[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 15:35

The_Cat schreef:
beatje, ik wil Art helemaal geen deken aanpraten, ik maak alleen maar een opmerking dat het deken op pagina 80 helemaal niet past, en dat het daardoor wel eens zou kunnen zijn waarom ze vindt dat Limo niet ontspannen loopt met een deken

Het was ook niet speciaal op jou bedoeld Cat.Maar in het algemeen.Je kan wel een keer aangeven waarom jij dat wel zou doen.Maar iedereen gaat maar van het slechtse uit wat Art betreft.Ze geeft aan waarom ze het niet doet dan is het toch goed.
Ik zou dingen ook anders doen.Maar ik vind dat ze altijd enorm veel naar haar hoofd krijgt gegooid ,vooral in het negatieve ,terwijl ik het idee heb dat ze enorm haar best doet.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 15:41

Heb je helemaal goed hoor om hem geen deken op te doen. Dat hebben paarden helemaal niet nodig er is geen betere deken dan hun eigen vacht. En ook van het bijzetten ben ik het niet eens een houding afdwingen is nooit goed! een paard gaat zich dan vast zetten met alle gevolgen van dien. Die spieren komen vanzelf wel, het is een jong paard wat nog niet echt veel doet afgezien van het longeren. Die spieren komen vanzelf zodra je het rijden oppakt en dat verder ontwikkeld. Hoeveel ruwvoer krijgt hij? en heoveel voerbeurten? wat voer je aan krachtvoer bij? Ik zou wel even kijken wat je hem verantwoord bij kunt voeren zodat hij wat extra heeft. Onbeperkt hooi is natuurlijk het beste.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 15:41

Ik vind het nog erg warm (en mijn paard ook). Die staat al jaren zonder deken, 24/7 buiten met schuilstal, 4 keer per week dressuren (waarvan 1x les). Met dit weer nog beginnen met dekens vind ik zelf ook niet kunnen. Er is al wintervacht en het is warm.

Art: heb je al plannen om weer regelmatig te lessen zodra je zadel er is? :) Bij mij hielp het om op vaste momenten les te pakken en dus moest ik mijn les niet 'plannen' maar eerder afzeggen als ik eens niet kon. En verder het zoveel mogelijk prioriteit geven zodat je niet te vaak afzegt (bvb max eens per 2 maand).

Waarom longeert je zus eigenlijk Limo?

Ik ben zelf van mening dat zowel niet bijgezet als bijgezet longeren funest of fantastisch kunnen zijn. Dat hangt af van het type bijzet, mate van afstelling, van het paard en diens mate van africhting en karakter, en van de handigheid van de trainer. Ik heb nog nooit twee paarden op dezelfde manier bijgezet, en bij hetzelfde paard verander je weer naargelang het niveau.

Ik vind het kwalijk dat de stal voor jouw paarden beter zorgt omdat je er mee helpt? Iedereen staat er toch volpension dacht ik? Dan mag dat toch niet uitmaken?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 15:43

Hele stille meelezer wil toch maar eens reageren.....ik ben het wel een beetje met beatje eens wat betreft het deel dat TS erg veel naar haar hoofd krijgt en ik ook het idee heb dat ze wel echt haar best doet.

Ben ik het overal met haar eens...nee zeker niet. Ik denk dat het TS vooral aan kennis en vaardigheid ontbreekt en vind ook zeker dat ze veel te veel wisselt van aanpak.

Maar ik ben er ook van overtuigd dat ze wel het beste met haar dieren voor heeft en sommige reacties gaan best wel heel ver.

Iedereen doet het op zijn/haar manier en er zijn gelukkig meerdere wegen die naar Rome leiden.
En je kunt het toch nooit voor iedereen goed doen.

Dat gezegd hebbende....TS hou je gewoon eens een poos aan 1 aanpak en geef het eerst een kans voor je weer met iets nieuws wil beginnen. En liever...breng Limo gewoon een maandje of 2 weg om goed doorgereden te worden zodat jullie straks echt kunnen gaan genieten samen.

Succes!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 15:55

Beat je heeft gelijk veel stallen nemen gewoon geen paarden meer aan in deze periode.

Ik ben sowieso van plan 1x per week les te nemen zodra het zadel er is. :j

Mijn zus longeer omdat ik door nieuw werk niet altijd overdag kan gaan. En 's avonds is de piste altijd bezet waardoor ik niks kan doen met limo. Maar mijn zus heeft veel meer ervaring en zij weet ook hoe er gelongeerd moet worden.

Het hooi wordt al extra bijgevoegd, stalbaas houdt limo extra in de gaten omdat hij sneller invalt dan de andere paarden op stal. En hij weet dat ik dat ook wil dat limo extra bijgevoegd wordt zodra hij verandering ziet bij limo. Tevens houden mijn stalgenoten ook in de gaten of hij koud heeft of te mager wordt. Iedereen weet hoe limo in het begin was en iedereen ziet hoeveel vooruitgang we al geboekt hebben.

Zijn gedrag is niet veranderd tov de zomer. Als ik ging wandelen was hij zelfs heel energiek draafde lekker naast me mee als ik ging joggen.

beatje

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:00

Zijn tanden zijn nagekeken Art? En anders portie speedibeet bij? Maar ik zou vooral op veel hooi voeren gokken en hooi van goede kwaliteit

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 17:22

Als je eventueel wel zou willen longeren met een vriendelijke hulpteugel, zou ik zelf kiezen voor een gogue. Ik doe er even een voorbeeld bij, dit is wel een hele dure, maar hier staan een aantal plaatjes bij zodat je kan zien hoe die zit. Een goede gogue is verstelbaar zodat je hem niet gelijk "strak" hoeft te zetten. Een paard gaat daar minder makkelijk op hangen dan op bijzetteugels.
https://www.dochorse.nl/dyon-gogue-hulpteugel.html . Als je op google zoekt op gogue kom je ook wel plaatjes tegen waarbij je ziet dat een paard ermee gelongeerd wordt.

TS, je doet echt heel erg je best hoor en het valt vast niet mee om alle goedbedoelde adviezen eruit te filteren.

Overigens, mijn destijds jonge paard had lichte Kissing Spines en zij kreeg/krijgt wel al snel een deken op. Ik merk bij haar dat ze dan toch soepeler spieren op haar rug en achterhand houdt. Overigens was ik er op tijd bij en heb ik daarna veel aan de hand gewerkt met haar en zodoende heeft ze er nu ( ze is 9 inmiddels) helemaal geen last meer van. Volgens mij dachten ze bij Limo ook iets te zien bij zijn rugwervels ( lendenwervels), dus wat dat aangaat zou een goedpassende deken misschien best een goed idee kunnen zijn.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 17:46

Zou je niet samen met je zus met Limo aan de slag kunnen? Gezien je aangeeft dat zij een stuk handiger/ervaren is? Dan kun je met iemand eraan werken die zowel jou als het paard goed kent :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 18:50

Pepperrr schreef:
Zou je niet samen met je zus met Limo aan de slag kunnen? Gezien je aangeeft dat zij een stuk handiger/ervaren is? Dan kun je met iemand eraan werken die zowel jou als het paard goed kent :)

Hebben we toevallig eergisteren gedaan.
Heb er toen toch nog eens 1x op gereden. Maar aan de longe die mijn zus vast hield en ze gaf me ook tips over mijn houding.
Wat ons opviel was als ik rechter zat met mijn houding limo ook meteen beter ging lopen.
Ook moet ik lichtjes binnenstelling vragen omdat limo nog erg vaak het hoofd naar buiten houdt, en nageven met mijn hand als limo hierop positief reageert. Hij ontspande goed.
We hebben enkel gedraafd en gestapt want voor galop was de cirkel wat te klein vond ik.
Maar dat ging dus heel goed met de hulp van mijn zus.
Zij kan me dus naast de lessen van de instructrice ook verder helpen. :j

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:55

Wat fijn dat het zo goed ging! En houding doet inderdaad heel veel met een paard :j

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 20:34

Fijn dat het goed ging! en laat je niet gek maken over dekens, is momenteel zelfs nog geen dekenweer met deze temperaturen. Fijn dat je niet bijgezet longeert, je kan iets niet ontspannen door het vast te zetten. Spijtig dat dit nog zoveel aanhangers heeft.

Krijgt Limo nu nog altijd van die maiskuil die ie niet meer mocht krijgen van de DA? Ik zou vooral idd voldoende ruwvoer geven, en Hartog grasmix of luzerne. Heb hier ook n pensionpaard dat "niet dik te krijgen" was, stond met de ribben bloot, is hier aangekomen op 27 september en is nu al netjes op gewicht, en dat was er zelfs één met n gebitsafwijking. Krijgt denk ik 7 à 10 kg hooi per dag (2x medium wit hooinet voor 3/4 vol), 1 kg Sport Mix Zero, en n schep Hartog grasmix, en gaat 's namiddags op de wei, that's it.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 20:38

Krijgt bietenpulp en onderhoudsboek van aveve. Luzerne moet ik opnieuw bestellen de zak is op maar heb héla nog geen tijd gehad om naar de winkel te gaan. Ook gaf ik Vitalbix maar daar lijkt hij toch iets te schrikkeriger van te worden. Dat ga ik dus achterwege laten. Wordt anders ook wel erg veel voer.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 20:44

Onderhoudsbrok? Zou ik niet doen. Als hij reageert op vitalbix zou ik een andere vitaminebrok zoeken en geen lucerne bij geven.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:04

Azmay schreef:
Onderhoudsbrok? Zou ik niet doen. Als hij reageert op vitalbix zou ik een andere vitaminebrok zoeken en geen lucerne bij geven.

En wat is jou reden om dit anders te doen.Wat vind je hier mis aan?

Moet je eten zelf kopen Art? of zit het bij de stalling mee in?Weet je hoeveel hij ongeveer krijgt?

Persoonlijk zou ik juist wel Lucerne voeren ivm spieropbouw en voldoende eiwitten.Kan je niet vragen of iemand een paar zakken ineen keer haalt zodat je niet zonder komt te zitten,zakken op je brommer vervoeren is natuurlijk lastig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:08

Ik vraag me stiekum af hoe dan de andere paarden erbij staan.
Je hebt van die stallen waar altijd een beetje op het randje gevoerd wordt of een goedkope combinatie brok met matig hooi. Dan staat doorgaans de halve stal met zo‘n pluizige vacht en weinig body.
Op goed voerende stallen hoef je niet met zakjes en potjes te slepen dan staat gewoon ieder paard te glanzen. Als er op zo‘n stal 1 bij is die er wat minimaal bijstaat dan is er ook echt iets met dat specifieke dier niet helemaal lekker.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 12-11-18 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:08

beatje schreef:
Azmay schreef:

En wat is jou reden om dit anders te doen.Wat vind je hier mis aan?

Moet je eten zelf kopen Art? of zit het bij de stalling mee in?Weet je hoeveel hij ongeveer krijgt?

Persoonlijk zou ik juist wel Lucerne voeren ivm spieropbouw en voldoende eiwitten.Kan je niet vragen of iemand een paar zakken ineen keer haalt zodat je niet zonder komt te zitten,zakken op je brommer vervoeren is natuurlijk lastig.

Onderhoudsbrok zit vol suiker en zetmeel normaal. Als ze slecht gaan op vitalbix is het vaak de lucerne erin die het probleem is.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:29

Azmay schreef:
Onderhoudsbrok zit vol suiker en zetmeel normaal. Als ze slecht gaan op vitalbix is het vaak de lucerne erin die het probleem is.

Als het vd aveve is is dat 30%.Vind dat voor een gezond recreatie paard niet slecht,zekers gezien hij wat bij moet komen.Lucerne kreeg hij al, dus zal hij waarschijnlijk op iets anders reageren op de vitalbix.
Als Limo voldoende gevoerd krijgt dan heeft hij extra vitamine niet nodig.
Maar ik vind voeding altijd wel even puzzelen voor je alles op punt hebt.Ik heb zelf een kleine pensionstalling maar er zijn maar twee paarden die het zelfde krijgen. In een grote pensionstalling is op maat voeren natuurlijk heel veel werk.Maar je zou natuurlijk dat kunnen oplossen door zelf je voer klaar te zetten in emmertjes of zoiets.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:08

Ik heb ook een vermoeden dat ver een matige kwaliteit hooi gevoerd wordt. Daar moet je dan heel veel van geven (en gok dat dat niet zal gebeuren) of er ze.f een kwalitatief beter soort ruwvoer extra bij voeren.
Lucerne of grasmix lijkt mij vanwege het hogere eiwitgehalte dan geen slechte optie.
Mag je gerust opbouwen naar 2 of 3 voerscheppen per dag naast het huidige rantsoen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 00:09

Paarden glanzen allemaal. Limo is een apart gevalletje op stal.

Krijgt een dikke schep pulp en nog een halve extra, met een dikke schep brok 2x per dag. Dwz de voerbak (ijzeren hoekvoerbak) zit bijna tot aan de rand vol.

Hooi is van eigen land. Ik was erbij toen ze het gehooid hebben.

Heb wat extra foto's gemaakt zojuist
Afbeelding
Afbeelding

Edit sorry voor de soms vreemde woorden. Heb nieuwe gsm en die autocorrectie werkt niet mee.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:55

Art_Ificious schreef:
Helaas van de stallen die ik gecontacteerd had niks gehoord. Maar ik ga het rijden zelf opnemen mbv een gediplomeerde lesgever.

Al denk ik dat ik eerst moet zorgen dat limo wat dikker wordt...
Vind hem terug wat magerkes sinds hij zijn wintervacht aant aanmaken is. Dekens wil ik hem echter niet opleggen.
Van de week buiten gaan wandelen.
[ [url=m/9jBlYB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat heb je zelf ondernomen in je contact met die stallen? Ik neem aan dat je bij verschillende stallen bent wezen kijken om een keuze te maken en gesproken hebt over een plan van aanpak en de mogelijkheden?
Of heb je alleen een email verstuurd en daarna zitten wachten? Het komt je niet aanwaaien he ;)

Ik vind hem ook echt schraal op deze foto. De zomer is nog maar net voorbij en hij moet de winter nog in. Voertips heb je al gehad, ik hoop dat je ook de tips vwb training en spieropbouw meeneemt, want daar ontbreekt het hem echt aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:14

Ik vind hem ook wel schraal maar het is ook weer niet Brookes hospital. Maar ik vind hem toch wel wat te schraal voor na het zomerseizoen. Het ontbreekt hem toch ook vooral aan spier. En die huntersbump helpt ook al niet mee om een goed beeld te krijgen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:33

Weinig bespiering inderdaad, maar ik zie ze ook liever met wat meer buikomvang. Dat je weet dat er ruim voldoende hooi in zit, zeg maar.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:39

Ook al hebben de stallen waar je hem eventueel op training wil zitten nu geen plaats, toch zou ik, moest ik van jou zijn, eens langsgaan en kijken waar je jezelf het best zou voelen. Ga eens kijken hoe er les gegeven wordt, hoe er gereden wordt. En kijk eens of het dat is wat jij wil. Als je zo'n stal gevonden hebt, dan zou ik mij op een wachtlijst laten zetten voor wanneer er een plaatsje vrij komt. Zo heb je toch iets achter de hand moest het zelf verder trainen niet zo vlot gaan als je zelf wil.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 20:45

Voer krijgt die echt wel genoeg ong 7 kg hooi per voerbeurt. En dat is 2 kg meer dan wat de DA had voorgeschreven in het voeradvies.
Net voor die foto van gisteren had hij tevens al 2 kg hooi binnen. Dus hoe komt het dan dat hij er niet vol uit ziet?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:51

hoeveel hooi ze nodig hebben hangt helemaal af van de voedingswaarde van het hooi. Heeft hij al zijn hooi ook op bij de volgende voerbeurt?