Elisa2 schreef:Klinkt super goed! van het longeren en zeker de dubbele longe worden ze vaak alleen maar beter en leren ze hun lijf goed te gebruiken zonder ruiter waarna het met ruiter een stuk makkelijker wordt. En het belangrijkste natuurlijk dat ze blij en enthousiast in het werk is en blijft.
Dat is het idee eigenlijk

Longewerk is bij mij eigenlijk nog meer training dan mijn rijden is, dus rijden is dan makkelijk in vergelijking met longewerk, plus super leuk, en mij op de rug hebben is dan elke keer een leuke ervaring.
Plus dat je op die manier dingen die moeilijk zijn, makkelijk maakt.
Ik ben niet van het longeren "want dan kunnen ze even de energie kwijt".
Daar hebben we weidegang voor en paddocks, daar kunnen ze uitrazen, en gek doen, en stoeien. Longeren is werk, en bij mij echt serieuze training.
Oji: beeldmateriaal komt, Amable komt morgen

Ik heb het idee dat haar lijf ook alweer veranderd is, maar dat mogen jullie beoordelen, ik zie haar elke dag

Overigens heeft dit paard echt de wereld aan talent, echt ontzettend gaaf. Je ziet haar ook elke keer verbeteren. Ikzelf denk stiekem dat dat ook te maken heeft met tijd geven voor spierherstel, en bewust niet elke dag trainen. Plus een stukje management, veel buiten, ze krijgt veel hooi, haar muesli, nog steeds de FibreBeet (een kg droge stof per dag) een sportbrok, omdat daar qua eiwit en mineralen en energie in zit wat ze nodig heeft.
Ik heb eerder vragen gekregen waarom ik zo vroeg in de training al sportbrok geef. De reden is deze: in de sportbrok die ik geef, zit een vrij specifieke mengeling van eiwitten, mineralen en vitaminen die optimaal zijn voor spieropbouw en spierherstel. Combineer dat met een trainingsschema wat gebaseerd is op fysiologische processen en je creëert een optimale ontwikkeling, zonder dat je paard zichzelf opvreet, of toch per ongeluk spieren afbreekt.
Overigens heb ik een goed beeld van haar gewicht, en weeg ik wat ze nodig heeft af. Ze krijgt dus niet meer dan nodig, maar ook zeker niet minder. Ik heb dus niet het probleem van overtollige energie, maar met wat ze krijgt, moet ze zeker ook gewerkt worden.
De smid was ook erg tevreden over de kwaliteit van de hoeven. Die gaat zienderogen vooruit, het hoefmateriaal is veel elastischer inmiddels, en de voorhoeven hadden zelfs een lichte flare. Netjes bijgewerkt uiteraard. De straal is mooi open en veert, hoefmechanisme werkt heel goed inmiddels. De benen zijn droger geworden nog en de pezen harder, dus ook dat ziet er goed uit.
Op termijn komen ijzers wel weer in the picture omdat het voor de beweging voordelen heeft, maar dat is lange termijn werk.
Ik zal als er beeldmateriaal is, de beelden van de eerste longeersessie naast deze zetten, leuk voor het vergelijk.
In mijn zadel zal nieuwe flair geplaatst worden. Flair is een combinatie van lucht en foam. De foam in mijn kussens is hard geworden, waardoor het kussen niet helemaal mooi de lijn van de rug meer vormt. De boom is perfect, nieuwe headplate zit in het zadel ook, maar de kussens ben ik niet tevreden over. Voor nu heb ik een bontje onder het zadel, maar het is wel de bedoeling dat dat er weer onder uit kan.
Dus vrij veel ontwikkeling wel.