Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:02

rien10 schreef:
Kaja schreef:
Was alles maar 1.20 hoog met vijf draden.

Die hoogte is een lachtertje. Ik had vroeger een hond die dat met z’n ogen dicht sprong.

Hoogte is ook een lachertje, minstens 175. We gaan hier bezig om te kijken hoe de herten te beveiligen. Harmonicagaas van 1.70 maar dat gaat niet afdoende wezen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:04

Anne_GTI schreef:
Gaan die wolvenwappies ook bij elke sneeuwbui de netten sneeuwvrij maken? En elke 2 weken met de bosmaaier rond in het groeiseizoen?

Het gezegde schapengeld is snel geteld is er niet voor niks...

En dan zijn er door de blauwtong schapenboeren die 50% van hun schapen verloren zijn.

Maar ze moeten hun schapen zelf maar beschermen... ze weten best een goedkope manier maar 5 jaar cel is ook zo wat...

[ [url=m/6xRQNK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gelukkig hebben we dit soort winters bijna niet meer.

En ja, voor zover ik weet moeten mensen hun eigen dieren beschermen, zorgplicht heet dat, wie wil je dan dat het voor je doet?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:08

dierenfan schreef:
Je kan heellllll stellig vol blijven houden in jou eigen idee maar ook jij weet enorm goed dat er nu al heel veel vee achter wolf werende omheiningen alsnog gepakt is terwijl daarnaast er ook minder goed beveiligd vee staat binnen paar km omtrek. Dan is het toch erg gek je vast te blijven klampen aan iets wat nu al bewezen niet werkt?

Hoeveel vee wordt achter wolfwerend rasters gepakt dan en hoe staat dat in verhouding met de rest. Jullie komen daar telkens mee en ja het is niet 100 procent. Maar kom dan eens met cijfers, onderbouw het eens met feiten dan, daar ben ik erg benieuwd naar. Want als ik hij Bij12 kijk schrik ik toch wel. Het gros is geen bal aan gedaan, die lagen voor het grijpen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:09

Kaja schreef:
dierenfan schreef:
Je kan heellllll stellig vol blijven houden in jou eigen idee maar ook jij weet enorm goed dat er nu al heel veel vee achter wolf werende omheiningen alsnog gepakt is terwijl daarnaast er ook minder goed beveiligd vee staat binnen paar km omtrek. Dan is het toch erg gek je vast te blijven klampen aan iets wat nu al bewezen niet werkt?

Maar dat is toch net zo heellllll stellig als jij hier blijft herhalen dat het niet werkt? Waarom kan dat dan wel?

Er zijn nog maar weinig omheiningen die voldoen aan de gestelde richtlijnen. Je komt geen stap verder door te blijven roepen dat iets niet werkt, als er zo weinig voldoet aan de gestelde richtlijnen. Daarnaast vind ik het ook gewoon triest dat er nog altijd dieren te vinden zijn achter enkele draadjes, gespannen op 80 cm. En daar blijf ik bij.

Dat is toch al diverse keren bewezen? Daarmee dus geen bewering maar een feit! Logisch toch dat wij daarom blijven roepen dat die wolf werende omheining een klap geld en werk kost en onnodig levens van wilde dieren en verwondingen op levert bij vee in paniek zonder enig voordeel? Immers als iedereen het gebruikt gaan ze er ook bij iedereen over en onderdoor. Net als nu al gebeurd terwijl er ook andere keuzes zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:12

dierenfan schreef:
Kaja schreef:

Maar dat is toch net zo heellllll stellig als jij hier blijft herhalen dat het niet werkt? Waarom kan dat dan wel?

Er zijn nog maar weinig omheiningen die voldoen aan de gestelde richtlijnen. Je komt geen stap verder door te blijven roepen dat iets niet werkt, als er zo weinig voldoet aan de gestelde richtlijnen. Daarnaast vind ik het ook gewoon triest dat er nog altijd dieren te vinden zijn achter enkele draadjes, gespannen op 80 cm. En daar blijf ik bij.

Dat is toch al diverse keren bewezen? Daarmee dus geen bewering maar een feit! Logisch toch dat wij daarom blijven roepen dat die wolf werende omheining een klap geld en werk kost en onnodig levens van wilde dieren en verwondingen op levert bij vee in paniek zonder enig voordeel? Immers als iedereen het gebruikt gaan ze er ook bij iedereen over en onderdoor. Net als nu al gebeurd terwijl er ook andere keuzes zijn.

Welke andere keuzes zijn er dan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:14

Wintu schreef:
dierenfan schreef:

Hoeveel vee wordt achter wolfwerend rasters gepakt dan en hoe staat dat in verhouding met de rest. Jullie komen daar telkens mee en ja het is niet 100 procent. Maar kom dan eens met cijfers, onderbouw het eens met feiten dan, daar ben ik erg benieuwd naar. Want als ik hij Bij12 kijk schrik ik toch wel. Het gros is geen bal aan gedaan, die lagen voor het grijpen.

Cijfers zijn er niet en ik heb de tijd, kennis en kunde niet om daar kloppend geheel van te maken. Feiten zijn er absoluut wel dat al divers vee achter wolf werende omheiningen gepakt zijn. Zelfs nu terwijl dat dus helemaal niet standaard rondom vee staat. Dan heb je toch geen verdere cijfers nodig? Even naar hier in omgeving. 2 jaar geleden kwam er zwervende wolf voorbij gevlogen. 0 vee gepakt. Nu loopt er weer 1 rond. Hier op het eiland 3 schapen gepakt. In alle jaren dus 3 dode schapen hier op het eiland. 3 teveel maar wegen die 3 op qua onkosten tegen alle onkosten die je moet maken om jarenlang wolf werende en bewezen niet werkend hekwerk te verplaatsen en onderhouden? Nee dat geeft zeer scheve kosten/baten. Geen cijfers voor nodig om dat te onderbouwen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:17

Waarom is die wolf hier dan een keer of 30 of meer hoger dan 120 gegaan incl stroom enz.
Incl 150. Inclusief zelfs een dubbel raster met stroom.
Hij is inderdaad ook in weides geweest met maar 2 draadjes of lager dan 120.
Er is genoeg vee te vinden zonder "moeilijk" opstakel.
Toch heeft hij dat erg vaak niet gekozen. Dus je kunt het niet op jezelf betrekken

Zou het dan zo moeilijk niet zijn, maar net waar hij die dag zijn zinnen op heeft gezet?!

Dat laatste is ondertussen voortaan wel erg aannemelijk.
En DAT moet in de media. Niet de schuld bij de houder leggen.
Duizenden euro's in de plomp mikken voor nul garantie

Happinez schreef:
Betrek het eens op jezelf.
Je hebt 2 weides naast elkaar die je door moet om bij je doel te komen.
1 wei met 6 draden op 1.20 hoogte en 1 wei met 2 draden waarvan hoogste ook 1.20 is.
Welke wei/omheining kies je om doorheen te wandelen ?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:18

Wintu andere keuzes zat toch? Je schrijft zelf al dat veel vee niet achter wolfwerende omheining loopt. Dus andere keuzes zat om vee te pakken wat niet achter wolf werende omheiningen loopt voor een wolf die niet kijkt op 10 of 20 kilometer lopen. Toch gaan ze her en der nu al over wolfwerende omheiningen terwijl er binnen hooguit paar kilometers ook vee loopt achter 1 of 2 draadjes

Happinez

Ja maar Dierenfan , het woord zegt het toch al .... WolfWEREND
dus ja het is logische dat het geen 100% garantie geeft en dat er dus wolven zijn die de omheining wel weten te omzeilen.

Wintu

dierenfan schreef:
Wintu schreef:

Cijfers zijn er niet en ik heb de tijd, kennis en kunde niet om daar kloppend geheel van te maken. Feiten zijn er absoluut wel dat al divers vee achter wolf werende omheiningen gepakt zijn. Zelfs nu terwijl dat dus helemaal niet standaard rondom vee staat. Dan heb je toch geen verdere cijfers nodig? Even naar hier in omgeving. 2 jaar geleden kwam er zwervende wolf voorbij gevlogen. 0 vee gepakt. Nu loopt er weer 1 rond. Hier op het eiland 3 schapen gepakt. In alle jaren dus 3 dode schapen hier op het eiland. 3 teveel maar wegen die 3 op qua onkosten tegen alle onkosten die je moet maken om jarenlang wolf werende en bewezen niet werkend hekwerk te verplaatsen en onderhouden? Nee dat geeft zeer scheve kosten/baten. Geen cijfers voor nodig om dat te onderbouwen.

Maw, je weet helemaal niets. Ok en dank je wel.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:21

dierenfan schreef:
Wintu andere keuzes zat toch? Je schrijft zelf al dat veel vee niet achter wolfwerende omheining loopt. Dus andere keuzes zat om vee te pakken wat niet achter wolf werende omheiningen loopt voor een wolf die niet kijkt op 10 of 20 kilometer lopen. Toch gaan ze her en der nu al over wolfwerende omheiningen terwijl er binnen hooguit paar kilometers ook vee loopt achter 1 of 2 draadjes

Ik zou graag nog vernemen hoeveel Dierenfan, want zonder cijfers kan je helemaal niks neerleggen. Ja, er zijn dieren achter wolfwerend raster gepakt, maar hoeveel van alle gezette wolfwerende raster zijn ze door gekomen.
Gewoon iets roepen, omdat je dat her en der eens hebt gelezen, tja, dat zegt helemaal niks natuurlijk.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:22

DuoPenotti schreef:
Waarom is die wolf hier dan een keer of 30 of meer hoger dan 120 gegaan incl stroom enz.
Incl 150. Inclusief zelfs een dubbel raster met stroom.
Hij is inderdaad ook in weides geweest met maar 2 draadjes of lager dan 120.
Er is genoeg vee te vinden zonder "moeilijk" opstakel.
Toch heeft hij dat erg vaak niet gekozen. Dus je kunt het niet op jezelf betrekken

Zou het dan zo moeilijk niet zijn, maar net waar hij die dag zijn zinnen op heeft gezet?!

Dat laatste is ondertussen voortaan wel erg aannemelijk.
En DAT moet in de media. Niet de schuld bij de houder leggen.
Duizenden euro's in de plomp mikken voor nul garantie

Happinez schreef:
Betrek het eens op jezelf.
Je hebt 2 weides naast elkaar die je door moet om bij je doel te komen.
1 wei met 6 draden op 1.20 hoogte en 1 wei met 2 draden waarvan hoogste ook 1.20 is.
Welke wei/omheining kies je om doorheen te wandelen ?

Ik leg nergens een schuld bij de houder.
Zelf zit ik in dezelfde k*t situatie met mijn dieren, net als veel buren / vrienden / kennissen van mij.

Blijven rammelen aan de deuren bij Den Haag/ Brussel moeten we blijven doen.
Maar dat neemt gewoon niet weg dat we moet blijven nadenken en niet gaan zitten afwachten.
Struisvogel politiek heeft geen zin op dit moment.
Die wolf is morgen niet weg , en ik betwijfel of die uberhaupt ooit weer uitgeroeid word in nederland.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:28

Ik ben ook wel erg benieuwd naar de cijfers van het aantal aanvallen op vee achter wolfwerende omheiningen. Tot die tijd zijn het geen feiten, maar aannames.
De komst van de wolf is al sinds de jaren 70 gestimuleerd en sinds een aantal jaar een voldongen feit. Je kunt als houder van dieren je niet meer verschuilen achter dergelijke argumenten als wat heeft het voor zin en ik heb er niet voor gekozen. Nee de wolf is er en het is je plicht om je dier te beschermen. Denk je dat de vergoeding voor een gedood dier altijd blijft bestaan? Als je straks je omheining niet op orde hebt, dan ook geen geld. We zitten nu nog in de overgangsfase, maar de vergoeding blijft niet eeuwig bestaan. En maar goed ook, je weet dat de wolf er is. Dan is het toch triest dat mensen geen bescherming bieden aan hun dieren? Je laat je voordeur toch ook niet van het slot voor een inbreker?!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:29

Happinez schreef:
Ik leg nergens een schuld bij de houder.
Zelf zit ik in dezelfde k*t situatie met mijn dieren, net als veel buren / vrienden / kennissen van mij.

Blijven rammelen aan de deuren bij Den Haag/ Brussel moeten we blijven doen.
Maar dat neemt gewoon niet weg dat we moet blijven nadenken en niet gaan zitten afwachten.
Struisvogel politiek heeft geen zin op dit moment.
Die wolf is morgen niet weg , en ik betwijfel of die uberhaupt ooit weer uitgeroeid word in nederland.

Jij misschien niet, maar vele andere wel.
Die boer moet maar beter afrasteren, horen we in de krant, maar zelfs hier...

Maar wat valt er te denken?
Er is niets behalve een dichte stal, geen open deur, nee dichte stal.
Je bent zo uitgedacht.... Struisvogelen is juist denken, nu staan mijn dieren beter dan bij de buren...

Het is net wat dierenfan zegt, zoveel gemakkelijk te pakken dieren volgens sommige.
Dan zou je toch zeggen, dan slaat hij wolfwerend toch 100% over.
Daar gaat hij pas aan als alles moeilijk is. En hij bijna dood gaat van de honger.
Want waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Dat doet hij dus gewoon niet. Hij vermijd die wolvenraster niet.
Dan heb je toch je antwoord, het is voor een wolf niet moeilijk....

tamary

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:35

Die eilandjes wolfwerende omheining weides omgeven door krakkie huppel je zo over hekjes met schapen er in krijgen net zo goed bezoek van de wolf. Al het ge "maar we moeten eerst alles goed omheinen" kan je beter ontkrachten door al die plekken langs te gaan, te inventariseren wat er aan omheiningen stond en dieren omheen liep en hoe nuttig het dus kennelijk is. Meer en meer namelijk heb ik ernstig twijfel of de omheining ook maar enige beslisfactor is voor een wolf qua prooikeuze. Wanneer wordt er daar naar eindelijk eens onderzoek gedaan? Wie schrijft dat rapport nu eindelijk eens?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:36

dierenfan schreef:

Dat is toch al diverse keren bewezen? Daarmee dus geen bewering maar een feit! Logisch toch dat wij daarom blijven roepen dat die wolf werende omheining een klap geld en werk kost en onnodig levens van wilde dieren en verwondingen op levert bij vee in paniek zonder enig voordeel? Immers als iedereen het gebruikt gaan ze er ook bij iedereen over en onderdoor. Net als nu al gebeurd terwijl er ook andere keuzes zijn.[/quote]

Nee, daarmee is het geen feit zolang je geen precieze cijfers hebt, verhoudingen weet en context weet. Wat wel een feit is natuurlijk is dat al die dieren worden gedood of verwond. En dat sommigen achter goed opgebouwde omheiningen staan en anderen niet. Maar wat de verhoudingen zijn is nog onduidelijk.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:38

tamary schreef:
Die eilandjes wolfwerende omheining weides omgeven door krakkie huppel je zo over hekjes met schapen er in krijgen net zo goed bezoek van de wolf. Al het ge "maar we moeten eerst alles goed omheinen" kan je beter ontkrachten door al die plekken langs te gaan, te inventariseren wat er aan omheiningen stond en dieren omheen liep en hoe nuttig het dus kennelijk is. Meer en meer namelijk heb ik ernstig twijfel of de omheining ook maar enige beslisfactor is voor een wolf qua prooikeuze. Wanneer wordt er daar naar eindelijk eens onderzoek gedaan? Wie schrijft dat rapport nu eindelijk eens?

Misschien dat ze daarvoor meer in gebruik moeten worden genomen, eer je daar iets zinnigs over kan zeggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:39

josien_m_ schreef:
dierenfan schreef:

Nee, daarmee is het geen feit zolang je geen precieze cijfers hebt, verhoudingen weet en context weet. Wat wel een feit is natuurlijk is dat al die dieren worden gedood of verwond. En dat sommigen achter goed opgebouwde omheiningen staan en anderen niet. Maar wat de verhoudingen zijn is nog onduidelijk.[/quote]
Kijk naar overzicht waar omheining bij staat en reken het uit. 30 dagen/maand elke dag 1 aanval = 3.3% per dag per omheiningstype. 25 = 4%, 20 = 5%. Kom je op 2 of meer per maand uit, dan is het aantal aanvallen achter wolfwerende omheiningen al (ruim) hoger dan percentage wolfwerende omheiningen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:41

Wat maakt dier verhouding uit?
Hoe meer wolfwerend er staat hoe meer hij daar percentsgewijs zal doden.
We weten nu al dat het hem heel vaak niet tegen houd. Dat gaat dan niet ineens magisch wel gebeuren.

Dus stel iedereen maakt wolfwerend, dan weet je dat hij 100% wolfwerend gaat doden.... Want hij wil toch de wei in waarvan hij geleerd heeft dat de dieren niet weg kunnen dus de slagingskans ook 100% is, bij wild niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:43

tamary schreef:
Kijk naar overzicht waar omheining bij staat en reken het uit. 30 dagen/maand elke dag 1 aanval = 3.3% per dag per omheiningstype. 25 = 4%, 20 = 5%. Kom je op 2 of meer per maand uit, dan is het aantal aanvallen achter wolfwerende omheiningen al (ruim) hoger dan percentage wolfwerende omheiningen.

Dan moet je wel het gehele aantal geplaatste wolfwerende raster weten.

Je moet alle gegevens hebben, zowel aantal geplaatste raster, aantal normale omheiningen, een tijdbestek en hoeveel dieren hij achter welke omheining dood en dat dan met elkaar vergelijken. Aangezien je die info niet hebt, kan je het niet berekenen. Alleen met cijfers van de lijst op Bij12 kom je er niet.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:49

Dat geeft al enig inzicht Tamary. Wat er meer nodig zou zijn is informatie over de directe omgeving van de aanvallen. Waren er meer bevolke weilanden? Meer hoog of juist niet omrasterde gebieden? enz. Denk ik dan.
Maar nog wat anders: Schuin achter bij ons is net een grote kudde schapen geplaats, meer dan 50 op een aantal hectares met 2 draadjes. Aan de ene kant voelt het veilig, wolven komen deze dieren eerder tegen dan mijn pony's. Maar aan de andere kant: als ze hier een keer komen en leren dat er voedsel is, komen ze weer, ook als de schapen alweer weg zijn. En dan ben ik heel dichtbij...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:51

DuoPenotti schreef:
Wat maakt dier verhouding uit?
Hoe meer wolfwerend er staat hoe meer hij daar percentsgewijs zal doden.
We weten nu al dat het hem heel vaak niet tegen houd. Dat gaat dan niet ineens magisch wel gebeuren.

Dus stel iedereen maakt wolfwerend, dan weet je dat hij 100% wolfwerend gaat doden.... Want hij wil toch de wei in waarvan hij geleerd heeft dat de dieren niet weg kunnen dus de slagingskans ook 100% is, bij wild niet.

Die verhouding en dus onderbouwen dat de omheining geen invloed heeft op wel of geen wolfaanval is noodzakelijk om de huidige standpunten van voorstanders onderuit te halen en te weerleggen dat vee veilig houden in wolfgebied niet mogelijk is en de investering daarmee nutteloos geld weggooien is. Daarmee ook dus onderbouwend dat aangezien er dus altijd voedsel is in de vorm van vee er geen wegtrekken of populatieregulatie zal komen vanuit de wolf zelf. De natuur gaat dit dus niet binnen die natuur oplossen, maar zal de uitstap naar menselijke activiteiten blijven maken.
(en uiteindelijk overstappen op naast vee ook huisdieren en mensen, maar totdat daar echt duidelijk bewijs van is kan je die argumenten beter achterwege laten).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:09

Maar die cijfers veranderen.
Hoe meer wolf werend hoe hoger het getal zal gaan worden.

Dát ze het doen is gewoon genoeg. Terwijl in het zelfde gebied ook de 2 draadjes omheining staat.

Zou het echt zo moeilijk zijn zou elk wolven raster nu een 100% bescherming bieden omdat er
genoeg alternatief is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:13

De wolven logica is soms ver te zoeken.
Waarom wordt paarden aangevallen in niet wolven-gebied terwijl daar 200 meter verderop een koppel schapen loopt achter 1-2 lage draadjes.

Dat is afgelopen april gebeurd hier in de regio. Tot nu alleen maar zwervers hier.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:30

Ben ik dan de enige die het raar vind dat dat gedram over wolferende omheiningen alleen in Nederland lijkt te spelen? In Nederland willen ze gewoon weer het braafste jongetje van de klas zijn terwijl in andere landen allang is bewezen dat die omheiningen helemaal niet of nauwelijks werken.