Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:59

Oh oliebol zeg, dat been door het raam! Hopelijk hersteld ie snel en goed.
En wat gaan jullie allemaal weer lekker, leuke foto's en filmpjes!

Hier heeft Red zo'n 2 weken vakantie gehad van grondwerkles en zo'n 4 weken van het rijden ivm oa mijn eigen vakantie. Er vorige week kort op gezeten maar ik heb 2 jaar terug een behoorlijk heftige val gehad waar ik ruim 6-9 maanden last van heb gehad en ik merk dat ik daar echt een flinke tik aan over heb gehouden. Ik "bevries" en stop met rijden als zij aangeeft iets moeilijk te vinden (wat eigenlijk niks voorstelt, het zit echt in mn hoofd) dus ik heb daarom toch besloten haar, iig de komende maand, door te laten rijden door iemand anders.
Ook qua tijd komt me dat stiekem wel goed uit want zoals het er nu naar uitziet gaan we wrs op korte termijn verhuizen (ik en mn vriend, Red niet) maar dat was niet helemaal ingecalculeerd in de planning :=

Sababber

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:55

Met Prop alles z’n gang hier, begint wel wat meer praatjes te krijgen en is wat frisser. Ik overweeg hem tijdelijk op een rust supplement te zetten, gewoon om negatieve ervaringen te voorkomen. Verder rijden we nu voorzichtig wat in de grote bak ipv de grondwerk bak. Zodat ik wat verder kan gaan met het stuur werk in draf. In stap zit inmiddels voor het been opzij er op. Hij gaat ondertussen ook door voor z’n zwemdiploma.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:57

Blacky94 schreef:
Oh oliebol zeg, dat been door het raam! Hopelijk hersteld ie snel en goed.
En wat gaan jullie allemaal weer lekker, leuke foto's en filmpjes!

Hier heeft Red zo'n 2 weken vakantie gehad van grondwerkles en zo'n 4 weken van het rijden ivm oa mijn eigen vakantie. Er vorige week kort op gezeten maar ik heb 2 jaar terug een behoorlijk heftige val gehad waar ik ruim 6-9 maanden last van heb gehad en ik merk dat ik daar echt een flinke tik aan over heb gehouden. Ik "bevries" en stop met rijden als zij aangeeft iets moeilijk te vinden (wat eigenlijk niks voorstelt, het zit echt in mn hoofd) dus ik heb daarom toch besloten haar, iig de komende maand, door te laten rijden door iemand anders.
Ook qua tijd komt me dat stiekem wel goed uit want zoals het er nu naar uitziet gaan we wrs op korte termijn verhuizen (ik en mn vriend, Red niet) maar dat was niet helemaal ingecalculeerd in de planning :=

Hè wat naar! Ik zou inderdaad ook op dit punt voor iemand anders kiezen denk ik. Hopelijk geeft het je straks weer wat meer vertrouwen. Ik herken het wel, mijn vorige waar was best wel loco. Nu als Prop even in de ankers gaat krijg ik gelijk flashbacks. Ik kijk het nog even aan, maar ik snap je keuze volledig.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 11:22

Bah wat naar zeg, met dat been door het raam... Hopelijk herstelt het goed en heeft ie er niet al te veel last van..

En heel herkenbaar, ik heb ook spanning waar ik mezelf wel wat voor aan kan doen, vanwege een ongeluk 2 jaar terug met het inrijden. Maar ik kan tot nu toe de spanning redelijk eenvoudig af laten vloeien en Replay geeft mij vertrouwen terug, dus dat is erg fijn!

------
Ik heb even weer een geluksmomentje <3

Vandaag was Replay een stuk meewerkender dan vorige week. Dus ik ben er weer op gegaan en wij hebben onze eerste galop samen gedaan! Zo braaf en keurig op de stemhulp. Als je mij zoekt, ben ik dus op mijn wolkje <3. (Waar ik mezelf wel een beetje uitscheld omdat ik spanning had de eerste paar sprongen)

Afbeelding

Afbeelding

Daarna ben ik afgestapt en hebben we nog geoefend met de paraplu, gezien het regenseizoen er weer aan komt. Maar hij liep gewoon los met mij mee terwijl ik de paraplu vast had. In stap en in draf. Super braafjes!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:21

Wat leuk dat jullie allemaal zo lekker gaan. Laatste keer dat ik op Reus zat ook lekker in de grote bak aan het werk geweest (nog steeds bitloos, wat ik onderhand erg leuk begin te vinden) hij liep erg netjes en sturen ging super, we hebben gestapt en gedraafd en ik heb er voor mijn doen best lang opgezeten denk klein half uurtje. Maar ik pak hem maar 1 keer in de week voor het rijden omdat ik graag wil dat hij het leuk blijft vinden dus pas me voor nu even aan hem aan.

Maar helaas moest vorige week 1 van mijn andere paarden geopereerd worden en tijdelijk op boxrust dus om hem gezelschap te houden moesten Reus en mijn andere paard tijdelijk van het gras af en in een kleinere paddock met hooi. Maar omdat Reus dus een tijd weinig hooi had gegeten en ineens minder kon bewegen had hij wat buikpijn gekregen dit merkte ik op door dat hij ineens als een malle om zich heen ging slaan waarbij hij de muur raakte en de hele huid van zijn hak en kogel er af was gekomen. Ik ben hem toen gaan longeren om alles van binnen even lekker in beweging te krijgen dat hielp want toen ging hij mesten en was het probleem meteen verholpen.
Alleen helaas vonden zijn benen het contact met de muur minder leuk en hoewel hij geen stap kreupel is geweest wacht ik wel even tot de zwelling weg is en er weer een mooi velletje terug is gekomen voor hij weer wat moet doen.
Dus weer even vakantie.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 14:55

Afbeelding

Hier er vandaag ook weer even opgeklommen. Ze vind stappen nog wel lastig en begrijpt mijn beenhulp niet zo goed. Maar als er iemamd naast loopt dan stapt ze wel, maar ze kruipt dan ook nog wel in haar.

En ik wil haar meer aan de longe om wat meer spieren te krijgen.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:52

Na een ongelukje van mijzelf kan ik verlopig(3 maanden herstel) niks met mijn jonge paard doen. Nu ben ik aan het twijfelen of ik haar in training ga zetten voor zadelmak maken. Ik sta op een doe het zelf stal en zelf kan ik nu echt helemaal niks en dat is toch onhandig. Hoe lang staat een gemiddeld paard in training? Ik ben nog onderzoek aan het doen.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 14:59

Oh balen dat je zelf even uitgeschakeld bent. Ik denk kort door de bocht dat je gemiddeld uit kan gaan van tussen de 1-3 maanden. De mate waarin je je paard beleerd en doorgereden wilt hebben is ook een belangrijke factor voor hoe lang in training zetten duurt.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 21:55

Ligt er denk ik heel erg aan het paard, en ook wat je wilt dat hij kan na de training. Als je echt een veilige basis wil, zou ik wel van 3 maanden uit gaan.

Wil je alleen dat iemand er een paar keer op heeft gezeten, is 1 maand 'voldoende'.

Wel balen zeg, dat je zelf uitgeschakeld bent... 3 maanden is ook een flinke tijd, goeie blessure opgelopen dus...

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 22:54

Ja gebroken ribben en een klaplong. Heel erg balen. En de ribben moeten goed genezen zijn voor je weer echt zware inspanning kan doen. Ik heb inmiddels met iemand gesproken. Die verder kan gaan op de manier hoe ik bezig ben. Even een nachtje overslapen. Ik heb nog nooit een paard ergens heen gebracht.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:16

Sjafrane schreef:
Na een ongelukje van mijzelf kan ik verlopig(3 maanden herstel) niks met mijn jonge paard doen. Nu ben ik aan het twijfelen of ik haar in training ga zetten voor zadelmak maken. Ik sta op een doe het zelf stal en zelf kan ik nu echt helemaal niks en dat is toch onhandig. Hoe lang staat een gemiddeld paard in training? Ik ben nog onderzoek aan het doen.

Dat is balen, beterschap
Ik kan me voorstellen dat je twijfelt.

Het is denk ik net wat je zelf wil, wil je je paard zelf opleiden dan zou je hem kunnen laten staan en het beheren uitstellen tot je beter bent.
Tijdelijk niks doen met een jong paard is helemaal niet erg.

Snap goed dat weg brengen naar een ander die je paard traint behoorlijk spannend is.
Persoonlijk heb ik daar geen ervaring mee omdat ik alles zelf gedaan heb en voor het inrijden iemand op locatie heb laten komen.

Mijn merrie heeft ook 2 maanden niks gedaan, ze stond niet meer op haar plek op stal en intussen zijn we verhuisd naar een andere stal, waar ze uiteraard even moest wennen.

Na ruim 3 maanden alleen staan ging ze een groep in,dus het was even een overgang voor haar.
Ook van savonds/snachts op stal weer naar 24/7 buiten was weer even wennen.

inmiddels zijn we 6 weken verder en lijkt ze haar draai te hebben gevonden en is ze er weer aan toe om wat te gaan doen
Gisteren is de zadelmaker geweest en heb ik er weer op gezeten Na 2 maanden
Ze was super braaf en pakte eigenlijk alles meteen weer op waar we gebleven waren.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 20:16

Hier gaat jonkie ook 3 weekjes vakantie houden (loop zelf met schouder probleem en word maandag behandeld)dan 2 week niks en dan weer opbouwen dus effe vakantie voor mijn guppekop

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:00

Wat een pech hier weer zeg.

Mijn pech lijkt momenteel weer even voorbij. Been wordt weer correct gebruikt, wond is bijna helemaal genezen. Ondertussen al een crosstraining gehad. Twijfel of ik er binnenkort nog een doe op een open terrein. Er was nogal wat spanning van alles wat eromheen gebeurde. Hindernissen zelf waren geen enkel probleem. Naar de binnenbak gaat hij ook mee zonder problemen. Alleen het trailer laden gaat op het moment een beetje stroef. Hij wil er niet meer in 1x zelf oplopen, waardoor het met geduw en getrek moet, wat ik liever niet heb. Dus ik denk dat ik weer een aantal keer moet gaan oefenen zonder op pad te gaan.

Ook een ander bitje dunne enkelgebroken kneveltrens ipv een dunne dubbele gebroken bustrens om te zien of het verschil maakt in de aanleuning. Maar ik ben er nog niet helemaal uit of het echt verschil maakt.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 17:50

Een poosje niks gepost wegens allerlei drukte.
Mick is nu voor het eerst in de lange lijnen geweest om een stuur erop te zetten.
Dat ging heel goed.
Hij pakt het vlot op.
Trots op hem.

Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:00

Afbeelding

Bijna een jaar bij mij nu mijn jonkie
En nog mooi gegroeid ze heeft nu even 3 weken vakantie en dan pakken we haar weer lekker op en hoop ik dat alles wat ze geleerd had niet vergeten is en we lekker rustig door kunnen trainen

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 17:13

Wauww wat is ze mooi geworden! @snorkel1986

Goed bezig @Chicken01 een mooie manier om zo eerst het stuur te bevestigen voordat je erop gaat.

Even weer een update vanuit mij, het gaat hier echt met ups en downs. :D
Ik ben zelf een hele tijd lessen gaan volgen om de basis op orde te krijgen en soms kroop ik even op Goof.
Ik merk dat hij voorwaarts moet gaan denken en dat hij het heel lastig vind zonder dat iemand naast hem loopt. Dus ik heb voor aanstaande zaterdag een les ingepland en ga er nu echt alleen even met een les op goof rijden, omdat ik niet weet hoe ik dat moet oplossen.

Ook merkte ik dat het zadel toch niet zo lekker lag op hem, die hebben we gewisseld voor een mooie BBP. Zodra de draf,stap, galop zijn bevestigd schakel ik de zadelmaker in. Maar omdat wij alles erg op het gemakje doen denk ik dat dat pas volgend jaar is. Ik heb ook geen bak dus ben erg afhankelijk van het weer om te trainen. Zal van de winter weinig gaan, dus gaan we dan focussen op het verkeersmak maken. Dat vind ik echt mega spannend met hem.

De DA heeft goof zijn gebit ook gecheckt en hij had een mini wolfskiesje en wat scherpe randjes, dus hij is nu helemaal klaar voor het bitje. (ik deed deze wel in maar stuurde met het halster :) )

Hier nog een leuke foto van ons, is van 2 weken geleden :)
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:58

Hoi meiden hoe gaat het bij jullie?

Ik heb al weer een paar weken niet op Reus gezeten, hij had rare harde schijven op zijn rug ik gok een reactie op een insecten beet. Die schijven trokken heel langzaam weg en 1 werd een gekke bult met een dikke korst er op (geen schimmel ofzo) maar hij vond het niet fijn als ik er aan zat en ik vond het dus ook niet nodig hij is nog steeds maar 3 jaar dus alles op zijn tijd. Nu neem ik hem de afgelopen 3 weken dagelijks mee voor een wandeling aan de hand door het bos met uitkijk op het verkeer en hij vind het echt ontzettend leuk is helemaal relaxt loopt als een speur hond met zijn neus over de grond opzoek naar alle geurtjes. Hij heeft onderhand ook ontdekt dat er meer paarden zijn dan de 3 waarmee hij samen woont hahaha dis was wel een grote verbazing voor hem zo leek het. Hij heeft verkeer gezien, lama's ezel, verschillende honden (die vond hij heel raar) terwijl ik zelf ook 4 honden had. Wandelaars en fietsers doen hem nog altijd even op kijken maar hij vindt alles echt prima zo leuk!

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:25

Oh wat balen van die schijven, maar ook heel leuk om dan zo met hem bezig te zijn en alles te zien.

Hier gaat het echt heel goed met Joop, ik rij zo’n 2/3x per week en als ik denk dat we hard gewerkt hebben zie ik later met m’n equestic clip dat we 9min gedraafd hebben.

Verder staat ie lekker de hele dag te scharrelen met z’n grote vriend.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:17

Balen van die schijven zeg, maar wel leuk om dan lekker op een andere manier met hem bezig te zijn <3

Oh ja erg herkenbaar Thirza, als ik dan denk ik dat ik flink gereden heb met Replay, dan heb ik er 10 minuten op gezeten :')

Replay gaat als een trein, heb nu 1x wat mini bokjes gehad, maar dat was verklaarbaar en makkelijk uit te zitten, daarna zijn we gewoon weer verder gegaan alsof er niets gebeurd was. Heb hem afgelopen weekend nog even aan de longe gehad, en hij was zo ontzettend braaf, niet te geloven. Komende vrijdag komt er iemand van Bridle2Fit om een hoofdstel voor Replay aan te meten, daar kijk ik ook ontzettend naar uit.

Afbeelding

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:28

Hier ook weer even een update

Ik heb er ook weer opgezeten. Wat ik nog wel erg lastig vind is dat ze niet voorwaards te rijden is. Behalve als een vriendin er naast loopt. En dan kruipt ze ook helemaal in haar.
Afbeelding

En een knipbeurt met de hoop dat alles weer netjes lang en dik terug groeit.

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 15:14

Hier mijn denk ik nu ondertussen wel beleerde paard. Lekker verder mee aan knutselen en vervelen. Rechter blijven, meer reactie op kleinere hulpen.
Ondertussen eerste keer een oornetje op gegooid. Weer na lange tijd op buitenrit geweest. Ik weet niet of ik de vorige keer de fysio op bezoek gehad zonder veel gekheid gelukkig. Iedere week mee naar vreemde locatie. Tondeuse over de sokken gehaald en bij de oren gehouden ter training. Ik ben niet van plan ze ooit uit te scheren, maar stel ik besluit hem ooit weg te doen dan is het wel zo fijn als hij het een beetje begrijpt wat ze gaan doen zonder paniek.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:36

Hier lekker bezig om mijn Reus te laten afvallen want hij is echt te dik geworden. Ik probeer dagelijks aan de hand minstens een half uur aan de hand het bos in te gaan en ben ook 2 keer in de week flink aan het longeren. Hij heeft nu eindelijk de balans om te kunnen galopperen in het longeerrondje en sinds de laatste 4 keer springt hij nu ook vrij makkelijk in de juiste galop aan!
Omdat alles zo lekker ging ben ik er gister voor het eerst in weken maar weer is opgestapt en ook dat ging echt super als of we het dagelijks doen dus dat was erg fijn.

Maar hoe ga ik er volgend jaar voor zorgen dat Reus niet zo dik wordt? Zou rijden genoeg zijn als hij gewoon vol in het werk is of zal hij een graasmasker op moeten? Hoe zouden jullie dat zomers aanpakken want hij staat dan samen met een merrie met veulen en een jaarling 24/7 toegang tot het gras en er is geen mogelijkheid hem apart van de rest te zetten.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 17:51

Het kan een wereld van verschil zijn of je hem vol in het werk hebt of niet.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 15:14

Hoe gaat het met de rest? Mijn gup heeft nog iets langer vrij gekregen... hoop hem dit weekend weer te kunnen rijden als alles mee zit. En dan door te kunnen ( zelf ) mocht ik een week op 2 bezig kunnen en voelt het goed dan gaat het scheerapparaat in de teddybeer.. pff wat een dik pak ( mijnkwpn had dat nooit zo dik...) rondje of wat los draven buitennin de bak en ze is al nat.... het is natuurlijk ook niet echt koud buiten dus ondertussen wel andere deken geshopt.. ( lang leve rommelmarkt vondsten 20,- voor amigo bravo inclusief hals schoon en waterdicht gemaakt) dus vrouwtje blij

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:02

Dat klinkt als een mooie vondst, snorkel!

Hier gaat het ook goed. We lessen één keer per week met de wagen en doen verder allemaal leuke dingen die minder belastend voor hem zijn. Zo maken we gezellige wandelingen door de straat of gaat Koda mee als handpaard.
Afbeelding

Afbeelding

En als kers op de taart: afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst op hem gezeten! Hij gaf geen kick, echt een fantastisch dier!

Afbeelding

Afbeelding