Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 20:23

Stripe000 schreef:
Ik weet toevallig een erg leuke 5 jarige sportieve Haflinger te koop. 100% verkeersmak en in voor alles .
Super leuke pony, een ruin.

Rond de 1.50.
Ze heeft hem niet officieel gemeten.

Heb je een pb gestuurd

Sintara wat een leuk dier! Wat is het er voor 1?

Sintara

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 20:26

Het is een noordzweeds paard! En een grote, 167. Meestal zijn die iets kleiner, maar ze is wel stamboek met een 'bekende' vader. (Voor zover noordzweden bekend zijn dan)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 20:26

Sintara schreef:
Het is een noordzweeds paard! En een grote, 167. Meestal zijn die iets kleiner, maar ze is wel stamboek met een 'bekende' vader. (Voor zover noordzweden bekend zijn dan)

Oh wat leuk!!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 20:35

Ik duim hoor. Ziet er uit als een echte lieverd.

Ah leuk Marjan, wellicht weer een haf te bekijken :o

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 21:03

MarjanB pb terug

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 21:06

Ik heb vandaag een bod gedaan op een paard, na een paar keer wezen kijken/rijden. Spannende tijden...
Succes Sintara!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 21:20

Iemand bekend met nakomelingen van de hengst deparon? Zag vandaag een mooie zwarte uit een Tuschinski.
Kon leuk bewegen, ben niet echt bekend met dressuurbloed
Was naar een andere 3 jarige kijken, een jonge Falaise de Muze, ruin ook zwart.
Voor mijn klant te groen.
Maar Leuke fokker, oudere man, heeft wat paardjes voor de hobby en ik geloof paar jonge meiden uit de buurt die ermee mogen rijden.
Misschien voor iemand hier interessant?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 23:29

Wat een schatje, Sintara!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 23:34

esje01 schreef:
Iemand bekend met nakomelingen van de hengst deparon? Zag vandaag een mooie zwarte uit een Tuschinski.
Maar Leuke fokker, oudere man, heeft wat paardjes voor de hobby en ik geloof paar jonge meiden uit de buurt die ermee mogen rijden.

Bij een rijpaard kijk ik niet naar afstamming, enkel hoe het paard zelf is. Je hebt er namelijk altijd uitschieters bij in het positieve maar ook in het nadelige.
Alleen voor de fok zou ik bepaalde lijnen wat vermijden. Deparon is er niet een van, Tuschinski denk ik nog eerder :P
Maar voor een rijpaard ga ik bij alles kijken als het klikt koop ik... ondanks dat sommige mij op basis van enkel papier gevraagd hebben of ik er een levensverzekering bij kreeg :+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 07:47

*D
c_alsemgeest schreef:
esje01 schreef:

Bij een rijpaard kijk ik niet naar afstamming, enkel hoe het paard zelf is. Je hebt er namelijk altijd uitschieters bij in het positieve maar ook in het nadelige.
Alleen voor de fok zou ik bepaalde lijnen wat vermijden. Deparon is er niet een van, Tuschinski denk ik nog eerder :P
Maar voor een rijpaard ga ik bij alles kijken als het klikt koop ik... ondanks dat sommige mij op basis van enkel papier gevraagd hebben of ik er een levensverzekering bij kreeg :+

Op papier kan je niet rijden :j

Moet wel zeggen dat ik veel verschillende paarden heb gehad en de fijnste wel altijd uit een moederlijn met veel sport kwamen. Ik ben van mening dat als er in de moederlijn veel sport zit dat het dan ook paarden zijn met een goede instelling en dermate gezond dat ze wedstrijden kunnen lopen. Maar het zegt natuurlijk ook niet alles.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 07:59

Nee op papier kun je niet rijden, dat weet ik.
Maar ik had nog nooit van de hengst gehoord.
Was gewoon een leuk dier.
De fokkerij was daar duidelijk hobby en er werd niet gekozen voor bekende hengsten ( tenminste niet voor mij bekend), maar er liep heel leuk jong spul.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 08:05

Deparon ken ik wel een Duits gefokte hengst heb er een paar leuke nakomelingen van gezien die vaak wel passen in het type wat ik graag zie, body en gespierd. Tuschinksi juist eleganter meer dames type paarden kan me die combinatie dus best goed voorstellen als ze wat meer paard wouden uit de tuschinksi moeder. Ik ben wel benieuwd naar dat paard isnhij meer deparon of meer tuschinki :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 08:11

Idd altijd verstandig om eens rond te vragen over de lijnen. Je kan er niet op rijden, het zegt niet alles maar het kan wel veel zeggen :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 08:40

Schatje om te zien Sinatra, duimen voor de keuring! Wanneer is de keuring?
Ook spannend Century. Laat jij ook nog keuren als bod geaccepteerd wordt?

Ik kijk wel enigzins naar afstamming, ook voor een rijpaard. Maar goed, ik heb mijn paarden helemaal groen gekocht, dus dan heb je verder nog zo weinig informatie dus dan wil je wel iets weten over de aanleg, het karakter en de gezondheid van de ouders.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 09:38

Ik zag nog een leuke 4 jarige Gelderse vos merrie te koop staan. Ook al mee naar buiten geweest. VP volgens mij wel over de 10k. Mocht iemand nog zoiets zoeken mag je me een pb sturen :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 09:42

Als ik terug denk hadden die van mij inderdaad ook wel veel sport in de moederlijn. Vooral Jam kwam uit hele goede lijnen met veel subtop en hoger en ook 2 verr. hengsten uit dezelfde moeder.
Maar daar kwam ik daarna pas achter eigenlijk :')

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 10:21

Ik heb er wel eens één gehad wiens halfbroer uit dezelfde moeder op 160 niveau liep en verder de gehele moederlijn vol met sport op hoog niveau. Paard was bloedje mooi en had ook echt veel kwaliteit maar wilde het, na het veel kansen gegeven te hebben, echt niet gaan doen onder het zadel. Uiteindelijk drachtig verkocht naar het prachtige Wales, daar hebben ze haar later ook nog opgepakt maar ook tot de conclusie gekomen dat ze toch beter af is als fokmerrie. Prachtig leven heeft ze nog steeds daar dus eind goed al goed voor de merrie.

Zo ken ik nog wel wat meer verhalen uit de eerste hand, dus ik heb ondertussen allang de conclusie getrokken dat je op papier niet kunt rijden.

Als ik nu paarden ga kijken, kijk ik er dus ook echt anders naar.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 10:38

De meeste goed gekeurde hengsten komen ook uit prachtige sportlijnen. Dus die kun je vaak al afvinken qua sport.

Moeders met weinig sport in de lijn kunenn ook mega fijne dieren geven ja :j
Blijft toch altijd een gok

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 10:45

Cioccolato schreef:
De meeste goed gekeurde hengsten komen ook uit prachtige sportlijnen. Dus die kun je vaak al afvinken qua sport.

Moeders met weinig sport in de lijn kunenn ook mega fijne dieren geven ja :j
Blijft toch altijd een gok

Ze worden daarop ook geselecteerd (moederlijn) en uitgeprobeerd, de onder het zadel minder goede hengsten of die qua karakter en bewerkbaarheid niet fijn genoeg zijn liggen er ook gewoon uit bij een verrichtings onderzoek. Tenminste bij het KWPN.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 10:48

Het papier zegt ook zeker niet alles. Uiteindelijk zijn het allemaal individuen. Je kan altijd ineens een zwaan of lelijk eendje in een familie hebben.

Alleen je ziet toch wel dat veel sport in de merrielijn icm een passende hengst toch wat grotere garanties geeft op een fijn sportpaard.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 10:49

mavantos schreef:
Het papier zegt ook zeker niet alles. Uiteindelijk zijn het allemaal individuen. Je kan altijd ineens een zwaan of lelijk eendje in een familie hebben.

Alleen je ziet toch wel dat veel sport in de merrielijn icm een passende hengst toch wat grotere garanties geeft op een fijn sportpaard.

Mooi gezegd! Ben ik het mee eens.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 12:28

En toch iedere fokker wil het nieuwe gp paard fokken en fokt niet persee die brave waarmee je achterstevoren het bos in gaat

(Ja je paard staat achterstevoren)

Die goede paarden zijn nou eenmaal wat scherper

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:19

oji schreef:

Ik kijk wel enigzins naar afstamming, ook voor een rijpaard. Maar goed, ik heb mijn paarden helemaal groen gekocht, dus dan heb je verder nog zo weinig informatie dus dan wil je wel iets weten over de aanleg, het karakter en de gezondheid van de ouders.

Ja, gaat gekeurd worden komende week (als bod geaccepteerd wordt). Wel alleen klinisch, er zijn nog recent-genoege foto's waarop hij goed is.

Wat een spannende tijd is dit haha. Ik ben wel heel bij dat - als alles doorgaat - ik mijn paard heb gevonden waar ik gewoon echt een klik mee voel. Ik vond het zoekproces maar een lastige, emotionele gebeurtenis haha.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:38

MarjanB schreef:
En toch iedere fokker wil het nieuwe gp paard fokken en fokt niet persee die brave waarmee je achterstevoren het bos in gaat

(Ja je paard staat achterstevoren)

Die goede paarden zijn nou eenmaal wat scherper

Ik heb het idee dat fokkers toch meer en meer op het karakter gaan letten. Ik kan nu zo een lijst aan ggk hengsten uit mijn mouw schudden, waar dat 5-10 jaar geleden nog een hele klus was. Maar je hebt er altijd bij die ze heel heet willen, en daar zijn vast ook wel ruiters voor, die dat graag hebben.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 15:53

Century schreef:
oji schreef:

Ja, gaat gekeurd worden komende week (als bod geaccepteerd wordt). Wel alleen klinisch, er zijn nog recent-genoege foto's waarop hij goed is.

Wat een spannende tijd is dit haha. Ik ben wel heel bij dat - als alles doorgaat - ik mijn paard heb gevonden waar ik gewoon echt een klik mee voel. Ik vond het zoekproces maar een lastige, emotionele gebeurtenis haha.

Laat je de Fotos wel opnieuw beoordelen door een andere da of dat niet?
Want dat kan ooit heel veel verschil maken....