Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:39

Als deze hulpmiddelen nodig zijn, is het dan niet veel meer de vraag of ‘de goede manier’ is wat je wilt zien?

Over Valegro: die was gewoon zo. Uniek paard. Heb hem meerdere malen gezien onder verschillende omstandigheden. En, dat moet worden gezegd, in volledige harmonie met zijn amazone.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:47

We hebben het onderling als instructor trainers ook wel eens over instructeurs kandidaten waarvan je weet dat die later bepaalde regeltjes aan hun laars zullen lappen. Maar wat kun je er aan doen als ze tijdens de cursus en het examen exact doen wat ze moeten doen? Dan heb je geen bewijs. Je weet iets, maar toch kun je er op dat moment niets tegen doen. Want feitelijk zijn het vermoedens die je hebt.
Als dan later blijkt dat je vermoedens juist waren, tja, dan ben je al weer een tijd verder. (quoteGermie)

Dat is bij de paardeninstructeur/jury niet anders want ieder heeft zo zijn eigen reden, om het op zijn/haar manier te blijven doen, maar dat papiertje is wel nodig om b.v. een stal of manege te kunnen opstarten/overnemen

Het is heel menselijk, met je eens, maar menselijk zou het ook moeten zijn dat instructeurs/jury weten welke verantwoordleijkheid ze hebben als het om welzijn gaat, en dat een goede opleiding de basis van elk succes is/zou moeten zijn

Inga Wolframm verwoorde het zo in haar column:
https://www.horses.nl/opinie/column/gas ... s-fortius/

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 10:39

Het is het ja-en-amen doen tijdens een cursus en daarna denken 'ik ben klaar, dus nu doe ik zoals ik vind dat het gedaan moet worden'.
En wees eerlijk, iedereen heeft dit wel eens ergens gedaan.

En dan kom je ook meteen op het punt: examens of wedstrijden.
Als iemand in de ring, of tijdens een instructeurs examen het gewoon doet zoals het gedaan zou moeten worden. Dan kun je die persoon niet laten zakken of slechte punten geven.

Maar zou er dan niet wat aan een klachtenprocedure verbeterd kunnen worden? Je moet natuurlijk altijd waken dat 'elkaar niet mogen' verandert in onterechte klachten indienen. Normaal gesproken mag je geen klachten indienen als je er niet zelf bij was. Dat vind ik een zeer goede zaak. Dus het van horen zeggen verhaal kun je niet ergens neerleggen en dat is goed. Want je was er zelf niet bij.
Maar, bij de knhs is er nog wel iets wat bijzonder is:

https://www.knhs.nl/media/ddrbn0tq/klac ... cedure.pdf

Citaat:
2.1. Alleen leden en lidverenigingen van de KNHS kunnen een klacht indienen.
2.2. Een lid, dat in staat wordt geacht tot een redelijke behartiging van zijn eigen belangen, wordt
niet zonder zijn instemming vertegenwoordigd door een derde. Deze instemming moet blijken uit
een schriftelijke ondertekende verklaring.

Wat haal ik hier uit?
Er zijn maneges die bij de knhs aangesloten zijn die activiteiten organiseren voor ELKE paardenliefhebber of sporter, bijvoorbeeld een openbare les of buitenrit, maar zelfs een priveles van een instructeur is al een voorbeeld. Ik ben al enige jaren geen lid meer van de knhs. Maar stel ik doe mee met zo'n activiteit en er wordt wat gedaan wat absoluut niet in lijn is met dierenwelzijn. Dat zie ik tijdens die activiteit, maar ik kan dus GEEN klacht er over indienen.
Als dus die instructeur tijdens zo'n les mijn paard meent te moeten slaan en ik vind dat dat niet kan. Dan kan ik er wat van zeggen op dat moment, maar ik kan achteraf dus geen klacht bij de knhs neerleggen.
En het is dan niet een derdenmelding, maar gewoon iets waar je zelf bij bent.
Zou zo'n klachtenprocedure dan niet gewoon ook toegankelijk moeten zijn voor niet-leden?
Dan ben je in ieder geval in mijn ogen al iets minder van 'wij van wc-eend adviseren wc-eend', en 'de slager keurt z'n eigen vlees'.

Als je als knhs het indienen van klachten opener maakt voor niet leden die wel met eigen ogen wat zien m.b.t. het gedrag van een knhs lid, dan ben je denk ik al een stapje verder.

En nog steeds kan ik geen klacht indienen als een cursist naar mij toekomt en vertelt dat een vorige instructeur dingen fout deed. Dat is het van horen zeggen verhaal, daar kan ik dan niets mee. Maar ik kan wel als ik een les neem van een knhs instructeur een klacht indienen indien het over de schreef gaat.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 10:56

Ach, ik heb meerdere keren voorgereden voor examens van de instructeursopleidingen en me echt verbaasd over het niveau en met welke cijfers sommigen slaagden, die ik - al waren ze de laatste instructeur op aarde - nog niet zou bellen om bij te gaan lessen.
Zelfs eens een hele discussie met de opleider van een groep cursisten die niet open stond voor feedback van de ruiter, die in mijn optiek echt dingen verkeerd aanleerde, niet naar de behoeften van het paard en/of de ruiter keek maar een "one fix for all" instelling overdracht op de cursisten.

Toch wel een soort van geen gelul in de krul mentaliteit, eerst aan de voorkant "fixen" en dan afvragen waarom je de motor zo hard aan moet slingeren...
Bij deze cursus heeft mijn voorrijden zich beperkt tot 1 avond, daarna was ik er wel klaar mee, paardrijden is samenwerken met je paard, geen zaken afdwingen ten koste van...

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 10:57

Wat een onzin, je hebt ook nog de fnrs en daar kun je vast ook een klacht neerleggen.
Overigens leg je eerst een klacht neer bij het bedrijf waar je het constateert lijkt mij.
En misschien eerst het gesprek aangaan met desbetreffende? (Betreft laatste post germie)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 11:30

swatch schreef:
Wat een onzin, je hebt ook nog de fnrs en daar kun je vast ook een klacht neerleggen.
Overigens leg je eerst een klacht neer bij het bedrijf waar je het constateert lijkt mij.
En misschien eerst het gesprek aangaan met desbetreffende? (Betreft laatste post germie)

Natuurlijk, maar we bespreken hier toch punten over wat mogelijk verbeterd kan worden?
Ik kan dus een klacht over een instructeur of knhs activiteit of sportcentrum NIET kwijt omdat ik geen lid ben. Daarmee kan ik niet verder komen dan het met de betreffende persoon of bedrijf te bespreken, maar niet met de knhs zelf.
Is dat niet wat vreemd? Dat is wat ik me afvraag en dan probeer ik na te denken over hoe het verbeterd kan worden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 11:33

Marije, ik ken inderdaad ook een opleider van cursisten die het normaal vond om een paard een uur vastgebonden aan de bijzet op stal te zetten. Idioterie ten top.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 11:48

Ja hoor, die ken ik ook. Ik moest mijn paard die strijkt met de achterbenen maar zonder strijklappen rijden, dan zou ze zichzelf wel goed stuk trappen en dan ging het vast beter… uhm ja.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 12:01

heerlijk, wat heb ik een ouderwetse opleiding gehad denkend en doen vanuit het paard, oplossingen bedenken die bij dat paard zouden kunnen werken, we evalueerde dat en droegen onze kennis uit
e wat fijn dat alle symptoombestrijders pas later in beeld kwamen toen was mijn beeld over dierwelzijn al goed gesetteld.

een nieuwe generatie doet het anders, heb voor mezelf wel eens een rittenkaart op een 5* manege gekocht gewoon om beter te begrijpen waarom deze generatie het zo anders doet,

heel simpel: wat je niet leert of geleerd krijgt kun je ook niet doorgeven, heb na 3 ritten mijn kaart doorgegeven aan een jong meisje wat heel graag op een pony wilde rijden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 12:25

Welke opleiding was dat?

Jammer dan die ervaring Marije, die ervaring heb ik niet maar geloof best dat alles valt of staat met wie de opleider is/was en wat voor een soort mensen de opleiding deden en wat hun eigen kennis/ ervaring etc. was.

Dat van die klachten wat Germie aan haalt vind ik wel bijzonder. Zo'n klachtenprocedure zou imo voor iedereen toegankelijk moeten zijn ja.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 12:35

Elisa2 schreef:
Welke opleiding was dat?

Jammer dan die ervaring Marije, die ervaring heb ik niet maar geloof best dat alles valt of staat met wie de opleider is/was en wat voor een soort mensen de opleiding deden en wat hun eigen kennis/ ervaring etc. was.

Dat van die klachten wat Germie aan haalt vind ik wel bijzonder. Zo'n klachtenprocedure zou imo voor iedereen toegankelijk moeten zijn ja.

de gewone reguliere opleidng, Deurne - niet afgemaakt - en KNF, maar ik had heel goede praktijkbegeleiders die opleiding is/was goud waard, we spraken toen ook veel meer dezelfde taal, na de samenvoeging van de basisorganisaties kwam de spraakverwarring

was me al vroegduidelijk dat commercieel in de paarden niets voor mij was
Laatst bijgewerkt door mce op 05-08-24 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 12:52

Germie; Maar wat is een knhs activiteit of centrum?
Bedoel je geen FNRS?

De enige activiteiten die ik ken zijn de wedstrijden of sommige avonden op het knhs centrum in Ermelo met seminars. Daar moet je ook kaarten voor kopen. Dat is ook meteen het enige knhs centrum. Maar naast die dingen, lessen hebben weer niks met de knhs te maken?

Het hele probleem is al dat knhs niks te zeggen heeft over wat mensen thuis doen. Op het wedstrijdterrein kunnen ze dingen verbieden, mensen aanspreken en noem maar op. Daar hebben ze wel wat te vertellen, maar daar buiten al niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 12:53

MCE:
Dat kan ik begrijpen, het lijkt mooier dan het is.

KNF is lang geleden, die ken ik nog wel als sportbond. Goede praktijkbegeleiders zijn inderdaad goud waard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 12:56

MyWishMax schreef:
Germie; Maar wat is een knhs activiteit of centrum?
Bedoel je geen FNRS?

De enige activiteiten die ik ken zijn de wedstrijden of sommige avonden op het knhs centrum in Ermelo met seminars. Daar moet je ook kaarten voor kopen. Dat is ook meteen het enige knhs centrum. Maar naast die dingen, lessen hebben weer niks met de knhs te maken?

Het hele probleem is al dat knhs niks te zeggen heeft over wat mensen thuis doen. Op het wedstrijdterrein kunnen ze dingen verbieden, mensen aanspreken en noem maar op. Daar hebben ze wel wat te vertellen, maar daar buiten al niet.

Volgens mij bedoeld ze een KNHS (ORUN) instructeur die iemand les geeft die geen KNHS lidmaatschap heeft? Althans zo lees ik het..correct me if i am wrong.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:13

Elisa2 schreef:
Mwah denk dat je hier zelf rijderij en looplust door elkaar haalt. Sommige paarden missen gewoon de looplust voor de GP al zit de beste ruiter van de wereld er op.

Wat jij bedoelt is de andere kant, paarden die op de rem en op druk gereden worden..de zogenaamde moderne dressuur.

Volledige verzameling met behoud van aanspanning en kunnen verzamelen en verruimen gaan vaak niet samen. Bij Friezen is bekend dat ze zich makkelijk afsluiten en zelf denk ik dat geweld nooit de oplossing is. Maar een paard iets laten doen wat hij fysiek of mentaal niet kan ook niet.

Sorry, ben ik niet met jouw eens en haal hier niets door elkaar.
In 45 jaar te paard ben ik zeker niet alwetend maar heb veel gezien en veel mogen zien en leren van beroemde en minder breomde ruiters.
Wat ik nooit gezien heb is een paard zonder "looplust"
Dat bestaat simpel niet bij een vluchtdier.
Een paard wat onder de man/vrouw niet wil lopen heeft altijd als oorzaak de ruiter.
Zij het om "op de rem" te trappen, zij het van het paard wat vragen wat het lichamlijk of mentaal niet kan geven, zij het medisch.

En wat de volledige verzameling betreft... dat gaat juist vaak samen mits correct geleerd en gereden.

En daar wringt het.
Je kunt kind van 2 topsporters zijn en toch niet eens dezelfde aanleg hebben.

En daar gaat het dan ook veelal fout : topafstamming dus MOET het paard een topdressuur of springpaard zijn.
Die verwachtingshouding plus commerce plus het niet vermogen van de ruiter maakt dan zulke beelden...

Mijn opleiding heb ik genoten in Duitsland. Een van mijn allereerste "echte" instructeurs had ook altijd een lange koetsierszweep erbij in de les...
Hij kon uitstekend en erg precies ermee meppen... op handen van ruiters als hij vond dat er getrokken wordt.
Nooit naar een paard.
Sporen... ja, die moest je "verdienen"
Zelfde als überhaupt met teugels en beugels vrij rijden.
Voordat je vrij mocht rijden had je als beginner minimaal 20 of meer uren aan de longe achter de rug.
Onafhankelijke zit en handen leren...

En zelf als "gevorderde" tussendoor vaak zitoefeningen aan de longe

Simple oefeningen zoals Lepel met een ei erop in de mond in alle gangen .
Over kleine sprongen zonder beugels en teugels, enz, enz, enz

Paardenwelzijn... minimaal 10 minuten lange teugel warm stappen en minimaal 15-20 minuten uitstappen.
Zelfs dat zie ik hier al jaren niet meer gebeuren...
Laatst bijgewerkt door sasja0705 op 05-08-24 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:15

Ik snap het dan nog steeds niet, eigenlijk.
Want behalve ooit een opleiding die onder de knhs valt hebben ze daar verder toch niks mee te maken? Bij andere beroepen dien je ook de klacht bij de persoon zelf in, daarna bij de werkgever en pas daarna ga je eventueel hogerop. Je gaat geen klacht indienen bij de opleiding.
Kom je ook meteen op het stuk; hebben ze er überhaupt wel iets over te zeggen? Wat iemand op eigen terrein doet?

Zou een overkoepelend orgaan slim zijn voor alle paardenzaken in NL, ja helemaal eens.
Maar een knhs die alleen leden klachten laten indienen snap ik ook wel. Het is geen overheidsinstelling oid en alles moet betaald worden, ook de klachtencommissie en dat doen leden.

Sasja, wat een vervelende omgeving heb je dan nu. Alles wat jij schrijft heb ik ook gedaan. Maar in en uitstappen is hier nog steeds doodnormaal op die manier. En regelmatig zonder beugels, teugels en zadels rijden hier ook bij de lessen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:21

Ik denk dat je eerder geluk hebt gehad nooit een paard tegen te zijn gekomen zonder looplust Sasja. Ik ben ze wel tegen gekomen, en daar was de oorzaak niet de ruiter van en ook geen medische problemen. Er bestaan gewoon enorm flegmatieke dieren en die zijn niet geschikt voor de (hogere) dressuur.

Ik ben ook opgeleid in Duits klassieke dressuur, absoluut heel fijn. Wat jij omschrijft zie ik gelukkig ook niet zo in mijn omgeving. Al zullen ze er ongetwijfeld zijn.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:22

Maar ik denk dat je zulke dieren ook niet persé als wedstrijddier moet willen houden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:26

Nee dat zeg ik ook steeds, die zijn niet geschikt daar voor en daar doe je ze ook geen plezier mee. Een zo'n enorm flegmatieke die ik zelf 4/5 jaar gereden heb schopte het uiteindelijk nog tot de Lichte tour maar dat was wel echt met hangen en wurgen vond ik. En die werd ook gewoon 2/3 keer p/w in het bos gereden, daar was ie ietjes sneller maar niet veel. Paard was er gewoon niet voor gemaakt ondanks zijn mooie dressuurafstamming. Zelfs op de renbaan was ie niet vooruit te krijgen. :+

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:30

Daarom vind ik het ook van groot belang om elk paard afzonderlijk te beoordelen en niet teveel kijken naar afstamming of wat voor type het is.
Natuurlijk neem je dat wel mee, maar het zegt uiteindelijk weinig over het paard zelf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:54

Vind ik ook, heb mezelf daar ook weleens goed in vergist. Dat ik gebaseerd op afstamming het een en ander dacht en dat uiteindelijk niet bleek te kloppen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:02

Een paard weet niet dat er papieren zijn. Een paard kan je het beste beoordelen als je er mee kan werken. Dat zegt uiteindelijk nog niet eens het allerlaatste.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:08

begrijp best dat een goed papier van hengst X en een goed papier van merrie Y verhoogde kansen kan geven echter, het oog van de meester weet

talent of niet elk paard heeft tijd rust en geduld nodig om tot wasdom te komen, fysiek en mentaal kunnen volgroeien en moet mentaal en fysiek gelijke tred kunnen houden, anders is het overvragen dichtbij

we vergeten vaak dat een paard niet in zijn totaal ontwikkeld soms gaat fysiek wat voor en soms is het mentaal even wat overmoedig om dan de balans te vinden is best moeilijk en ook niet iedereen gegeven

flegmatiek vraagt ook weer een andere aanpak, te veel looplust vraagt ook weer een andere aanpak, maar een paard zijn/haar natuurlijke drive afnemen - slof, bijzetten, scherper bit ect - is een doodzonde, en dat niet alleen voor het paard ,

dat valt imo ogen onder mentaal barreren belemmeren in zijn/haar ontwikkeling/ tot volle wasdom komen,
dat is net zo erg als fysiek barreren, misschien nog wel erger, want elk paard ontwikkeld op zijn/haar manier in zijn/haar eigen tempo is mijn ervaring

we passen niet het tempo aan ons aan maar gaan op weg om het tempo voor ons beide prettig te maken, ja en dat kost even wat tijd en geduld maar uiteindelijk hou je wel een "zelfloper" over die simpel te bedienen is

die grote VAYRON onder Bachmann Andersen voorbeeld van geduld en tijd nemen om een goed paard goed te houden, Helen Langehanenberg heeft dat perfect gedaan, denk ik

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:09

Gas geven en remmen tegelijk werkt nooit..

Ben het ermee eens dat het zo belangrijk is om ze stap voor stap met geduld op te leiden en niks te forceren. Sommige paarden moeten daar in ook echt voor zichzelf beschermd worden.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:28

Elisa2 schreef:
Ik denk dat je eerder geluk hebt gehad nooit een paard tegen te zijn gekomen zonder looplust Sasja. Ik ben ze wel tegen gekomen, en daar was de oorzaak niet de ruiter van en ook geen medische problemen. Er bestaan gewoon enorm flegmatieke dieren en die zijn niet geschikt voor de (hogere) dressuur.

Ik ben ook opgeleid in Duits klassieke dressuur, absoluut heel fijn. Wat jij omschrijft zie ik gelukkig ook niet zo in mijn omgeving. Al zullen ze er ongetwijfeld zijn.

Dit heb ik dus ook benoemd, als je goed gelezen hebt : paarden van die over hun vermogen gevraagd worden.

En met een paard dat gewoon niet geschikt is voor de (hogere) dressuur, door te gaan, heeft weer niets met ontbrekenden "looplust" te maken maar met het onvermogen van de ruiter om even een/de tekortkoming van paard te herkennen en te anticiperen.
Of te wel dan een ander discipline of recreatie te kiezen ipv willen doordrammen.
En juist als jij ook opgeleid bent in de klassieke dressuur zou je dat ook geleerd moeten hebben.

Ik wilde als kind ook dolgraag ballet-danseres worden... maarja, gewoon niet het passende lijf ervoor.
Heb het 3 jaar gedaan maar ook al had ik als een gek getraind, physiek was ik gewoon te beperkt en dan houdt het dus op en moet je een ander plan trekken.