op mijn avatar). Lief in de omgang, zover ik weet nog nooit ziek geweest. Hij rijdt geen topdressuur ofzo, maar heeft wel mogelijkheden want hij gaat per les beter lopen met mij.
Ben helemaal verliefd op hem en zit er stiekem een klein beetje over na te denken of ik hem zal kopen.

Nu ben ik een studente, heb een bijbaan enzo, maar zou maar net het geld bij elkaar kunnen slepen om het te betalen. Een paard is toch iets voor de langere termijn en ik weet niet hoe het gaat lopen als ik op mezelf zou gaan wonen met de financiën. Ik ga geen paard kopen zonder zeker te weten dat ik die voor langere termijn een goed thuis zou kunnen geven. Zijn er meer mensen in die situatie en hoe krijgen die het rond?

Verder uit pure interesse omdat ik daar weinig kennis van heb: hoeveel kost een dergelijk paard tegenwoordig?

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:00

Hoe bedoel je, in aanschaf of in verzorging?

Aanschaf kosten hangen af van wat voor paard je wilt, of afstamming belanrgijk is en wat het al moet kunnen. Ook zijn sommige rassen duurder dan andere. Voor 2.500 euro kun je al een paar leuke dieren vinden, maar dan moet je natuurlijk geen super paarden verwachten.

Ik zelf heb uitgerekent dat ik, aan maandelijkse verozrong ongeveer aan een 300 euro zal zitten inclusief stal. Waarschrijnlijk is dit voor een dierenarts en hoefsmid loze maand nog best veel, aangezien men stal maar 80 euro kost, maar ik reken leiver wat meer. Dit zijn dus wel de gewone kosten, want je moet rekening houden dat je altijd wat meer kan kwijt zijn. Paard wordt ziek, iets gaat stuk etc....

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:01

Hey Aleeneh :D

Ik ben ook student, woon samen en heb sinds mei dit jaar een paard :) Het scheelt wel enorm dat mijn vriend wel fulltime werkt en hij betaalt dan ook het grootste deel van de vaste lasten van ons samen (huur enzovoorts) :)

Bedenk je wel goed dat je er met het sparen van de aanschaf nog niet bent. Dierenartskosten kunnen ook behoorlijk oplopen bijvoorbeeld. Ik wil zelf minimaal 2000 Euro achter de hand hebben (onverzekerd paard), liefst meer. Op dit moment heb ik zo'n 3500 Euro achter de hand, maar dat bedrag zal door de aanschaf van een ander zadel wel drastisch worden verlaagd :D

Qua prijs van het paard kan ik je niet helpen.. Geen flauw idee! Dat hangt van veel factoren af! Maneges verkopen niet al te makkelijk hun populaire paarden, heb ik het idee. Merrie? Ruin? Papier? Op niveau gelopen?

Mijn paard was niet al te duur, maar ze kon ook nog niet zo heel erg veel (zeker niet voor haar leeftijd) :) Ook moest ze met spoed weg, dus dat heeft ook meegespeeld :) Mijn ambities gaan toch niet verder dan lekker buitenrijden en de basissport (als ik de B en L zou doorkomen ben ik zelfs al gelukkig) :D Voor die doelen heb je naar mijn idee geen paard nodig van duizenden Euro's, ik zie echter wel heel wat 'gewone' paarden voor behoorlijke bedragen te koop staan (6.000-8.000)..