Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:19

Hahaha dat oinken in galop, zo grappig

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 10:48

Met Nino zijn wonden gaat het goed. Zijn benen zijn amper dik geworden en de wond ziet er rustig uit. Ik heb de eerste paar dagen iedere dag schoongemaakt met betadine en nu het droog en rustig is was is het niet meer maar doe ik er 2 keer per dag levertraanzalf op. Ik zal vanavond nieuwe foto's maken en ze plaatsen.

Het is nog steeds een raadsel hoe hij de wonden opgelopen heeft. Ik ben bang dat ik er niet achter ga komen, maar ik hou hem nauwlettend in de gaten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:05

Wat gaan jullie snel! Ik lees nog steeds bij.

Monte_cristo: fijn dat de wonden beter gaan

Max zit nu op 5 weken boxrust nog 1 te gaan! En dan 4 juli foto’s maken!Tijd vliegt (gelukkig)

Morgen gaat hij in een stal met mini uitloop. En zodra foto’s gemaakt zijn gaan we weer opbouwen naar 24/7 de hit in.

Ik ben al blij als hij straks 3 uur het land mee op mag. En dat ik met mesten hem lekker in de paddock kan zetten, en dan langzaam opbouwen.

En dan in najaar rustig grondwerk enz opbouwen.

Alano gaat ook super!! Leuk om te zien

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 19:23

Wat leuk om de vorderingen te zien!

Hier is dinsdag de dierenarts geweest voor zijn tanden. Nolen zit geheel in de wissel, dan verklaard iig zijn hoofdschudden.
Ze heeft gelijk de wolfskiesjes verwijderd en 1 dop.

Hij moet nog 1 dop wisselen (zat nog goed vast, dus die kon ze niet eraf halen) en 4 snijtandjes.

Nu een week lang geen bit in, dus dat word even een 'weekje' longeren..

Verder had ik maandag les. Nolen heeft zich redelijk goed gedragen, sturen was wat minder maar heb weer handvaten erbij gekregen.
Verder heb ik een vriendin die hem 2x in de werk voor mij even verder doorrijdt/doorpakt.
Zodat hij weet en door gaat krijgen dat hij niet na x aantal passen draf weer in stap hoeft te gaan en na 4 stap-passen weer in draf. Gelukkig lukt het haar wel, en heeft ze ervaring met jonge paarden (en doorrijden). Dus dat is voor mijzelf ook wel even fijn dat Nolen iig wel doorgepakt gaat worden.
Tuurlijk baal ik van mijzelf, maar het is beter voor Nolen dus dat is het belangrijkste.
Ondanks dat wij echt wel vooruit gaan, en in een maand tijd al best wel samen dingen geleerd hebben, ben ik trots en verliefd op mijn puppy

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 14:47

Afbeelding

Volgens mij heb ik er 1 die niet weet dat wanneer je geen halster om hebt je gewoon weg kan lopen :')
Ze had zo'n jeuk onder het hoofdstel dat ik even met een borstel wilde schrobben, maar die lag net buiten bereik. Nou ja, maar eens kijken wat er gebeurt als ik hem gewoon ga pakken. Nou dit dus :D
Zadel met losse beugels is nog steeds 5 volle rondjes met alleen maar bokken en daarna braaf.
Ook even weer gehangen en dan blijft ze zo geduldig om zich heen staan kijken en lijkt totaal niet onder de indruk dat ik met m'n volle gewicht (en dat is nogal wat) op haar rug hang.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:00

Vervelen jullie jonge paardjes zich ook snel?

Die van mij heeft een prima wei met prima gras, hooibal, op 2 plaatsen hooi, 4 dagen per week takken van bomen, hij heeft stammetjes in z'n wei liggen en een voetbal. Nu tijdelijk alleen contact met andere over de draad maar hij staat wel over de draad te koelen met ze. Verder kom ik 1x per dag en vaak ook 2x per dag om nieuwe dingen met hem te oefenen maar toch verveeld hij zich volgens mij best wel. Heb het idee dat hij behoefte heeft aan spelen met een jong ander paard.. Mja dat kan ik hem niet bieden :( (of een jonge shetlander kopen _O-)

Hij kan na de hengstigheid na de merries pas bij hun in de wei.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 15:18

Ik heb niet de indruk dat die van mij zich verveelt en die heeft een pak minder vermaak dan die van jou :')
Waarom denk je dat hij zich verveelt?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:57

Die van mij zou zich alleen ook kapot vervelen. Als ik zie hoeveel hij met zijn maatjes speelt en kliert. Heerlijk om naar te kijken.
Laatst bijgewerkt door Esther_r20 op 25-06-21 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:01

Mijn jonkie verveelt zich niet, maar grijpt wel alles aan om mee te spelen (bijvoorbeeld kruiwagens en poepscheppen) mensen vindt hij ook allemaal lief, steevast een volgeling als je op de track bezig bent. Hij staat dan ook in een kudde van 5 24-7 op een paddock paradise.

@Blaze, ik denk dat hij opknapt van een maatje of in ieder geval gezelschap van andere paarden.

@Qimm heerlijk hoor! En lekker spelenderwijs verder gaan. De kracht zit hem echt in de herhaling bij ze.

@Nolen, toch ook wel fijn dat je vriendin je kan helpen, komt helemaal goed. Volgens mij heeft hij een top karakter.

Over top karakters gesproken. Mijn mannetje doet ook zo goed zijn best. We doen het heel rustig aan, maar het stadium zadelmak zijn we nu wel voorbij. Begint steeds meer op rijden te lijken. Rustig op zoek naar impuls, aanleuning en balans ontwikkelen.

Vingino99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 20:08

Het blijft zo leuk om bij iedereen de vooruitgang te zien <3 Ik ben zo blij met de foto's die ik heb gekregen van Daphne - Paard & Picture. Zij is echt zo aan te raden _/-\o_ Zoveel geduld en echt een kei gezellige meid. De foto's zijn van begin juni en we hebben onder het zadel nog genoeg te verbeteren, maar stiekem ben ik toch trots op mijn 2 krachtpatsers hahah.

Luna:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Muppet:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
( alleen beetje jammer dat ik zelf net niet goed zit :+ )

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:47

Wat is iedereen leuk en goed bezig met zijn of haar jonge paard! Vindt het erg leuk om te lezen!

Inmiddels ben ik nu ook wat fanatieker bezig met Ofira. Ik ben eindelijk klaar met school , en nu heb ik opeens heel veel tijd! Haar angst om alleen te zijn , en weg te gaan van de kudde begint nu eindelijk te veranderen. Laatst viel mij op dat ik geen hysterisch hinnikend paardje meer naast mij had lopen. Laatst gingen we wandelen met een clubje , maar die stonden aan de andere kant van het dorp. Alleen heen gelopen en sindsdien plakt ze veel minder aan de kudde. Een hele fijne en positieve verandering!

Ook het longeren gaat elke keer een beetje beter. Ze heeft wel veel de neiging om op hetzelfde punt stil te gaan staan. Ik heb het idee dat ze rechtsom wat lastiger vindt als linksom. Inmiddels heeft ze een sjabrak en longeersingel op haar rug gehad , en heb ik haar daar ook al mee gelongeerd. Ze trekt zich er niks van aan en lijkt het allemaal wel prima te vinden. Vorige keer ook nog even een hoofdstel en bit ingehad en ook dat vond ze allemaal prima!

Laatst nog even een beste schriktraining gehad , één hele lange vrachtwagen met aanhanger en die maakte heel veel kabaal. Ofira was wel bang , maar liep alleen wat opzij maar bleef wel bij mij. Flink beloond , ze verwerkt het snel en loopt dan weer fijn en zelfverzekerd mee.

Ze is ook behoorlijk op mij gericht. Er kwamen vandaag mensen kijken voor het verzorgen van mijn andere paard en die beukte ze nog net niet omver om maar bij mij te kunnen komen... Personal space bij vreemden moet ze nog een beetje leren :')

Volgende stap is longeren met bit en sjabrak en longeersingel. Als dat goed gaat een zadeltje erop :D Daarnaast moet ze nog leren vast staan , dat gaan we morgen ook maar even oppakken. Wou wel dat ik dat eerder had gedaan , maar dat is er nog niet van gekomen. Ze kan het wel als er een ander paard staat , maar ik kan moeilijk elke keer beide paarden meenemen. Morgen dus hoogste tijd om dat even te gaan oefenen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:59

Wat een mooie foto's Vingino <3

Vandaag weer heel fijn gewerkt, geen rodeo sessies en maar eens uitgebreid. 1 balk keek ze niet van op of om, dus nu een beetje moeilijker gemaakt

Afbeelding
Afbeelding

Het begon wel heel dramatisch (https://www.instagram.com/reel/CQqWo-xn ... =copy_link) maar uiteindelijk ontspannen en beheerst er overheen. Kwartjes vallen snel hier. En het was BEST WARM

Dus...

Afbeelding

:D
Laatst bijgewerkt door Qimm op 28-06-21 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Vingino99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:19

@qimm Dankjewell! Hahaha Luna was ook echt een drama queen toen ze voor de eerste keer balkjes achter elkaar ging draven

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:25

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:43

Wat leuk dat ik dit topic tegenkom! Zie ook een paar bekenden uit het veulens 2018 topic :D

Zo leuk om ieder zijn aanpak te zien.

Ik heb een 3-jarige merrie die ik hoogst waarschijnlijk dit jaar wil (laten) beleren. Van de week heeft ze voor het eerst een zadeltje op gehad en hebben we een rondje aan de hand gestapt. Super braaf, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Eigenlijk wil ik alles zelf doen, tot het daadwerkelijke rijden. Ik heb al ruim 1,5 jaar niet meer gereden, dus de eerste paar keren mag er een handig iemand op die vaker jonge beesten rijdt.

Voor nu staat ze lekker in de wei met vriendjes en longeer ik haar 2x per week kort aan het kaptoom.

Afbeelding

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 16:03

Welkom Binau. Knap paard.

@Vingino99 leuk paard!
@Zebrastreep wat goed zeg! Zo te lezen hebben jullie flinke sprongen vooruit gemaakt.
@Qimm Je filmpje geniaal. Gelukkig al wel een stuk minder.
Wat balen zeg @Nobel01 het ging net de goede kant op.

Ik heb niet zoveel te melden hihi. Alano ziet er momenteel super goed uit (al zeg ik het zelf). Vorig jaar zomer was hij nog veel te dik en afgelopen winter iets aan de dunne kant. We doen nog steeds lekker rustig aan. Rijden 3x in de week (als het weer mee zit) en voor de rest zien wel :'). Alano's manen geknipt afgelopen week. Waren aan de onderkant super dun geworden en het zag er niet uit. De hele tijd in de knoop zitten etc. Dus de schaar er maar doorheen gehaald. Ik moet het hier en daar nog even netjes knippen, meneer heeft niet zoveel geduld _O-. Dus dit wordt een tien stappen plan :').

pointofview

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:44

_activeme schreef:
Welkom Binau. Knap paard.

@Vingino99 leuk paard!
@Zebrastreep wat goed zeg! Zo te lezen hebben jullie flinke sprongen vooruit gemaakt.
@Qimm Je filmpje geniaal. Gelukkig al wel een stuk minder.
Wat balen zeg @Nobel01 het ging net de goede kant op.

Ik heb niet zoveel te melden hihi. Alano ziet er momenteel super goed uit (al zeg ik het zelf). Vorig jaar zomer was hij nog veel te dik en afgelopen winter iets aan de dunne kant. We doen nog steeds lekker rustig aan. Rijden 3x in de week (als het weer mee zit) en voor de rest zien wel :'). Alano's manen geknipt afgelopen week. Waren aan de onderkant super dun geworden en het zag er niet uit. De hele tijd in de knoop zitten etc. Dus de schaar er maar doorheen gehaald. Ik moet het hier en daar nog even netjes knippen, meneer heeft niet zoveel geduld _O-. Dus dit wordt een tien stappen plan :').

[ Video ]

[ Video ]

Wat een mooierd is hij zeg, ik vind de korte manen nog best stoer staan :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 21:57

Hier is de training ook weer even opgepakt. Zondag was de trainster er en ze heeft alleen maar grondwerk met M gedaan. We kwamen tot de conclusie dat hij teveel anticipeert en als het dan niet gaat zoals hij wil of verwacht, komt er veel energie bij hem vrij.
Wellicht was dat de reden vd rodeo.
Daar heeft ze zondag aan gewerkt, hij zal gister wel spierpijn hebben gehad hahaha. Vanmorgen was ze er weer en de communicatie ging nu heel goed. Bleef nu tenminste staan wachten op een nieuwe opdracht ipv alvast van hand veranderen of weglopen.
Hij had alleen bedacht dat het leuk is om tijdens het grondwerk tegen het draad aan te lopen ( in stap of draf) waarmee we de bak in tweeën delen, en dan duwen zodat de prikpaaltjes door de lucht vliegen :')
Ze heeft ook nog weer gehangen en linksom er ook nog op gezeten, toen hij brieste en likte is ze gauw weer afgestapt. Morgen komt ze weer.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 08:37

opisop_shop schreef:
Hier is de training ook weer even opgepakt. Zondag was de trainster er en ze heeft alleen maar grondwerk met M gedaan. We kwamen tot de conclusie dat hij teveel anticipeert en als het dan niet gaat zoals hij wil of verwacht, komt er veel energie bij hem vrij.
Wellicht was dat de reden vd rodeo.
Daar heeft ze zondag aan gewerkt, hij zal gister wel spierpijn hebben gehad hahaha. Vanmorgen was ze er weer en de communicatie ging nu heel goed. Bleef nu tenminste staan wachten op een nieuwe opdracht ipv alvast van hand veranderen of weglopen.
Hij had alleen bedacht dat het leuk is om tijdens het grondwerk tegen het draad aan te lopen ( in stap of draf) waarmee we de bak in tweeën delen, en dan duwen zodat de prikpaaltjes door de lucht vliegen :')
Ze heeft ook nog weer gehangen en linksom er ook nog op gezeten, toen hij brieste en likte is ze gauw weer afgestapt. Morgen komt ze weer.

Je eerste zin heel herkenbaar, hier heeft Alano ook last van/gehad. Dit was vooral te merken tijdens de lessen aan de hand. Wel fijn dat je nu weet hoe je er het beste mee om kan gaan want je moet dit echt leren. Maar wel heel fijn dat het zitten al beter ging.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 08:52

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 09:30

Nobel01 schreef:
Wat een leukerd Bineau!
Activerne, Netjes hoor, die manen zo

We zijn begonnen met vrijheids dressuur, en ze is erg leergierig.
Begin gemaakt met het blok, één beentje erop, en de andere tilt ze al op. Ook buigen gaat goed.
Het begin gemaakt met flemen, maar dat vindt ze wat moeilijker. De bal heeft ze de laatste dagen wat minder interesse in, dus dat laten we maar even.
Ook stretchen vindt ze erg leuk, daarin is ze goed lenig.
Wat dat betreft vindt ze alles interessant. Lekker bezig houden nu we even niet rijden. Nog een weekje, dan moeten we terug naar de kliniek voor een herhalings scopie voor haar maag.
Ook wil ik haar gebit even na laten kijken, ze heeft dan toch sedatie, dan kan dat gelijk mee.

Dankje, wat leuk dat je toch nog iets zodat ze lekker bezig is. Spannend! Gaat het al beter?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 09:53

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:59

Zojuist Nobi eens laten wennen aan wat druk op t bit dmv van dubbele lijnen wat proberen te sturen en halt
1 er paar meter achter en 1 bij het hoofd die haar begeleide..
Hoe braaf ze was met hangen, zitten en lopen. Zo'n dramaqueen was het vanavond
Zodra er ietsje druk op kwam reageerde ze op 2 verschillende manieren. Of ze ging braaf iets naar links of rechts en halt of ze liet zichzelf vallen of ging steigeren en viel dan om. Zodra ze dat deed, liet ik direct de druk (die echt minimaal was, was meer wat losse lijnen en dan oppakken dat ze recht kwam, dus super licht contact) weg, maar dat merkte ze niet en bleef doorgaan. Uiteraard als ze t braaf deed dan beloonden we haar uitvoerig. En 2 keer dat ze om lag zelf laten opstaan, lijnen weer goed en verder alsof er niks aan de hand was.. ben benieuwd naar de volgende keer
Het lijkt overigens geen gemenigheid, maar meer dat ze het even niet kan verwerken ofzo..
Ze doet super haar best maar vind het soms ook nog wel lastig, maar we blijven alles stapje voor stapje doen. Momenteel doen we 2x per week iets met haar max 20 minuten

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 11:41

Afbeelding

Vd week lesje gehad met vriendin die mijn andere paar gekocht heeft! Hij is zo'n zen master en Bo werd er ook zen van. Mega genoten en toch fantastisch dat we dit zo samen kunnen doen!

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:36

corientjuhh schreef:
Zojuist Nobi eens laten wennen aan wat druk op t bit dmv van dubbele lijnen wat proberen te sturen en halt
1 er paar meter achter en 1 bij het hoofd die haar begeleide..
Hoe braaf ze was met hangen, zitten en lopen. Zo'n dramaqueen was het vanavond
Zodra er ietsje druk op kwam reageerde ze op 2 verschillende manieren. Of ze ging braaf iets naar links of rechts en halt of ze liet zichzelf vallen of ging steigeren en viel dan om. Zodra ze dat deed, liet ik direct de druk (die echt minimaal was, was meer wat losse lijnen en dan oppakken dat ze recht kwam, dus super licht contact) weg, maar dat merkte ze niet en bleef doorgaan. Uiteraard als ze t braaf deed dan beloonden we haar uitvoerig. En 2 keer dat ze om lag zelf laten opstaan, lijnen weer goed en verder alsof er niks aan de hand was.. ben benieuwd naar de volgende keer
Het lijkt overigens geen gemenigheid, maar meer dat ze het even niet kan verwerken ofzo..
Ze doet super haar best maar vind het soms ook nog wel lastig, maar we blijven alles stapje voor stapje doen. Momenteel doen we 2x per week iets met haar max 20 minuten

Hoe oud is Nobi? Het kan zijn dat ze het zoals jij zegt mentaal niet aankan? Hoe snel heb je dit gedaan? Hiermee bedoel ik, heb je vanaf de grond al voorwerk gedaan?

Alano was met 3 jaar mentaal echt nog niet klaar om bereden te worden. Ik heb bijna 1 jaar lang heel veel vanaf de grond gedaan. In die tussen tijd gaan hangen, op een krukje staan etc, op en afstappen. Afgelopen februari heel langzaam begonnen met rijden opstappen en afstappen was geen probleem. Eerste paar keren liep er iemand mee voor steun. Toen hij dit eenmaal kon langzaam alleen gedaan. Ging zelf toen ik voor de 4e keer alleen had gereden al met iemand het bos in. Alano heeft mentaal gewoon wat meer tijd nodig om dit te verwerken en die krijgt hij ook.

Kimvicious schreef:
[ [url=m/uPsy2h.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vd week lesje gehad met vriendin die mijn andere paar gekocht heeft! Hij is zo'n zen master en Bo werd er ook zen van. Mega genoten en toch fantastisch dat we dit zo samen kunnen doen!

Wat leuk zeg!