Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:43

wat een geld joh, en dan heb je alleen nog diagnose, geen oplossing

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:50

Yentle wat fijn dat je haar toch kunt behouden.

Switt, ik wens je veel sterkte en wijsheid toe. Lijkt me heel erg lastig hoor, als je paard zo slecht is.

Elmo doet t met de antibiotica nu goed. Temperatuur is nu sinds zondag steeds tussen de 37,6 en de 37,8. En begint ook iets praatjes te krijgen.
Hij eet het poeder gelukkig ook helemaal zonder morren, de voerbak is elke keer brandschoon.
Ik hoop dus dat we nu echt het lek boven krijgen en hij er nu bovenop komt en blijft.
Vanmiddag onze eerste les werken aan de hand. Met mijn oude pony deed ik dat ook regelmatig, maar Elmo begrijpt mij niet en ik weet er te weinig van om hem het goed uit te leggen.
Mijn instructrice waar ik ook rijles van krijg (als hij straks weer helemaal beter is uiteraard pas), doet dit echter ook. En we werken dan max een half uurtje in stap, dus is denk ik ook nu niet te veel voor hem. Ik denk zelfs dat het wel leuk is, even een beetje mentaal aan het werk gezet worden en tevens zijn lijf goed leren gebruiken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:01

wat houdt een les aan de hand in marije?

Heb je helemaal gelijk in fokfanaat. Maar als die losse onderzoeken hebben mij toen meer gekost dan als ik meteen zon scan had laten maken. En het is een gevoelskwestie, ik wilde er geen eind aan maken zonder te weten wat nou het euvel was... Maar dat is persoonlijk. Bij ons is stukje voor stukje uitgesloten wat het niet was :+. Dat ik klinieken belden voor info en zij dan over puntgewijs verdoven beginnen terwijl ik al zei daar zit het niet dus dat heeft geen nut. Uiteindelijk wwn arts gevonden en die heeft "alleen" rug en achterbenen gedaan en bleek het exact te zitten in het gebied wat ik noemde :x :x :x :x. Rug in orde, knieen in orde, sprongen in orde etc. :$ :$

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:11

maar als je een goede da hebt kan hij meestal wel inschatten waar het probleem zit. en als je na een paar onderzoeken wel al weet wat het is, ben je voor veel minder kwijt dan het hele paard voor 1000, dan pak je ook allerlei onderdelen waar niets mis mee is.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:15

Jup I know. Maar dingen uitsluiten zal helaas toch moeten ( verzekeringskwestie). Deze arts wist de voorgeschiedenis , waren we al meerdere malen langs geweest met die vage klachten . Maar wilde ik naar een andere kliniek werd toch al vlot geopperd om helemaal door te lichten.. In mijn ogen niet nodig en daar dus ook voor bedankt. Nou zal het ook schelen hoe kreupel ze zijn, die van mij had een tikje erin maar was niet stokkreupel te noemen. Groot deel van mensen zag het niet eens, ik voelde het en merkte aan paard zelf dat er iets niet klopte. Ook omdat dingen terugkeerde in training en (dezelfde) blessures terugkeerde zonder gekkigheid uit te halen.

paarden en de sport helemaal geweldig. Maar het zijn met zulke dingen geldvreters. Hopelijk met jonkie meer geluk :). Nu niet de "zooi" overgenomen van een ander maar een paard die vanaf 1 jaar bij mijn stalhouder staat :D.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:43

yeentll schreef:
@ switt, klopt! Ik ben echt zo zielsgelukkig op t moment, het ging me zo ontzettend aan m'n hart. We kunnen er nu weer lekker voor gaan samen, in januari gaan we starten. Wel klote dat die van jou weer zo slecht loopt. Konden ze soms maar vertellen waar ze nou last van hebben, dan kon je kijken of je t doelgericht aan kon pakken.

Oh ik snap helemaal dat je heel gelukkig bent dat ze lekker bij je mag blijven! <3

vencedor schreef:
Switt misschien is Equitom wat voor je. Daar kan hij helemaal op de echo... Ben je uiteindelijk net zo duur uit als alle losse onderzoeken. Want die kosten uiteindelijk ook klauwen vol geld. Geloof dat die scan rond de 800-900 euro zat :). Via fb kun je daar ook zonder problemen informatie opvragen

Hoe bedoel je helemaal op de echo?
Er hebben de afgelopen 3,5 jaar al heel veel dierenartsen /fysio's / etc. naar gekeken.. Hij is totaal al 6x geröntgend, hij geeft bijna licht in het donker :roll: Er is ook al een EMG gemaakt; dat bracht me ook niet echt verder. Iedereen zegt er weer wat anders over; ik werd er gek van. Ik heb nu een DA weer ik heel tevreden over ben, daar blijf ik ook bij omdat ik anders gewoon gek wordt van alle verschillende adviezen/meningen/etc. Maar toch bedankt voor je tip en het meedenken! Als het lukt(hij is bijna niet te laden) breng ik hem volgende week naar de kliniek voor nog één keer onderzoek etc. Maar dat wordt wel echt de allerlaatste keer.....
Ik vind dat geld echt geen rol mag spelen in mijn beslissingen over hem maar eerlijk is eerlijk....ik studeer nog en het is wel knap lastig om alles te kunnen betalen.

vencedor schreef:
. Hopelijk met jonkie meer geluk :). Nu niet de "zooi" overgenomen van een ander maar een paard die vanaf 1 jaar bij mijn stalhouder staat :D.

Dit was ook precies de reden waarom ik ervoor kies om een veulen aan te kopen i.p.v een volwassen dier. Helaas bleek ook dat geen formule voor succes :P

Dit was de 2e keer onder het zadel, ik had toen niet het idee dat hij met tegenzin liep. Maar misschien wilde ik dat ook niet zien. Nahh, dit paard maakt me gek |(
https://www.youtube.com/watch?v=1HLYu3cuWPE

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:30

Yent......wat een fijn nieuws dat hinde bij jouw mag blijven!
Marije....fijn dat elmo zijn temperatuur nu een beetje normaal blijft.
Switt....heel eerlijk snap ik dat je zegt nog 1x naar de kliniek. Hoe veel je ook van zo een diertje houd, ergens houd het ook op als ze niks kunnen vinden etc. Dat is mijn mening hoor snap ook dat anderen er volledig anders in staan.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:30

Yentl, wat een onwijs goed nieuws dat Hinde mag blijven , gefeliciteerd !!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:04

fokfanaat schreef:
Hebben jullie ervaring met paarden die echt een extreme voorkeur voor 1 kant hebben, mijne loopt los in de baan echt altijd rechtsom, onder de man wel linksom, maar met zijn kop erg naar buiten, linkergalop wil ook niet lukken.

Zit me een beetje af te vragen of dit gewoon een extreme voorkeur voor 1 kant is of dat ik hem na moet laten kijken door da of osteopaat of kraker.

In zo'n geval zou ik er wel naar laten kijken, want dat is wel extreem ja. Draagt ie zn staart ook scheef?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:12

Yentle, super dat Hinde mag blijven. Ik vind jullie een te mooie combi om uit elkaar te laten gaan. Super dat het zo is gegaan. Vreselijk als je - als het tijdelijk tegenzit - je zon paard zou moeten laten gaan.
Switt, ik kan me voorstellen dat je tegen het "handdoek in de ring gooien" aan zit. Als je nu maar wist wat er was en of er uberhaupt een prognose is.
Wat je nog zou kunnen doen (maar ik snap dat je dat misschien niet zou willen) is je paard holistisch te laten bekijken, bijvoorbeeld bij Den Hoek. Heel andere benadering, maar misschien geeft het aanknopingspunten. Het doormeten op zich is niet zo duur (120 euro of zo staat me bij). Eigenlijk het enige wat ik zou kunnen bedenken. Als ik het zo zie lijkt het mij een neurologisch iets. Zeker omdat ie een poosje sterk was verbeterd en nu ineens weer terug bij "af" is. Dat is wel heel raar.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:15

nadeel van dat doormeten is dat je toch weer hoop krijgt, en de kans dat dat was oplost wat de ha niet lukt, is imo niet groot

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:18

Balen dat Elmo nog niet helemaal fit was, Marije! Maar nu aan de beter hand lees ik. Komt wel goed, binnenkort kan je vast ook aan de slag :)

Ellende Switt, ziet er inderdaad heel ernstig uit :(

Fokfanaat: Mijne heeft ook een tijdje een sterke voorkeur voor rechtsom gehad. Linksom ging alles heel moeilijk. Fysio erbij gehad en hij had een heel lichte blokkade, maar ik weet inmiddels dat het een paard is die elk pijntje sterk uitvergroot. Is toen losgemaakt en 3 dagen later was er geen enkel probleem meer met linksom.

Super dat Hinde kan blijven, Yentl! Jullie gaan een mooie toekomst tegemoet!

Ik heb gisteren weer thuis gereden met Dali. Er was erg veel wind dus de concentratie was nu en dan ver te zoeken. Op die momenten kan hij echt sterk worden, maar blijft wel braaf. Gelukkig wel grotendeels goede stukken gehad:

Afbeelding

En uiteindelijk hebben we toch besloten om hem te scheren, dus dat is vandaag gebeurd. Hij ziet er meteen weer veel meer paard uit:

Afbeelding

Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:11

Ziet er toch fijn uit, Mallootje.

Switt ik kan me heel goed voorstellen dat je een keer een grens trekt als je al zolang met hem aan het tobben bent.

@vencedor: mijn instructrice werkt aan de hand min of meer volgens de klassieke rijkunst principes.
Je loopt naast de hals werkt net als ohz met twee teugels en daarbij een lange zweep als verlenging van je arm. In principe kun je zo alle oefeningen vragen die je ook ohz kunt vragen. We zijn nu heel simpel begonnen met leren waar het 'gas'knopje zit en sturen, halthouden en een heel klein beetje wijken voor druk.
Eerst stilstaand zijn achterhand opzij laten zetten en later ook de voorhand. En toen het voorwaarts voldoende werkte een pas laten wijken van de binnenhoefslag naar de hoefslag terug.

Met mijn ouwe pony kon ik ook schouderbinnenwaarts en waren we hem de travers en appuyeren aan het aanleren.

Elmo moest af en toe flink nadenken vandaag tijdens de les.
In totaal een half uur bezig geweest met daarbinnen een paar rustmomenten waarin hij even niks hoefde, alleen knuffels ontvangen. De eerste stapjes gaan haast min of meer per ongeluk goed en die beloon je dan uitgebreid. Hij had alleen af en toe geen flauw idee wát hij nou precies goed deed :D

Maar ben uiterst tevreden en instructrice ziet wel mogelijkheden voor de toekomst voor hem, dat is ook altijd leuk om te horen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 00:27

Ook leuk om te lezen! Ben er verder niet zo bekent mee. Wel met mn vorige paard wel eens met dubbele lijnen gewerkt maar dat was niet zon succes :D. Teugel buitenkant over de rug heen lukte nog wel. Maar achter haar kont is me nooit fatsoenlijk gelukt. Weet ook eigenlijk ook niet of ik het met deze zou doen / durven maar vind het wel interessant.

Yentl wat zal jij opgelucht zijn!

Malootje dat is ook leuke vos zeg!

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 02:06

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 02:13

Ik zag het al, heel flauw. ..trek het je niet aan- je kunt het nooit voor iedereen goed doen.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 02:35

@ Switt, nee is ook zo. Heb er 1 berichtje op gereageerd en laat het verder ook voor wat het is. ze weten alleen altijd zo goed te oordelen vanaf de zijlijn terwijl Hinde na Prinsenstad 3 weken vakantie heeft gehad, dit kwam ook mede door de problemen die ik op dat moment had.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 08:05

Lekker laten gaan. Daarom maak ik nooit zulke topics. Ik zie zat van die boomloosfanaten rond rijden waarbij tranen in je ogen springen dus ene oor in andere oor uit. En al zou je zo wel zijn dan nog steeds is het JOUW paard :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 08:18

Yentl, lekker laten gaan.
Volgens die bokker kunnen alle paarden algijd ijzerloos en zo niet dan ligt dat ook altijd aan de mens die ongeduldig is.
Ja, ik ga mijn oude pony van bijna 28 met artrose lekker pijn laten lijden zonder ijzers terwijl hij met ijzers en hooofpad ertussen nog lekker vrolijk 3x per week pijnloos door t bos crosst. Dacht het niet!

Dat er een opmerking komt over een driejarige, ja prima, ieder zijn mening. Ik heb hier in het topic ook wel gezegd dat ik zelf 3 erg vroeg vind en dus erg blij was dat Elmo al 5 was toen ik hem kocht en verder alleen zadelmak. Maar er is een verschil tussen zeggen dat je het erg vroeg vind en je mening doordouwen zonder te kijken naar hoe het paard het doet.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:08

Knappe Dali!

Yentl, niets van aantrekken. We weten hier allemaal wel beter!

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:17

Ahhh ja dat is bokt ten top. Lekker laten kletsen. Ik moet zeggen dat ik door al dat gezeur wel steeds minder op bokt kom. Ik hou het maar bij de huiskamertopics. Daar kan gelukkig nog wel op een normale manier gediscussieerd worden.

Sjef heeft zijn apk weer gehad. Tandarts, zadelmaker etc. Nu mag hij weer aan de bak.

Zijn de jonkies van jullie trouwens ook zo moeilijk op gewicht te houden?

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 10:22

Ja, ik ga er verder ook maar geen aandacht meer aan besteden. Ik heb goede begeleiding en ik geef haar alle tijd, komt vast en zeker goed.

@ Leonie, ik heb daar ook wat last van met Hinde. Ze krijgt nu 4x per dag echt veel kuil en elke dag nog een schep extra van Cavalor Probreed om d'r een beetje vetter te krijgen. Ik heb t idee dat ze al iets ronder begint te worden, want in t begin was ze echt een beetje schraal op d'r heupen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:31

fokfanaat schreef:
nadeel van dat doormeten is dat je toch weer hoop krijgt, en de kans dat dat was oplost wat de ha niet lukt, is imo niet groot

Ligt er echt aan wat ze vinden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:35

ze vinden altijd wat tegenwoordig is lyme heel hot.
jaren terug was dat hoofdpijn of nieren.

tegen de hoofdpijn kreeg ik een buisje met een briefje erin eme om onder zijn voerbak te hangen.........

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:36

Leonie, seniores priores helpt hier altijd heel goed daarvoor, worden ze ook niet heet van en is eigenlijk ruwvoer.

mijne krijgt daar 1 a 2 kilo van per dag en dat heeft hem heel erg geholpen