Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:48

truus1957 schreef:
Babootje schreef:
Probleem is dat de wolf geen natuurlijke vijand heeft en als er teveel komen dit een groot probleem wordt.
In NL gaat we eerst wachten tot het een groot probleem is eer we er wat aan gaan doen.
En volgens mij zijn we hierbij ook gebonden aan regeltjes vanuit Europa.

Het enige dat de wolvenpopulatie in toom kan houden is een gebrek aan prooidieren en laat dat nou in ons dichtbevolkte landje met overal vee te kust en te keur niet het geval zijn!!
De mens is de enige natuurlijke vijand van de wolf in Nederland, naar mijn idee moeten we die rol maar weer op gaan pakken eer het uit de hand loopt.
Maar dat is mijn mening hè, meningen verschillen

Dat is zeker waar. elk ecosysteem heeft een top predator zonder natuurlijke vijanden waarvan de populatie bepaald wordt door het aantal prooidieren. Maar hier heb je dan ook gelijk het probleem in een dichtbevolkt landje als Nederland. Als er geen natuurlijke prooien meer zijn waar gaat de wolf dan zijn geluk beproeven. Dat is dan weer iets wat ik gewoon niet snap van de wolvenliefhebbers die het maar acceptabel vinden dat de wolf zich af en toe aan vee vergrijpt. Want vee grijpen is ook een verstoring van het normaal functionerend ecosysteem.

Daarom denk ik ook dat wolven hier onbeheerd rond laten lopen het perfecte recept is voor hele grote problemen.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:10

Wolven hebben hier meer dan genoeg te eten en toch pakken ze schapen. Is nu eenmaal efficiënt omgaan met je energie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:14

irmaz schreef:
Nikass schreef:
Irmaz dat de mens de natuur uit evenwicht brengt, wil niet zeggen dat het geen natuur meer is. Meer ruimte geven aan de natuur is stap 1 wat mij betreft!
Daarnaast kun je denk ik nog een uitgebreide discussie voeren over wat evenwicht is. Wie bepaalt dat?

Ik vermoed jij en al de andere bewoners van de randstad die al staan te trillen van geluk als er een brandnetel tussen de tegels op komt :+

Gaan we op die onaardige toer? Dan ben ik snel uitgepraat met je.
En leuk dat je het hebt bedacht, maar ik woon niet in de Randstad 8)7

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:16

mysa schreef:
Wolven hebben hier meer dan genoeg te eten en toch pakken ze schapen. Is nu eenmaal efficiënt omgaan met je energie.

Dat zijn toch allemaal factoren die verstorend werken. De pro wolvers willen heel graag een echt werkend ecosysteem. Maar het lijkt er meer en meer op dat die er gewoon niet gaat komen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:25

Het is niet zo dat alle wolven schapen verkiezen boven de reeën op de Veluwe. Dan ben je toch echt verkeerd geïnformeerd.
Maar het is wel duidelijk welke kant deze discussie weer op gaat. Jammer. Met Pien en Tamary werd het juist interessant. Maar jullie houden meer van de wij tegen zij discussie, en daar hou ik me graag verre van.

Dat is kortzichtig en daar kom je nooit verder mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:33

En ik vond het daar juist minder interessant en hield me er bewust buiten.
te ver van de werkelijkheid vond ik jullie conversatie.
Zo zie je maar.....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:45

DuoPenotti schreef:
En ik vond het daar juist minder interessant en hield me er bewust buiten.
te ver van de werkelijkheid vond ik jullie conversatie.
Zo zie je maar.....

Dat vind ik alleen maar verstandig dat je dan even een stapje terug doet. Ik vond het juist heel interessant en ik doe heel vaak stapjes terug op Bokt als ik het eens wat minder interessant vind en dan lees ik mee en kom ik er pas weer in als het voor mij interessanter wordt.

Volgens mij DP hou je dat nl altijd. Dat kan toch ook niet anders en dat vind ik dus juist prijzenswaardig dat je dan het eventjes laat gaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:53

Nikass schreef:
Het is niet zo dat alle wolven schapen verkiezen boven de reeën op de Veluwe. Dan ben je toch echt verkeerd geïnformeerd.
Maar het is wel duidelijk welke kant deze discussie weer op gaat. Jammer. Met Pien en Tamary werd het juist interessant. Maar jullie houden meer van de wij tegen zij discussie, en daar hou ik me graag verre van.

Dat is gewoon niet waar. Alleen wanneer de wildstand dusdanig laag is en er toch gegeten moet worden dan zal de wolf toch zeker naar andere wegen gaan zoeken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:25

Nikass schreef:

Ik weet niet of je hier op mij reageert, ik zeg alleen maar wat ik uit de eerste hand hoor en gelukkig niet heb gezien. Speelde zich af binnen km van mijn huis, was maar twee keer, maar wel met heel veel slachtoffers.

Daarnaast blijven de wolven dus niet in wat wij bestempelen tot hun territorium. Bij mijn directe buren liepen er twee in de tuin laatst (gefilmd) , bij buurman 200m verderop vlak onder zijn raam. (gefotografeerd).

En dat gebrek aan schuwheid, dat gaat gaat problemen geven.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:45

En hoe houd je intelligente dieren schuw???

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:02

Knallen (vuurwerk bv), rubberkogels? Mag allemaal niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:19

Volgens de experts zijn wolven schuw. Een hondachtige die zich niet schuw gedraagd is dus geen wolf en mag verjaagd worden. Er lopen immers genoeg wolfmix designer rassen rond om je in te vergissen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:22

Volgens de experts waren dit in beide gevallen wolven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:24

En wat was hun verklaring voor een schuw dier dat bijkant door je raam kwam gluren?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:29

tamary schreef:
En wat was hun verklaring voor een schuw dier dat bijkant door je raam kwam gluren?

Laat me raden: "dat doet ie anders nooit hoor"

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:42

Ha ha, zoiets ja.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 17:05

mysa schreef:
Ha ha, zoiets ja.

Dat is nou precies wat er mis is... die zelfuitgeroepen experts. Ze hebben boekenwijsheid en kennen wolven in een dierentuin. Op basis hiervan denken ze de wijsheid in pacht te hebben en zijn ze indoctrinerend aanwezig bij menig talkshow of radioprogramma. Het grote publiek wordt beïnvloed en de dagelijkse praktijk wordt genegeerd.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 17:29

In Polen ging een man paddenstoelen plukken 400m van zijn huis en werd aangevallen door wolf. De wolf ging voor zijn maagstreek.

Meneer Tomasz, een bouwer van beroep, sloeg het roofdier met al zijn kracht op het hoofd. Een mede-paddenstoelenzoeker, die de oproep hoorde, rende om hem te helpen. Hij greep de stok en joeg de viervoeter weg, toen renden ze naar de auto. Het was het laatste moment, want een paar minuten later renden er nog drie wolven uit de struiken.

Czytaj więcej na: https://dziendobry.tvn.pl/a/wilk-zaatak ... aign=paste

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:53

Het stuk heb ik in de vertaling gegooid want ik begreep niet de zin "het laatste moment". Ze waren dus op tijd in de auto, maar wel gewond.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:05

pien_2010 schreef:
Het stuk heb ik in de vertaling gegooid want ik begreep niet de zin "het laatste moment". Ze waren dus op tijd in de auto, maar wel gewond.

Ik lees het als "ze waren op het nippertje op tijd weg" want er kwamen nog meer wolven aan.

Onderaan het stuk staat nog wel een reactie van een organisatie die zegt dat het géén wolf geweest is. Maar wie er dan gelijk heeft?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:08

OP het nippertje weg, of net op tijd in de auto.....
Ach _O-

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:42

Mist schreef:
In Polen ging een man paddenstoelen plukken 400m van zijn huis en werd aangevallen door wolf. De wolf ging voor zijn maagstreek.

Meneer Tomasz, een bouwer van beroep, sloeg het roofdier met al zijn kracht op het hoofd. Een mede-paddenstoelenzoeker, die de oproep hoorde, rende om hem te helpen. Hij greep de stok en joeg de viervoeter weg, toen renden ze naar de auto. Het was het laatste moment, want een paar minuten later renden er nog drie wolven uit de struiken.

Czytaj więcej na: https://dziendobry.tvn.pl/a/wilk-zaatak ... aign=paste

Dat doet die anders nooit!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:27

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:53

Goed initiatief. Ik ben benieuwd want dat vindt een wolf echt niet tof want doet zeer. Hopelijk helpt dat!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:44