Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:33

Ja ik reedt paarden voor mijn werk dus had daar in niks te kiezen, reedt wat er gereden moest worden. Uiteindelijk is deze daarom wel verkocht hoor, als leerpaard naar Engeland..

Ik denk dat het zich ook wel vanzelf uit sorteert want met dat soort paarden loopt het ook wel ergens vast.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:42

Elisa2 schreef:
Ja ik reedt paarden voor mijn werk dus had daar in niks te kiezen, reedt wat er gereden moest worden. Uiteindelijk is deze daarom wel verkocht hoor, als leerpaard naar Engeland..

Ik denk dat het zich ook wel vanzelf uit sorteert want met dat soort paarden loopt het ook wel ergens vast.

En dan krijg je dus de uitwassen zoals in de video, want het " uit sorteren " gebeurt pas als zelfs met dwang ,nog meer bit, nog meer sporen ,nog meer zweep...geen vooruitgang te boeken valt...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:45

Dat hoeft niet, dat is bij degene waar ik het over heb ook nooit gebeurd.

Op de video is gewoon een bepaalde mentaliteit te zien, we slaan hem er wel doorheen ipv dat er trainingstechnisch opgelost is.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:21

Elisa2 schreef:

Op de video is gewoon een bepaalde mentaliteit te zien, we slaan hem er wel doorheen ipv dat er trainingstechnisch opgelost is.

Bingo! En dus geen traag paard :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:32

germie schreef:
https://www.knhs.nl/media/ddrbn0tq/klac ... cedure.pdf

Citaat:
2.1. Alleen leden en lidverenigingen van de KNHS kunnen een klacht indienen.
2.2. Een lid, dat in staat wordt geacht tot een redelijke behartiging van zijn eigen belangen, wordt
niet zonder zijn instemming vertegenwoordigd door een derde. Deze instemming moet blijken uit
een schriftelijke ondertekende verklaring.

Wat haal ik hier uit?
Er zijn maneges die bij de knhs aangesloten zijn die activiteiten organiseren voor ELKE paardenliefhebber of sporter, bijvoorbeeld een openbare les of buitenrit, maar zelfs een priveles van een instructeur is al een voorbeeld. Ik ben al enige jaren geen lid meer van de knhs. Maar stel ik doe mee met zo'n activiteit en er wordt wat gedaan wat absoluut niet in lijn is met dierenwelzijn. Dat zie ik tijdens die activiteit, maar ik kan dus GEEN klacht er over indienen.
Als dus die instructeur tijdens zo'n les mijn paard meent te moeten slaan en ik vind dat dat niet kan. Dan kan ik er wat van zeggen op dat moment, maar ik kan achteraf dus geen klacht bij de knhs neerleggen.
En het is dan niet een derdenmelding, maar gewoon iets waar je zelf bij bent.
Zou zo'n klachtenprocedure dan niet gewoon ook toegankelijk moeten zijn voor niet-leden?
Dan ben je in ieder geval in mijn ogen al iets minder van 'wij van wc-eend adviseren wc-eend', en 'de slager keurt z'n eigen vlees'.

Nee je moet een klacht indienen daar waar die thuis hoort.
Een manege is geen lid van de KNHS (de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportbond), maar een rijvereniging is lid van de KNHS en de ruiters die wedstrijden rijden zijn lid van de KNHS.
Een manege is (meestal) lid bij de FNRS (Federatie van Nederlandse RuiterSportcentra)
Als je dus een klacht over een manege hebt, of de instructeurs van die manege, zou je verwachten dat je daar je klacht kunt neerleggen. https://www.fnrs.nl/ Maar nee, ook daar moet je lid of partner zijn.
Zoekt verder :list: Maar het blijkt dat als een klacht hebt over een manege (dat valt onder het bedrijfsmatig houden van paarden) je bij de NVWA moet zijn.
Klachten over instructeurs kun je misschien kwijt bij de beroepsgroep https://hiberoepsgroep.nl/
Maar dat is vooral een community voor instructeurs.
Dus er ontbreekt nog wel wat in de klachtenketen.
Het is wel een zoekplaatje; de meeste mensen haken dan al wel af. En het staat er ook niet echt duidelijk (want het gaat meer over het welzijn en het houden van de paarden). Dus inderdaad zou dat echt makkelijker moeten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:33

sasja0705 schreef:
Elisa2 schreef:

Dat kun je niet zo zeggen. Misschien is het gewoon wel een traag paard. Als dat zo is moet je misschien besluiten er lekker mee te gaan recreeren en is het gewoon geen paard voor de dressuursport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:50

sasja0705 schreef:
Elisa2 schreef:

Haha was het maar zo simpel, nee zulke krijg je nooit echt aan de gang. Training technisch kun je een eind komen maar dit soort paarden blijven te kort komen voor de topsport.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:05

sasja0705 schreef:
Elisa2 schreef:
Mwah denk dat je hier zelf rijderij en looplust door elkaar haalt. Sommige paarden missen gewoon de looplust voor de GP al zit de beste ruiter van de wereld er op.

Wat jij bedoelt is de andere kant, paarden die op de rem en op druk gereden worden..de zogenaamde moderne dressuur.

Volledige verzameling met behoud van aanspanning en kunnen verzamelen en verruimen gaan vaak niet samen. Bij Friezen is bekend dat ze zich makkelijk afsluiten en zelf denk ik dat geweld nooit de oplossing is. Maar een paard iets laten doen wat hij fysiek of mentaal niet kan ook niet.

Sorry, ben ik niet met jouw eens en haal hier niets door elkaar.
In 45 jaar te paard ben ik zeker niet alwetend maar heb veel gezien en veel mogen zien en leren van beroemde en minder breomde ruiters.
Wat ik nooit gezien heb is een paard zonder "looplust"
Dat bestaat simpel niet bij een vluchtdier.
Een paard wat onder de man/vrouw niet wil lopen heeft altijd als oorzaak de ruiter.
Zij het om "op de rem" te trappen, zij het van het paard wat vragen wat het lichamlijk of mentaal niet kan geven, zij het medisch.

En wat de volledige verzameling betreft... dat gaat juist vaak samen mits correct geleerd en gereden.

En daar wringt het.
Je kunt kind van 2 topsporters zijn en toch niet eens dezelfde aanleg hebben.

En daar gaat het dan ook veelal fout : topafstamming dus MOET het paard een topdressuur of springpaard zijn.
Die verwachtingshouding plus commerce plus het niet vermogen van de ruiter maakt dan zulke beelden...

Mijn opleiding heb ik genoten in Duitsland. Een van mijn allereerste "echte" instructeurs had ook altijd een lange koetsierszweep erbij in de les...
Hij kon uitstekend en erg precies ermee meppen... op handen van ruiters als hij vond dat er getrokken wordt.
Nooit naar een paard.
Sporen... ja, die moest je "verdienen"
Zelfde als überhaupt met teugels en beugels vrij rijden.
Voordat je vrij mocht rijden had je als beginner minimaal 20 of meer uren aan de longe achter de rug.
Onafhankelijke zit en handen leren...

En zelf als "gevorderde" tussendoor vaak zitoefeningen aan de longe

Simple oefeningen zoals Lepel met een ei erop in de mond in alle gangen .
Over kleine sprongen zonder beugels en teugels, enz, enz, enz

Paardenwelzijn... minimaal 10 minuten lange teugel warm stappen en minimaal 15-20 minuten uitstappen.
Zelfs dat zie ik hier al jaren niet meer gebeuren...

Dit herken ik ook van mijn lessen lang lang geleden van een oude wijze instructeur in zuid oost Drenthe…. Gewoon op de vereniging waar je met je eigen pony ging lessen als kind.

Benzz

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:10

Over dat paard op het filmpje kun je niet zeggen of deze wel of niet traag is. Daar zit een enorme vastgeroeste rem op getrokken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:21

Het is inderdaad niet helemaal te zeggen omdat hij zo vastgehouden wordt aan de voorkant maar een echte vlugge had wel anders gereageerd als je er zo achter ging met de longeerzweep.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:33

Omhoog waarschijnlijk, want naar voren kan die niet. Hoewel je ook goedzakken hebt die zo vreselijk veel pikken van voor vast gezet met slof en van achter geslagen en gewoon niet in verzet komen. Dat zijn geen lastige paarden maar juist extreem braaf, helaas voor hen zelf.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:00

MyWishMax schreef:
Omhoog waarschijnlijk, want naar voren kan die niet. Hoewel je ook goedzakken hebt die zo vreselijk veel pikken van voor vast gezet met slof en van achter geslagen en gewoon niet in verzet komen. Dat zijn geen lastige paarden maar juist extreem braaf, helaas voor hen zelf.

Of een hele introverte

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:18

Fight flight freeze
Je hebt paarden die proberen te vechten, vluchten of bevriezen.
Vluchten lukt niet echt in het filmpje, zou goed kunnen dat het dier zo in de stress zit dat het bevriest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:21

Meestal gaan dat soort paarden hun achterhand als ware intrekken van angst of ze sluiten zich volledig af.

Ik zie trouwens gewoon verzet, hij mept naar de zweep. Hoe hij verder gereden is weer ik niet. Ik weet alleen dat ze het stilvallen van hem aan willen pakken en dit is imo niet de manier.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:28

Elisa2 schreef:
Haha was het maar zo simpel, nee zulke krijg je nooit echt aan de gang. Training technisch kun je een eind komen maar dit soort paarden blijven te kort komen voor de topsport.

Daarom juist moet je eerlijk naar zo een paard ( en ruiter) dan zijn. Zijn tekortkomming herkennen en NIET erop meppen.
En van iemand als CD zou je verwachten dat zij deze inzicht heeft.
Maar hier was dus duidelijk weer het geld de baas...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:30

sasja0705 schreef:
Elisa2 schreef:

Daarom juist moet je eerlijk naar zo een paard ( en ruiter) dan zijn. Zijn tekortkomming herkennen en NIET erop meppen.
En van iemand als CD zou je verwachten dat zij deze inzicht heeft.
Maar hier was dus duidelijk weer het geld de baas...

Ja mee eens hoor.

Geweld is sowieso nooit de oplossing. Of het om geld ging of een quick fix? Betaald kreeg ze waarschijnlijk toch wel..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:34

knollentuin schreef:
MyWishMax schreef:

Of een hele introverte

Maar dat vind ik nog steeds extreem braaf. Soms worden paarden lastig genoemd, maar als je dan ziet hoe ze behandeld worden kan ik niks anders zeggen dan dat ze doodbraaf en te goed voor deze wereld of ruiter zijn. Want je zou serieus willen dat ze het gewoon NIET meer zouden pikken.

Dan zijn al mijn paarden ineens een stuk lastiger blijkbaar, want die zouden het absoluut niet pikken. Van een aantal weet ik het zeker, want dat lieten ze bij andere ruiters zien (altijd leuk als je iemand vraagt jouw paard te rijden omdat jij niet kan door gezondheid oid en ze ineens denken wel even met hoop druk te gaan kijken wat dat dier kan en dat was absoluut niet zoals het filmpje maar wel een manier die ik weiger. Ene gooide de ruiter letterlijk over het schot heen, de anderen 2 ontploften letterlijk en lieten de ruiters zandhappen).
Maar die worden door dat type ruiter braaf genoemd, omdat ze nooit dat verzet laten zien waarvoor zij hun paard vasttrekken met slof of gewoon hand en dan met zweep gaan meppen/flink vooruit schoppen.

Ik heb geleerd dat er niemand anders meer op mijn paarden komt behalve mijn instructie of mensen waar ik 100 procent zeker van ben dat ze rijden zoals ik vraag en niet hun ego laten leiden. Want dat was bij die 3 het probleem, die plek was helaas wel vol met zulke types achteraf. Maar heb ook geleerd dat paarden veel te vergevingsgezind zijn en best wat lastige paarden gewoon ruiters hebben die ze geen andere keuze geven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:41

knollentuin schreef:
MyWishMax schreef:

Of een hele introverte

Precies. Een incasseerder.
Maar met alles ertussenin blijven er natuurlijk paarden die niet geschikt / niet vlug genoeg zijn voor topsport.
En die hoeven heus niet altijd "in elkaar getrokken" te zijn.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:23

Dus omdat een paard een vluchtdier is heeft hij looplust en anders ligt het aan de ruiter wat een onzin vind ik dat mijn dochter haar paard heeft looplust genoeg als het op springen of crossen aankomt maar in de dressuur baan wil hij het nog wel eens een trage papzak worden tuurlijk ligt dat ook bij de Amazone maar er heeft een tijdjes geleden iemand anders mee gereden en die zei het zelfde
En mijn dochter rijd paard vriendelijk ik zie op wedstrijden andere dingen en kan er niet goed tegen vooral dat rijden met de rem erop voor vast houden en maar porren met die sporen verschrikkelijk

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:51

Ik denk dat er stiekem een heleboel paarden graag verteld wordt wat van ze verlangd wordt. Ik noem dat braaf, een ander misschien onzeker, en weer een ander zal misschien zeggen dat de looplust dan ontbreekt. En er zullen heus gewoon paarden zijn die zich wat afsluiten voor de drijvende hulpen. Uiteindelijk is er natuurlijk niets natuurlijks aan heel dat rijden dat we doen, dus ieder paard zal met wat er gevraagd wordt anders omgaan.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 14:57

denisesilver schreef:
Ik denk dat er stiekem een heleboel paarden graag verteld wordt wat van ze verlangd wordt. Ik noem dat braaf, een ander misschien onzeker, en weer een ander zal misschien zeggen dat de looplust dan ontbreekt. En er zullen heus gewoon paarden zijn die zich wat afsluiten voor de drijvende hulpen. Uiteindelijk is er natuurlijk niets natuurlijks aan heel dat rijden dat we doen, dus ieder paard zal met wat er gevraagd wordt anders omgaan.
Dit dus. En ik denk dat een héleboel mensen het als vanzelfsprekend zien dat ze kunnen rijden op hun paard, daarvoor hebben ze het dier immers gekocht.
Maar ik denk zelf dat we met z'n allen echt een héél stuk meer bescheiden en dankbaar mogen zijn voor wat die dieren allemaal voor ons doen en wat ze allemaal toelaten.
En dat we hun mening en gevoel meenemen in de beslissingen die we maken en dat zij in die beslissingen altijd op nummer één zouden moeten staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:04

Mee eens, het zijn levende dieren en geen wegwerp producten.

Vind het ook vreselijk als mensen steeds hun paarden kapot rijden en dan maar weer nieuwe kopen.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 10:20

Elisa2 schreef:
Mee eens, het zijn levende dieren en geen wegwerp producten.

Vind het ook vreselijk als mensen steeds hun paarden kapot rijden en dan maar weer nieuwe kopen.

Helemaal mee eens mensen willen graag een goed paard hebben niet te veel te besteden kopen een jong paard en vervolgens gaat het een keer goed fout en op naar de volgende maar ja dat is weer een andere dicussie

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 12:18

Wat paarden en sport betreft is het precies de trend die bij alle " consum" goederen geldt.
Kapot? Functioneert niet na behoren ? Klein foutje?
Dan weg ermee en nieuw kopen.
Vroeger kocht je waschmachines,stofzuigers en wat ook ever "voor het leven"
Je had ondhouden, repareert en op gelet.
Op een gegeven moment werd alles snel snel, kwaliteit minder, goedkoper en hup weggooien en nieuw.
Dezelfde trend zie ik dus ook bij paarden : alles moet snel, commercieel en quick fix.
Geduld, het onderhouden en vooral waarderen van je "werktuig" is vaak gewoon niet meer aanwezig.
En dan krijg je zoiets...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 12:53

mwah, ik weet niet of dat nou een trend is.
We houden paarden tot op veel latere leeftijd aan en er wordt veel meer gedokterd met paarden ipv afgedankt. En we bedenken steeds meer dingen die we met paarden kunnen doen die niet alleen rijden zijn.

Misschien dat er minder paarden 'gewoon de wei opgaan' omdat er minder mensen zijn met een eigen weilandje en pension aardig aan de prijs is. Maar nee, die trend is niet erger geworden denk ik.