Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
manubres schreef:Klopt Elisa2 ze glimt mooi en dat zegt toch ook wel wat.
@Sintara...precies zo ben ik ook met mijn paard bezig. Als ik anderen allemaal had laten meekijken dan was er ook veel kritiek/meningsverschillen geweest. Zelf had ik een paard die mentaal en lichamelijk volledig in de kreukels zat. Doodsbang voor de zweep en liep zichzelf liever dood dan zich te ontspannen. Ik ben toen heel anders gaan trainen. Ipv scherper maken juist afstompen...Ipv flink voorwaarts lopen wat ze graag deed, juist lekker laten joggen. Toen ze helemaal tot rust was gekomen en ze haar lichaam in beweging kon ontspannen, toen pas ben ik haar achterbenen gaan activeren en van daaruit haar steeds meer voorwaartser laten gaan.
Haar lichaam herstelde langzaam en soms moest ik weer een stap terug, omdat ze toch weer begon te compenseren in het lichaam omdat ik dingen vroeg waar ze nog niet aan toe was. Inmiddels lukt het haar nu om met een losgelaten lichaam en ontspannen mind meer arbeidstempo te lopen. Van daaruit ben ik haar nu weer wat scherper aan te maken. Maar een getraumatiseerd paard trainen is denk ik toch wel even een andere mindset, maar zo kijk ik er tegen aan....
Avalanche schreef:Thanks voor de tip, oji, ik neem hem mee.
Overigens hebben we best heel lang een probleem gehad met stijfheid en dus slecht bewegen, en absoluut ook veroorzaakt door de blessure, slechte hoeven waar ze in het begin mee kwam, en dus angst om te bewegen. Er is een fysiotherapeut bij, maar we begonnen met een veelvoud aan problemen, en langzaam gaat het een pak beter.
En ze wil zeker wel voorwaarts, maar dan wordt het vluchterig gedrag en plat door de bocht, en dat is iets wat ik helemaal niet wil.
Ik ben eerlijk gezegd al onwijs blij dat ze zo goed luistert en zoveel meer werk minded is.
Elisa2 schreef:Jammer dat activiteit verward wordt met een hogere gang of super voorwaarts paard, dat is het niet. Vaak lost stijf en onregelmatig juist op als een paard beter door het lijf begint te bewegen. Oftewel meer buiging in het achterbeen, en daar hoeven ze niet harder voor te lopen. Schakelen kan zelfs in staphalthouden, pasje achterwaarts. Met ieder paard is te schakelen op een manier die bij ze past.
Voor de rest eens dat Ava zelf km's aan het maken is met de dubbele longe en er vanzelf handiger in zal worden naarmate ze het meer doet.
Avalanche schreef:Bedankt voor de tips, ik ga brok toevoegen aan het voer, en dan kijken of dat wat verbetert. Plus een liksteen![]()
Sorry, het schoot me gisteren even verkeerd, en ik snap dat de tips goed bedoeld zijn. Excuus voor mijn reactie gisteren
Elisa2 schreef:Jammer dat activiteit verward wordt met een hogere gang of super voorwaarts paard, dat is het niet. Vaak lost stijf en onregelmatig juist op als een paard beter door het lijf begint te bewegen. Oftewel meer buiging in het achterbeen, en daar hoeven ze niet harder voor te lopen. Schakelen kan zelfs in staphalthouden, pasje achterwaarts. Met ieder paard is te schakelen op een manier die bij ze past.
Voor de rest eens dat Ava zelf km's aan het maken is met de dubbele longe en er vanzelf handiger in zal worden naarmate ze het meer doet.
ankep schreef:Avalanche schreef:Bedankt voor de tips, ik ga brok toevoegen aan het voer, en dan kijken of dat wat verbetert. Plus een liksteen![]()
Sorry, het schoot me gisteren even verkeerd, en ik snap dat de tips goed bedoeld zijn. Excuus voor mijn reactie gisteren
hier een stille meelezer die volgens mij nog niet eerder in dit topic heeft gereageerd, maar ik wil even zeggen dat ik dit echt een top reactie vindt van je!
ik kan me voorstellen dat in eerste instantie reacties even verkeerd vallen, maar ik vind het echt super van je dat je daarna genoeg lef hebt om bovenstaande reactie te posten!
complimenten voor wat je allemaal al bereikt hebt, en ik blijf volgen om te kijken hoe het verder gaat.
en ik ben blij om te lezen dat je ook de tips gaat uitproberen, ik denk dat het je echt wel verder kan helpen!
manubres schreef:.Maar mijn paard vond elke opdracht al een moment van stress...zelfs aan de hand lopen, een pasje opzij in de stal of pasje achterwaarts om het hek te openen....Z
manubres schreef:Elisa2 schreef:Jammer dat activiteit verward wordt met een hogere gang of super voorwaarts paard, dat is het niet. Vaak lost stijf en onregelmatig juist op als een paard beter door het lijf begint te bewegen. Oftewel meer buiging in het achterbeen, en daar hoeven ze niet harder voor te lopen. Schakelen kan zelfs in staphalthouden, pasje achterwaarts. Met ieder paard is te schakelen op een manier die bij ze past.
Je hebt ene kant wel gelijk...Maar mijn paard vond elke opdracht al een moment van stress...zelfs aan de hand lopen, een pasje opzij in de stal of pasje achterwaarts om het hek te openen....Ze had 4,5 jaar in de wei gelopen, niks gewend en lichamelijk overal pijn. Dus dat is een lastig uitgangspunt. Maar wel een zeer interessant project...net als Madammeke. Ik heb wel eens gezegd dat ik een Lamborghini met motorpech heb gekocht en mocht ik haar ooit goed krijgen dan heb ik een geweldig goed paard, maar lukt het niet dan is ernaar kijken al genieten