De paarden van 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:39

Ben naar Harley geweest omdat hij gisteren stond te gapen. Gapen is over maar ik wil hem even uit de stal halen sleept hij weer met zijn linker achterbeen. :\ :\ (door te lang stil te staan op stal vermoed ik)

Eerste wat ik doe is hem even laten stappen want dit hielp vorige keer (half november 2015), daarna acheruit laten stappen.
Twee pasjes vooruit ging goed, helaas begon hij dan weer te slepen.
Beetje in paniek geraakt hierdoor en uiteindelijk de dierenarts gebeld.
Half 1 was de dierenarts gekomen, conclussie Patella Fixatie (het blijven vastzitten van de knieschijf op het bovenbeen.).
Hoef moet anders bekapt worden (vrijdag al) want deze staat ook niet juist wat de blokkering sneller kan opwekken. Ook is er een ontsteking bovenop de patella fixatie waardoor het sneller geblokkeerd raakt.

Arme ponytje heeft ontstekingsremmer gekregen en moet vanaf morgen 6 dagen lang 1x per dag een zakje medicijn onder het eten krijgen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:47

Kim heeft ook een paar weken van de pijn gegaapt. Vervelend hoor.

Moet hij van de dierenarts verl de wei op? Meende dat dat gunstig was omdat ze dan in beweging blijven en de knie niet echt vast blijft staan voor langere tijd.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:08

Veearts heeft gezegd veel laten bewegen en achterbenen trainen (balkjes draven, heuvels (die we hier niet hebben helaas).
Maar ik trainde hem al zoveel op balkjes en achterwaarts gaan.
Dus volgens mij komt het echt door nu weer 2 dagen op stal te staan.
Wel vreemd dat hij het dan niet had toen hij dagenlang achter elkaar stil stond door het slechte weer.
Heb gelezen dat het ook kan voorkomen bij een groeispurt. Maar merk eigg nog niet echt op dat hij aan het groeien is.

hier een filmpje:
https://www.facebook.com/marijke.marico ... 3851428704

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:12

Art_Ificious schreef:
Veearts heeft gezegd veel laten bewegen en achterbenen trainen (balkjes draven, heuvels (die we hier niet hebben helaas).
Maar ik trainde hem al zoveel op balkjes en achterwaarts gaan.
Dus volgens mij komt het echt door nu weer 2 dagen op stal te staan.
Wel vreemd dat hij het dan niet had toen hij dagenlang achter elkaar stil stond door het slechte weer.
Heb gelezen dat het ook kan voorkomen bij een groeispurt. Maar merk eigg nog niet echt op dat hij aan het groeien is.

hier een filmpje:
https://www.facebook.com/marijke.marico ... 3851428704

Ik zou eens goed rond zoeken op bokt want er is hier best veel te vinden over het onderwerp. Wat ik wel weet is dat het meestal vaker voor komt als het eenmaal is gebeurt en ze er vaak maar niet altijd overheen groeien. Harley is nu eenmaal niet ideaal gehouden voor een groeiend paard, misschien toch maar lekker de wei op doen die je gevonden had.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:13

die wei is helaas nog in onderhoud en dus pas eind augustus beschikbaar als ik goed begrijp uit het artikel op kapaza.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:17

Inderdaad lekker naar buiten, liefst dag en nacht en voorlopig even niets meer mee doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:18

niets in rijden onder zadel? Want dierenarts raad wel aan om de benen te trainen (balkjes draven etc).

Edit: heb net een sms gestuurd om te vragen wanneer die wei beschikbaar is. Hopelijk dan zo snel mogelijk want heb vermeld wat er vandaag gebeurd is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:21

Art_Ificious schreef:
niets in rijden onder zadel? Want dierenarts raad wel aan om de benen te trainen (balkjes draven etc)

Mij lijkt de wei oneindig veel balangrijker dan dat soort beweging. Rijden lijkt me zelfs een onnodige belasting waar hij toch al jong voor is.

Dag en nacht op stal staan en sociaal isolement doet je paard schade toe en hij laat daar nu wat van blijken. Ik zou nu eerst flink wat gaan werken om die schade te repareren voor je verdere schade gaat maken door te veel te willen :o

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:24

Inderdaad zeker niet er op gaan zitten nu. Het trainen zou ik verder ook niet overdrijven. De achterhand flink trainen vind ik eigenlijk nogal wat op deze leeftijd, maar ik heb (gelukkig) niet echt ervaring met die aandoening dus daar kan ik niet echt iets zinnigs over kwijt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:27

helaas weide is pas eind augustus volledig klaar ook omdat ze morgen het gras een 1e keer gaan maaien en dan willen ze dat nog een tweede keer doen.
Ik geef hem zeker rust (nu al van zaterdag op rust) en had hem ook liever vandaag op de wei gezet. Maar met deze temperaturen wil mijn stalbaas dat niet :( (daarom was die gisteren weer binnen gezet door hen).

Verder weet ik niet meteen een wei waar die op zou kunnen (behalve bij mijn kennissen maar die zijn niet zo snugger).
Anderzijds is Harley's moeder ingeslapen omdat zij door deze aandoening haar been gebroken had op de wei door te struikelen. Ik wil dus ook zelf een oogje in het zeil kunnen houden.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 20-07-16 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:28

Of ze snugger zijn of niet is toch niet zo van belang ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:29

wel ivm verzorging (eten geven aan paarden, zorgen voor water en kijken op eventuele wondjes). Er zijn bepaalde redenen dat ik Harley er niet meer terug wou zetten. Maar als ik iets met hen kan regelen (kleine bijdrage ofzo) zou het misschien wel lukken tot eind augustus.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:32

Ik zou Harley nog eerder een paar maanden in de opfok doen denk ik om eerlijk te zijn.. de manier van trainen om sterker te maken vind ik persoonlijk best veel voor een 3 jarige.
Maar goed, ieder zijn eigen keuze! ;)

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:49

Ik snap dat dit ontzettend vervelend is voor je, maar het is het beste dat hij nu de zorg krijgt die hij nodig heeft. Misschien dan maar bij de niet snuggere mensen en zelf twee keer per dag gaan kijken en voeren. Sowieso als er genoeg gras is hoeft hij niet eens bijgevoerd als hij niet hoeft te werken lijkt mij...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:56

urosa schreef:
Ik zou Harley nog eerder een paar maanden in de opfok doen denk ik om eerlijk te zijn.. de manier van trainen om sterker te maken vind ik persoonlijk best veel voor een 3 jarige.
Maar goed, ieder zijn eigen keuze! ;)

Was mijn idee ook. Zou hem gewoon een maand of 3 minimaal ergens in de wei zetten en daarna eens kijken wat er rustig aan te trainen valt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:59

Hij zou zelfs nog wel een paar maanden hier kunnen staan maar dat is wel erg ver voor art..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:00

thnx voor het aanbod Azmay. Maar ik ga vandaag proberen te praten met mijn vriend over het aanbod van mijn kennis.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 18:25

update: Harley gaat terug bij mijn kennissen het land op.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:42

Finley is begonnen met puberen... Alles is opeens eng spannend noem maar op heel irritant :\ uit eindelijk vandaag wel fijn kunnen rijden we zijn gewoon eerst de pionnen gaan doe aangezien hij dan wel z'n aandacht bij mij houd en daarna nog even dressuur.
Afbeelding

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 16:23

Pubers 8)7

Ik heb het erg druk gehad dus al ff miet gereageerd. Heb wel tussendoor mee gelezen.

Zine staat nog steeds te eten in de wei, verder niets :)
Ik ben me wel aan het oriënteren in zadeltjes.
Mijn voorkeur gaat voor alsnog uit naar een wintec of een torowgood. Vooral omdat ik de boom/kopijzers kan verwisselen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 17:36

Ah Finley zit achter het behang dus :')

Impala zag vandaag ook spoken, maar hij was wel fijn te rijden. Tweede keer galop ging ook super, in stap geeft hij mooi na, het stuur werkt en hij blijft braaf wachten als ik het krukje pak, dus ik ben weer tevreden!

Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:23

Afbeelding

Shympie half zadelmak

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 11:06

No_no Sympie is prachtig!

Layan is afgelopen zaterdag voor de 3e keer op de trailer geweest. En wat deed hij het weer super!
Aangekomen op locatie is hij voor het eerst met een groep vreemde paarden mee geweest om te gaan...

Afbeelding

zwemmen!!!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 11:09

:oo hij heeft een snorkel nodig! :o leuk hoor!

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:02

Super gaaf peppel! Die van mij gaat allen voor de wagen water in Los helaas nog steeds niet.

Shympie wat een mooi elegant hoofd heeft ze