[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:58

Arme Frummel. Hoop dat hij snel weer de oude wordt.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:03

Heeft het niet de kou te maken?
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 11:06

Het is niet alleen de kou. Ik vind hem zo warm dat ik hem niet dikker in durf te pakken. Het is totaal geen kouwelijk paard. Zaterdag reden we in de hagel en ik had hem uit voorzorg een nierdeken opgedaan, maar hij kreeg het toen echt té warm.

Supplementen lijken nu ook helemaal niets te doen.

Gras heeft hem geen goed gedaan. Hij kwam als eerste/enige uit de wei om in de paddock te staan en staat dan bij de uitgang te wachten tot hij naar stal mag. Hij vliegt als het even kan de stal in, ook bij mooi weer.

Nu kan ik nog proberen om het qua werk even totaal anders te maken, in de hoop dat het ook een beetje een mentale winterdip is en ik hem zo nog wat kan afleiden. Maar ik heb weinig hoop... Bovendien werk ik niet met hem als hij niet lekker voelt.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:30

Lastig he? Je verlegt steeds weer grenzen en wanneer is het dan genoeg. Blijft een lastig iets. Ik hoop op een mentale winterdip voor jullie dat het opknapt met wat zonneuren.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:42

He bah, dat is geen fijne update. Maar vind het ook heel mooi hoe je elke keer toch heel bewust blijft afwegen wat wel en niet eerlijk is naar hem toe. Sterkte!

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:21

Balen zeg, dit is geen fijne update. Maar inderdaad zoals MarliesR zegt. Heel mooi om te zien dat je bewust blijft afwegen wat voor hem eerlijk is en wat niet.
Ik hoop dat het weer bij trekt en dat het van tijdelijke aard is.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:31

Gadver, heel antwoord getypt, vliegt het internet er weer even uit...

Wat rot voor Frum, jou en de andere paarden! Ik duim voor je dat je hem er weer doorheen krijgt. Wel super dat je zo bovenop hem zit en zijn welzijn zo goed in de gaten houdt.

Voer je nog steeds minder ( en/of ander) voer dan andere winters? Of op een andere manier dan vorige winter? Is het anders verdeeld voer de dag dan andere winters? Heeft hij geen ( beginnende) mok aan dat been? Kan hij last hebben van bomen/struiken die nu veel vroeger dan anders in bloei staan? Zijn er nog eventuele andere veranderingen ten opzichte van vorige winter? Ik vraag maar wat hoor, misschien vind je dan iets wat dit veroorzaakt...

Heel veel sterkte hoor!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 20:23

Hij staat weer op zijn normale voer. Ik vond dat hij met zijn dieet voor het werk net wat energie tekort kwam. De manier waarop hij wordt gehouden en gevoerd is daarmee al een tijdje weer gelijk aan voorgaande jaren.

Het lijkt erop dat hij (weer!) een hoefzweer heeft. Tot zover mijn idee dat het zou kunnen komen door vlas. :7 Ik snap niet waarom hij als enige paard zoveel plekjes, putjes en kneuzingen in zijn hoeven heeft.

Toch zou ik willen dat het puur door de hoefzweer kwam. Dat is niet zo. Hij is chagrijnig, heeft meer moeite met wachten voor de clubles, durft bijna niet uit zijn stal (erin gaat wel), etc. Zoals hij nu is, moet hij niet blijven. Ik ga er nu nog even vanuit dat hij richting voorjaar weer opknapt, maar is dit de tendens (steeds moeizamere winters), dan ga ik hem dat niet aandoen. Hoe goed hij ook is als ik erop zit. Ik kan hem niet 24/7 rijden...

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:40

Totaal andere belichting maar loopt er geen ongedierte op stal? Waardoor hij dus snachts in de kramp schiet door bv schrik en misschien niet voldoende kan uitrusten?

Dat verklaart natuurlijk niet dat hij zo graag naar stal toe gaat, maar misschien heeft het met slaap/rusten te maken? Ik zeg maar wat.

Ik volg al jaren je topic stilletjes en vind het heel rot voor arme Frum. Ik vind het wel fantastisch voor hem dat hij zo'n gedreven, vanuit het paard denkende baas heeft die duidelijk alles voor zijn welzijn overheeft. Chapeau! :j :(:)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 09:28

Mmm, nog even een paar andere vragen. I.v.m. die mogelijke hoefzweer en vlas: staat hij nu weer op stro?
En hoe zit hij in zijn vacht? Glans, langer haar dan andere winters, dezelfde vachtkleur dan andere winters?
Voer je vitamines/mineralen bij en zo ja, wat en van welk merk?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 10:09

Hij staat sinds begin december op strokorrels. Hij is nu voor de 2e keer geschoren. Dat geeft altijd meer glans dan lang haar, dus dat is lastig te vergelijken, maar wat dat betreft zie ik geen probleem.

Hij krijgt Pharmahorse pure magnesiumcitraat. Dagdosering volgens verpakking is 10 gram, maar Frum krijgt het dubbele. Momenteel krijgt hij geen vitamine E bij. Er is 2x bloed afgenomen voor zijn Obese programma en daaruit kwam de eerste meting alleen een licht verhoogde immunoglobuline waarde gevonden. In die tijd was hij énorm aan het proesten en schudden, misschien vanwege de processierups. Wij hadden die helaas ook. Zat nog net in de piektijd toen... De laatste keer bloed afnemen was in november.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:27

Ik ken strokorrels niet in het gebruik, blijft dat lang brokjes of is het snel "vermalen"? Het zou best kunnen dat hij nu wekere zolen heeft door alle nattigheid en als die korrels dan ook echt wat harder zijn, geven die misschien problemen in de zool?

Die magnesium is volgens mij prima, mooi zuiver en in de best opneembare vorm voor paarden voor zover ik weet, dat zou ik zo laten hoor.
En oei, dat was ook zo, die rottige eikenprocessierupsen! Er wordt voor dit jaar voorspeld dat die plaag nog groter wordt, dat is wel balen! Als hij daar nu nog last van zou hebben, zou ik niet verwachten dat dit de symptomen van de gevolgen daarvan zijn, wel wat je beschrijft van het proesten en schudden.
Staan er nog berken of hazelaars bij Frum in de buurt?
Heb je zijn benen ook geschoren? Anders kan je daar nog wel zien of dat langer/ander haar is dan het voorheen was...

Zou het een idee zijn om hem te ondersteunen met zoiets als hoefcompositum van Groene Os? Dat maakt zijn hoeven dan net weer wat sterker en dan heb je kans dat hij minder snel hoefzweren krijgt.

Ik hoop dat hij snel weer opknapt en zijn oude ik weer terugkrijgt hoor.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:38

Och Frum toch :(:)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:38

Och Frum toch :(:)

Hoop dat je snel weet wat er scheelt

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 00:15

Hoe gaat het nu met Frum? is hij nog steeds zo in de verkramping?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:59

Ik denk nu mogelijk wel heel ver door.. maar oke, het kan maar gezegd zijn.
De hoefzweren, de onrust/angsten, probleem met zijn gewicht.. slecht humeur. Het kan zo veel zijn, maar heel herkenbaar voor mij, de mijne had PPID (voorheen Cushing).. wie weet is er eens op testen de moeite waard.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 10:08

We hebben twee pony's laten gaan om PPID. Goed dat je het noemt, maar ik heb niet het idee dat Frum hier aan lijdt. De symptomen waren toch wel heel anders en ik ben ook niet echt zoekende naar een ander probleem, omdat alles te verklaren is met zijn ataxie en spasmes. Zijn voeten zijn erg kaal. Ik had de paarden vrij rondlopen, zodat ze zoveel mogelijk ruimte hebben en alle verharde delen mee kunnen pakken, maar dat is niet zo goed voor Frum. Sinds kort sluit ik hem op in de paddock zonder verharding, zodat zijn voeten wat bij kunnen komen. Hij had gelukkig niet veel last van de zweer in zijn voorvoet als die van een jaar geleden in zijn achtervoet. Hij is toen zo vreselijk verzuurd door het kramptrekken... Met zweer in voorvoet hinkt hij nog best monter in draf en galop rond. :7 Hij is nu overigens nog steeds niet helemaal goed. De zweer van een jaar geleden moest ook een paar keer uitgesneden worden en kwam geen van die keren helemaal goed los. Deze zweer is ook al zo lastig... En veel zachter dan hoe hij nu is krijg ik de voet niet! De grond is vochtig en hij staat in een hoefzak.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 29-01-20 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:13

Heeft hij niet een maagzweer opgelopen van zijn dieet ? En hem weer op een dikke laag stro zetten zodat hij ook gaat liggen? Misschien wil/ of ligt hij niet fijn op de korrels en is hij gewoon oververmoeid door het staan en dan krampt hij misschien veel meer.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 10:18

Hij rolt en slaapt (liggend) wel gewoon. Alleen bij net aangevulde strokorrels zitten er hele korrels in zijn stalbed, maar dan heeft hij alsnog een zachte laag.

Maagzweer hoop ik niet. We moesten hem zo vaak mogelijk voeren om dat te voorkomen. Hij kreeg alleen minder en ander voer. Alles in slowfeedernetten, soms 2 over elkaar.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:27

Het verklaard zijn ataxie en spasmes niet mijn inziens, maar wel eens gedacht aan EMS?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 10:31

Dat kwam in elk geval niet uit zijn bloedtesten. Frum mocht niet meedoen aan het dieet als hij aan dergelijke aandoeningen leed.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:40

_Lorette_ schreef:
We hebben twee pony's laten gaan om PPID. Goed dat je het noemt, maar ik heb niet het idee dat Frum hier aan lijdt. De symptomen waren toch wel heel anders en ik ben ook niet echt zoekende naar een ander probleem, omdat alles te verklaren is met zijn ataxie en spasmes. Zijn voeten zijn erg kaal. Ik had de paarden vrij rondlopen, zodat ze zoveel mogelijk ruimte hebben en alle verharde delen mee kunnen pakken, maar dat is niet zo goed voor Frum. Sinds kort sluit ik hem op in de paddock zonder verharding, zodat zijn voeten wat bij kunnen komen. Hij had gelukkig niet veel last van de zweer in zijn voorvoet als die van een jaar geleden in zijn achtervoet. Hij is toen zo vreselijk verzuurd door het kramptrekken... Met zweer in voorvoet hinkt hij nog best monter in draf en galop rond. :7 Hij is nu overigens nog steeds niet helemaal goed. De zweer van een jaar geleden moest ook een paar keer uitgesneden worden en kwam geen van die keren helemaal goed los. Deze zweer is ook al zo lastig... En veel zachter dan hoe hij nu is krijg ik de voet niet! De grond is vochtig en hij staat in een hoefzak.

Het zou inderdaad best kunnen dat als hij teveel op zijn zool komt te lopen, dat hij daardoor toch een hoefzweer heeft opgelopen. "Gelukkig" nu voor en niet weer achter.
Bij ons was een paard op stal die ook een hoefzweer achter had. Hij was al jaren met pensioen, dus hij hoefde verder niets, maar die heeft ook dagen echt op drie benen gestaan toen, leunend tegen de wand van zijn box. Nauwelijks eten en enorm veel pijn. Bij hem heeft het heel lang geduurd voordat de zweer toen doorbrak, uiteindelijk kwam hij er dan zo'n drie weken via de kroonrand uit. Het paard is op Buut gezet, eerst een lagere dosering, maar na een paar dagen op een heel hoge dosering. Toen pas wilde hij zijn been weer een beetje op de grond zetten. Erg triest om te zien.
Elvee, mijn E-pony, heeft een keer achter een scheur in haar hoefbeen opgelopen. Die tilde dat been net zo op als die met die hoefzweer. Elvee liep in de wei en moest dus naar stal, dat is gelukt, maar dat kostte wel heel veel moeite. We dachten bij haar eerst aan een hoefzweer, maar de dag daarna bleek dus dat het een scheur in haar hoefbeen was. Weer een ander op stal was voor kreupel, maar het beeld wisselde nogal. Er is nog mee gereden, maar na een paar weken heeft de eigenaresse toch een DA erbij gehaald: grote scheur in het hoefbeen van dat voorbeen. Die draafde en galoppeerde op zijn manier ook nog steeds. Hij stond apart in een paddock, achter zijn eigen groepje. Maar als die naar stal gingen, kon hij niet gelijk mee en dan deed hij dus heel maf. Totdat we wisten wat er mis was, toen moest die ook op boxrust. Nu zijn dit wel drie verschillende paarden, met verschillende pijngrenzen natuurlijk, maar ik ken dat beeld dus wel van het verkrampen en spasmen hebben met lage achterbeenproblemen en het doorhobbelen met lage voorbeenproblemen.
Nu kan ik me echt niet voorstellen dat Frum iets met zijn hoefbeen heeft hoor, daarom vertel ik dit allemaal niet, maar meer omdat ik bij andere paarden dus hetzelfde verschil heb gezien.

Jij doet in elk geval alles wat je kan en meer kan je niet doen hoor. Ik duim voor je dat die zweer er toch snel uitkomt en dat Frum weer de oude wordt!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 19:47

De vorige keer had ik eerst een paar keer laten uitsnijden door de hoefsmeden. Daarna dacht ik dat het iets anders moest zijn, dus dierenarts erbij. Stel dat het wel een scheur was... Maar nee, het was een zeer hardnekkige zweer. :7 Dierenarts sneed veel rigoureuzer weg dan de smid. Ik houd er dus wel rekening mee, maar vooralsnog lijkt het weer op een zweer waar hij ook nu langer van moet herstellen. Hij was vandaag bijna rad en voor zijn doen goed gehumeurd (zou ik niet zijn na dagen met zere voet te lopen).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:34

Ik denk ook dat het een zweer is hoor, fijn dat hij in elk geval bijna rad was en aardig goed gehumeurd. Wie weet raakt hij er zo toch weer overheen. Gelukkig leven paarden grotendeels bij het moment en denken ze niet echt na over gisteren of langer geleden...
Soms natuurlijk wel, maar dat is dan toch meer een instinct-dingetje volgens mij...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 12:50

Hoe gaat het met Frum?