Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:39

Wij hebben afgelopen vrijdag voor het eerst bitloos gereden. Zo trots op Alano maar ook op mezelf. Ik vond het wel spannend met Alano om te doen. Vooral omdat hij nog wel eens wispelturig en pittig kan zijn en hij pas een krappe 3.5 maand onder het zadel is. Maar deze meneer heeft zich bewezen en hij was zo braaf. Af en toe een bokje, of even staken en beetje aftasten hoever hij kan gaan maar dit doet hij normaal ook. Hij liet zich goed sturen, halt houden, draf en galop ging ook super. Hij moest mega wennen en vond het dus lastig om zijn spanning los te laten.

Met bit rijden vind ik toch wel fijner, op de een of andere manier heb ik het gevoel dat ik iets meer controle heb. Maar uiteraard is het een fijne afwisseling en zal dus vaker bitloos rijden. Ik wil hem zo veelzijdig mogelijk opleiden. Maar dit gaf mij wel een fijn gevoel dat bevestigt maar weer hoe goed ik hem aan het opleiden ben en. Anders was hij niet zo braaf geweest en liet hij dit niet toe qua sturen halt houden etc.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:57

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:10

@activeme
Nobi is 3
We doen het allemaal heel rustig aan. Gaan nu in elk geval weer een stapje terug doen, heb ook contact gehad met mijn andere instructrice en het verhaal verteld, zij heeft mij ook weer tips gegeven
Grondwerk hebben we uiteraard ook gedaan. Daar zijn we al mee bezig sinds de winter, maar ook dat rustig aan gedaan
Ik vermoed dat t ook kan zijn dat ze net even t tong over het bit had, ze is heel handig met haar tong en bit zag ik
Maar voor nu laten we het eerst voorlopig even, we gaan haar wel wat leren sturen enzo maar dan niet met t bit

@nobel
Nee gebit is wel goed. Maar dit heeft ze wel vaker gedaan. Met grondwerken, met trailerladen etc. Een combi van geen respect en toch spannend vinden/niet weten hoe er mee om te gaan. Dat stukje respect is er inmiddels dus gaat dat al een stuk beter. Maar ik vermoed dat ze mogelijk dr tong over t bit had (ze is heel handig met bit en tong) omdat er ook stukjes heel erg braaf gingen. En stukje dat ze het ff moest verwerken maar t geen plekje kon krijgen oid. We nemen nu stapje terug en van daaruit weer verder. Ik denk wel als ze goed bevestigd is vanaf de grond dat we dan pas de volgende stap nemen met erop en sturen. Erop kent ze nu wel en doet ze heel braaf. Maar erop en ook sturen twijfel ik nog of ik dat zelf doe of toch de eerste paar keren dat aan een professional over laat
Laatst bijgewerkt door corientjuhh op 05-07-21 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:11

Nobel01 schreef:
Jeetje Corientjuh, dat lijkt mij eng, zeker omdat je niet weet waardoor.
Geen problemen met zijn gebit?

Stoer hoor Activerne, zo zonder bit. Met bit heb je vaak net iets meer controle.
Ik heb toevallig ook een ander bitje gekocht voor Unique, ze loopt met het vorige bit aardig te klooien. Dit bitje is van RVS (de vorige van Sweet Iron), en wat meer anantomisch gevormd, en lijkt wat lekkerder in haar mond te liggen.
Een woensdag ook haar gebit even na laten kijken of ze geen haken heeft, we hebben dan toch een afspraak bij de kliniek.

Afgelopen zondag had Unique het wel weer naar haar zin, lekker maf in de longeer ring, dan zou je zeggen dat er niets aan de hand is met haar maag, maar op sommige momenten zie je het wel.
Het is erop of eronder. Wel met mijn dochter zitten brainstormen over wat als de medicatie helemaal niets heeft gedaan, dan heeft het ook geen zin om door te behandelen.
Dan willen we kijken om er zelf nog een veulen van te fokken voor volgend jaar, en niet meer als rijpaard te gebruiken.
Uiteraard hoop ik echt dat ze enorm verbeterd is, en wij ze gewoon kunnen gebruiken waar we ze voor gekocht hebben.
https://youtube.com/shorts/F4P3ycj_ktA?feature=share

Ik heb nu de sweet iron. Alano kauwt sowieso veel. Heb hem geleerd om de spanning eraf te kauwen vooral tijdens grondwerk. Maar een perfect bit zoeken voor je paard is een hele uitdaging. Ik duim zo dat alles goed komt, maar jullie eventuele plan b is ook wel gaaf <3.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:16

corientjuhh schreef:
@activeme
Nobi is 3
We doen het allemaal heel rustig aan. Gaan nu in elk geval weer een stapje terug doen, heb ook contact gehad met mijn andere instructrice en het verhaal verteld, zij heeft mij ook weer tips gegeven
Grondwerk hebben we uiteraard ook gedaan. Daar zijn we al mee bezig sinds de winter, maar ook dat rustig aan gedaan
Ik vermoed dat t ook kan zijn dat ze net even t tong over het bit had, ze is heel handig met haar tong en bit zag ik
Maar voor nu laten we het eerst voorlopig even, we gaan haar wel wat leren sturen enzo maar dan niet met t bit

@nobel
Nee gebit is wel goed. Maar dit heeft ze wel vaker gedaan. Met grondwerken, met trailerladen etc. Een combi van geen respect en toch spannend vinden/niet weten hoe er mee om te gaan. Dat stukje respect is er inmiddels dus gaat dat al een stuk beter. Maar ik vermoed dat ze mogelijk dr tong over t bit had (ze is heel handig met bit en tong) omdat er ook stukjes heel erg braaf gingen. En stukje dat ze het ff moest verwerken maar t geen plekje kon krijgen oid. We nemen nu stapje terug en van daaruit weer verder

Ik herken veel in je verhaal. Alano is ook zo geweest. Heel consequent blijven en echt duidelijk belonen als ze goeds heeft gedaan. Bij Alano was het grotendeels de onzekerheid en spanning opbouwen en niet weten hoe hiermee om te gaan. Het is kwestie van blijven herhalen, steving in je schoenen staan, rust en het vooral de tijd geven.

corientjuhh

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:02

Jaa precies dat inderdaad. Ook met leren longeren en als ik dr beloonde met mn stem of dat ze even bij me mocht komen zag je dr helemaal opbloeien van kijk wat ik kan :D
Ze is ook mega lief en aanhankelijk. Ik hoop dat we uiteindelijk een goed team samen gaan worden. Ze houdt van aandacht dus hopelijk gaat ze het rijden ook als zodanig zien aandacht en samen leuke dingen doen

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:07

corientjuhh schreef:
Jaa precies dat inderdaad. Ook met leren longeren en als ik dr beloonde met mn stem of dat ze even bij me mocht komen zag je dr helemaal opbloeien van kijk wat ik kan :D
Ze is ook mega lief en aanhankelijk. Ik hoop dat we uiteindelijk een goed team samen gaan worden. Ze houdt van aandacht dus hopelijk gaat ze het rijden ook als zodanig zien aandacht en samen leuke dingen doen

Komt wel goed. Ik snap hoe je je soms voelt als het niet lukt. Maar he, kijk naar mij en Alano (ook al ken je ons nog niet goed) wij rijden zelfs als in het bos, maken klein sprongetje onder het zadel, rijden soms bitloos en sinds kort is de galop bevestigd. Bij onze paardjes heeft het gewoon wat meer tijd nodig en je moet er mee leren omgaan. Maar als je deze paarden eenmaal snapt zijn ze echt geweldig.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:57

_activeme schreef:
corientjuhh schreef:

Komt wel goed. Ik snap hoe je je soms voelt als het niet lukt. Maar he, kijk naar mij en Alano (ook al ken je ons nog niet goed) wij rijden zelfs als in het bos, maken klein sprongetje onder het zadel, rijden soms bitloos en sinds kort is de galop bevestigd. Bij onze paardjes heeft het gewoon wat meer tijd nodig en je moet er mee leren omgaan. Maar als je deze paarden eenmaal snapt zijn ze echt geweldig.

Zeker Nobi en ik snappen elkaar ook steeds beter. Maar er zijn inderdaad momenten dat t nog wel lastig/gevaarlijk is. Je wilt ze zo graag uitleggen dat t oke is, maar dat lukt niet altijd. Maar dat t goed komt dat is wel zeker zo

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:17

Hoi allemaal!
Wat een leuke combinaties komen hier voorbij zeg!

Ikzelf ben dit jaar begonnen met mijn 5 jarige (juni 2016) zelfgefokte dametje in te rijden. We hebben er nu 2x opgezeten. Ze doet het fantastisch! Maar had al een onwijs fijne grondwerk basis, is erg chill en fijn opgevoed. Heeft een geweldig karakter dus hadden ook niet anders verwacht dan opstappen en wegrijden.
Tevens ben ik van plan haar bitloos te gaan en blijven rijden en pakt ze dit fantastisch op.

Verder is Bayesa op 11 mei zelf mama geworden van een onwijs gaaf hengstveulentje. Dus we doen het rustig aan, gaan eind van de zomer op zijn vroegst pas verder. Maar wilde toch alvast meekijken in dit topic!
Hierbij een fotootje van mijn meidje en een van haar met Bahir ibn Bayesa (betekend sprankelende zoon van Bayesa)

Afbeelding

Afbeelding

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 19:31

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 22:17

@justonebite, wat een knappe merrie!! Knap veulen ook !

Veel succes morgen nobel!

Afbeelding
Dikkie hier heeft een weekje vrij.
Vind hij gelukkig niet erg zolang er eten is _O-

Constant bezig om jkk van de andere weide af te halen.
Moet dit weekend klaar zijn want dan komt mijn nieuwe jonge aanwinst <3

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 22:23

Succes morgen Nobel!
@rayoow, mag mijn jonkie wat kilos lenen? :')

Mijn jonkie doet het super goed, vandaag voor het eerst het bos in zonder zijn grote broer (mijn andere paard) super braaf was hij!

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 22:28

@stitchlover, heeft hij nog hard nodig _O- die groeit nog te hard hahahaha
Heerlijk om dat buitenritje te zien!

Hopelijk kan ons nieuwe aanwinst Willem buiten gaan begeleiden dzt die blinde toch ook mee kan naar het bos <3
Maar eerst de nieuwe verkeersmak maken want is nog Maar 6 maand :):)

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 10:23

Ja is toch wel bijzonder, als je nagaat hoe snel ze leren. Ondanks dat ik echt super rustig aan met hem doe :j

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 10:56

-

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 11:05

Nobel01 schreef:
Maagzweren zijn weg!!!!
Alleen nog wat onrustig beeld , waarvoor nog een maand alleen Sucralfaat
Helemaal happy.

Wohoe zo fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 12:21

@ Nobel01: yeahh!! fijn dat de maagzweren weg zijn. Na de maand met Sucralfaat zou het dan helemaal goed moeten zijn?

@ Stitchlover: stoer dat je alleen het bos in bent geweest!

@ Rayoow: JKK is ook echt rotzooi. Wij zijn er laatst ook mee bezig geweest toen we een stukje wei kregen. Het groeit echt overal. Zou wel fijn zijn als je nieuwe aanwinst Willem kan begeleiden in het bos. Met een jong paard dat goed ziet is het een uitdaging maar met een die blind is lijkt het mij al helemaal een uitdaging.

@ Justonebite: Welkom in het topic! en wat een mega gave paarden heb je zeg <3

Ik ben even niet zo heel actief geweest op bokt. Wel alles meegelezen maar reageren via de telefoon vind ik toch een beetje omslachtig.

Donderdag is de zadelmaker weer voor de controle geweest van het zadel. Ik was eigenlijk wel benieuwd naar wat ze te zeggen had gezien Lady in die 3 maanden best wel wat veranderingen heeft doorgemaakt in haar lichaam (correctie alle 4 de hoeven, wormbesmetting waardoor afgevallen, weer bijkomen, spieren ontwikkeld etc). Het zadel was nu met bontje er onder inderdaad wat aan de smalle kant. Ik kon het bontje er onder uit laten of er een breder kopijzer in laten zetten en dan nog met bontje rijden. Zowel mijn mening als de mening van de zadelmaker was dat het voor de rug van Lady nu beter was om nog even met bontje te rijden dus hup breder kopijzer erin. Helaas was ze met rijden daarna niet zo braaf want ze was hengstig }:0 Gelukkig minder heftig als de eerste keer dit jaar dus na een aantal rondjes hevig protesteren liep ze gelukkig weer fijn. Advies van de zadelmaker om met de volgende controle niet langer te wachten dan 5 a 6 maanden. Dat was gelukkig mijn eigen idee ook al.

Gisteren weer een fijne les gehad en veel geoefend op het vierkant halthouden. Daarna voor mijn eigen gevoel te ontwikkelen nog een soort "spelletje" gedaan dat ik moest halthouden en haar zo stil moest zetten dat of wel haar linker voorbeen iets verder naar voren stond of haar rechter voorbeen. Mijn instructrice riep dan welk been iets verder naar voren moest staan en ik moest het uitvoeren. Best lastig vond ik zelf!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 12:24

Nobel01 schreef:
Maagzweren zijn weg!!!!
Helemaal happy.

HOERA!

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 12:44

Nobel01 schreef:
Maagzweren zijn weg!!!!
Helemaal happy.

Wat fijn! Misschien een idee om samen met een doorgewinterd trainer aan de slag te gaan met het werk onder het zadel?
Misschien heeft ze nu niet zo zeer meer last van de pijn, maar wel van de pijnherinnering waardoor ze de reactie geeft? Het zou toch zonde zijn als jullie haar niet zouden kunnen gebruiken om te rijden.

Thanks @ Lauraa
Fijn ook om te lezen dat jij en Lady de goede kant op blijven gaan

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:44

[

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 21:33

Super fijn nieuws Nobel!

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 08:50

@Laura jullie gaan hoor. Ook wel weer fijn dat het zadel past. Bij Alano ook afgelopen week zadelmaker gehad. Hoefde niks aangepast te worden. Half geleden zat er een boom in die net iets te groot was maar omdat hij zich toch nog zou ontwikkelen. Deze zit nu goed.

Gisteravond laat nog even gereden, nadeel is dat er dan zoveel insecten zijn :'). Alano liep wel echt mega fijn, vanaf het eerste moment streng geweest en dat heeft zijn vruchten afgeworpen dat het staken echt minimaal was zelf wanneer hij netjes liep (aanleuning). De galop gaat ook echt steeds beter en dit vind hij mega leuk om te doen dat hij regelmatig zelf beslist of hij wilt galopperen door huppeltjes te maken _O-. Maar momenteel zijn wij ons samen zo aan het ontwikkelen O:). Ook krijg ik steeds meer te horen dat Alano hoog in de sport kan komen <3. Ik ben daarom nu extra benieuwd tot waar we kunnen komen.. Ik heb/had niet echt plannen om echt fanatiek wedstrijden te rijden maar mocht hij dit echt heeel goed kunnen en we kunnen het samen wie ben ik dan om het niet te doen :o. Het zal misschien niet elke week zijn maar zo af en toe.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:52

@ Activeme – Wat tof dat het bitloos ook goed is gegaan. Ik kan me voorstellen dat het even zoeken is. Met mijn vorige pony liep ik daar ook wel tegenaan. Wat voor hoofdstel heb je gebruikt, Side-pull? Kan het op mijn telefoon niet goed zien.

@ Nobel – Jeeeee, wat fijn! *\o/* Hopelijk dan toch verder als rijpaard. Ze zou ook eens kunnen overwegen om een sparren met een alternatieve (homeopathische) dierenarts. Maagzweren zijn zo lastig en heb daar persoonlijk wel goede ervaringen mee.

@ Rayoow – Hier gelukkig nog weinig ervaring met JKK wat een ellende lijkt me dat… -O-

@ Stichlover – Wat een mijlpaal weer. Lekker naar het bos kunnen met je paard!

@ Laura – Jullie ook echt nog steeds zo fijn! Goed dat het zadel weer fijn ligt, dat is toch wel belangrijk om in de gate te houden. Ze blijven nu nog zo veel ontwikkelen.

Ik ben wat stil geweest vanwege vakantie en het weer. Met regen en wind bouwt Nimbus echt veel meer en sneller spanning op. Dat vind ik toch wel lastig. Soms weet ik ook niet zo goed wat de triggers voor hem zijn. Maar sinds we wat lessen hebben gehad met de trainer gaat het eigenlijk heel goed. Ik kan het nu zelf oplossen en weer op een goede manier verder en afsluiten.

Gisteren voor ons een nieuwe mijlpaal. Het zadel erop. <3 Ik ben héél blij dat het zadel van mijn vorige pony redelijk lijkt te liggen. Hij liep wat wiebelig weg en bij het aandraven heeft hij ook 3 passen gegaloppeerd maar kwam direct terug op mijn verzoek.. En dat was het, geen enkele reactie verder. Toch gek omdat we soms nog tegen spanning aanlopen, maar heel blij mee. Nu nog de beugels introduceren en dan zijn we bijna zover. Bizar hoe het maanden stroef kan lopen en dan opeens weer zo snel kan gaan.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:52

Mooblie schreef:
@ Activeme – Wat tof dat het bitloos ook goed is gegaan. Ik kan me voorstellen dat het even zoeken is. Met mijn vorige pony liep ik daar ook wel tegenaan. Wat voor hoofdstel heb je gebruikt, Side-pull? Kan het op mijn telefoon niet goed zien.

@ Nobel – Jeeeee, wat fijn! *\o/* Hopelijk dan toch verder als rijpaard. Ze zou ook eens kunnen overwegen om een sparren met een alternatieve (homeopathische) dierenarts. Maagzweren zijn zo lastig en heb daar persoonlijk wel goede ervaringen mee.

@ Rayoow – Hier gelukkig nog weinig ervaring met JKK wat een ellende lijkt me dat… -O-

@ Stichlover – Wat een mijlpaal weer. Lekker naar het bos kunnen met je paard!

@ Laura – Jullie ook echt nog steeds zo fijn! Goed dat het zadel weer fijn ligt, dat is toch wel belangrijk om in de gate te houden. Ze blijven nu nog zo veel ontwikkelen.

Ik ben wat stil geweest vanwege vakantie en het weer. Met regen en wind bouwt Nimbus echt veel meer en sneller spanning op. Dat vind ik toch wel lastig. Soms weet ik ook niet zo goed wat de triggers voor hem zijn. Maar sinds we wat lessen hebben gehad met de trainer gaat het eigenlijk heel goed. Ik kan het nu zelf oplossen en weer op een goede manier verder en afsluiten.

Gisteren voor ons een nieuwe mijlpaal. Het zadel erop. <3 Ik ben héél blij dat het zadel van mijn vorige pony redelijk lijkt te liggen. Hij liep wat wiebelig weg en bij het aandraven heeft hij ook 3 passen gegaloppeerd maar kwam direct terug op mijn verzoek.. En dat was het, geen enkele reactie verder. Toch gek omdat we soms nog tegen spanning aanlopen, maar heel blij mee. Nu nog de beugels introduceren en dan zijn we bijna zover. Bizar hoe het maanden stroef kan lopen en dan opeens weer zo snel kan gaan.

[ Video ]

Nee dit is de Micklem Multi Bridle. Deze kan op twee verschillende gebruiken voor bitloos. Ideaal.

Wat fijn zeg dat ondanks de spanning etc toch nog goed ging. Alano is met wind ook altijd was gespannen maar toch rij ik. Hij moet het ook nog leren..

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:48

-