[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:24

Klopt Elisa2 ze glimt mooi en dat zegt toch ook wel wat.
@Sintara...precies zo ben ik ook met mijn paard bezig. Als ik anderen allemaal had laten meekijken dan was er ook veel kritiek/meningsverschillen geweest. Zelf had ik een paard die mentaal en lichamelijk volledig in de kreukels zat. Doodsbang voor de zweep en liep zichzelf liever dood dan zich te ontspannen. Ik ben toen heel anders gaan trainen. Ipv scherper maken juist afstompen...Ipv flink voorwaarts lopen wat ze graag deed, juist lekker laten joggen. Toen ze helemaal tot rust was gekomen en ze haar lichaam in beweging kon ontspannen, toen pas ben ik haar achterbenen gaan activeren en van daaruit haar steeds meer voorwaartser laten gaan.
Haar lichaam herstelde langzaam en soms moest ik weer een stap terug, omdat ze toch weer begon te compenseren in het lichaam omdat ik dingen vroeg waar ze nog niet aan toe was. Inmiddels lukt het haar nu om met een losgelaten lichaam en ontspannen mind meer arbeidstempo te lopen. Van daaruit ben ik haar nu weer wat scherper aan te maken. Maar een getraumatiseerd paard trainen is denk ik toch wel even een andere mindset, maar zo kijk ik er tegen aan....

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:51

Manubres, ik denk dat je daar het punt hebt. Het betreft een getraumatiseerd paard. Ik heb het bij mijn paard exact zo aangepakt als jij beschrijft. Eerst die ontspanning zoeken en van daaruit eens verder werken. Ik denk dat je daar op de lange termijn het meeste profijt mee boekt, zeker voor het paard.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:34

Ja uiteindelijk is wat er in het hoofd omgaat het allerbelangrijkste.

Als ze nu helemaal plat door de bocht zou vallen maar wel een vrolijk opgewekt en meewerkend koppie had zou ik er ook gewoon blij mee zijn. Uiteindelijk is basis dressuur erop zetten zeker met een getalenteerd exemplaar als deze helemaal niet moeilijk, dat mentale stukje nadat het fout is gegaan daarentegen.. Zeker als het in de eerste opstart fout is gegaan, waar de fundering ligt voor alles wat ze verder gaan leren! Dat is het moeilijke stuk

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:29

Tja, wat ik nu ga typen klinkt misschien heel erg onaardig maar zo bedoel ik het echt niet. Ik geloof echt dat Avalanche haar stinkende best doet om het zo goed mogelijk voor dit paard te doen, maar ik ben met Janderegelaar eens dat in mijn ogen het verkeerd gaat bij de filosofie achter het voerbeleid.

In mijn ogen wordt (niet alleen hier maar heel vaak) ontspanning en geestelijke rust verward met futloosheid en gebrek aan energie. Ik zie hier niet een ontspannen paard, ik zie een futloos paard. Ontspanning gaat nooit ten koste van de natuurlijke beweging van het paard, ontspanning komt die ten goede. Ontspanning zorgt ervoor dat een paard, wat van nature een bewegingsdier is, makkelijker en losser gaat bewegen. Futloosheid leidt tot het beeld dat ik hier zie, een paard dat niet graag naar voren beweegt, kort en houterig beweegt.

Avalanche heeft meerdere keren in dit topic aangegeven dat ze Madammeke zo koolhydraat arm als maar mogelijk voert, dat energie vooral uit vetten en eiwitten gehaald moeten worden. Ik denk echt dat hier een denkfout wordt gemaakt. Koolhydraat arm is een dieet om af te vallen. Dit dier moet niet afvallen, dit dier moet opbouwen. En voor opbouwen heb je een gebalanceerd dieet nodig om die opbouw mogelijk te maken. Een gebalanceerd dieet bestaat uit zowel koolhydraten, eiwitten en vetten in de juiste balans en in geen van de 3 hoort een beperking te zijn. Daarmee zeg ik niet dat ze het dier vol moet pompen met suikers, maar gewoon een standaard kracht/sportbrok die de gevraagde groei en opbouw ondersteunt. Niet een koolhydraat arm brok die bedoeld is voor paarden die eigenlijk weinig tot niets doen en al helemaal niet in een opbouwfase zitten.

En ja het dier ziet er beter uit als in februari, maar ik denk oprecht dat het met een niet-koolhydraatarm dieet, er al veel grotere stappen gemaakt zouden zijn. Niet zozeer misschien in vetjes, maar wel in bewegingslust.

En begrijp me niet verkeerd, ik denk dat je ook heel erg veel goed doet hoor Avalanche. Je biedt dit paard een stabiele omgeving, afwisseling en voert de druk niet te hoog op. Allemaal super punten. Alleen op het voerbeleid denk ik echt dat je je paard beter kunt ondersteunen om lekker en energiek in zijn vel te gaan zitten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 12:43

Thanks voor de tip, oji, ik neem hem mee.

Overigens hebben we best heel lang een probleem gehad met stijfheid en dus slecht bewegen, en absoluut ook veroorzaakt door de blessure, slechte hoeven waar ze in het begin mee kwam, en dus angst om te bewegen. Er is een fysiotherapeut bij, maar we begonnen met een veelvoud aan problemen, en langzaam gaat het een pak beter.

En ze wil zeker wel voorwaarts, maar dan wordt het vluchterig gedrag en plat door de bocht, en dat is iets wat ik helemaal niet wil.
Ik ben eerlijk gezegd al onwijs blij dat ze zo goed luistert en zoveel meer werk minded is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:44

Ik denk ook dat Oji wel gelijk heeft. Er zit natuurlijk wel een historie aan dat paard dat snap ik helemaal maar wellicht is je paard er best aan toe om wat meer koolhydraten toe te voegen en te kijken wat dat met haar energielevel doet. Niet zoveel, dat het gevaarlijk wordt natuurlijk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 17:49

Kan altijd hoor, ik kan zeker een brokje toevoegen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 00:43

Bedankt voor de tips, ik ga brok toevoegen aan het voer, en dan kijken of dat wat verbetert. Plus een liksteen :)

Sorry, het schoot me gisteren even verkeerd, en ik snap dat de tips goed bedoeld zijn. Excuus voor mijn reactie gisteren :o

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:07

Zo raar is je reactie toch niet? Je hebt het beste met je paard voor en doet alles zo goed mogelijk zoals jij denkt dat het beste is...Als iemand dan een ander idee heeft dan lijkt het misschien alsof je goede bedoelingen in twijfel worden getrokken. Maar soms geven andere inzichten weer een heldere kijk op de zaak. En daarnaast hoef je ook niet alle nieuwe inzichten te gebruiken, je gebruikt gewoon wat jij denkt dat goed is/goed voelt :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 09:20

Ja is :) thanks. Ik kan wel nog wat experimenteren wel. Mijn hooi is ook bizar laag in suikers (paardenmix) en met de verwachting dat de wei mooi vol zou zijn, heb ik een hele batch. Dat valt dit jaar een beetje tegen helaas.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:52

Ik heb niets toe te voegen alleen zou ik de lijn of in lussen in je hand nemen of het restandt over je schouder gooien zodat je er never nooit in staat. 1 x uitbreken en ze maait je zo onderuit. En ik kruip weer onder mijn steen en lees verder mee over Madammeke

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:28

manubres schreef:
Klopt Elisa2 ze glimt mooi en dat zegt toch ook wel wat.
@Sintara...precies zo ben ik ook met mijn paard bezig. Als ik anderen allemaal had laten meekijken dan was er ook veel kritiek/meningsverschillen geweest. Zelf had ik een paard die mentaal en lichamelijk volledig in de kreukels zat. Doodsbang voor de zweep en liep zichzelf liever dood dan zich te ontspannen. Ik ben toen heel anders gaan trainen. Ipv scherper maken juist afstompen...Ipv flink voorwaarts lopen wat ze graag deed, juist lekker laten joggen. Toen ze helemaal tot rust was gekomen en ze haar lichaam in beweging kon ontspannen, toen pas ben ik haar achterbenen gaan activeren en van daaruit haar steeds meer voorwaartser laten gaan.
Haar lichaam herstelde langzaam en soms moest ik weer een stap terug, omdat ze toch weer begon te compenseren in het lichaam omdat ik dingen vroeg waar ze nog niet aan toe was. Inmiddels lukt het haar nu om met een losgelaten lichaam en ontspannen mind meer arbeidstempo te lopen. Van daaruit ben ik haar nu weer wat scherper aan te maken. Maar een getraumatiseerd paard trainen is denk ik toch wel even een andere mindset, maar zo kijk ik er tegen aan....

Ja mee eens, maar ook een ontspannen paard kun je ook actief laten lopen. Scherper betekent niet automatisch: meer spanning. Uiteraard met behoud van ontspanning en wat het paard aan kan mentaal en fysiek. En voor sommige paarden helpt het idd om eerst lekker te joggen en tot rust te komen en wat meer draagkracht te ontwikkelen. Maar een pasje naar voren vragen, beetje rustig schakelen doen vaak al wonderen zonder dat het paard hard hoeft te lopen of spanning er van hoeft te krijgen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:08

Avalanche schreef:
Thanks voor de tip, oji, ik neem hem mee.

Overigens hebben we best heel lang een probleem gehad met stijfheid en dus slecht bewegen, en absoluut ook veroorzaakt door de blessure, slechte hoeven waar ze in het begin mee kwam, en dus angst om te bewegen. Er is een fysiotherapeut bij, maar we begonnen met een veelvoud aan problemen, en langzaam gaat het een pak beter.

En ze wil zeker wel voorwaarts, maar dan wordt het vluchterig gedrag en plat door de bocht, en dat is iets wat ik helemaal niet wil.
Ik ben eerlijk gezegd al onwijs blij dat ze zo goed luistert en zoveel meer werk minded is.

Soms kan een blessure echt meer impact hebben op het lijf dan je in eerste instantie denkt, duurt soms erg lang, maar komt vast wel weer goed!

Wat jammer dat je geen volle wei hebt op dit moment, dat is toch echt zo fijn! Ik was ook een hele winter aan t vetmesten, twee weken op de wei en klaar :')
Ik denk dat als er geen problemen zijn met vertering (darmen, maagzweren) dat wat extra koolhydraten verdeeld over de dag geen probleem zijn. Koolhydraat-arm is bij paarden gewoon normaal voer :D
Rijker ruwvoer is naar mijn idee de beste optie. Maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt, als je wei niet doet wat ie moet doen of je ruwvoer armer blijkt te zijn dan verwacht.

Ik snap verder altijd zo weinig van het commentaar. Onrealistisch grote stappen worden vaak aangeraden.
Avalanche geeft aan dat ze net met dubbele lijnen begonnen is, dus hoe kan iemand dan verwachten dat ze het paard dan ermee kan verbeteren?
Eerst moet je de knoppen er op zetten om überhaupt van alles te kunnen communiceren.
Als je iets wil aanleren, kan je dat niet altijd gelijk combineren met een super voorwaarts paard.
Mijn ervaring is dat hoe hoger de gang en het tempo, hoe sterker je ze in hun bestaande bewegingspatroon zet. Dus als ze in langzame gang stijf en onregelmatig is, dan lost meer activiteit het in ieder geval niet op.

Ik zou dit paard daarom in stap werken aan een enkele lijn, rechte lijnen en vierkantjes stappen tot je haar van de binnenschouder kan afkrijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:13

Jammer dat activiteit verward wordt met een hogere gang of super voorwaarts paard, dat is het niet. Vaak lost stijf en onregelmatig juist op als een paard beter door het lijf begint te bewegen. Oftewel meer buiging in het achterbeen, en daar hoeven ze niet harder voor te lopen. Schakelen kan zelfs in stap ;-) halthouden, pasje achterwaarts. Met ieder paard is te schakelen op een manier die bij ze past.

Voor de rest eens dat Ava zelf km's aan het maken is met de dubbele longe en er vanzelf handiger in zal worden naarmate ze het meer doet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:21

Elisa2 schreef:
Jammer dat activiteit verward wordt met een hogere gang of super voorwaarts paard, dat is het niet. Vaak lost stijf en onregelmatig juist op als een paard beter door het lijf begint te bewegen. Oftewel meer buiging in het achterbeen, en daar hoeven ze niet harder voor te lopen. Schakelen kan zelfs in stap ;-) halthouden, pasje achterwaarts. Met ieder paard is te schakelen op een manier die bij ze past.

Voor de rest eens dat Ava zelf km's aan het maken is met de dubbele longe en er vanzelf handiger in zal worden naarmate ze het meer doet.

Ik zou me nog helemaal niet bezig houden met dingen als meer buiging in het achterbeen, maar verder helemaal eens. Ik zou voor activiteit en gehoorzaamheid van de voorwaartse hulp nu schakelen in stap inderdaad.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:33

Avalanche schreef:
Bedankt voor de tips, ik ga brok toevoegen aan het voer, en dan kijken of dat wat verbetert. Plus een liksteen :)

Sorry, het schoot me gisteren even verkeerd, en ik snap dat de tips goed bedoeld zijn. Excuus voor mijn reactie gisteren :o

hier een stille meelezer die volgens mij nog niet eerder in dit topic heeft gereageerd, maar ik wil even zeggen dat ik dit echt een top reactie vindt van je!

ik kan me voorstellen dat in eerste instantie reacties even verkeerd vallen, maar ik vind het echt super van je dat je daarna genoeg lef hebt om bovenstaande reactie te posten!

complimenten voor wat je allemaal al bereikt hebt, en ik blijf volgen om te kijken hoe het verder gaat.

en ik ben blij om te lezen dat je ook de tips gaat uitproberen, ik denk dat het je echt wel verder kan helpen!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:48

Elisa2 schreef:

Je hebt ene kant wel gelijk...Maar mijn paard vond elke opdracht al een moment van stress...zelfs aan de hand lopen, een pasje opzij in de stal of pasje achterwaarts om het hek te openen....Ze had 4,5 jaar in de wei gelopen, niks gewend en lichamelijk overal pijn. Dus dat is een lastig uitgangspunt. Maar wel een zeer interessant project...net als Madammeke. Ik heb wel eens gezegd dat ik een Lamborghini met motorpech heb gekocht en mocht ik haar ooit goed krijgen dan heb ik een geweldig goed paard, maar lukt het niet dan is ernaar kijken al genieten :o

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 13:14

ankep schreef:
Avalanche schreef:

hier een stille meelezer die volgens mij nog niet eerder in dit topic heeft gereageerd, maar ik wil even zeggen dat ik dit echt een top reactie vindt van je!

ik kan me voorstellen dat in eerste instantie reacties even verkeerd vallen, maar ik vind het echt super van je dat je daarna genoeg lef hebt om bovenstaande reactie te posten!

complimenten voor wat je allemaal al bereikt hebt, en ik blijf volgen om te kijken hoe het verder gaat.

en ik ben blij om te lezen dat je ook de tips gaat uitproberen, ik denk dat het je echt wel verder kan helpen!

Thanks en gefeliciteerd met je verjaardag!!! *\o/*

manubres schreef:
.Maar mijn paard vond elke opdracht al een moment van stress...zelfs aan de hand lopen, een pasje opzij in de stal of pasje achterwaarts om het hek te openen....Z

Dat was zeker in februari het geval :j dat been heeft natuurlijk heel erg pijn gedaan, dus ik snap die angst ook echt.
En ik ben zelf ook wat voorzichtig geworden hoor, en eigenlijk wat minder streng dan ik had moeten zijn. Ik vind dat lastig. Ik heb ervaring met gedragstraining en ook met dressuurtraining, en ook nog wel met de combinatie.

Met een blessure er nog bij is het wel een puzzel ja :=
Het is ook elke keer weer aanvoelen, wat wil je, wat zoek je....... ga je voor balans, of snelheid, of ga je (mijn favo werkwijze) voor balans, steeds vragen om wat meer voorwaarts, terug, weer meer en terug...... en dan vanzelf merken dat ze sterker worden en meer gaan aanbieden.... en nu zit je dus ook met het probleem dat ze dat niet goed durft.

Anyway, de afgelopen dagen heb ik er 's ochtends en 's avonds een halve kg brok bij gegeven, ik kan altijd opvoeren als het niet genoeg is.
Het kind is mega vrolijk en focus gaat ook steeds een stukje beter :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 14:30

manubres schreef:
Elisa2 schreef:

Je hebt ene kant wel gelijk...Maar mijn paard vond elke opdracht al een moment van stress...zelfs aan de hand lopen, een pasje opzij in de stal of pasje achterwaarts om het hek te openen....Ze had 4,5 jaar in de wei gelopen, niks gewend en lichamelijk overal pijn. Dus dat is een lastig uitgangspunt. Maar wel een zeer interessant project...net als Madammeke. Ik heb wel eens gezegd dat ik een Lamborghini met motorpech heb gekocht en mocht ik haar ooit goed krijgen dan heb ik een geweldig goed paard, maar lukt het niet dan is ernaar kijken al genieten :o

Oja, ik heb ook nergens gezegd dat het makkelijk is he. :o Zeker niet als ze ooit pijn hebben ervaren, of hun lichaam pijn doet. En met een blessure erbij wordt het puzzelstukje soms nog complexer. Daarom zeg ik ook vooral op een manier die bij ze past. Soms is het heel erg zoeken. :) En soms werkt wat gisteren werkte weer niet voor vandaag en vica versa. Dat maakt het zowel leuk als lastig tegelijk. Een uitdaging :D

En ik verwacht ook dat filmpjes van Ava er over een jaar heel anders uit zien. :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 15:15

Dat mag ik wel hopen :')

Anders doe ik iets niet goed. 3 weken geleden zagen ze er ook anders uit :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:26

Dat bedoel ik! je bent goed op weg. :-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 18:46

Avalanche schreef:
Anyway, de afgelopen dagen heb ik er 's ochtends en 's avonds een halve kg brok bij gegeven, ik kan altijd opvoeren als het niet genoeg is.
Het kind is mega vrolijk en focus gaat ook steeds een stukje beter :j

Top! En je ziet zelf wel wanneer het genoeg is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 19:25

Ja, dat zie je prima idd :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 18:08

Update: brokje erbij bevalt tot nu toe prima.

Ze is wakkerder en alerter, en heeft meer looplust, maar niet hyper. De rest voer ik overigens ook nog steeds, want dat was al goed.

Dus 1,5 kg seniores priores, daar doorheen gemengd sportbrok (want volgens het portret niet lekker :') ) en 1 kg subli 3 6 9.
En een halfje basismuesli (ook Subli) voor de smaak, want die is namelijk superlekker. Eventueel kan ik basismuesli nog vervangen door Pavo Sportsfit. Rijstolie is niet meer nodig, want olie zit voldoende in de 3 6 9.

Overigens ben ik in februari begonnen met 2 kg SP, dat inmiddels wat afgebouwd, want zoveel is niet meer nodig.

Verder zijn we begonnen met trailer training.

Dat was een hele happening. Ik heb gisteren de trailer klaargemaakt, en vanmorgen stond hij klaar. Schoon en proper, maar uiteraard reuze eng.

Mijn dag nu:
Op stal. Gillend kind. Kind naar buiten. Kind gilt elke morgen, dat is heel normaal tegenwoordig, kind wil namelijk maar een ding: buiten spelen. Kind blijft dus ook regelmatig 's nachts buiten op de wei, als het goed weer (en soms wat minder goed) is. Binnen zijn is saai, en buiten is leuk. Buiten zijn vriendjes, en kan je met de hond spelen.

Ooit waren de honden stom, behalve de Emotional Support Beagle, maar nu zijn honden leuk, en moet je er mee spelen.

Kind zag trailer. Kind snurkte, en bleef er uiteraard zover mogelijk vandaan.

Dan begon ik met stallen mesten, voer klaarzetten, voerbakken uitkuisen, tonnen checken, aanvegen, you know, the works.

Amable arriveert en kind is vast van plan niet te komen. Dat is niet helemaal des kinds, en heeft ook helemaal niets te maken met Amable, maar alles met de trailer. Ik krijg een vuile blik.

Kind gevangen en kalmpjes richting de trailer gelopen, alsof ik het elke dag doe. Dat is ook wel zo, maar dat is dan zonder kind, en dit is met. Kind wordt 4 keer zo groot, snuift, en ik wist niet dat ze een passage kon :D

De eerste poging richting trailer word ik geblokt met haar schouder. Kind heeft de vervelende gewoonte, als ze iets niet wil, met haar schouder je te blokken, en dan achteruit te vliegen. En als je pech hebt (en dat had ik) sta je dan ineens aan de andere kant, en je kan helemaal niets meer.
Poging nummer 2. Amable nam het even over.
Naar trailer. En deze keer krijgen we het voor elkaar even stil te staan. Weer een poging tot blokken en een hoop gesnurk. De trailer is reden tot grote zorgen :j

Poging 3 resulteert in een paard dat snapt dat je een beetje kan ontspannen met een trailer in een straal van 10 km. Ik overdrijf.

Mijn doel voor vandaag: ontspanning. Dat is echt alles wat ik wilde.

En dus staan Amable en ik op zeker moment op de trailer, ieder momentje van ontspanning en elke poging tot onderzoek te klikken en te belonen. En Kind besluit dat dit nog best gezellig is.

En dan zet ze een voet op de plank. En ze is zo verbaasd over haar eigen moed, dat ze eerst eens goed moet nadenken. Wij zijn nog steeds erg gezellig en heel lief.

We zoeken terug de ontspanning.
Kind gaat er prachtig in mee.

Dan bedenkt het kind, dat je ook schuin de plank op kunt lopen, mensen aan de kant beuken, en er aan de andere kant terug af. Maar dat feest gaat niet door, de bedoeling is heus dat je recht voor de trailer staat. Je hoeft er niet op, maar schuin doen we niet.

Kind terug recht voor de trailer. Kind zet er nog een keer een voet op, maar nu recht, en kijkt of het goed is zo. Dat is het. Kind wordt de hemel ingeprezen, en krijgt de hele groente- en fruit afdeling van de supermarkt gevoerd. Netjes recht achteruit eraf lukt ook.

Dan kind nog een keer voor de trailer, weer heel gezellig en heel chill, en we zijn voor vandaag klaar.

Wordt vervolgd :j

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 18:12

Nou voor 1 sessie is dat echt fantastisch! *\o/*