Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 09:04

@dierenfan, ik kan niet wachten op beter weer in elk geval... :D

@leedebee haha, die arme kerstboom moest het wel ontgelden _O-

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:43

:') ja echt he! Ik had m even "geleend" uit mn dochtertje haar kamer. Gelukkig bleek die boom aardig stevig en kon ik hem ongemerkt terugzetten. Als stinkt hij nu wel n beetje naar paard :')

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 22:33

Nou hier is het weer 1 stap vooruit, 3 stappen achteruit hoor. Vanavond toch maar even gelongeerd ondanks slechte weer want kan haar ook niet meerdere dagen achter elkaar vrijwel niks laten doen… ze moet echt zo nu en dan haar ei kwijt.

Ging eigenlijk heel goed. Na haar eerste frissigheid kwijt te zijn geraakt was ze eigenlijk super bij de les, lekker ontspannen, dus heel happy. Tijdens het uitstappen een paar wegtrekkers door wind, rennen, waardoor uiteindelijk ze de lijn uit mijn handen trok. Ze ging er dus een paar keer op staan, hoofdstel stuk getrokken, nog een keer erop staan en toen kwam ze in paniek naar me toe gerend.

Ze heeft dus uiteindelijk door het kapotte hoofdstel, klapperende bit en longeer lijn ook haar tong bezeerd en daar zit nu een flinke snee in. Ik baal er enorm van want vindt het natuurlijk vreselijk dat ze zich bezeerd heeft omdat ik die stomme longeerlijj niet goed vast had :(

Kon het allemaal niet heel goed bekijken maar voelde streep op haar tong en later ook wat bloed. Hopelijk heelt het snel :(

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 23:15

Wat een pech!
Reken het jezelf niet aan. Ze zijn nou eenmaal 500 kg sterker dan dat wij zijn, dus dan kan zoiets gebeuren... Wel fijn dat ze jou kwam opzoeken toen ze niet meer wist wat ze moest doen :j

Het is balen dat ze zichzelf bezeerd heeft en je hoofdstel kapot is. Meestal heelt iets in de mond wel super snel. Je hoofdstel dan weer niet helaas :+

"Morgen weer een dag". Focus gewoon op het feit dat het eigenljjk hartstikke goed ging, los van de afsluiter ;)

Ik heb het voordeel dat hij 24/7 buiten loopt, dus als hij graag debiel wil doen, dan kan dat ook in zijn eigen tijd. Al bewaart hij soms ook nog wel wat voor mij :')

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 05:47

@Raineri; hahah leuk hé! Hij heeft ondertussen 3 van de 4 tanden gewisseld, dus het schiet mooi op! Heb alleen nog geen tand gevonden, helaas..
Goed punt. Ik ben alleen 'bang' om hem te overvragen. Liam is echt een pleaser en zal alles doen wat ik van hem vraag, wat ik dus erg gevaarlijk vind mbt het opbouwen van belastbaarheid in het bos. Al moet ik wel bekennen dat Liam het in het bos wel onwijs goed heeft gedaan in het begin. In de bak begon hij te bokken in het aanspringen in galop, in het bos hoef ik hem maar te vragen 'Liam galop?' en hij gaat al. Maar er heeft hooguit 1x een zadeltje op hem gelegen vanaf begin september (fotoshoot). Het is bij Liam overigens wel; opstappen en gaan.

Leedebee; Zonde dat je blokkeert van een trainingsschema, maar goed dat je het op tijd doorhebt dat het je stress geeft. Lekker je ding doen is belangrijker denk ik dan het volgen van een bepaald schema. :D

Ik heb ondertussen het loswerken weer meer opgepakt, mede door het breken van mijn vingertopje vorige week maandag. Het loswerken werkt een stuk ontspannender tussen ons en heb het idee dat Liam beter geconcentreerd is dan met longeren.
Eergisteren heeft een stalgenoot van mij Liam gelongeerd en gaf aan dat Liam na 3/4 passen galop weer heel makkelijk terugvalt; dit herken ik wel. Maar zolang ik Liam aanspoor met "door" valt hij niet zo snel terug.

Hoe pakken jullie het opbouwen van spieren aan? Of wat zou de reden kunnen zijn dat Liam zo makkelijk terugvalt in draf vanuit galop?

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 08:40

@manic oef, balen maar kan gebeuren helaas. Mijn merrie is weleens achterover geklapt omdat ze tegen de druk van de dubbele lijn in ging. Die lag toen helemaal vast.. ook dat is goed gekomen :j . Maar wel heel zuur, dat snap ik.

@jaimy ik gok gebrek aan kracht/spieren. Ik probeer ze eerst in draf wat balans te laten vinden voordat ik aan galop denk. En als ik dan galop vraag is het een paar passen, dan draven weer aangallopperen, paar passen galop en weer draven etc. Goed aanspringen kost kracht en naar mijn mening kun je ze dan beter een paar passen goed laten galopperen dan ze een paar rondes op de voorhand laten denderen. Dat gezegd hebbende, vind ik wel dat ze niet uit zichzelf mogen bepalen welke gang ze wel of niet doen. Maar in jouw geval, gewoon kleine stapjes ipv een hele ronde. Je zult zien dat het uiteindelijk 5/6 passen worden ipv 3/4.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 10:04

@leedebee wat een geweldig filmpje <3

@manic wat balen. Maar niet zo gek met dit rare weer, dat zoiets gebeurt. Trek het je niet aan, komt vast goed.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 11:09

Vervelend Manic! Ik heb dat ook gehad toen mijn, inmiddels gepensioeneerde, merrie nog heel groen was. Hele hoofdstel aan flarden. Maar zij maalde er verder niet om hoor. Toen alles weer heel was (mond, wondje aan hoofd) en ik deed hoofdstel en bit in, was het alsof er niets gebeurd was. Trauma is voor ons vaak groter als voor de paarden :D

Gewoon rustig aan opbouwen en goed naar je paard kijken Jaimy-Liam. En je goed bedenken dat conditie heel veel sneller opbouwt als spieren en pezen/banden/ligamenten. Dus niet uitgaan van wat hij voor je gevoel conditioneel aankan, maar hoe je zijn lijf ziet ontwikkelen (en mentaal).

Groen licht gekregen van de DA, ik mag Owen weer gewoon gaan opbouwen alsof hij net als 3-jarige onbespierde slungel uit de opfok komt. Dus eigenlijk gewoon het schema aanhouden zoals bij het zadelmakmaken. We beginnen dus gewoon weer helemaal opnieuw zoals afgelopen voorjaar, met dat verschil dat hij wel een stuk wijzer is en nu wel zadel/hoofdstel/ruiter al kent. Dus nu ga ik het gewoon zelf doen en neem er de komende maanden rustig de tijd voor. Zo blij!!!!

Morgen na het werken aan de hand even de longeerlijn eraan en hem een paar minuten laten draven (als het daarbij bij blijft en meneer niet gaat feesten). Maar goed, heb ook de bevestiging dat als hij een keer uit zijn plaat gaat, dat dat niet erg is, dat doet een groene net uit de opfok ook. Ik zat heel erg in mijn maag dat ik bang was dat hij net zo opgebouwd zou moeten worden als een paard met een peesblessure, en dacht hoe ga ik dat doen met een net zadelmakke die nog nooit onder het zadel is geweest zonder vooraf uitrazen aan de longe...maar gelukkig, ik hoef het niet zoals een peesblessure te behandelen. Pak van mijn hart!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 11:21

manic schreef:
Nou hier is het weer 1 stap vooruit, 3 stappen achteruit hoor. Vanavond toch maar even gelongeerd ondanks slechte weer want kan haar ook niet meerdere dagen achter elkaar vrijwel niks laten doen… ze moet echt zo nu en dan haar ei kwijt.

Ging eigenlijk heel goed. Na haar eerste frissigheid kwijt te zijn geraakt was ze eigenlijk super bij de les, lekker ontspannen, dus heel happy. Tijdens het uitstappen een paar wegtrekkers door wind, rennen, waardoor uiteindelijk ze de lijn uit mijn handen trok. Ze ging er dus een paar keer op staan, hoofdstel stuk getrokken, nog een keer erop staan en toen kwam ze in paniek naar me toe gerend.

Ze heeft dus uiteindelijk door het kapotte hoofdstel, klapperende bit en longeer lijn ook haar tong bezeerd en daar zit nu een flinke snee in. Ik baal er enorm van want vindt het natuurlijk vreselijk dat ze zich bezeerd heeft omdat ik die stomme longeerlijj niet goed vast had :(

Kon het allemaal niet heel goed bekijken maar voelde streep op haar tong en later ook wat bloed. Hopelijk heelt het snel :(

Wat balen zeg. 1 tip: check ook even goed of atlas niet pijnlijk is en de slijmbeurs (achter t oor) niet gezwollen.
Bij het stuk trekken vh hoofdstel komt er toch heel wat kracht op t kopstuk te staan. Dat kan blessures geven op de atlas, vergelijkbaar met hangen. Als dat dan niet voldoende rust krijgt kan het paard headshaking ontwikkelen. Zou er niet te licht over denken. Als je t niet vertrouwt even laten checken door DA.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 11:36

Fijn dat je weer aan de slag mag Oji!

Gisteren heeft mn dochter tijdens de storm gewoon Polletje gereden en dat ging best,
Ze had m even aan de longe gedaan maar daarmee snel gestopt want hij was daar te fris voor.
Dus maar gewoon opgestapt. En gedacht "Ik zie wel wat ie doet".
Stalgenoten met grote ogen: "Jij-gaat-gewoon-rijden-met-die-storm?" Dochter: "Ja hij was gisteren en eergisteren vrij en morgen kan ik ook niet rijden, dus hij moet wel even gereden".
Stalgenoten: 2 dagen niks gedaan, jong fris paard storm = je bent gek.
Er was niemand in de bak verder dus dat scheelde :D. Hij heeft even een sprintje getrokken maar dat was t verder ook. Polletje is jong, maar betrouwbaar
Heerlijk zo'n paard.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 13:44

Oh wat fijn, jullie hebben wel allemaal goed nieuws! Zo fijn dat Owen weer aan de bak mag! Dat was toch echt een heel lelijke blessure!

Polletje klinkt heerlijk nuchter!!

Achter mijn dametje haar hoofd zal ik nog even dubbel checken en ook hoe de tong er nu uit ziet.

Ik kriebel haar hoofd meestal al zeer uitbundig omdat ze dat heeeeel erg lekker vindt (soort groot model kat) aan daar reageerde ze niet extreem op.

Sowieso had ze al vrij tot in het nieuwe jaar, dus wat dat betreft is haar rampen timing wel goed :D

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 16:51

Wat is iedereen lekker bezig met zijn jonkies. Zal vast wel meevallen Manic. :)

Hier nogal stil, ik heb de dames moeten verhuizen en sta gelijk weer -10 achter bij Pien. Ze dendert weet gigantisch over mij heen en wij vallen ook weer 5 stappen terug naar beneden.

Toch wel jammer, al zal het straks wel weer goed komen. Mijn zwangere buik en het slechte weer helpen daarin ook niet mee.. ze staat te niksen naast dat ze lekker met mijn bejaarde dame buiten komt overdag.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 00:41

@manic; jeetje wat heftig zeg. Hopelijk is ze gauw weer de oude!

@elinaSK; daar kan ik mij wel in vinden ja, maar ik kan nog niet echt goed onderscheiden dat een paard galoppeert op de voorhand (extreem) of gewoon 'zoals het hoort'. Ik heb daar ook niets over gehoord bij anderen dat hij galopeert op de voorhand (heb een filmpje op mijn Insta staan en degene die hem longeert heb ik er ook niet over gehoord). Maar ik neem het zeker mee!

@oji; Zou je dat misschien wat kunnen uitleggen?
Ik begrijp dat zijn conditie sneller opbouwt dan zijn spieren/pezen/ligamenten? Heb ik dat zo goed begrepen? En dat ik moet kijken naar zijn doen en laten ipv wat ik denk dat hij aankan

@wiwabalia; wat jammer zeg! Maar als ze wat meer gewend is zal het ongetwijfeld weer beter gaan! :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 02:07

Gezien mijn paard zo'n 700 a 800 kg zwaarder is heb ik hem nooit leren galopperen aan de longeerlijn. Dat is erg fijn nu omdat wij geen eigen bak hebben en dus op laag zeewater longeren zonder veilige omheining. In de bak bij onze vriendin doen wij enkel los werken en dan wel alle gangen en werken mijn man en ik samen zodat ze de volledige bak benutten. Vind ik voor ons type paarden veel beter! Galop onder het zadel is buiten aangeleerd op recht stuk achter ons ervaren paard. Als ik wel in de bak dubbele lijnen doe of longeren dan enkel stap en draf ook om dat gewoon te houden.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:32

@Wiwabalia jij had nu toch ook je eigen plekje? Hoe bevalt dat verder…? Voor die jonge beesten is lichamelijk ff wat rustiger aan ook niet zo een drama maar mentaal zoeken ze toch een hoop uitdaging. Toen ik die van mij kocht was het ook echt overduidelijk dat de aan de bak moest, want drammerig. Maar goed, dat lost zichzelf wel weer op toch?

@jaimy ik zou me niet zo druk maken over specifiek opbouwen spieren of dat hij zo nu en dan uit galop dondert of verkeerd aanspringt. Dat is gewoon jongigheid, gebrek aan kracht en dat ze het gewoon nog onwijs moeilijk vinden. Dat komt vanzelf wel goed. Gewoon rustig blijven en corrigeren. Hij wordt vanzelf sterker.

Mijn dametje was gelukkig weer helemaal ok. Heb haar tong gezet. Daar zit inderdaad best een kratertje/gat en een flinke kras jn (niet door ofzo), maar ze reageert er eigenlijk niet echt op en drinkt en eet prima.

Vond het ook niet zo verstandig om echt iets met haar te doen, dus in de molen, maar na een half uier stond ze daar nog steeds in de stuiteren dus toch maar even aan de longe gegooid en daar ging ze nog even af. Overigens daarna wel heel braaf en vuurwerk verderop reageerde ze weer helemaal niet op.

Verder nog even achter en om het hoofd gevoeld en kon gelukkig nergens reactie ontdekken, dus denk dat het uiteindelijk wel mee valt.

Heb er echt wakker van gelezen. Had al visioenen in mijn hoofd want zo erge littekens dat er helemaal geen bit meer in kan ofzo.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 12:34

Super balen die wond manic! Maar kan gebeuren met jonge dieren. Ik herken dat wel van die slapeloze nachten. Die van mij had een keer een zweer bij de kroonrand en in mijn hoofd was het gedaan :') van nature maak ik me snel druk over sommige dingen en dat is fijn voor een dier want ze krijgen snel hulp maar voor mijn grijze haren is het niet leuk.

Wat fijn babootje! Ook knap van hem. Zelfs eigenaren van volwassen dieren zie ik het nu zwaar hebben _O-

Wat fijn dat Owen terug is Oji! Ben benieuwd hoe het hem vergaat

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 17:48

@manic, daar heb je ook helemaal gelijk in hoor. Maar juist omdat hij jong is, en het mijn eerste paard is wil ik het zo goed doen. Ik pak hem nog niet niet in met bubbeltjesplastic hahahaha. Ik vind het gewoon leerzaam wat de ervaringen van anderen zijn

Fijn dat je dametje weer helemaal oké is!!

-------------------------------------------------------------------------------------------
Vraagje;

Als ik het rijden weer oppak en met Liam rondjes bos ga doen, in stap en een keertje een draf, is het dan 'te lang' als ik er 5 tot 9km op zit? Of belast ik hem dan te veel en te lang? Ik zou het echt weer heeeerlijk vinden om met hem een rondje bos te doen onder zadel. Maar uiteraard pas als hij weer wordt opgepakt. Ik kan natuurlijk ook halverwege opstappen, maar ben even benieuwd naar jullie meningen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 17:57

Liam is al veel gewend als ik het zo lees. Verwacht dat velen het niet met mij eens gaan zijn maar 5 km moet zeker kunnen en eens 9 km geeft echt geen kapot paard.
Het allerbeste advies in deze is altijd kijken naar jou paard. Die gaat jou aan geven wanneer het eventueel teveel is en dan kun je ook afstappen ipv dat je later op stapt. Een rondje doen hier is al vlot 5 km omdat er domweg geen korter rondje is. Dan krijgen we een heen en weer tje. Doen we ook regelmatig overigens.

Jullie zijn al zo op elkaar ingespeeld jij gaat echt wel merken of hij iets wel of niet aan kan. Ga je een x te ver? Dan weet je dat voor een volgende keer :D

Extra note ik ben absoluut geen paarden deskundige. Ik kom amper kijken qua paarden maar zo voedt ik al jaren mijn puppen op tot volwassen honden en zo is mijn paard afgelopen jaar ook aan het werk gezet :D

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 19:38

@manic gelukkig dat alles oke lijkt. Hopelijk kun je weer lekker slapen nu.

@jaimy, ik ken je paard natuurlijk niet maar je klinkt alsof je heel voorzichtig bent. Gewoon proberen en desnoods in stukken opbouwen als je merkt dat het niet gaat :o

Ik had gehoopt deze week weer wat op te bouwen met mijn merrie. Maar helaas gisteren gevloerd met corona bovenop de kiespijn, heerlijke feestdagen zo 8)7 ...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 22:30

Beterschap Elina. Je bent niet alleen hoor. Hier dan waarschijnlijk niet door corona maar wel wederom heftige astma aanval. Zat zaterdag nacht bij de spoed omdat ik geen lucht meer kreeg. Nu codeïne waardoor het leven leefbaar is maar daar is alles mee gezegd ook. De helft van de dag ben ik duf en suf.
Ergens maar goed dat het weer nu ook zo vreselijk is. Vandaag voor eerst mijn paard weer even kunnen knuffelen in 3 dagen. Meer zit er voorlopig niet in. Mag niet eens zelf auto rijden. Ik hoop qua gezondheid dat 2024 beter mag zijn...voorlopig zit ik echter ook nog middenin long covid traject en steeds als ik denk 2 stappen vooruit te zijn gegaan val ik er 5 terug lijkt het wel...

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 17:10

@Oji fijn dat je weer lekker op kan gaan bouwen. Wat er al in zit vergeten ze meestal niet, dus daar zal je wel profijt van hebben!

@ziekenboeg beterschap voor jullie!

@wiwabalia verhuizen is ook niet niks. Zwanger zijn ook niet :') Misschien gewoon maar ff de boel laten en tzt weer eens oppakken? Al zal je daar straks (tijdelijk) niet zoveel tijd meer voor hebben ;)

Hier vandaag na weken de lange lijnen weer eens opgepakt. Ging best goed! Al was hij wel n beetje veel met alles bezig, behalve met mij :+

Afbeelding
(Let niet op mijn hoofd :') )
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:08

Raineri schreef:
Heerlijk dat hij wel gewoon meeliep Babootje! Dat zegt veel over z’n karakter ook wel, jullie zijn handig genoeg heb ik het idee dus komt helemaal goed. Ben benieuwd naar nieuw materiaal van jullie!

Heeft even geduurd dat ik weer kon filmen bij goed licht. :D
We zijn al heel blij met de tempocontrole. Hij is nog wat zoekerig in zn balans en met het bit. (er ligt nu een dubbel gebroken D-trens van Sprenger in; we gaan een trust innosence D trens proberen)
In galop krijgen we al steeds meer balans. Rechtsom vindt hij nog moeilijk; daarom galopperen we kleine stukjes.
In de buitenbak is hij ondanks de wind en het geflapper van zeiltjes en de jagers die op ganzen schieten op een schrikje na best heel cool ook al is hij wakker genoeg. Laat wel zien hoe braaf hij eigenlijk is.

https://www.youtube.com/watch?v=4009q6x9twg
https://www.youtube.com/watch?v=YOTbd762vb0

Het is wel enorm leuk om op je zelf gefokte, zelf zadelmak gemaakte paard te rijden. En je dan van het voorjaar alweer toe bent aan zn eerste B wedstrijdje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:16

Leedebee schreef:
Hier vandaag na weken de lange lijnen weer eens opgepakt. Ging best goed! Al was hij wel n beetje veel met alles bezig, behalve met mij :+

[ [url=m/1GUaXC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5vsbBF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo (aan zn achterkantje) te zien is hij ook erg bezig met groeien :D

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 15:14

Babootje schreef:
Leedebee schreef:

[ [url=m/1GUaXC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5vsbBF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo (aan zn achterkantje) te zien is hij ook erg bezig met groeien :D

Ja, niet normaal zoveel als dat hij nog groeit :o Ben ook heel benieuwd hoe groot hij wordt. In het voorjaar kan hij waarschijnlijk weer op de weegschaal en wordt hij gemeten.

Zeker leuk als hij ook nog zelf gefokt is. Die foto bij zijn mama.. super schattig!
Hij doet erg zijn best zo te zien. Idd druk bezig met zn bit haha

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 16:48

Leedebee schreef:
Zeker leuk als hij ook nog zelf gefokt is. Die foto bij zijn mama.. super schattig!
Hij doet erg zijn best zo te zien. Idd druk bezig met zn bit haha

Hij lijkt ook echt in karakter veel op zn moeder. Maar minder drammerig. Je moet wel heel consequent zijn met m anders gaat hij toch steeds ietsje harder dan je zelf wil. Veel terug gereden (en beloond) Dat is nu wel bevestigd en nu kun je er een beetje meer aan rijden. Beetje wijken doen we ook met hem; dat had hij snel door. Hij is ook echt heel slim.

Die van jou heeft ook echt nog zo'n lief puppyhoofdje <3