Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:12

@studiemiep: jeetje schrikken. Heb je haar nu wel of niet goed eraf gekregen? Zo niet, dan kan je het beter nog een keer doen. Anders blijft ze de slechte ervaring ermee associeren.

Girls, ik heb weer een twijfelmoment. Een vd stalgenoten zit me wat angst in te boezemen over het werken met jonge paarden. Die gaan allemaal bokken en er vandoor etc. Ik was daar zelf nooit zo mee bezig en er dus ook niet bang voor, maar nu ga ik weer twijfelen. Waar begin ik aan? Ik word soms zo onzeker, dat had ik nooit! Ben nu bang dat ik angstig word van mn eigen paard als er iets gebeurd! Pffff, hoe denken jullie hierover?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:45

@ Studiemiep : Oeh gatver! Hoop dat het allemaal wat meevalt!

@ Jatoma : Hmm hangt ook van karakter van het paard af :)

Ik heb vndaag voor het eerst gereden op Don Royal! Wat een braverd zeg! Hij was helemaal niet heet of schikkerig, af en teo wat kijken in een enge hoek maar geen rare fratsen! Hij was op pinkjes te rijden, heerlijk! En dat voor een 5jarige!
Morgen maar weer even en donderdag de keuring... BAH! heb de ernstigste senario''s alweer in mn hoofd hahahah!

bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:03

@ Jotoma: dat verschilt per paard. Tuurlijk gaan ze je wat uitproberen. Dat hoort erbij. Maar dat betekent heus niet altijd gratis rodeolessen hoor. :) Als jij heel consequent bent en je hebt goede problemen, lijkt me dat geen probleem.

Maar dat angstige gevoel dat ken ik wel hoor. Kan soms ook zo twijfelen! Word dan zo moe van mezelf. |(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:09

@romanoff: zijn karakter is super goed, maar ja, wat kan je zeggen over het karakter van een 4-jarige? Hij wou juist graag werken en lette goed op. Frederiksborgers zijn eerder eigenwijs en gaan dribbeken, heet worden ze niet. Uitzondering daar gelaten.

@bit: ik snap je zin niet? Goede problemen? Uitproberen kan en mag, consequent ben ik zeker. Maar die onzekerheid is echt irri. Een 8-jarige kan dit natuurlijk ook gaan doen..
Ik ben benieuwd wat mn gevoel na vrijdag zegt!

bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:15

Sorry, was blijkbaar niet aan het opletten tijdens het tikken. Ik wilde dus `begeleiding` tikken ipv problemen... Whoeps!

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:18

Waarschijnlijk goede begeleiding. Ik ben er maar gewoon voor gegaan hoor, mij werd het ook afgeraden. Sowieso consequent blijven en altijd op je hoede blijven. En goede begeleiding is een vereiste! :)

Dat is inderdaad schrikken studiemiep!! Ik had het ook niet nog een keer geprobeerd, blij dat ze er heel vanaf komen := Maarja eigenlijk wel beter, maar denk dat het merendeel van de mensen het niet nog een keer probeert hoor..

Er is toch een last van m'n schouders gevallen net *\o/*
Heb hem eerst gereden (en van te voren maar op 1 hand 2 rondjes laten draven en 3 galop ofzo, toen was ik het zat, wilde erop :Y) ) hij was weer heel braaf en heb hem wat meer aan het werk gezet en het ging lekker! Hij werd een stuk actiever (mag wel nog veeeeel meer, en wat vlugger/pittiger) en kwam van voor wat meer omhoog en werd lichter in de hand. Heb wel iets te lang gereden, iets langer dan een half uur ongeveer :o Maar was echt helemaal de tijd kwijt. Wilde even afsluiten met een nette draf-stap overgang. Want hij heeft de gewoonte om helemaal uit elkaar te vallen en activiteit te verliezen in die overgang. Dus even zweepje over gepakt van stalgenootje en heb hem 1 tikje nog in stap gegeven en had een heel ander paard onder me :oo Overgang ging dus ook meteen perfect haha! :D Dus toen lekker uitgestapt. Daarna heeft een stalgenootje me geholpen met afspuiten (vind ie nog heel spannend) en dat ging ook heel goed! En daarna heeft hij lekker op z'n landje mogen staan!! *\o/* Echt heerlijk om je paardje zo blij te kunnen zien! <3 Hij was op een gegeven moment aan het draven met staart recht omhoog, neus op de grond en een poging aan het doen om dravend een plukje gras mee te pikken :D Hij was eigenlijk ook gewoon heel rustig en tevreden. Morgen mag ik lekker uitslapen en dan daarna kan hij lekker weer! :D

Edit; bit bedoelde dus inderdaad begeleiding haha!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:21

@Lioony: Ah top zeg! Alles loopt helemaal perfect bij jou, echt supermooi, geniet ervan! :D
@Studiemip: Jeetje, wat schrikken.. Gelukkig is ze er heel af gekomen. En ik had het ook niet nog een keer geprobeerd, eerst even van de schrik bekomen..
@Romanoff: Mooi dat het paardje zo braaf was, echt leuk!
@Jotoma: Je moet echt helemaal op je eigen gevoel afgaan, als jij het niet vertrouwd moet je het niet doen.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:25

Oja Romanoff, fijn dat hij ook zo braaf is! Succes met keuren!

Misschien kan ik morgen wat plaatjes van hem schieten op z'n landje! :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:39

@bit: haha, ja mijn instructrice staat er ook achter. Daar ligt het probleem gelukkig niet.
@lioony: goed dat je positief bent geeindigt, dat neemt hij weer mee voor de volgende kerr?
@lauste: mijn gevoel is overtuigd. De 1e keer dat ik hem zag, na 4 weken de 1e keet rijden weer helemasl overtuigd! Maar zo'n eerste, eigen paard is een hele beslissing. Ik wil natuurlijk niets verkeerd doen! Door dat onzekere ben ik misschien wat makkelijler te beinvloeden. Maar goed, Angst blijft een slechte raadgever. Als je overal bang voor moet zikn, kan ik beter niet gaan rijden :)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:41

Ik hoop het haha! Overgangen leken namelijk écht nergens op, terwijl dat iets is waar ik altijd flink op door hamer := En deze laatste was perfect! Dus donderdag met les zweepje er lekker bij! Hij wordt er wel een flink stuk voorwaartster/heter van, dus is even wennen, maar hij gaat wel lopen!
Op landje ging die ook even lopen, jesus, die achterbenen zaten bijna in z'n buik :wow:

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:43

bit schreef:
@ Jotoma: dat verschilt per paard. Tuurlijk gaan ze je wat uitproberen. Dat hoort erbij. Maar dat betekent heus niet altijd gratis rodeolessen hoor. :) Als jij heel consequent bent en je hebt goede problemen, lijkt me dat geen probleem.

Maar dat angstige gevoel dat ken ik wel hoor. Kan soms ook zo twijfelen! Word dan zo moe van mezelf. |(

Oh? Goh, ik wist wel dat ik een bijzonder paard had.........

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:45

@Iedereen paard is niet op de normale manier de trailer afgegaan maar omgedraait en gevallen (paard kan natuurlijk niet fatsoenlijk draaien in een 1.5 paards trailer!). Als ik had geweten dat de stal eigenaar dit van plan..dan was ik zelf nog wel gaan doormodderen..en mocht het dan toch nodig zijn dan had ik eerst overal stro en strobaalen neergeplempt om de kans op uitglijden/vallen en bezeren zo veel mogelijk te vermijden... (ze heeft overigens geen wondjes oid maar dan kan ze nog wel een kneuzing oid hebben opgelopen..) Heb daar benen en bil daarna wel met water afgespoelt en mevrouw vond het weer heerlijk om met het water te spelen...)

Ik schrok mij dus een hoedje.......................... madame echter was zoals altijd weer zo mak als een lam :D alleen nu nog die achteruit gaan oefenen over een houten plaat en rubbermat etc oid en al dat goed gaat dan. gaan we weer eens een trailer proberen (wel een 2 paards) voorlopig heb ik het wel even gehad.

En dan kan ik de volgende x ook meer bscherming omdoen ze had nu alleen peesbeschermers& springschoenen en achter alleen kogelbeschermers rondom.

@ Jotoma ook een ouder paard kan een x gek doen, ik ben zelf ook mega mega schijtluis...dus tja ik zie het wel als ze eens een x wat doet. Ook oudere paarden kunnen een x gek doen..en dan ben ik net zo bang hoor.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:47

@Lioony fijn dat het rijden zo lekker ging! altijd toch lekker ook na het rijden zo tutten met je paard :)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:49

Heb niet getut hoor haha! Hij heeft lekker z'n ding mogen doen op z'n landje!
Tut al genoeg met 'm overdag :D

Oei dat lijkt mij geen fijn gezicht! Heb je nog even gekeken hoe ze liep? Ze zal morgen misschien wel wat stijfjes zijn.. Daarom heb ik dus graag gewoon transsportbeschermers om, dan maar dure, die blijven wel zitten. En beschermen een veel groter deel!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:50

studiemiep schreef:
@Iedereen paard is niet op de normale manier de trailer afgegaan maar omgedraait en gevallen (paard kan natuurlijk niet fatsoenlijk draaien in een 1.5 paards trailer!). Als ik had geweten dat de stal eigenaar dit van plan..dan was ik zelf nog wel gaan doormodderen..en mocht het dan toch nodig zijn dan had ik eerst overal stro en strobaalen neergeplempt om de kans op uitglijden/vallen en bezeren zo veel mogelijk te vermijden... (ze heeft overigens geen wondjes oid maar dan kan ze nog wel een kneuzing oid hebben opgelopen..) Heb daar benen en bil daarna wel met water afgespoelt en mevrouw vond het weer heerlijk om met het water te spelen...)

Dan is het een behoorlijk houterig paard of een erg smalle 1,5 paards. Een paard dat een beetje handig in het lijf is, draait moeiteloos om op een 1,5-paards.

Vrachtwagen kopen is natuurlijk ook nog een optie.........

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:16

@Ikke paard is heel lening maar ze gleed uit met haar achterhand in haar eigen poep&plas...........omdat ik niet wist dat ze dit trucje maar haar gingen uithalen lag er te weinig bodembedekking (of het een grote/kleine 1,5 paards trailer was...geen flauw idee..hadden trailer geleend en de laatste trailer die ik van dichtbij heb bekeken was onze eigen en dat was 9 jaar geleden....zijn nu nog trailerloos )

Paard was overigens zover ik kon zien wel rad...maar ik verwacht dat ze misschien morgen idd wat stijfjes is

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:26

Het is al bijna vrijdag, ik ben benieuwd hoe het gaat! Na een nachtje slapen is mijn gevoel weer goed. Mensen die zelf wat angstig zijn voor hun paard kunnen slecht advies geven wanneer ze het vanuit hun eigen referentiekader doen. Daar praat ik voorlopig dus ook niet meer mee, of ik geef aan dat ik het storend vind.

@studiemiep: kan je toevallig een vrachtwagen gebruiken? Kan je daarin ook eerst oefenen, heb je wat meer ruimte. Dan is de stap naar een trailer toe misschien wat makkelijker. Anders zou ik ook eerst droog oefenen en met een trailer voor 2 paarden oefenen. Dan kan ze ook niet draaien als het schot dicht is.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:08

Goedemorgen!
Ik zal eens gaan uitvogelen of ik een film op internet kan krijgen, haha! :+
Vandaag ga ik met mn vriend alles regelen voor de vakantie, gezellig! :P

Studiemiep: Oei dat is helaas een vervelende ervaring voor beide, hopelijk valt de stijfheid mee. :(:)

Jotoma: Laat je niet zo stangen, die van mij is ook 4 en was mega braaf met zadelmak maken en met rijden tot nu toe, en de manier van opleiden en karakter is zo belangrijk!! Mijn merrie van 12 sprong in het Z2 ook nog de ring uit met 4 benen tegelijk.... Dus leeftijd zegt in mijn ogen weinig over gevaar, als er maar met verstand en kunde met een dier word gewerkt! Ga op je gevoel af als je bij het paard bent, dat zegt als het goed is een hoop. :)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:33

@Jotoma: Je gevoel is goed, alleen anderen maken je bang terwijl je al een beetje onzeker bent van jezelf. Eigenlijk moeten die mensen dat niet doen, zo ben je makkelijk te beïnvloeden. Jouw gevoel is goed en daar moet je aan vast blijven houden! Je hebt vast hele goede begeleiding, dus gewoon doen! Je hoeft het niet helemaal alleen te doen he. :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:35

Hoi ik meld me even hier! Kunnen jullie een beetje met mij meedenken?
Ik kan mijn oude verzorgpaardje kopen, heb hem een maand of 3 verzorgt waarna hij is verhuist. Gisteren belde de eigenaresse op dat ze hem moest verkopen ivm prive redenen en of ik hem misschien zou willen kopen omdat ik een goede band met hem heb en het geen makkelijk paard is. In maart is hij 3 geworden, er wordt mee gelongeert, heeft een af en toe een hoofdstel in gehad, volgens mij ook een zadeltje op gehad, longeersingel, dekjes, peeskappen allemaal geen probleem. Verder nog niet beleert... Het is een fries kruising gelder en ik vind het een ontzettend leuk beestje. Ik kan hem voor een leuke prijs kopen inclusief álles wat hij nu heeft, dekens, dekjes, halsters, hoofdstel, zadel, poetsspullen enzovoorts. Ook heb ik naar een stalling gekeken waar het €165,- per maand is exclusief stro wat 4 euro per baaltje kost. Dan zou ik uiteindeljik op ongeveer €200,- per maand uitkomen. Mijn moeder wil wat ze normaal aan de manege betaalt als bijdrage leveren voor de stalling wat €74.50 per maand is. Dan betaal ik dus 125.50 euro per maand (iets minder) In princiepe kan ik het allemaal wel betalen maar het is niet niks om zomaar een paard te kopen, heb het altijd een super leuk paard gevonden en had toen in de tijd dat ik hem verzorgde ook echt een klik met hem en nu heb ik de kans om hem te kopen! Kunnen jullie mij tips geven? Raden jullie me dit af of juist aan? Ik hoor graag van jullie!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:38

Ik ga mij hier ook melden :) mijn plan is wat op de langere termijn :o ongeveer een jaar :)
En ben benieuwd hoe de rest het ervaart :D het is overigens mijn eerste eigen paard :):)

@Ella, staan je ouders er achter ? Als deze erachter staan, en je kunnen ondersteunen met grotere uitgaven (wanneer je paard bijvoorbeeld ziek wordt) .. dan zou ik het doen :)
Plus, wat hou jij zelf nog over aan geld in de maand? :) 't is ook niet leuk als je zelf niks meer over houd..

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:45

Haha ik houd 80 euro per maand over :P Mijn ouders vinden het wel best, mijn moeder heeft vroeger zelf een paard gehad dus die vind het wel leuk en mijn vader begon gelijk er over dat ik wel een verzekering bij hem op zijn werd kon afsluiten voor hem :+ Hij is alleen niet beleert dus dat moet ik zelf gaan doen of laten doen wat weer geld kost. En vind het lastig dat je er echt elke dag heen moet, nu staat hij lekker op het land dus een dagje niet gaan is geen probleem maar in de winter komt hij weer op stal...

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:47

@Jotoma laat je idd niet gek maken, ik ben ook best wel een onzekere schijtluis (ik schrok erger dan het paard haha dan er voor haar neus een mega groot blad uit de boom waaide..............). Zolang jouw paard niet zo'n nerveus beest is zal het heus goedkomen en wat Kaitlin ook zegt een 12 jarige kan ook maf doen (ik zie genoeg oudere paarden waar ik voor geen goud op zou willen stappen...kan dat beest ZZ-Zwaar lopen maar mij zul je der niet opkrijgen...).

En het voordeel van een jonkie is dat je die zelf kunt opleiden en een hele goede band mee kunt opbouwen en het is toch ook leuk als je je paard helemaal zelf kunt opleiden (en vind het overigens ook heel erg leerzaam) het is toch leuk als jij je paard bij wijze van spreken van de B -Z hebt gekregen, daar heb je toch een beetje meer eer van (vind ik dan persoonlijk) dan een paard wat alles al kent.

Begeleiding is uiteraard ook essentieel (ik ben zelf nog opzoek naar een fijn les geef mens man/vrouw..dus als iemand wat weet in regio noord-limburg let me know)

Blase__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:49

@ Ellabellah: Als jij het paardje altijd met veel plezier hebt verzorgd en je dus weet hoe hij is (zoals de eigenaarresse ook zegt) zal ik als ik jou was indien je sowieso een paardje wilt kopen voor dit paardje gaan! Ik denk niet dat je ooit nog is een kans zal krijgen een paardje te kopen die je in het verleden verzorgd hebt en waar je veel plezier in had + dat de prijs ook nog eens te betalen is! Dat hij nog vrijwel groen is heeft in mijn ogen alleen maar voordelen omdat jij hem dan zo kan maken naar jouw eigen wens en je zeker weet dat niemand hem ''verpest'' heeft.

Qua geld p/m vind ik het erg meevallen ook omdat je een deel van je moeder krijgt, voor grote uitgaven zou je hem altijd kunnen verzekeren dit kost zo'n 35euro in de maand. Je moet voor je zelf gewoon even nagaan hoe graag je een eigen paard wilt, of je de tijd er voor hebt en of je het red met je geld.

SUCCES! /3

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:54

EllaBellaah schreef:
Haha ik houd 80 euro per maand over :P Mijn ouders vinden het wel best, mijn moeder heeft vroeger zelf een paard gehad dus die vind het wel leuk en mijn vader begon gelijk er over dat ik wel een verzekering bij hem op zijn werd kon afsluiten voor hem :+ Hij is alleen niet beleert dus dat moet ik zelf gaan doen of laten doen wat weer geld kost. En vind het lastig dat je er echt elke dag heen moet, nu staat hij lekker op het land dus een dagje niet gaan is geen probleem maar in de winter komt hij weer op stal...

Met die 200 euro per maand aan stalling ben je er nog lang niet. Bij het onderhouden van een paard komt veel meer kijken dan alleen stalgeld. Reken gerust 300-400 per maand. ;)
Als je dat kunt betalen en dan nog geld over houd om te sparen voor DA kosten, dan zou je het kunnen doen. Sowieso eerst goede instructie vinden voordat je met zo'n jong dier aan de gang gaat.