Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Olivia75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:44

Autumnn schreef:
Mijn bezichtiging van gisteren was helaas ook geen succes. Aan de telefoon scheen het een heel lief dier te zijn, geen gebreken te hebben etc. Bij het aaien op stal werd mn hand er al bijna afgebeten en scheen het een echte merrie te zijn. Had al 2 hormoonspuiten gehad wat niet had uitgehaald, continue hengstig, draaide haar achterhand naar je toe en ze piepte of schreeuwde al als je er naar keek.
Ben er ook niet op gegaan want dat karakter trok me al niet. Verkoper zei nog, "ach anders moet je er ff een veulen uit fokken, dan gaat het vaak wel beter" :)) Daarnaast ook echt absoluut geen klik met de verkoper (wat misschien nog wel het grootste punt was). Jammer weer...

Jezus, dat wil je toch niet? pffff

_Lorette_

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:44

Dat was dan nog iets. :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:49

Dat is nog wel een dingetje dat ze erbij hadden mogen zeggen. Lief dier klopt al niet en het gebrek is dan ook gelijk duidelijk.

_Olivia75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:50

Bij de eerste stal waar we waren zaterdag kwam ik voor 1 specifiek paard. 'ze had hem voor me vast weten te houden....'
Toen we op de afgesproken tijd daar waren, kregen we eerst koffie aangeboden omdat er een ander paard in de bak was waarop werd proefgereden.
Na 30 minuten (!) te hebben gewacht, wilde dat meisje nog een proef-buitenrit maken op het paard waar ik voor kwam... oké, dacht ik... raar...
Vervolgens wilde ze voor mij een ander paard gaan opzadelen, waarop ik zei dat ik niet kwam voor dat paard. Vraagt ze heel verbaasd: maar wil je haar niet even zien dan? Nou nee... want ik kom niet voor dat paard.
Nou het paard waar ik voor kwam was dus op buitenrit... na nog 15 minuten te hebben gewacht daar hebben we besloten om weg te gaan. We hadden er geen goed gevoel meer over.
Ik heb het hele paard dus niet eens gezien.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:53

Wtf. Waar slaat dat nou weer op...
Echt, wat een rare dingen..

Ik zou ergens kijken maar heb te kritische vragen gesteld denk ik

_Olivia75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:57

Muze schreef:

Wat is er gebeurd dan? Kun je niet meer langskomen?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:00

Geen reactie meer haha.
En ergens anders opeens een afmelding.
Word er erg wantrouwig van merk ik.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:00

Muze schreef:

Wat bedoel je met 'te kritisch'?

_Olivia75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:01

Ja, ik dus ook. Zoektocht is net begonnen, zijn net bij 2 stallen geweest, en meteen deze ervaringen...

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:11

Mijn zoektocht is nog niet eens begonnen, maar als ik de ervaringen hier zo lees, is mijn motivatie om te gaan zoeken ook niet per se heel hoog :')

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:30

Dilan93 schreef:
Muze schreef:

Wat bedoel je met 'te kritisch'?

Teveel doorvragen
Als er iets opvalt aan de beweging of exterieur waar ik meer van wil weten of dingen over karakter of over
De reden van verkoop..
Lastige vragen, zal ik maar zeggen..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:45

Over te kritisch zijn.... alles wat een verkoper over zijn dier vertelt, kan de koper anders begrijpen dan bedoelt. Er is veel wantrouwen richting verkopers en dat is lang niet altijd terecht.

Om iets over een paard zijn karakter te leren, ga je er naar toe. De enige manier om te weten of het karakter van zo'n dier bij je past, is door hem in de ogen te kijken.

Mens 1 kan een dier te ritselig vinden, waar mens 2 het juist fijn vindt dat het niet zo'n dooie is.
Zelfde paard, verschillende mening over het paard.
Gewoon zelf gaan kijken en voelen. Voelen zonder er op te zitten.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:49

Ik kan pas aankomende zondag de quarter gaan kijken ivm werk. Er komt morgen nog iemand kijken want die stond al gepland en verder gaat ze er niemand meer voor dit paard inplannen tot ik ben geweest. Hoop zo dat ze dat ook echt niet doet :D
Heb serieuze interesse alleen wel iets boven mijn budget maar als dit HET paard is dan is dat maar zo en wordt het budget opgerekt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:50

Ik snap de kritische vragen eerlijk gezegd wel. Anders kun je wel 10 bezichtigingen plannen terwijl je bij antwoorden op de vragen misschien al wel door hebt dat het niet is wat je zoekt.

Ik zou als verkoper dan wel duidelijk beschrijven wat een paard bvb doet. 'Geen dooie' kan imo een paard zijn dat goed tempo erin heeft, of dat liefst steeds een pasje te hard loopt. Maar het kan ook betekenen dat het paard van ieder geluid of wiebelend struikje opzij schiet.

Net als 'geen paard voor beginners'. Wat houdt dat in? Een schichtig paard, een paard dat en steeds vandoor schiet, of een paard dat gewoon nog niet veel kent maar verder braaf en nuchter is?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:52

Kimberley_ schreef:
Ik kan pas aankomende zondag de quarter gaan kijken ivm werk. Er komt morgen nog iemand kijken want die stond al gepland en verder gaat ze er niemand meer voor dit paard inplannen tot ik ben geweest. Hoop zo dat ze dat ook echt niet doet :D
Heb serieuze interesse alleen wel iets boven mijn budget maar als dit HET paard is dan is dat maar zo en wordt het budget opgerekt.

Ik ben even kwijt wat je budget is en wat voor paard je zoekt?

Weet nml een quarter kruising te koop staan. Vind m leuk om te zien. Maar is nog wel wat groen en geen koopje.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:03

Dilan93 schreef:
Kimberley_ schreef:

Ik ben even kwijt wat je budget is en wat voor paard je zoekt?

Weet nml een quarter kruising te koop staan. Vind m leuk om te zien. Maar is nog wel wat groen en geen koopje.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een Haflinger maar bij de juiste klik wil ik wel overstappen naar een ander ras. Budget was eigenlijk 6000 maar ook hier bij de juiste klik wordt deze overschreden. Zoek gewoon een leuk braaf dier welke mee het bos in gaat en voor de rest beetje westernlessen, grondwerken dat soort dingen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:21

Dilan93 schreef:
Ik snap de kritische vragen eerlijk gezegd wel. Anders kun je wel 10 bezichtigingen plannen terwijl je bij antwoorden op de vragen misschien al wel door hebt dat het niet is wat je zoekt.

Ik zou als verkoper dan wel duidelijk beschrijven wat een paard bvb doet. 'Geen dooie' kan imo een paard zijn dat goed tempo erin heeft, of dat liefst steeds een pasje te hard loopt. Maar het kan ook betekenen dat het paard van ieder geluid of wiebelend struikje opzij schiet.

Net als 'geen paard voor beginners'. Wat houdt dat in? Een schichtig paard, een paard dat en steeds vandoor schiet, of een paard dat gewoon nog niet veel kent maar verder braaf en nuchter is?

Dat is nou net wat ik bedoel.
De verkoper kan dingen over zijn paard vertellen alleen vanuit zijn eigen perspectief.
De koper kan diezelfde dingen alleen maar verstaan vanuit zijn eigen perspectief.

Het hele hoe en waarom.van de verkoper, hoeft dus geen dubbeltje waard te zijn voor de koper zolang verkoper en koper niet exact dezelfde taal spreken. Er is echt maar 1 manier om erachter te komen en dat is toch echt: zelf gaan zien.

Filter op prijs, maat, leeftijd, kleur zo je wilt.... maar vergeet het maar het karakter van een dier goed te kunnen inschatten obv een verhaaltje.

Als kilometers maken een bezwaar is, zoek dan gewoon in je eigen regio en niet daarbuiten.

Als er bij een paard staat "niet voor beginners", dan is dat niet op 2 manieren uit te leggen. Dat verkoopt de verkoper hem dus niet aan beginners omdat de verkoper van mening is dat het paard daar niet geschikt voor is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:33

Dees schreef:
Als er bij een paard staat "niet voor beginners", dan is dat niet op 2 manieren uit te leggen. Dat verkoopt de verkoper hem dus niet aan beginners omdat de verkoper van mening is dat het paard daar niet geschikt voor is.

Bovendien kun je als verkopende partij ook niet ruiken of een paard een klik heeft met de kopende partij.

Ik ken de voorbeelden van paard/mens dat op papier niet zou moeten kunnen maar in de praktijk prima gaat omdat beiden een zwak voor elkaar hebben.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:39

Ik ga mijn paard verkopen en hoop toch zooooo dat er alleen mensen komen die netjes kunnen rijden en per saldo ook netjes voor het paard kunnen zorgen. Ik overweeg zelfs om de 1e bezichtiging uitsluitend zonder rijden te laten plaatsvinden :D

Heb bij een vorig paard wel eens een kijker gehad die nog geen deuk in een pakje boter kon rijden, maar dat zag ik pas toen ze er eenmaal op zat. Dat heeft wel een week trainen gekost voordat het paard weer een beetje uit de ellende van die rit kwam. Is een kijker die 2 dagen later kwam (en die wel geschikt was als ruiter) nog op afgeknapt ook.... En geloof me, dat was een paard wat velen van jullie wel zouden willen hebben, mankeerde niets aan dat dier, het was echt een fijn paard.

Er is veel te lezen hier over de misere waar kijkers mee te maken hebben... maar geloof me, een paard verkopen is ook bepaald geen pretje. Zeker als het je niet om het geld gaat, maar om de juiste nieuwe baas voor je paard. Ook "kopers" verkopen een hoop onzin.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:46

Dat stukje heb ik gelukkig net afgesloten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:01

Ik ga denk ik veel,problemen krijgen met de verkoop.

Ik zal eerlijk moeten zijn over haar geweldige karakter.... en dan is het ook nog eens hogere prijsklasse.
Dus ik overweeg ook steeds meer om haar naar Suelza te sturen voor half jaartje kijken of zij wel normaal met haar om kan gaan en dan kiezen tussen mijn paarden welke ik aanhou

Deze merrie is zo leuk dat ik instaat ben haar aan te houden als...... weidepaard terwijl er lichamelijk niks mis met haar is loopt als een malle.
Maar ik koop stiekem in de toekomst een pony voor de kinderen dan 2 paarden voor mij

Maar voor mij voelt het echt als falen zo’n verdriet heb ik ervan en wat ik wil.... dat durf ik niet omdat ik teveel heb mee gemaakt met haar .... vroeger vond ik dat leuk en nu minder sinds mijn laatst val van haar zit ik toch redelijk in de kreukels foto hier foto daar manueel therapeut hier en nu weer naar ander

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 16:13

Vind het wel een beetje dubbel dat je beschrijving over hoe je paard is in de PB anders neerzet dan hoe je haar nu openbaar schetst Tita. :)

Waar ligt dat aan? Als je eerlijk bent dat het een onzeker dier is dat duidelijk leiderschap nodig heeft en weinig gezien heeft qua concours en buiten rijden schetst dat een eerlijker beeld dan zeggen dat het zo'n leuk paard is die even in training moet omdat jij er onzeker van bent geworden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:27

Dees schreef:
Ik ga mijn paard verkopen en hoop toch zooooo dat er alleen mensen komen die netjes kunnen rijden en per saldo ook netjes voor het paard kunnen zorgen. Ik overweeg zelfs om de 1e bezichtiging uitsluitend zonder rijden te laten plaatsvinden :D

Heb bij een vorig paard wel eens een kijker gehad die nog geen deuk in een pakje boter kon rijden, maar dat zag ik pas toen ze er eenmaal op zat. Dat heeft wel een week trainen gekost voordat het paard weer een beetje uit de ellende van die rit kwam. Is een kijker die 2 dagen later kwam (en die wel geschikt was als ruiter) nog op afgeknapt ook.... En geloof me, dat was een paard wat velen van jullie wel zouden willen hebben, mankeerde niets aan dat dier, het was echt een fijn paard.

Er is veel te lezen hier over de misere waar kijkers mee te maken hebben... maar geloof me, een paard verkopen is ook bepaald geen pretje. Zeker als het je niet om het geld gaat, maar om de juiste nieuwe baas voor je paard. Ook "kopers" verkopen een hoop onzin.

Dat vergeet maar!
Al licht het wel aan de prijsklasse waarin je verkoopt. Gister hier dan weer ontzettend leuke mensen gehad die de merrie ovv keuring gekocht hebben. Heb een veel te goedkope prijs afgesproken, maar ben al lang blij met deze mensen. Nu duimen dat ze door de keuring komt. Ze is voor zover ik weet in orde hoor,maar je weet nooit wat er kan gebeuren.

_Olivia75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:28

Dilan93 schreef:

Ik filter op die manier eigenlijk ook al. Voor mij werkt het goed. Ik vraag door bij 'niet geschikt voor beginners'. Waardoor? Wat doet het paard dan precies? Tot nu toe krijg ik daar altijd eerlijk antwoord op voor mijn gevoel, of ik krijg filmpjes te zien van het gedrag. Dit scheelt volgens mij een hoop gedoe, niet alleen voor de potentiële koper maar ook voor de verkoper.

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:30

Mijn zoektocht naar een nieuw paard is net begonnen en als ik een nieuw paard heb gevonden volgt de zoektocht naar een nieuw huisje voor mijn huidige pony (fjord) het is nu lastig om een nieuw paard te vinden maar ik ga het denk ik ook erg lastig vinden om mijn pony te verkopen. Ik ben nu van plan om alleen de zoekertjes af te gaan en geen eens een advertentie te plaatsen. Ik wil er ook zeker van zijn dat de nieuwe eigenaar een klik heeft en dat ze natuurlijk een goed nieuw thuis krijgt