Een nieuw paard kopen Deel VII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:03

Ik vind dit een heel leuk topic om te volgen en ben het met veel dingen ook met Dees eens..
Even een voorbeeld: Wij verkochten een aantal jaar geleden een merrie voor 75 000 euro en die werd ook niet op de foto gezet aan de hals en rug hoor.. Het betrof hier een 5jarige merrie die een jaar in de sport liep, wel een stuk meer foto's van de benen enzo natuurlijk..
Maar zo hebben we hier ook al mensen gehad die kwamen kijken voor een merrietje van 4000 euro en die ze helemaal gekeurd wilden, incl hals en dergelijke en dat merrietje loopt nu 80 a 90 cm, en dan gaat ze 1x in de 2 maanden op concours.. Ja sorry maar dat vind ik gewoon hartstikke belachelijk...
En dan snap ik wel dat er hier mensen zijn die eens bij de neus genomen zijn e.d. maar als je een paard hebt waarbij je redelijk regelmatige resultaten kunt vinden, dan weet je toch ook dat die niet iets gek ernstigs mankeert? Want dan had je heus wel een tijd geen resultaten kunnen terugvinden, nietwaar?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:05

@ somebody waarom ik jouw zoektocht anders dan de meeste anderen, ben jij zoveel beter dan :D

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:06

Popke: daarom koop ik ook geen veulen. En hartafwijkingen komen vaak gewoon bij een klinische keuring naar voren hoor.

tita

Re: Een nieuw paard kopen Deel VII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:08

@ Cowgirl ik mag hopen 7500 euro en niet 75000 want dan doe ik nog wel meer dan enkel rug en benen en hals.

en wat betreft die merrie van 4000 wat is er mis mee om het te doen..beter zo dan dat je een paard koopt met een kapotte atlas..want daar heb je niks aan en dat kan gewoon ontstaan zijn door iets in de weide

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:12

Nee Tita: 75.000 euro!
Tsja ik vind het persoonlijk belachelijk.. Keuring voor dat beestje was 1250 euro, terwijl er resultaten van 1jaar bij waren en de keuring totaal uit verhouding is tov het gebruikersdoel.. Zelfs de meeste ongezonde paarden kunnen 1x in de 2 maanen wel 80 cm springen hoor..

En bovendien: een paard dat echt wat mankeert in de rug en hals toont dat vaak ook tijdens het rijden/springen.. Misschien niet duidelijk genoeg voor een leek, maar toch..

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:13

Cowgirltjuh schreef:
Ik vind dit een heel leuk topic om te volgen en ben het met veel dingen ook met Dees eens..
Even een voorbeeld: Wij verkochten een aantal jaar geleden een merrie voor 75 000 euro en die werd ook niet op de foto gezet aan de hals en rug hoor.. Het betrof hier een 5jarige merrie die een jaar in de sport liep, wel een stuk meer foto's van de benen enzo natuurlijk..
Maar zo hebben we hier ook al mensen gehad die kwamen kijken voor een merrietje van 4000 euro en die ze helemaal gekeurd wilden, incl hals en dergelijke en dat merrietje loopt nu 80 a 90 cm, en dan gaat ze 1x in de 2 maanden op concours.. Ja sorry maar dat vind ik gewoon hartstikke belachelijk...
En dan snap ik wel dat er hier mensen zijn die eens bij de neus genomen zijn e.d. maar als je een paard hebt waarbij je redelijk regelmatige resultaten kunt vinden, dan weet je toch ook dat die niet iets gek ernstigs mankeert? Want dan had je heus wel een tijd geen resultaten kunnen terugvinden, nietwaar?

Zo is het natuurlijk lang niet altijd.. Wel denk ik dat je afwijkingen in de rug (mits het paard er op dat moment al een beperking door ondervindt) kunt merken als je er op gaat zitten en voldoende gevoel hebt. Maar dat is nu juist het probleem bij ruiters die dat gevoel nog niet ontwikkeld hebben. Die zullen de rugfoto's gebruiken als extra zekerheidje omdat ze nog niet voldoende kunnen inschatten of een paard ergens nog een probleem heeft.
Overigens heb ik het hier niet over paarden die in het hogere segment vallen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:15

Cowgirltjuh schreef:
Nee Tita: 75.000 euro!
Tsja ik vind het persoonlijk belachelijk.. Keuring voor dat beestje was 1250 euro, terwijl er resultaten van 1jaar bij waren en de keuring totaal uit verhouding is tov het gebruikersdoel.. Zelfs de meeste ongezonde paarden kunnen 1x in de 2 maanen wel 80 cm springen hoor..

En bovendien: een paard dat echt wat mankeert in de rug en hals toont dat vaak ook tijdens het rijden/springen.. Misschien niet duidelijk genoeg voor een leek, maar toch..

Niet altijd en dat is het probleem. Ons oude paard sprong in het L, zag je niks aan met rijden, longeren, werd goed gekeurd op de keuring, zowel klinisch als rontgenologisch, half jaar later bleek ze zware KS te hebben. Maar dat merkte, omdat ze kribbig werd van aangaloperen. Uiteindelijk hebben we haar nog 7 jaar gehad na diagnose, en zag je er 6 jaar lang niks aan. Ook andere ruiters erop, DA erbij. Het was dat toen voor de zekerheid de rug op de foto ging, anders was het niet ontdekt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:16

Nouja ik snap die mensen wel :D

Mijn merrie had PROK in 2010 gehaald en toch liet ik haar in 2011 helemaal overnieuw keuren.
Volgens de arts is de sportkeuring ook zwaarder dan de PROk...volgens anderen niet...ik laat me daar niet overuit.

Wilde elke euro besteden aan een gezond paard, en ja ze kan nu wel wat hebben maar ik heb een gezond paard gekocht.
Iig in haar rug en hals wat voor mij zo belangrijk is.

Weet nog wel dat wij een Mondriaan te koop hadden ..beestje had nog niks gedaan volgens mij was de vraagprijs iets van 8500 euro. Ging helelmaal op de foto..afgekeurd vol met botsplinters. Verwacht je ook niet ze was daar geboren en er was in die 3 jaar niks gedaan

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:17

idd Hoi.. Als je een paard voor dat geld koopt, ga ik er vanuit dat je het echt wel voelt als er iets niet helemaal correct is.. En idd als je die ervaring niet hebt, tsja dan heb je vaak toch een trainer die het wel heeft, tenzij je voor minder als 5000 gaat kijken ofzo, maar dan zou ik alsnog zelf echt niet op rug en hals laten keuren..
Ik heb ook al paarden gekocht zonder keuring, paarden van een jaar of 10 waarvan ik wist dat ze regelmatig in de sport hadden gelopen, en daar heb ik ook nooit geen problemen mee gehad en de huidige eigenaren ook niet.. Want ik ben van mening dat als dat paard al 5 jaar zonder grote problemen in de sport loopt, dan zal hij dat die andere 5 jaar ook nog wel doen (9 kansen vd 10)

Wat is KS?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:19

Kissing spines.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:20

Maar toch, als een paard er last van heeft, laat hij het wel merken.. het is alleen aan ons ruiters om goed te luisteren. En als hij er geen last van heeft, dan maakt zo'n foto toch ook niks uit? Er zijn zat paarden die volgens de foto's spat hebben maar er nooit een pas minder om lopen. Voor een kleiner budget en weinig ambities is daar niets mis mee.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:21

Dees schreef:
We hebben hier vandaag natuurlijk ook uitsluitend te maken met topamazones en topruiters met reële kans op deelname aan internationale evenementen ;)
Wat maakt het nou uit op je topruiter bent of niet? :?
Wanneer ik als hobbyïst een paard koop voor een hoop geld dan mag ik die toch zeker laten keuren zoals ik dat wil? Wat maakt het jou uit wat ik vervolgens met dat paard ga doen?
Mijn paard en mijn geld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:21

Mensen weten vaak helemaal niet wat ze zeggen.

Ik heb dik 10 jaar geleden een 10 jarig eventing paard gehad welke verdienstelijk 1 ster wedstrijden liep.
Paard had een 4 op straalbeen. Maar die 4 had hij als driejarige ook al. Mensen hadden hem onder strenge controle staan. Nooit geen verandering te zien.
Mensen konden alle foto's en rapporten overleggen maar geen mens die hem wilde hebben.
We hebben hem echt voor een schijntje gekocht en 3 jaar super veel plezier van gehad voordat ik hem verkocht en hij een ander blij ging maken.

oabrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:27

Kom Ff binnen vallen :-)
Kent iemand deze? http://www.sporthorses.nl/advertentie/p ... kid/444010

En over het keuren, ik denk dat mensen er allemaal heel anders in staan. Denk dat het bij heelveel mensen niet om gaat hoe duur het paard is. Maar dat je wilt weten wat je in huis haalt. Het doet heelveel verdriet als je je paard in moet laten slapen. Als je er aan gehecht bent maakt het niet uit hoe duur het paard ooit is geweest!

Needje

Ik denk dat advies bij bemerkingen ook wel afhankelijk is van hoe oud het paard is en wat het al gedaan heeft.
Een paard dat al jaren zonder problemen in de sport loopt met bemerking zal eerder een positief advies krijgen dan een paard wat nog niets gedaan heeft en waar dus nog moet blijken dat deze het werk aan kan.

Cowgirltjuh

Tsja MyWishMax: dat noem ik gewoon pech hebben dan.. Nouja zo cru bedoel ik het niet, maar er zijn ook genoeg dingen die ze 'later' na het goedkeuren ook gewoon kunnen krijgen en er daarom geen last van moeten hebben.. In dit geval heb jij dus gewoon ontzettend ongeluk gehad.. MAAR: een paard met KS zal vaak wel heftig reageren als hij tijdens de klinische keuring eens hard op zijn rug gedrukt wordt.. En als er tijdens de keuring een paard heftig reageert op die reactie in zijn rug, DAN snap ik dat er verder naar word gekeken, maar als die dat niet doet, tsja dan zou ik mij niet meteen zorgen maken..

Idd Vonneke; zo hebben wij hier in de straat ook een 10j hengst staan die ze voor 10 000 kochten terwijl hij succesvol 1m35 liep op dat moment, hij had een kleine opmerking aan de halswervel maar het paard had daar nooit last van getoond.. Ondertussen loopt dat paard succesvol 1m50 met een young rider, enne: hij is nog steeds gezond...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:28

Nee die ken ik niet oabrm.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:30

Wat dat laatste betreft ben ik het zeker met Needje eens: als ik moest kiezen tussen een 10j met een 3tje kopen of een 3jarige met een 3tje: ja dan wist ik het wel natuurlijk! Ik zou bij een jong paard waar nog niks mee is gedaan ook veel voorzichtiger zijn, maar vanaf het moment dat ze al een jaar probleemloos lopen heb ik er al een stuk meer vertrouwen in :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:31

Overigens vind ík het heel normaal om sowieso vanaf de 4500 euro helemaal te keuren. Dat is ook een eis die bv de meeste verzekeringen stellen als je boven die grens wilt verzekeren.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:31

Typisch cowgirl dat jij vele dure paarden kent of gehad heb.. maar je hebt er zelf eentje te koop stan voor 1000-2000 euro

LIESSSSSSSSSSSSSSS hij is vast goed

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:33

Cowgirltjuh schreef:
Tsja MyWishMax: dat noem ik gewoon pech hebben dan.. Nouja zo cru bedoel ik het niet, maar er zijn ook genoeg dingen die ze 'later' na het goedkeuren ook gewoon kunnen krijgen en er daarom geen last van moeten hebben.. In dit geval heb jij dus gewoon ontzettend ongeluk gehad.. MAAR: een paard met KS zal vaak wel heftig reageren als hij tijdens de klinische keuring eens hard op zijn rug gedrukt wordt.. En als er tijdens de keuring een paard heftig reageert op die reactie in zijn rug, DAN snap ik dat er verder naar word gekeken, maar als die dat niet doet, tsja dan zou ik mij niet meteen zorgen maken..

Idd Vonneke; zo hebben wij hier in de straat ook een 10j hengst staan die ze voor 10 000 kochten terwijl hij succesvol 1m35 liep op dat moment, hij had een kleine opmerking aan de halswervel maar het paard had daar nooit last van getoond.. Ondertussen loopt dat paard succesvol 1m50 met een young rider, enne: hij is nog steeds gezond...

Nouja, zo cru is het gewoon. Het is gewone pech geweest en daarom wilden we dat bij huidige paard niet hebben. Maar vorige paard was een hele harde voor zichzelf. En het is toen ook een stuk emotie geweest, dat uitgebreide keuren, maar ik ben blij dat we het gedaan hebben.

Zoals jij het nu vertelt Von, zou ik het ook aandurven, maar een 3 jarige met diezelfde 4 niet.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:33

tita schreef:
Typisch cowgirl dat jij vele dure paarden kent of gehad heb.. maar je hebt er zelf eentje te koop stan voor 1000-2000 euro

LIESSSSSSSSSSSSSSS hij is vast goed

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:35

tita schreef:
Nouja ik snap die mensen wel :D

Mijn merrie had PROK in 2010 gehaald en toch liet ik haar in 2011 helemaal overnieuw keuren.
Volgens de arts is de sportkeuring ook zwaarder dan de PROk...volgens anderen niet...ik laat me daar niet overuit.

Wilde elke euro besteden aan een gezond paard, en ja ze kan nu wel wat hebben maar ik heb een gezond paard gekocht.
Iig in haar rug en hals wat voor mij zo belangrijk is.

Weet nog wel dat wij een Mondriaan te koop hadden ..beestje had nog niks gedaan volgens mij was de vraagprijs iets van 8500 euro. Ging helelmaal op de foto..afgekeurd vol met botsplinters. Verwacht je ook niet ze was daar geboren en er was in die 3 jaar niks gedaan

Bij een prok keuring is een 3 en soms zelfs een 4 op een bepaald onderdeel acceptabel bij sport is dat niet zo. Daarin zit oa het verschil.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:36

Wow dat wist ik niet... weer wat geleerd.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:37

ja hele onderdelen tellen bij prok niet mee, bv atrose kogels, terwijl een afvlakking niet geaccepteerd wordt, en dat voor de sport weer niets uitmaakt.

maar je kan wel de prokfoto's aan je eigen da voorleggen.