Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:33

Ik ben het met je eens dream boy.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:38

Dreamboy schreef:
Ben ik dan de enige die het raar vind dat dat gedram over wolferende omheiningen alleen in Nederland lijkt te spelen? In Nederland willen ze gewoon weer het braafste jongetje van de klas zijn terwijl in andere landen allang is bewezen dat die omheiningen helemaal niet of nauwelijks werken.

Maar wat is dan het alternatief, wat moeten we dan doen als die wolf niet weg gaat, wat als de overheid niet mee gaat werken en we met de wolven hier blijven zitten en elk jaar meer. Accepteren dat vee wordt gedood?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:53

Nee, ik vind het ook raar dat er vooral in Nederland zo negatief over de omheiningen wordt gepraat. Nederland is bij lange na niet een braaf jongetje (op veel gebieden trouwens) want dan zouden veel meer mensen een wolfwerende omheining willen plaatsten. Dat dat niet gebeurt zegt iets over Nederlanders ja.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:04

Nou hier in Oostenrijk weigeren ze het ook hoor. Het is niet zinvol. Daarnaast is het in een niet vlak terrein (lees berg) onmogelijk een dergelijk raster te bouwen.

Koop maar KBH’s roepen de NGO’s. ☺️ Het wordt gezien als een belediging voor de alpenboer. waar soms net 600 euro in de maand verdiend wordt aan het melken van hun koeien. Waar moet je die KBH’s van betalen?

Ze sturen hier echt aan op afschot, en dat is ook wat er hier gebeurt zonder er over te praten. Ik ben heel blij met de jagers hier in de omgeving en ik hoop dat voor er te veel wolven komen, ook in onze provincie de wet er door komt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:13

Alle landen waar de wolf is terug gekeerd is de ervaring van dierhouders dat een wolfwerende omheining niet werkt en veel te kostbaar.

Foto’s en filmpjes van gedode of (zwaar)gewonde KBH’s in overvloed.
Of letterlijk een kudde KBH’s om een kudde schapen of geiten te kunnen beschermen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:15

Wintu schreef:
Dreamboy schreef:
Ben ik dan de enige die het raar vind dat dat gedram over wolferende omheiningen alleen in Nederland lijkt te spelen? In Nederland willen ze gewoon weer het braafste jongetje van de klas zijn terwijl in andere landen allang is bewezen dat die omheiningen helemaal niet of nauwelijks werken.

Maar wat is dan het alternatief, wat moeten we dan doen als die wolf niet weg gaat, wat als de overheid niet mee gaat werken en we met de wolven hier blijven zitten en elk jaar meer. Accepteren dat vee wordt gedood?

Je valt in herhaling. Nee, we moeten niet accepteren dat ons vee wordt vermoord. Maar dat doen ze in de andere landen ook niet. Alleen wordt daar niet zo gehamerd op die heilige omheining omdat daar allang gebleken is dat het niet werkt. En nu val ik ook in herhaling. In andere Europese landen worden ze inmiddels wakker en mag er wel afgeschoten worden als de wolf een problermwolf wordt. Uiteindelijk zal Nederland daar ook aan moeten geloven maar waarschijnlijk zal dat pas gebeuren nadat het eerste kind gegrepen wordt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:18

Maar nu dan? Nu mag er nog geen afschot plaatsvinden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:18

Wintu schreef:
Dreamboy schreef:

schieten, scheppen, zwijgen.
Dit draait uit op stropen of zelf maar gaan oplossen, er is nl stomweg geen geschikte plek meer voor wolven punt en dan niet alleen in NL/BE, maar het territorium is vol en er is geen andere sterfte oorzaak onder wolven anders dan ziekte en agressie/kanibalisme door overpopulatie. Honger als factor komt pas veel later, aangezien er genoeg voedsel te vinden blijft tot de aanvallen op mensen en huisdieren boven een kritische drempel komt. En gezien de andere gevallen van teveel dieren in een gebied die niet blijvend, structureel en consequent worden gemonitord met ingrijpen zodra nodig, zal dat een kwestie van dweilen met de kraan open zijn totdat er eindelijk genoeg ellende is om heel serieus een nulstand na te streven. Met hoeveel wolven er al zijn en hoeveel er tot die tijd nog bij komen is de vraag of dat zonder terecht verboden opties als gif gaat lukken. We hebben hier immers het geweldsmonopolie bij de overheid liggen (en geheel terecht als het om mensen onderling gaat), een wandelaar die alleen een wolf/roedel tegenkomt kan niks, dat maakt ons de meest hulpeloze prooi die er rondloopt als de situatie dat punt bereikt.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:26

Dreamboy ik hoopte ook dat dat verschil zou gaan maken, maar nadat de eerste mens in Italië gedood is door een beer geloof ik daar niet meer in.
De overheid wil nu van de beren af, maar
De NGO’s procederen lekker. Er is in Italië al een kind aangevallen. De vader kon erger voorkomen. Ze hebben al een wolf uit een trappenhuis moeten halen en wat niet al.

Een aanval alleen helpt dus niet, het zal echt een bloederig tafereel moeten worden? Geen idee. En dan zullen de pro wolvers nog een excuus hebben.

@josien, in alle andere provincies van Oostenrijk mag het al en gebeurt het al. En in onze provincie loopt een grote rechtszaak over de vergoeding van een fokmerrie.

Zwitserland schiet de helft van alles nu af. Daar was de publieke opinie vorig jaar ook nog tegen afschot. Nu niet meer en dan moet de overheid wel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:27

Precies Tamary

Schießen, Schaufeln, Schweigen.
Schieten, scheppen, stilte.

En dat is voor nu een heel goed idee.
Als de overheid niets doet geen andere keuze. Want alle legale werkt niet.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:29

Ik ga echt niet afwachten tot ze mijn paarden grijpen. Dan verhuis ik echt even een tijdje naar stal het is erg dat ik er toe gedwongen wordt maar mijn paarden zijn me te dierbaar

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:30

josien_m_ schreef:
Maar nu dan? Nu mag er nog geen afschot plaatsvinden.

Nee, precies. Ze lopen achter de feiten aan zoals gewoonlijk. In plaats dat ze hun lering trekken met wat er in de andere landen gebeurt wachten ze rustig af tot het compleet uit de hand is gelopen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:31

Esperanza schreef:
Ik ga echt niet afwachten tot ze mijn paarden grijpen. Dan verhuis ik echt even een tijdje naar stal het is erg dat ik er toe gedwongen wordt maar mijn paarden zijn me te dierbaar

Dat is leuk voor de nachten en ook niet onverstandig. Maar helaas zijn er ook steeds meer aanvallen overdag.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:39

Dreamboy schreef:
Dat is leuk voor de nachten en ook niet onverstandig. Maar helaas zijn er ook steeds meer aanvallen overdag.

Ik zei toch verhuizen, das bij mij wonen :D

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:44

Esperanza schreef:
@josien, in alle andere provincies van Oostenrijk mag het al en gebeurt het al. En in onze provincie loopt een grote rechtszaak over de vergoeding van een fokmerrie.

Zwitserland schiet de helft van alles nu af. Daar was de publieke opinie vorig jaar ook nog tegen afschot. Nu niet meer en dan moet de overheid wel.

Zover zal het hier hopelijk ook wel komen, maar daar hebben de dieren nu nog niks aan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:46

Dreamboy schreef:

Er is niets raars aan opmerking.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:54

josien_m_ schreef:
Nee, ik vind het ook raar dat er vooral in Nederland zo negatief over de omheiningen wordt gepraat. Nederland is bij lange na niet een braaf jongetje (op veel gebieden trouwens) want dan zouden veel meer mensen een wolfwerende omheining willen plaatsten. Dat dat niet gebeurt zegt iets over Nederlanders ja.

Het zegt ook zeker iets over het beleid van de overheid die veel te laat ging waarschuwen over de problemen die de wolf met zich mee bracht. Zelfs de Schotse hooglanders van een Nederlandse 'wolfexpert' zijn aangevallen omdat zij een aanval niet reëel achte. Tja, en als de 'experts' al zo naïef zijn..

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:56

Esperanza schreef:
Dreamboy schreef:

Ik zei toch verhuizen, das bij mij wonen :D

Ah, ik dacht je paarden naar stal verhuizen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:14

josien_m_ schreef:

Ik heb het ook niet over het volk maar de bestuurders van het land en bepaalde organisaties.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:15

Dreamboy schreef:
Je valt in herhaling. Nee, we moeten niet accepteren dat ons vee wordt vermoord. Maar dat doen ze in de andere landen ook niet. Alleen wordt daar niet zo gehamerd op die heilige omheining omdat daar allang gebleken is dat het niet werkt. En nu val ik ook in herhaling. In andere Europese landen worden ze inmiddels wakker en mag er wel afgeschoten worden als de wolf een problermwolf wordt. Uiteindelijk zal Nederland daar ook aan moeten geloven maar waarschijnlijk zal dat pas gebeuren nadat het eerste kind gegrepen wordt.

Ja, ik val in herhaling, want je noemt geen alternatief. Maw, die is er niet.
Uiteindelijk, uiteindelijk.... en wanneer is dat, ik zie het niet gebeuren. En wat moeten we dan intussen met het vee doen. Niks doen lijkt me ook geen oplossing.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:16

Het kan niet zo zijn dat we in dit topic alleen maar de oneerlijkheden mogen bespreken. Om vervolgens het idee van schieten, schoffelen, zwijgen te verheerlijken. Zoals al eerder aangegeven vind ik dat een beetje een zielig idee. Want in alle eerlijkheid, wie heeft een (jacht) geweer op de pak en kan ook nog eens gericht schieten? Naast het dappere idee vraag ik mij ook af wie er dan zo stoer is om een gevangenisstraf te accepteren?

Tevens is elk idee wat aangedragen word stom, niet waar en ongelofelijk achterhaald. Maar zelf zetten jullie in op de overheid?? Die komt pas in beweging als de Europese Unie daar reden voor heeft. En zolang de richtlijnen en regels niet uitgevoerd worden, gaat onze overheid niets doen. Tot die tijd krijgt het jullie goedkeuring om maar helemaal niets passends en binnen regelgeving te doen en dus vooral de onschuldige dieren aan hun lot over te laten omdat het toch geen nut heeft?! Dus jullie denken wel aan de wilde dieren die problemen met een wolfwerende omheining kunnen ondervinden maar de schapen van een persoon die geen heil ziet in een wolfwerende omheining hebben gewoon pech?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:18

tamary schreef:
schieten, scheppen, zwijgen.
Dit draait uit op stropen of zelf maar gaan oplossen, er is nl stomweg geen geschikte plek meer voor wolven punt en dan niet alleen in NL/BE, maar het territorium is vol en er is geen andere sterfte oorzaak onder wolven anders dan ziekte en agressie/kanibalisme door overpopulatie. Honger als factor komt pas veel later, aangezien er genoeg voedsel te vinden blijft tot de aanvallen op mensen en huisdieren boven een kritische drempel komt. En gezien de andere gevallen van teveel dieren in een gebied die niet blijvend, structureel en consequent worden gemonitord met ingrijpen zodra nodig, zal dat een kwestie van dweilen met de kraan open zijn totdat er eindelijk genoeg ellende is om heel serieus een nulstand na te streven. Met hoeveel wolven er al zijn en hoeveel er tot die tijd nog bij komen is de vraag of dat zonder terecht verboden opties als gif gaat lukken. We hebben hier immers het geweldsmonopolie bij de overheid liggen (en geheel terecht als het om mensen onderling gaat), een wandelaar die alleen een wolf/roedel tegenkomt kan niks, dat maakt ons de meest hulpeloze prooi die er rondloopt als de situatie dat punt bereikt.

Dit noem jij als een serieuze optie?
Gewoon maar gaan stropen, tientallen wolven afmaken en maar scheppen en wie moet dat doen dan, wie riskeert een gevangenisstraf. Dat is gewoon oproepen tot criminele activiteiten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:21

Kaja schreef:
Het kan niet zo zijn dat we in dit topic alleen maar de oneerlijkheden mogen bespreken. Om vervolgens het idee van schieten, schoffelen, zwijgen te verheerlijken. Zoals al eerder aangegeven vind ik dat een beetje een zielig idee. Want in alle eerlijkheid, wie heeft een (jacht) geweer op de pak en kan ook nog eens gericht schieten? Naast het dappere idee vraag ik mij ook af wie er dan zo stoer is om een gevangenisstraf te accepteren?

Tevens is elk idee wat aangedragen word stom, niet waar en ongelofelijk achterhaald. Maar zelf zetten jullie in op de overheid?? Die komt pas in beweging als de Europese Unie daar reden voor heeft. En zolang de richtlijnen en regels niet uitgevoerd worden, gaat onze overheid niets doen. Tot die tijd krijgt het jullie goedkeuring om maar helemaal niets passends en binnen regelgeving te doen en dus vooral de onschuldige dieren aan hun lot over te laten omdat het toch geen nut heeft?! Dus jullie denken wel aan de wilde dieren die problemen met een wolfwerende omheining kunnen ondervinden maar de schapen van een persoon die geen heil ziet in een wolfwerende omheining hebben gewoon pech?

Ja, daar verbaas ik me ook over, meer te doen om het wild dan de dieren binnen de omheining.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:25

Wetende dat het schijnveiligheid is, zou jij dan die investering doen? Incl. deel dat je zelf mag ophoesten, wetende dat je er echt niet beter van zal slapen? Opstallen als je de mogelijkheid hebt kan voorlopig nog verschil maken, maar dan moet je maar net de gebouwen hebben, want daarvoor krijg je al helemaal geen toestemming (iets met uitzicht voor de toeristen ... ).
Het is klem zitten tussen 2 molenstenen, daar mee praten lukt niet, dan is je beste optie nog om er 1 aan gruzelementen te hakken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:29

tamary schreef:
Wetende dat het schijnveiligheid is, zou jij dan die investering doen? Incl. deel dat je zelf mag ophoesten, wetende dat je er echt niet beter van zal slapen? Opstallen als je de mogelijkheid hebt kan voorlopig nog verschil maken, maar dan moet je maar net de gebouwen hebben, want daarvoor krijg je al helemaal geen toestemming (iets met uitzicht voor de toeristen ... ).
Het is klem zitten tussen 2 molenstenen, daar mee praten lukt niet, dan is je beste optie nog om er 1 aan gruzelementen te hakken.

Dat zei ik eerder ook, maar ik koos de andere optie en toen was ik respectloos volgens sommigen.

Maar idd als schapenhouder zit je klem, wat doe je, investeer je of laat je het zo. Ik zou voor de investering gaan. Omdat ik er toch in geloof dat een raster ontmoedigend werkt. Maar dat zal voor elke houder anders zijn.

Wij zijn aan het kijken hoe we het beste onze omheining hoger kunnen krijgen, met sowieso een beste klap op de bovenste draad, harmonicagaas is 1.60 Onderkant is deels aan de stoep, maar ook een stuk gras. We zitten met het gewei van de bok, dus even zien hoe we dat doen, hij mag er niet in blijven hangen en verder moeten voetgangers ook niet geëlektrocuteerd :')
Laatst bijgewerkt door Wintu op 07-12-23 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt